بازار اجاره توجهی به سقف تعیین شده ندارد!

بازار اجاره توجهی به سقف تعیین شده ندارد!
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۱۵ | ۱۴۰۳/۰۵/۰۷

با وجود تعیین سقف ۲۵ درصدی برای افزایش اجاره بها توسط دولت، آمارهای غیررسمی نشان دهنده رشد بسیار بالاتر اجاره ها است.

به گزارش اخبار ساختمان، بی اعتنایی بازار مسکن به مصوبه های دولتی و علت سر به فلک کشیدن قیمت اجاره بها همچنان مورد بحث است. در حالی که دولت در آخرین مصوبه خود نرخ افزایش اجاره بها در شهر تهران را ۲۵ درصد تعیین کرده است، آمارهای غیررسمی نشان می دهد که این نرخ بسیار بالاتر از این مقدار است.


افزایش قیمت اجاره بها از سال ۹۸ تاکنون


از سال 98، بازار مسکن با حفظ رکود سنگین، وارد فاز تورمی بالایی شد. افزایش قیمت مسکن و نرخ رشد اجاره با سرعت بسیار بالایی رخ داد و در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نرخ رشد اجاره بها به رکوردهای جدیدی دست یافت.


تاثیر مصوبه های دولتی بر بازار اجاره


دولت برای مدیریت بازار دست به دامان مصوبه های تکراری شده است. بر اساس این مصوبات، اجاره بها در شهر تهران باید تنها ۲۵ درصد افزایش یابد و افزایش بیش از این مقدار تخلف محسوب می شود. اما مشاهدات میدانی نشان می دهد که نرخ رشد اجاره خانه در تمامی شهرها بسیار بالاتر از این مقدار است.


عوامل موثر بر افزایش اجاره بها


علت اصلی سر به فلک کشیدن اجاره بها در کشور، به عواملی مانند رکود تورمی و تشدید مشکل مسکن باز می گردد. بر اساس آمارهای غیر رسمی، تورم اجاره بها در سال ۱۴۰۳ بیش از ۴۰ درصد رشد کرده و ادامه روند کنونی، تورم اجاره بها را تا مرز ۵۰ درصد خواهد کشاند.


آمارهای تورم اجاره بها


گزارش مرکز آمار ایران از تورم تیرماه ۱۴۰۳ نشان می دهد، تورم دو بخش مسکن و اجاره در مقطع ماهانه بالغ بر ۲.۹ درصد ثبت شده است. همچنین، مسکن و اجاره در بازه نقطه به نقطه و سالانه نیز افزایش قیمتی نزدیک به یکدیگر را تجربه کرده اند. تورم بازار اجاره در خردادماه نیز به میزان ۲.۲ درصد ماهانه و ۴۲.۵ درصد نقطه به نقطه بوده است. تورم سالانه این بازار نیز ۴۰.۶ درصد ثبت شده بود.


دخالت دولت و خروج بخش خصوصی از بازار مسکن


کارشناسان بر این باورند که دخالت مستقیم دولت در بازار اجاره از نیمه دوم دهه هشتاد تاکنون، منجر به خروج بخش خصوصی از حوزه تولید و کاهش شدید سرمایه گذاری در حوزه‌ ساخت مسکن شده است. بررسی داده ها و آمارها نشان می دهد که در ابتدای دهه ۹۰، بیشترین هزینه ساخت و ساز صرف خرید مصالح ساختمانی می شد و سهم زمین کمتر از نصف بودجه (۴۵ درصد) بود. اما در حال حاضر این عدد به ۷۰ درصد رسیده است، یعنی بیش از دو سوم هزینه های ساخت و ساز.


دلایل افزایش هزینه های اجاره بها


یکی از دلایل مهم سر به فلک کشیدن اجاره بها در کشور، افزایش هزینه های تولید، کاهش حاشیه سود ساخت و ساز، گرانی سرسام آور مصالح ساختمانی، تورم شدید قیمت زمین و در نهایت برهم خوردن عرضه و تقاضا است.

شهر بورس


نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman