سرمایه گذاری در مسکن کاهش می یابد؟

سرمایه گذاری در مسکن کاهش می یابد؟
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۱۱ | ۱۴۰۳/۰۳/۱۲

با توجه به کاهش شدید خرید و فروش مسکن بیم آن می رود میزان سرمایه گذاری در این حوزه دستخوش کاهش شود و در نتیجه بحران آتی مسکن شدیدتر از بحران کنونی شود.

به گزارش اخبار ساختمان، مجید گودرزی، کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به اینکه کف قیمت ساخت هر مترمربع مسکن در ایران بین هشت تا دوازده میلیون تومان، بسته به شهر و هزینه کارگر برآورد می شود، گفت: بین پنجاه تا شصت درصد از قیمت تمام شده مسکن به قیمت زمین بازمی‌گردد.

او در توضیح این مطلب اضافه کرد: این نرخ البته بسیار بالاست از این رو تامین زمین رایگان از سوی دولت تاثیر شگرفی بر کاهش هزینه های ساخت مسکن در ایران به جا خواهد گذاشت.

وی گفت: البته رقم هشت تا دوازده میلیون تومان کف قیمت ساخت است و به فراخور کیفیت مصالح و... سقف هزینه ساخت می تواند تا چندین برابر افزایش یابد، اما سازمان نظام مهندسی قیمت هشت میلیون تومان را ارائه داده است و در نهضت ملی مسکن نیز همین بازه قیمت مد نظر قرار دارد.

وی گفت: شاید تنها در روستا‌ها شخصی سازی مسکن با قیمتی کمتر از این رقم اتفاق بیفتد.

وی نسبت به قفل شدن سرمایه گذاری در مسکن هشدار داد و گفت: با توجه به کاهش شدید خرید و فروش مسکن بیم آن می رود میزان سرمایه گذاری در این حوزه دستخوش کاهش شود و در نتیجه بحران آتی مسکن شدیدتر از بحران کنونی شود از این رو تلاش برای تشویق سرمایه گذاری در مسکن از طریق اعطای تسهیلات تشویقی و زمین رایگان باید در دستور کار قرار گیرد. به عبارت دیگر توجه به این نکته ضروری است که باید امروز طرف عرضه مد نظر قرار گیرد و تشویق این بخش در میان مدت به کاهش التهاب بازار مسکن منجر خواهد شد.

اقتصاد24


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman