رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

ارزیابی ساختمان های ناایمن با جدیت پیگیری می شود

ارزیابی ساختمان های ناایمن با جدیت پیگیری می شود
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۰۴ | ۱۴۰۳/۰۴/۱۳

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: تا کنون ارزیابی ایمنی ۳۴۰۰ ساختمان مهم و بلندمرتبه به اتمام رسید و رسیدگی به الباقی ساختمان های ناایمن نیز در تابستان امسال در دستور کار قرار می گیرد.

به گزارش اخبار ساختمان، محمدمهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در نشست خبری امروز چهارشنبه ۱۳ تیرماه در مورد عملکرد دولت سیزدهم در حوزه بازار مسکن، گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در دوره سه ساله دولت سیزدهم فعالیت های عدیده ای را در حوزه مسکن انجام داده است که به آن می پردازیم.

وی با با بیان اینکه در حوزه نهضت ملی مسکن از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اقدامات موثری انجام شده است، گفت: قانون بند ذ ماده ۱۴ در حوزه مدیریت بحران که از سال ۹۸ متوقف شده بود، از سال ۱۴۰۰ مجدد کار خود را آغاز کزد و در طی سال های اخیر فعالیت های مهمی در این زمینه انجام شده است.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین گفت: در این دوره به حرایم و گسل ها اولویت داده شد به طوریکه در دولت قبل ۶ شهر و در دولت سیزدهم ۳۲ شهر مورد مطالعه قرار گرفت و هم اکنون در انتظار ابلاغ شورای عالی معماری و شهرسازی است.

حیدری با بیان اینکه در سال های گذشته به موضوع ارزیابی ساختمان های ناایمن چندان مورد توجه قرار نگرفته است: از مجموع ۱۶ هزار ساختمان بلند مرتبه موجود، در گذشته ۱۷۰۰ ساختمان مورد ارزیابی ایمنی قرار گرفته بود و در این مدت نیز ارزیابی ایمنی ۳۴۰۰ ساختمان مهم و بلندمرتبه دیگر به اتمام رسید و الباقی در تابستان امسال در دستور کار قرار می گیرند.

وی با اشاره به راه‌اندازی نهضت مقاوم سازی در تهران، گفت: تاکنون ۶ بیمارستان برای نوسازی و مقاوم سازی اقدام کرده اند.

حیدری گفت: تاییدیه ایمنی ساختمان ها نیز یکی دیگر از موضوعاتی بوده است که حائز اهمیت است و در دولت سیزدهم همزمان با آغاز پروژه نهضت ملی مسکن به این موضوع توجه شده است و در حال حاضر نیز برای ۶۵ مورد گواهینامه فنی صادر شده که در مقایسه با سال های گذشته رشد ۱۸۰ درصدی یافته است.

وی ادامه داد: ۵۹۰ محصول یا شرکت نیز برای دریافت گواهینامه به مرکز تحقیقات مراجعه کردند که در این سه سال به ۹۷۰ محصول رسیده است که نشان داد علاوه بر اقتصاد، دانش هم به سمت رشد رفته است.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه به تدوین ۵۲ مورد ضوابط، افزایش نشریات از ۱۴۵ به ۲۰۶ مورد و برگزاری کلاس های آموزشی برای ۴۰۰ هزار نفر ساعت در این سه سال به جامعه مهندسین و همچنین رشد در حوزه تحقیقات اشاره کرد.

حیدری یادآور شد: از جمله اقدامات ما در حوزه فرونشست در مرکز تحقیقات این بود که زمین های الحاقی در طرح نهضت ملی مسکن را از منظر فرونشست بررسی کنیم که ۱۵۰ تا ۱۶۰ نقطه مکان را به صورت موردی بررسی کردیم و به شورای عالی معماری و شهرسازی ارایه کردیم.

حیدری در ادامه این نشست خبری و در پاسخ به سوال خبرنگاران با اشاره به اهمیت صنعتی سازی ساخت مسکن در کشور گفت: هر هفته جلساتی در این باره با انجمن صنعتی سازی و انبوه سازان جلسه برگزار می شود.

وی افزود: صنعتی سازی در دو بستر انبوه سازی و پروژه ها پی گیری می شود که در بخش پروژه ها، پیش ساختگی در حال شکل گرفتن است که به عنوان نمونه می توان به پروژه ای در کرج اشاره کرد که کاملاً صنعتی سازی است.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: برای صنعتی سازی باید یک مدل اقتصادی پیدا کنیم زیرا سرعت نظام بانکی پاسخگوی نیازها نیست.

حیدری افزود: تسهیلاتی در قوانین برای صنعتی سازی ساختمان پیش‌بینی شده است اما باید توجه داشت که نمی شود با ۲۵ درصد از کل هزینه ها یک پروژه صنعتی سازی را آغاز کرد، بلکه باید حد اقل با ۵۰ درصد سرمایه شروع شود.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman