دیوار کناف چیست؟ | انواع، نحوه اجرا و کاربرد

دیوار کناف چیست؟ | انواع، نحوه اجرا و کاربرد
Facebook Twitter LinkedIn

۰۸:۵۶ | ۱۴۰۳/۰۱/۱۹

دیوار کناف نوعی سازه دیواری است که از پانل‌های کناف به وجود آمده‌اند. از مزایای این نوع سازه‌ها می‌توان به پوشش تاسیسات ساختمان، عایق صوتی و حرارتی، کاهش رطوبت، زیباسازی محیط داخلی ساختمان‌ها، نصب سریع آسان و... اشاره کرد.

به گزارش اخبار ساختمان، یکی از بهترین روش‌ها برای تغییر دکوراسیون داخلی منزل و اداره، استفاده از دیوار کناف است که از لحاظ اقتصادی گزینه مناسبی هستند. دیوار کناف نوعی سازه دیواری است که از پانل‌های کناف به وجود آمده‌اند. پانل‌های کناف با زیرسازی پروفیل، شبکه فلزی و سازه تقویت می‌شوند. دیوار کناف به‌دلیل مزایای فراونی چون وزن سبک، عایق صوتی و حرارتی، نصب آسان و... در مکان‌های بسیاری کاربرد دارد. به‌طور کلی این سازه‌ها به دو گروه تقسیم می‌شوند که شامل دیوار جداکننده و پوششی کناف هستند. از کاربردهای دیوار کناف می‌توان به مخفی کردن تاسیسات، طراحی داخلی ساختمان‌ها، کاهش رطوبت و... اشاره کرد.

 

دیوار کناف چه مزایایی دارد؟

 

دیوار کناف چه مزایای دارد؟


از دیوار کناف برای ساخت دیوارهای داخلی استفاده می‌کنند؛ زیرا از نظر قیمت بسیار مقرون‌به‌صرفه است. از دیگر مزایای این سازه می‌توان به سرعت اجرایی آن اشاره کنیم، زیرا دیوار کناف به صورت پیش ساخته هستند و برخلاف سازه‌های دیگر نیازی به ریختن بتن یا سنگ آهک ندارند. این نوع دیوارها را می‌توانید در سایز و مدل‌های مختلفی براساس دکوراسیون منزل خود سفارش دهید. با استفاده از دیوار کناف می‌توانید تمام سیم‌های فلزی و لوله‌ها را در دیوار کناف نصب کنید و از شبکه سیم‌پیچی پیچیده در ساختمان‌ها جلوگیری کرد. این نوع سازه‌ها از مقاومت خوبی برخوردار هستند، اما برای افزایش مقاوت آن‌ها می‌توانید در پشت صفحه کناف از شبکه‌های فولادی یا باکس‌های فلزی استفاده کنید.


کاربرد دیوار کناف


دیوارهای کناف کاربردهای بسیاری در ساختمان سازی دارند که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:


*  طراحی داخلی ساختمان‌ها: از این نوع سازه‌ها می‌توانید در ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری و... برای تغییر دکوراسیون، ایجاد اتاق‌های بیشتر و... استفاده کنید. زمان انتخاب طرح یا مدل کناف دیوار حتما به سبک دکوراسیون داخلی ساختمان خود توجه داشته باشید.

*  عایق صوتی و حرارتی: به‌طور کلی دیوارهای کناف را می‌توانید به عنوان یک لایه عایق حرارتی یا صورتی روی دیوارهای ساختمان اجرا کنید و از صداهای خارجی و حرارت به داخل را کاهش دهید.

*  مخفی کردن تاسیسات ساختمان: یکی از کاربردهای دیوار کناف، پوشش عالی تاسیسات ساختمان همانند سیم‌کشی، لوله‌ها و... است. این روش در زیباسازی و نظم طراحی داخلی ساختمان‌ها بسیار موثر خواهد بود.

*  کاهش رطوبت: این نوع سازه‌ها در برابر رطوبت مقاومت خوبی دارند و به‌دلیل تنفس‌پذیر بودن دیوار کناف به جلوگیری از پوسیدگی دیوارها و رطوبت دیوارها کمک می‌کند.

 

انواع دیوار کناف

 

انواع دیوار کناف


دیوارهای کناف به دو صورت‌ پوششی و جداکننده در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند که هرکدام از آن‌ها طرح‌های مختلفی دارند و هرکدام کاربرد متفاوتی در ساختمان سازی دارند.


*  دیوار کناف پوششی: معمولا از این دیوار برای دیوارهای کنافی استفاده می‌شود که دچار ترک یا مشکل شده‌اند. از دیوار کناف پوششی برای بازسازی و ترمیم خانه‌های قدیمی استفاده می‌‌کنند. به‌طور کلی این نوع دیوارها به دو گروه تقسیم می‌شوند که شامل موارد زیر هستند.

*  دیوار کناف پوشش بدون سازه: از این نوع دیوارها برای جداسازی بخشی از نواحی داخلی ساختمان‌ها استفاده می‌کنند. برای ساخت این نوع سازه‌ها از قاب‌های فولادی پیش ساخته استفاده می‌کنند که به صورت C و U هستند.

*  دیوار کناف با سازه متصل به دیوار زمینه: از این نوع دیوارها برای ساختمان‌هایی استفاده می‌شوند که ارتفاعی حدود 3 متر داشته باشند. از این نوع دیوارها برای پوشش تاسیسات حجیم، عیبوب ساختمان، عایق صوتی و حرارت استفاده می‌شود.

*  دیوار کناف جداکننده: دیوارهای کناف جداکننده انواع مختلفی دارند که هرکدام از آن کاربرد منحصربه‌فرد خود دارند. از این سازه‌ها برای دیوارهای غیربارور استفاده می‌کنند که نقش تقسیم فضای داخلی ساختمان را برعهده دارند. از مزایای این نوع دیوارها می‌توان به عملکرد لرزه‌ای مناسب، سرعت اجرایی بالا، کاهش بار ساختمان، قابلیت ترمیم و تعویض، انعطاف‌پذیری بالا و... اشاره کرد.


نحوه اجرای دیوار کناف


برای اجرای دیوار کناف نیازی به استفاده از بتن یا ملات نیست. برای اجرای این سازه‌ها کافیست پنل‌های کناف را با استفاده از پیچ و مهره به دیوار نصب کنید. عدم وجود سیمان یا همان ملات باعث شده که دیوار کناف در برابر زلزله مقاومت بالایی داشته باشند. زمان ساخت دیوارهای کناف، سوراخ‌هایی پشت آن قرار می‌گیرند که به راحتی می‌توانید میخ‌های فولادی و تفنگ گازی از آن‌ها عبور کند. برای نصب و اجرای کناف باید حتما از یک متخصص کمک بگیرید. نصب این نوع سازه‌ها بسیار سریع و کم هزینه هستند. نحوه اجرای دیوار کناف به فضایی که قرار کناف در آن نصب شود، بستگی دارد.

 

قیمت دیوار کناف

 

قیمت دیوار کناف


قیمت دیوار کناف به عوامل مختلفی بستگی دارد که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند.


*  قیمت مصالح ساختمان: یکی از عوامل تعیین کننده قیمت اجرای دیوار کناف، مصالحی است که برای اجرای آن استفاده می‌کنند.
هزینه طراحی کناف: طرح‌های بسیاری برای اجرای دیوار کناف وجود دارد که هرکدام از آن‌ها براساس پیچیدگی طرح‌ها تعیین می‌شود.
هزینه نصاب دیوار کناف: هزینه نصب دیوار کناف براساس طرح، متراژ و مدل دیوار کناف تعیین می‌شود.
متراژ ساختمان: یکی از عوامل مهم در قیمت دیوار کناف، متراژ ساختمانی است که قصد انجام کناف آن را دارید.

 

دیوار کناف

 

سخن پایانی


برای ساخت دیوار کناف از صفحاتی با روکش‌های گچی استفاده می‌کنند. دیوارهای کناف به دو صورت پوششی و جداکننده عرضه می‌شوند که هرکدام از آن‌ها طرح و مدل‌های مختلفی دارند. از مزایای این نوع سازه‌ها می‌توان به پوشش تاسیسات ساختمان، عایق صوتی و حرارتی، کاهش رطوبت، زیباسازی محیط داخلی ساختمان‌ها، نصب سریع آسان و... اشاره کرد. قیمت این نوع سازه‌ها براساس متراژ، قیمت مصالح، مدل یا طرح کناف دیوار و... بستگی دارد. برای نصب دیوارهای کناف نیازی به هیچگونه ملات یا گچ نیست، فقط کافیست با چند عدد پیچ آن‌ها را به پنل یا دیوار وصل می‌کنند.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman