از سوی معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن انجام شد؛

جزییات توسعه ویلاسازی در روستاها تشریح شد

جزییات توسعه ویلاسازی در روستاها تشریح شد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۰۸ | ۱۴۰۳/۰۳/۲۶

معاون مسکن روستایی و بازسازی بنیاد مسکن جزییات توسعه ویلاسازی در روستاها را تشریح کرد.

به گزارش اخبار ساختمان، طرح تخصیص زمین به متقاضیان مسکن در شهرها و روستاهای کشور نقش بسیار موثری در بهبود و احیای زندگی در روستاها و شهرهای کشور دارد و زمینه ساز تخصیص بیشتر زمین به متقاضیان می شود. این در حالی است که در دولت سیزدهم در راستای تقویت مهاجرت معکوس ساخت پروژه های مسکونی تک طبقه هدفگذاری برای اختصاص یک میلیون قطعه فراهم شده است.

طرحی که به تازگی با هدف احیای سکونت روستایی، پروژه های ویلایی، تخصیص زمین به متقاضیان، مهاجرت معکوس به روستا و مقابله با کاهش جمعیت روستاها به منظور تامین امنیت غذایی و حفظ مشاغل کشاورزی در دستور کار دولت قرار گرفته است.

احیای جمعیت روستایی و تامین امنیت غذایی از ناحیه حفظ و گسترش مشاغل کلیدی در روستاها به‌خصوص کشاورزی، تمرکززدایی جمعیتی از شهرها و همچنین تامین مسکن موردنیاز برای بخشی از متقاضیان فاقد مسکن با هدف کاهش مشکل مسکن در شهرها، برنامه تامین زمین و وام ارزان قیمت ساخت برای متقاضیان سکونت در روستاها را در دستور کار قرار داده است.

بر اساس این طرح، متقاضیان واجد شرایط، در صورت تمایل می توانند علاوه بر دریافت زمین های روستایی، از دو مدل وام ارزان قیمت ساخت مسکن روی این زمین ها نیز استفاده کنند. گذشته از نیت درستی که هم به جهت احیای جمعیت روستایی برای تامین امنیت غذایی و تمرکززدایی جمعیتی از شهرها از یک سو و همچنین تامین مسکن موردنیاز برای آن دسته از متقاضیانی که زمین، منابع مالی و سایر امکانات موردنیاز برای ساخت مسکن در شهرها برای آنها فراهم نیست، در طراحی این برنامه دخیل بوده است، اما کارشناسان نسبت به مخاطرات اجرای این طرح برای روستاها، هشدار می دهند.

در همین رابطه مجید جودی معاون مسکن روستایی و بازسازی بنیاد مسکن گفت: براساس برنامه طراحی شده در قالب قانون جهش تولید مسکن و ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی برای متقاضیان واجد شرایط، برنامه واگذاری زمین ۹۹ ساله به متقاضیان سکونت در روستاها در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته وی برای امسال واگذاری ۵۰۰ هزار قطعه زمین مسکونی و قابل ساخت در روستاهای سراسر کشور برنامه ریزی شده و سال آینده نیز سهمیه ای به همین میزان (۵۰۰ هزار قطعه زمین)، تعیین شده است.

جودی اعلام کرد: با هدف تامین مسکن خانوارهای فاقد مسکن به شرط واجد شرایط بودن، زمین های ۹۹ ساله برای ساخت مسکن روستایی در اختیار آنها قرار می گیرد.

جودی در خصوص شرایط متقاضیان برای دریافت این زمین ها گفت: در وهله اول، این زمین ها به متقاضیانی که در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده و واجد شرایط شده اند و تمایل دارند زمین روستایی دریافت کرده و در روستاها ساکن شوند تعلق می گیرد. ضمن آنکه در آینده نزدیک این امکان برای سایر متقاضیان هم ایجاد خواهد شد که بتوانند برای دریافت این زمین ها در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت نام کنند و در فهرست متقاضیان زمین دولتی روستایی قرار بگیرند.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن همچنین به حذف دو شرط مهم از شروط متقاضیان مسکن ملی در طرح واگذاری زمین روستایی اشاره کرد و گفت: شرط سابقه مالکیت فرد متقاضی و همسر وی و همچنین شرط سکونت بومی در روستا، از شروط این واگذاری حذف شده است.

وی افزود: در صورتی که‌ در سال های اخیر مالک زمین و مسکن بوده است، اما هم اکنون هیچ ملکی اعم از زمین و مسکن به نام وی یا همسرش نیست می تواند متقاضی مسکن روستایی شود. از سوی دیگر، متقاضیانی که در طرح نهضت ملی مسکن واجد شرایط هستند، اما هم اکنون در روستا سکونت ندارند به شرطی که تمایل به مهاجرت معکوس و سکونت در روستا داشته باشند می توانند تقاضای خود برای دریافت زمین در یکی از روستاهای مجموعه شهری که در آن سکونت دارند را ارائه کنند.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن، این زمین ها به صورت ۹۹ ساله به متقاضیان واجد شرایط واگذار می شود و علاوه بر زمین، متقاضیان می توانند از یکی از دو مدل وام ارزان قیمت برای ساخت مسکن روی این اراضی استفاده کنند. مدل اول استفاده از وام یارانه ای ۳۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی با نرخ سود پنج درصد است. اما متقاضیان و دریافت کننده های این اراضی می توانند از وام نهضت ملی مسکن یعنی وام ۵۵۰ میلیون تومانی که با سود ۱۸ درصد، مختص این طرح به متقاضیان تعلق می گیرد، نیز استفاده کنند.

وی تاکید کرد: در صورتی که‌ طرح تخصیص زمین به متقاضیان در دولت های بعدی ادامه یابد خود می تواند زمینه را برای توسعه افقی ساخت افزایش یافته است.

بازار


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman