عملکرد شرکت عمران شهرهای جدید تشریح شد

عملکرد شرکت عمران شهرهای جدید تشریح شد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۵۵ | ۱۴۰۳/۰۳/۲۹

عملکرد شرکت عمران شهرهای جدید در هزار روز دولت سیزدهم در بخش شهرسازی شامل تامین زمین تولید مسکن شهرهای جدید به میزان هشت هزار و ۳۳۰ هکتار، آماده سازی اراضی به میزان یک هزار و ۶۷۷ هکتار، شناسایی و تصویب ۲۷ پهنه برای توسعه شهرهای جدید و شهرک های ساحلی تشریح شد.

به گزارش اخبار ساختمان، شرکت عمران شهرهای جدید در دولت سیزدهم علاوه بر اجرای طرح نهضت ملی مسکن و همچنین تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر تحت‌ مسئولیت آن شرکت با عنوان ساخت مسکن حمایتی، در فرایند توسعه سکونتگاه های ساحلی، بهره گیری از ظرفیت بخش های خصوصی برای سرمایه گذاری در شهرک سازی، استفاده از ظرفیت قانونی شهرک های مسکونی دولتی برای حمایت از سیاست های تامین مسکن دولت مشارکت فعال داشته است.


آماده سازی اراضی برای ساخت مسکن در شهرهای جدید به میزان یک هزار و ۶۶۷ هکتار


بخشی از عملکرد مجموعه وزارت راه و شهرسازی در شرکت عمران شهرهای جدید در دولت سیزدهم در تامین زمین و احداث واحدهای مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن شامل مشارکت در تهیه، بررسی و تصویب طرح های توسعه شهری، اخذ مجوزهای لازم، تکمیل مدارک حقوقی، تامین زیرساخت ها، تامین خدمات روبنایی، آماده سازی و محوطه سازی، تهیه نقشه های معماری واحدهای مسکونی است. در این بخش دستاوردهایی حاصل شد که بخشی از آن دستاوردها شامل تامین زمین در شهرهای جدید به میزان هشت هزار و ۳۳۰ هکتار و آماده سازی اراضی برای ساخت مسکن در شهرهای جدید به میزان یک هزار و ۶۷۷ هکتار اعلام شده است.

همچنین شرکت عمران شهرهای جدید برای تامین زمین قانون جوانی جمعیت نیز مجموعه اقداماتی را انجام داد که این اقدامات شامل تهیه، بررسی و تصویب طرح های توسعه شهری، اخذ مجوزهای لازم، تکمیل مدارک حقوقی، تامین زیرساخت ها، تامین خدمات روبنایی و آماده سازی و محوطه سازی است.


شناسایی و تصویب ۲۷ پهنه برای توسعه شهرهای جدید و شهرک های ساحلی


در اجرای اهدف اصولی نظام‌ برای تحقق اقتصاد دریا، شرکت عمران شهرهای جدید بر اساس ماموریت وزارت راه و شهرسازی، اقدام به مطالعه سکونتگاه های ساحلی کرد. طی این مطالعه برای اولین بار در کشور ۲۷ پهنه برای توسعه شهرهای جدید و شهرک های ساحلی با مساحتی بالغ بر ۳۶۲ هزار هکتار شناسایی و مصوب شد. در پی آن‌ مطالعات ساختاری فضایی این سکونت گاه توسط این شرکت و از طریق مهندسین مشاور داخلی در دستور کار قرار گرفت و از آن میان طرح جامع ۶ شهر جدید و یک شهرک نهایی شد و برای تصویب به مراجع بررسی و تصویب ارسال شد.

مدل های جدید تامین مالی با رویکرد جذب سرمایه گذار خصوصی از دیگر موارد تهیه شده توسط شرکت عمران بوده است. این مطالعات و مجموعه اقدامات شامل اجماع سازی عمومی، تدوین سازوکارهای نهادی، قانونی و سازمانی و روش شناسی این طرح برای اولین بار در کشور اجرایی شده است.


استفاده از ظرفیت شهرک سازی در کشور


با توجه به عزم دولت برای بهره گیری از تمامی ظرفیت ها از جمله ظرفیت بخش خصوصی برای ساخت مسکن و سکونتگاه، شهرک سازی برای اولین بار بعد از انقلاب مورد حمایت قرار گرفت. اقداماتی در شرکت عمران شهرهای جدید به عنوان دبیرخانه ستاد مدیریت شهرک سازی کشور انجام شد که شامل بازنگری در دستورالعمل ترویج شهرک سازی با هدف تسهیل شرایط ساخت و سرمایه گذاری در حوزه شهرک، مطالعات امکان سنجی و مکان یابی بیش از ۴۰ شهرک در اراضی دولتی برای ساخت مسکن و خدمات، راه اندازی سامانه یکپارچه مدیریت شهرک سازی‌ و اتصال آن با سامانه پنجره واحد مدیریت زمین به منظور شفاف و سریع تر کردن رویه ها، صدور پروانه تاسیس چهار شهرک دولتی و سه پروانه بهره برداری شهرک های خصوصی برای اولین بار در ۱۵ سال گذشته و همچنین، ایجاد دبیرخانه ستاد شهرک سازی‌ و مشاور فنی به متقاضایان احداث شهرک است.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman