تولیدات داخلی جوابگوی حوزه ساخت و ساز است

تولیدات داخلی جوابگوی حوزه ساخت و ساز است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۷:۰۵ | ۱۳۹۸/۰۶/۳۱

کارشناسان حوزه مسکن معتقدند که بخش اعظمی از تولیدات داخلی جوابگوی حوزه ساخت و ساز است و نگاه ویژه به این حوزه سبب می‌شود که نیاز به واردات در این صنعت نباشد.
به گزارش اخبار ساختمان، رونق تولید یکی از اساسی‌ترین مولفه‌های اقتصاد کشور به شمار می‌رود و این موضوعی است که امروزه بسیاری از اقشار و طیف‌های اجتماعی بر آن تاکید دارند.

این روزها اهمیت صنایع پوششی ساختمان نیز بسیار بیشتر از قبل احساس می‌شود و پیمانکاران ساختمانی توجه ویژه‌تری به آن می‌دهند. همانطور که از نام آن پیداست، صنایع پوششی برای پوشش دادن قسمت‌های مختلف ساختمان در مقابل عوامل مختلف به‌کار می‌رود.

گستردگی و تنوع در تولید مصالح ساختمانی اعم از مصالح اولیه همانند سیمان، سنگدانه‌های بتن، آجر، گچ، میلگرد، اسکلت فلزی، و انواع دیگر مصالح شکل‌دهنده در ساختار بدنه ساختمان از یک‌سو و سایر مصالح از جمله پوشش‌های سطوح داخلی همانند کاشی و سرامیک، رنگ‌ها و پانل‌ها و یا سطوح خارجی همانند سنگ و یا پوشش‌های نمای خارجی ساختمان و قطعات پیش ساخته ویژگی و استانداردهای خود را در ایستایی و پایداری طلب می‌کند.

پوشش‌های نوین ساختمانی و صنعتی و نوآوری‌های این صنعت، برای بهتر کردن زندگی بشر روزبه روز در حال ارائه تکنولوژی‌های نوین هستند. در پوشش‌های نوین یک هدف بسیار خاص برای مصرف‌کننده‌ها وجود دارد و آن حفاظت است. با محافظت از دارایی‌های مصرف‌کنندگان در زمان و هزینه مشتری‌هایی که نیاز به نگهداری از بناها و تجهیزات خود دارند، صرفه‌جویی می‌شود.

اما در سال‌های اخیر رکود در بازار مسکن و فضای نامناسب ساختمان‌سازی سبب شده مشاغلی که ارتباط مستقیم با صنعت ساخت و ساز دارند به‌شدت در رکود به‌سر ببرند و همچنین واردات بی‌رویه اجناس خارجی با وجود مشابه داخلی آن سبب ورشکستگی صنعت تولیدات داخل در سال‌های گذشته شده و به جای رونق تولید، بی‌رغبتی را در تولیدکنندگان افزایش داده است.

واردات کالاهای خارجی ضربه مهلک بر پیکره رونق تولید داخلی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی واردات بی‌رویه و بی‌‌توجهی به تولیدات داخلی را عمده‌ترین مشکلات پیشروی تولید در کشور دانست و گفت: توجه به اقتصاد مقاومتی و منویات رهبر معظم انقلاب کلید رشد تولیدات ملی و در نهایت بهبود وضعیت اقتصادی کشور است.

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی با بیان اینکه رونق تولید، حمایت از اشتغال و اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: حمایت از تولیدکنندگان داخلی باید در عمل دیده شود تا رشد اقتصادی همسو با کشورهای پیشرفته برای ما هم رخ دهد.

وی پیرامون اینکه مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر با صراحت به دولتمردان،‌ مجلسی‌ها و قوه قضاییه فرمودند که تنها راه برای نجات کشور اکتفا به داشته‌های خودمان است، افزود: متأسفانه در این سال‌ها جز شعار تنها کارهایی مانند برگزاری همایش‌ها یا نوشتن کتاب در حوزه اقتصاد مقاومتی انجام شد که آثار و نتیجه‌ای نداشته است.

عدم رشد تولید ملی در سایه سنگین واردات به کشور

نماینده مردم فلاورجان در مجلس پیرامون اینکه در شرایط فعلی تولید ملی در سایه سنگین واردات به کشور اجازه رشد ندارد، بیان کرد: واردات کالاهای خارجی مشابه داخل بیشترین لطمه را به تولیدکنندگان داخلی وارد کرده است.

وی عبور از مشکلات پیشروی تولیدکنندگان را لازمه رشد اقتصادی دانست و افزود: تأمین اعتبارات مورد نیاز برای تولید داخل مهمترین چالش فعلی اقتصاد کشور است و برنامه‌ریزی مشخص و مدون از سوی دولت برای حمایت از تولید ملی می‌تواند حرکت در مدار اقتصاد مقاومتی را تضمین کند.

موسوی لارگانی گفت: زمانی که کالاها ارزان‌تر از تولید داخل عرضه شود، مصرف کنندگان خرید کالاهای خارجی را ترجیح می‌دهند که همین امر بخش تولیدی کشور را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

وی اظهار داشت: برخی از کالاها باید وارد شود چرا که توان تولید آن در کشور وجود ندارد اما با اعمال قوانین از ورود این کالاها از مبادی غیررسمی جلوگیری شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: دولت وظیفه ایجاد بسترهای لازم برای اشتغال را دارد اما اگر ما می‌خواهیم که برای فرزندان خود اشتغالی پایدار ایجاد کنیم باید به دنبال مصرف کالاهای ایرانی برویم که تنها راه چرخش چرخ صنعت مصرف تولیدات داخلی و رونق تولید است.

تأمین 90 درصد نیاز ساختمانی کشور از تولید داخلی

مدیر نمایشگاه‌های داخلی و بین‌الملل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان درباره اینکه چند درصد از پوشش‌های ساختمانی وارداتی است، گفت: یکی از مقوله‌های مهم ساختمان آجر، کاشی، سفال سرامیک و ورق‌های کامپوزیت است که معتقدم 80 تا 90 درصد کاشی و آجر مورد نیاز ساختمان‌های کشورمان از تولیدات داخلی است.

مجید نایب‌زاده پیرامون اینکه نقش نمایشگاه پوشش‌های ساختمانی چه تاثیری در ساخت و ساز دارد، اظهار داشت: با گسترش روزافزون جمعیت و نیاز به ساخت‌وساز، تقاضا برای استفاده از مصالح جدید در صنعت ساختمان رشد یافته و تلاش در جهت پیدا کردن راه حل‌هایی برای اصلاح کیفیت، افزایش کارایی مصالح و کاهش مصرف ماده خام و انرژی، موجب استفاده از فناوری‌های نوین در این صنعت شده ‌است.

وی افزود: یکی از بزرگ‌ترین فناوری‌های نوین در قرن حاضر فناوری نانو است که استفاده از آن در راستای برطرف کردن نیازهای صنعت ساختمان، می‌تواند راهگشا باشد.

مدیر نمایشگاه‌های داخلی و بین‌الملل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان گفت: نمایشگاه رونق تولید ملی در حالی برگزار شده که یکی از عوامل ورشکستگی صنعت تولیدات داخلی در سال‌های گذشته، واردات بی‌رویه اجناس خارجی بوده که یا مشابه داخلی آنها وجود دارد و یا قیمت اندک آنان باعث می‌شود رغبتی در داخل برای تولید آن اجناس وجود نداشته باشد.

وی اظهار داشت: اولویت در برگزاری این نمایشگاه، نمایش تولید ملی و محصولات داخلی است. در پوشش نمای ساختمان‌ها تولیدات زیادی در کشورمان وجود دارد اما به دلیل عدم اطلاع رسانی‌ها ناشناخته هستند و این نمایشگاه فرصت خوبی را برای معرفی این محصولات جدید و رونق تولید ایجاد خواهد کرد.

نایب زاده درباره تاثیر واردات بر پیکره صنایع وابسته به ساخت و ساز، افزود: در حال حاضر بستگی به یک اشل اقتصادی کشور دارد، چنانچه بازار مسکن و ساخت و ساز که اکنون به سمت رونق بیشتر است. در هم آینده امیدواریم رو به بهبودی برود تغییری یابد و سکونی که در مسائل خرید و فروش رخ داده سوق داده شود و مبحث تولید، ساخت و دیگر موضوعات رونق پیدا کند تولیدات داخلی در سطوح ساختمانی رشد بیشتری می‌گیرد و دیگر نیاز به بحث واردات در این خصوص نخواهیم داشت و حتی می‌توانیم در مباحث صادراتی نیز تمرکز کنیم با توجه به بازارهای مطلوبی که در همسایگی ایران است.

وی بیان کرد: معتقدم تولیدات باکیفیت داخلی کشورمان جوابگوی نیازهای ساخت و ساز کشور است که نیاز به واردات در این صنعت نباشد مگر در صنایع بالادستی ساختمانی، تاسیساتی، روشنایی و حرفه‌ای‌تر سازه‌ها که اخیراً به چرخه صنعت ساختمان وارد شده است.

مدیر نمایشگاه‌های داخلی و بین‌الملل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان در پاسخ به اینکه اکثر واحدهای تولیدی و صنایع وابسته ساختمانی واردات کالاهای مشابه داخلی را از عوامل اصلی تعطیلی واحدها و تعدیل نیروها می‌دانند آیا در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است، گفت: در مبحث واردات افرادی که در گزینش فعالیت‌های صنعت بازرگانی فعالند و یا مدیران سازمان صنعت، معدن و تجارت باید نظر دهند اما معتقدم در زمینه صنعت ساختمان شاید به نسبت صنایع دیگر محصولات بی‌کیفیت وجود داشته باشد و اگر هم وارداتی در این راستا بوده بیشتر برای ساختمان‌های لاکچری بوده که حتی قیمت تمام شده آنها کمتر از نرخ تولید‌های داخلی نیست.

وی پیرامون اینکه چند درصد از محصولات ساختمانی تولیدات داخل به خارج کشور صادر می‌شود، اظهار داشت: این مسئله به بهبود روابط اقتصادی و بین‌المللی ایران با دیگر کشور به خصوص کشورهای همسایه بازمی‌گردد.

نایب زاده ادامه داد: برای نمونه در گذشته‌ای نه چندان دور طی 7 تا 8 سال پیش اکثر تولیدکنندگان کاشی و سرامیک داخلی بازار کشورهای همسایه و عربی را در اختیار داشته‌اند اما اکنون به این صورت نیست زیرا بازار آنها به دلیل مناسب‌های سیاسی و ارتباطاتی که در مقطعی ایجاد شده محدودتر گردیده است. امیدواریم دولتمردان بتوانند جایگزین این بازارها را در آسیای میانه و خاور دور پیدا کنند و جبران تمام این سال‌ها با رونق تولید صورت بگیرد.

وی افزود: ایران همیشه کشوری با خاک‌های حاصلخیز بوده و خیلی از تولیدکنندگان توانسته‌اند با خلاقیت و فناوری‌های نوین در زمینه تولید محصولات آجر، سرامیک و آجرنما فعالیت‌های چشمگیری داشته باشند و این تمایزها نسبت به کشورهای دیگر نشان می‌دهد چشم‌انداز مطلوبی در صنعت ساختمانی طی آینده‌ای نه چندان دور با تولید داخلی رونق یابد.

عدم واگذاری تسهیلات در رونق تولید محصولات داخلی

عضو هیئت رئیسه انجمن ترموود ایران با فعالیت چندین ساله در پوشش‌های ساختمانی پیرامون محصولات وارداتی و رونق تولید داخلی گفت: تقریبا 90 درصد محصولات نمای ساختمان‌ها وارداتی بود اما امسال با توجه به شعار سال سعی کردیم 30 درصد از کالاهای مورد نیاز را خودمان تولید کنیم.

شهاب رضایی با اشاره به اینکه اکثر محصولات پوشش‌های ساختمانی از کشورهای چین، ترکیه و ایتالیا وارد می‌کردیم، اظهار داشت: ترموود یکی از محصولات لوکس ساختمانی است که با قیمت‌های گزاف وارد کشور می‌شد اما توانستیم تولید آن را در چرخه داخلی توسعه دهیم و اکنون ترموود فنلاند با همان کیفیت با نام محصول ایرانی تولید و توزیع می‌گردد.

وی درباره اینکه در شرایط فعلی برای تامین مواداولیه دچار چالش نیستید، افزود: با مواد اولیه مشکلی نداریم زیرا درختان پیر و خارج از چرخه جنگل زیرنظر سازمان محیط زیست قطع می‌شود و ما همان چوب‌ها را تولید می‌کنیم و در گذشته فرآیند آن در فنلاند اجرا و در ایران به دستمان می‌رسید اما اکنون صفر تا 100 مراحل تولید را خودمان انجام می‌دهیم.

عضو هیئت رئیسه انجمن ترموود ایران با اشاره به اینکه در گذشته سهل‌تر می‌توانستیم کارخانجات را راه‌اندازی کنیم و وزارت صنعت هم حمایت می‌کرد، گفت: اکنون این شرایط مهیا نیست و در واگذاری تسهیلات هم سختگیری‌های بسیاری می‌شود.

وی افزود: در واردات محصولات چینی هیچگونه مشکلی نداریم و به راحتی می‌توانیم آنها را وارد کنیم و براساس شعار سال درصدد تولید رونق محصولات داخلی هم هستیم اما در این مسیر با چالش‌هایی روبه‌رو شدیم البته نیاز بود که بازار را هم از محصول اشباع کنیم ولی به دلیل چنین مسایلی اکنون تعداد حجم محصولات تولیدی‌مان کاهش یافته است.

تسنیم

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman