دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی ایران:

صنعت شیرآلات توانایی رقابت با برندهای مطرح اروپایی را دارد

صنعت شیرآلات توانایی رقابت با برندهای مطرح اروپایی را دارد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۴۱ | ۱۴۰۳/۰۵/۰۳

رضا مهرآبادی: دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی ایران گفت: در حال حاضر ما توانسته ایم به برخی کشورهای اروپایی، کشورهای حوزه خلیج فارس و برخی از کشورهای آفریقایی کالای ایرانی را صادر کنیم و خوشبختانه این امکان فراهم شده است تا با برندهای خوشنام اروپایی نیز رقابت داشته باشیم.

ناصر میرزایی در گفتگو با خبرنگار اخبار ساختمان گفت: تولید شیرآلات بهداشتی در ایران به سال های دهه 30 باز می گردد. سیر رشد تولید تا سال های دهه 70 آهسته بوده، ولی از این دهه آهنگ رشد سرعت گرفت، از این هنگام تولیدات کارخانه ها و کارگاه ها نه تنها پاسخ وسیعی از بازار مصرف داخل کشور را داد، بلکه به رقابت در بازارهای آسیا و خاورمیانه با محصولات سایر کشورها نیز پرداخت.

وی در ادامه افزود: ضرورت تشکلی تحت عنوان انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی به منظور هماهنگی بین اعضاء و تشویق تحول کیفی احساس شد. در سال 1380 انجمن با تنظیم اساسنامه و ثبت رسمی تأسیس شد.

میرزایی همچنین افزود: در حال حاضر تعداد تولیدکنندگان اصلی و زیرپله ای که در استان تهران مشغول به فعالیت هستند 300 واحد است و در سراسر کشور نیز بالغ بر 450 واحد هستند، واحدهای تولیدی برای عضویت در انجمن می بایست دارای برخی شرایط باشند و از اینرو هم اکنون 61 واحد تولیدی عضو انجمن هستند و حدود 35 عضو دیگر نیز در شرف عضویت در انجمن هستند تا بعد از بررسی ها و بازدیدهای میدانی از کارخانه ها عضو انجمن شوند.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی ایران در پاسخ به این سوال که آیا نیازی به صدور مجوزهای تولیدی جدید برای فعالیت در این صنعت در داخل کشور احساس می شود یا خیر؟ توضیح داد: صنعت شیرآلات یکی از صنایع گسترده است اما با این وجود واحدهای تولیدی موجود قادر به پاسخگویی نیاز بازار داخلی چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی را دارند و علاوه بر آن چندین واحد تولیدی در کشور اقدام به صادرات محصولات خود کرده اند، اما در این بین برخی واحدهای تولیدی زیرپله ای نه تنها در داخل کشور به صنعت شیرآلات ضربه می زنند بلکه در حوزه صادرات نیز معضلاتی را برای فعالان این صنعت ایجاد کرده اند.

وی ادامه داد: فعالیت واحدهای زیرپله ای در حوزه صادرات و محصولات بی کیفیتی که به کشورهای هدف صادر می کنند باعث شده است تا جایگاه محصولات ایرانی در کشورهای هدف به خصوص کشورهای حوزه خلیج فارس تنزل یابد و جایگاه برندهای ایرانی توسط برخی برندهای چینی و ترکیه ای گرفته شود و این در حالیست که برخی واحدهای تولیدی عضو انجمن در حال تولید محصولات بدون سرب (کمتر از یک درصد) و صادرات آن به کشورهای اروپایی هستند و از اینرو می بایست نسبت به صادرات این محصول به کشورهای هدف نظارت بیشتری صورت پذیرد.

میرزایی با بیان اینکه در حوزه شیرآلات توانایی رقابت با برندهای مطرح اروپایی را داریم، توضیح داد: در حال حاضر ما توانسته ایم به برخی کشورهای اروپایی، کشورهای حوزه خلیج فارس و برخی از کشورهای آفریقایی کالای ایرانی را صادر کنیم و خوشبختانه این امکان فراهم شده است تا با برندهای خوشنام اروپایی نیز رقابت داشته باشیم و در حتی در این رقابت ها پیروز باشیم.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی ایران درباره میزان صادرات شیرآلات نیز گفت: ما در حال حاضر دو نوع صادرات داریم که یا از طریق مرزهای قانونی انجام می شود که آمار آن در سایت گمرک وجود دارد و یا از طریق قاچاق از کشور خارج می شود که نمی توان آمار دقیقی از آن ارائه کرد.

این مقام مسئول درباره نحوه ساماندهی و کنترل فعالیت واحدهای زیرپله ای نیز گفت: به طور کلی بایستی شرایط به نحوی فراهم شود که تمامی تولیدکنندگان در شهرک های صنعتی فعالیت کنند تا وزارت بهداشت و انجمن بتوانند نسبت به آبکاری، ساماندهی پساب ها و همچنین میزان سرب مورد استفاده در محصولات نظارت کافی داشته باشند و همچنین توسط سازمان های مختلف با انجام نظارت ها و آزمایش های مختلف در صورت استاندارد نبودن محصول از ادامه فعالیت آنها جلوگیری شود، اما متاسفانه این واحدها در سراسر کشور پراکنده هستند و هیچگونه نظارتی بر آنها وجود ندارد.

میرزایی در پاسخ به این سوال که چقدر توانسته ایم در حوزه طراحی شیرآلات پیشرفت داشته باشیم؟ گفت: در سال های گذشته (حدودا 20 سال پیش) تولیدکنندگان ما در بحث طراحی از برندهای خارجی کپی برداری می کردند اما در حال حاضر با توجه به پیشرفتی که در این زمینه حاصل شده است کشورهای روز دنیا نیز باید از محصولات ما کپی برداری کنند چراکه با توجه به تنوعی که در مدل ها و رنگ های مختلف شیرآلات ایرانی به وجود آمده است و خوشبختانه با پیشرفت هایی که در مسیر طراحی محصولات حاصل شده است این امکان وجود دارد تا با کشورهای مطرح آمریکایی و اروپایی رقابت داشته باشیم و پیروز این رقابت ها باشیم.

وی درباره واردات برخی قطعات مورداستفاده در صنعت شیرآلات نیز توضیح داد: همانطور که اشاره شد ما توانسته ایم در صنعت شیرآلات خودکفا شویم و در حال حاضر 90 درصد این صنعت در داخل تولید می شود و 10 درصد باقیمانده در بحث کارتریج ها است که به علت تخصصی بودن آن در حال حاضر امکان تولید آن در داخل کشور وجود ندارد.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی ایران ادامه داد: شیرآلات از جمله محصولاتی است که واردات آن به کشور ممنوع است اما آنچه که به عنوان شیرآلات وارداتی در بازار وجود دارد احتمالا شیرآلات لوکس و لاکچری هستند که با قیمت بسیار بالایی نیز عرضه می شوند.

میرزایی ضمن گلایه از هزینه های بالای مربوط به حضور در نمایشگاه ها درباره برگزاری اولین دوره نمایشگاه تخصصی شیرآلات نیز گفت: در نمایشگاه اخیر تنها یک سوم از تولیدکنندگان شیرآلات حاضر شدند و تعداد بالایی از تولیدکنندگان نتوانستند در این نمایشگاه حاضر شوند که دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد، موضوع اول این است که امسال صنعت شیرآلات برای اولین بار در این نمایشگاه تخصصی حاضر شده است و موضوع دوم نیز مربوط به هزینه های سرسام آور حضور در نمایشگاه ها است.

وی ادامه داد: در حالی که بسیاری از کشورها برای حضور تولیدکنندگان صنایع مختلف در نمایشگاه ها تخفیفات مختلفی را در نظر می گیرند تا از این طریق بتوانند با معرفی هر چه بهتر محصولات خود نسبت به افزایش سهم صادرات در کشورهای مختلف اقدام کنند اما متاسفانه در کشور ما برای حضور در این رویدادها باید هزینه های بالایی را بپردازیم و امکان حضور حداکثری تولیدکنندگان در نمایشگاه ها را از بین می برد.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman