هزینه‌ی ساخت و تأسیس مطب دندانپزشکی

هزینه‌ی ساخت و تأسیس مطب دندانپزشکی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۹:۲۹ | ۱۴۰۳/۰۳/۱۸

ساخت و راه اندازی یک مطب دندانپزشکی فقط به ساخت و تجهیز کردن مطب ختم نمی شود، بعد از طراحی و ساخت مطب شما باید هزینه های نیروهای انسانی و هزینه های مربوط به برندینگ و مارکتینگ پزشکی را هم در نظر بگیرید، که نقش مهمی در موفقیت یک مطب دندانپزشکی خواهند داشت.

به گزارش اخبار ساختمان، ساخت یک مطب دندانپزشکی به لحاظ زیرساخت‌های لازم و تمهیدات مختلف تأسیساتی، نسبت به ساخت یک مطب پزشکی از پیچیدگی‌های بیشتری برخوردار است.


وجود یونیت‌های دندانپزشکی و سطح دسترسی به تجهیزات و همین‌طور چرخش فضایی دندانپزشک و دستیار آن، متراژ مشخصی را برای قرارگیری آن می‌طلبد،


اساساً یک مطب دندانپزشکی به‌لحاظ تفکیک فضایی به بخش‌های زیر تقسیم می‌شود.


1. فضای انتظار
2. بخش پذیرش بیمار
3. سرویس بهداشتی
4. درمان
5.  CSR
6. اتاق استراحت و آبدارخانه
7. انبار پزشکی
8. اتاق گرافی


فضاهای بالا، پکیج کاملی از فضاهای مورد نیاز جهت ساخت یک مطب دندانپزشکی هستند، اما با توجه به محدودیت‌های ابعادی و متراژ مطب‌ها، در مواردی قسمت‌هایی حذف و یا در مکان دیگر ادغام می‌شوند.


به‌عنوان مثال ممکن است اتاق گرافی حذف شود ولی دستگاه گرافی دیواری نصب شود و در کنار یونیت گرافی لازم گرفته شود. و یا اتاق انبار حذف شود و در بخش‌هایی از مطب در قالب کمد های زمینی و هوایی جانمایی شوند.


به‌طور کلی، در نظر گرفتن ابعاد استاندارد در بخش‌های مختلف از طراحی و ساخت یک مطب دندانپزشکی، یکی از اساسی‌ترین موارد است. زیرا شما قطعاً هزینه‌ای که صرف ساخت مطب دندانپزشکی خواهید کرد، بر اساس شکل و اصول کلی پلان مطب تغییر خاصی نخواهد داشت ولی در بهره‌برداری و کیفیت استفاده از فضا برای شما و تیم درمانی و بیماران متفاوت خواهد بود.


هزینه های ساخت یک مطب دندانپزشکی

 

Medical & Dental Office Contractors | CMM Construction

 

به‌طور کلی هزینه‌های ساخت یک مطب دندانپزشکی به‌شرح زیر است:


1. هزینه طراحی پلان مطب دندانپزشکی
2. طراحی دکوراسیون کلیه‌ی بخش‌های انتظار و درمان
3. هزینه اجرای تأسیسات برقی
4. هزینه‌ی اجرای تأسیسات مکانیکی
5. خرید متریال‌های مختلف دکوراسیون
6. هزینه‌های اجرای سرامیک و کاشی
7. هزینه‌ی مربوط به مصنوعات چوبی و MDF
8. هزینه‌ی نورپردازی و استفاده از نور های استاندارد
9. هزینه‌ی پارتیشن‌های شیشه‌ای و جداکننده های فضا
10. اجرای سیتم های گرمایش و سرمایش و تهویه مناسب
11. رنگ‌آمیزی و کاغذ دیواری
12. طراحی و اجرای عناصر بصری
13. اجرای زیرساخت‌های صوت، دوربین مداربسته
14. اجرای زیرساخت‌های شبکه مورد نیازخصوصا در دندانپزشکی دیجیتال
15. نصب و راه‌اندازی امکانات مورد نیاز مطب دندانپزشکی ازحمله یونیت


نوع طراحی و اجرای مطب دندانپزشکی بستگی به میزان بودجه و نگاه دندانپزشک در اجرای دکوراسیون مطب دارد.


شما می‌توانید مطبی را به‌صورت لاکچری و ویژه طراحی و اجرا نمایید و یا به‌صورت اقتصادی و مینیمال نسبت به اجرای آن اقدام نمایید. نتیجه هر دو حالت استاندارد و کاربردی خواهد بود ولی به لحاظ پرزنت فضا و لوکس بودن در چشم مخاطب، قطعا متفاوت می باشد.


چه مواردی در هر دو نوع طراحی لاکچری و اقتصادی باید قطعاً مورد توجه قرار گیرد؟

 

1 Dentist in South Bradenton, FL | Family & Emergency Dentists Near Me |  South Bradenton Dental Care

 

مواردی باید در هر حالت جزو اصول اجرای مطب دندانپزشکی باشد. از جمله‌ی این موارد زیرساخت‌های برقی و مکانیکی می‌باشد که از مهم‌ترین موارد می‌باشد. با توجه به وجود تجهیزات مختلف دندانپزشکی مثل یونیت ها، کمپرسور هوا، ساکشن، کد کم، میلینک، کوره سرامیک، دستگاه های پرینتر و اسکنر، قطعا باید قبل از هر کاری یک پلان و نقشه مشخص برای جانمایی این تاسیات و در نظر گرفتن برق، سبکه، و لوله های تاسیساتی لازم برای استفاده از این وسایل داشته باشید تا در زمان بهره برداری با مشکل مواجه نشوید.


امروزه استفاده از سیستم‌های دیجیتال دندانپزشکی جزو ترندهای روز می‌باشد و در نظر گرفتن نقشه‌های زیرساختی شبکه از جمله موارد مهم در اجرای زیرساخت‌های اجرایی مطب دندانپزشکی است. از دیگر موارد مهم، توجه به طراحی پلان صحیح و کاربردی است که از اهمیت بالایی برخوردار است.


در هر صورت امروزه با توجه به تغییرات اساسی در روش‌های جذب بیمار و اهمیت داشتن یک فضای مدرن و زیبا در ارایه خدمات در ذهن بیماران، داشتن یک مطب زیبا می‌تواند در جذب بیماران بیشتر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد.


میانگین هزینه‌های اجرایی ساخت یک مطب لوکس چقدر است؟

 

https://cdn.triboon.net/media/reportage_images/b2010bef-17ee-4f1e-bd2f-86ce1ce9773a.jpg

 

با توجه به برآوردهای انجام شده در سال ۱۴۰۳ میانگین قیمت اجرای دکوراسیون مطب دندانپزشکی به‌ازای هر مترمربع در حدود ۱۵ الی ۱۸ میلیون تومان می‌باشد. (منبع: لارن)


توجه داشته باشید این هزینه شامل هزینه‌های خرید یونیت، اتوکلاو، کولرهای گازی و دیگر زیرساخت‌های جانبی مطب نمی‌باشد و فقط هزینه‌های متریال، تیم های اجرایی، هزینه مهندسی را شامل می‌شود.


هزینه بعد از ساخت یک مطب دندانپزشکی


ساخت و راه اندازی یک مطب دندانپزشکی فقط به ساخت و تجهیز کردن مطب ختم نمی شود، بعد از طراحی و ساخت مطب شما باید هزینه های نیروهای انسانی و هزینه های مربوط به برندینگ و مارکتینگ پزشکی را هم در نظر بگیرید، که نقش مهمی در موفقیت یک مطب دندانپزشکی خواهند داشت.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman