چه کسی مسئول شناسایی خانه های خالی است؟

چه کسی مسئول شناسایی خانه های خالی است؟
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۰۱ | ۱۴۰۳/۰۷/۰۸

بر اساس قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها، شهرداری های شهرهای دارای بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت مکلفند خانه ها خالی را شناسایی کرده و اطلاعات آنها را در اختیار وزارت راه قرار دهند.

به گزارش اخبار ساختمان، 25 اردیبهشت ماه امسال شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور سیزدهم در اجرا اصل 123 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها» را برای اجرا به وزارتخانه های راه و شهرسازی، کشور، اقتصاد، کار، بانک مرکزی و قوه قضائیه ابلاغ کرد.

این قانون شامل 15 ماده است که در آن به بخش های مختلف زمین، مسکن و اجاره بها با هدف تسهیل امور برای مردم پرداخته شده است. در بخشی از مواد قانون مذکور و در بخش اجاره بها برای مستاجران و موجران موارد حمایتی قابل توجهی آمده است. ما در راستای انجام رسالت اطلاع رسانی خود در بخش اول این پرونده مواد قانون را به صورت تک تک و با جزئیات منتشر خواهیم کرد تا عموم مردم از امتیازهایی که قانون برای آنها در نظر گرفته است، مطلع شوند.

در ماده 2 این قانون آمده است: در ماده 54 مکرر قانون مالیاتی های مستقیم پس از عبارت «هر واحد مسکونی واقع در کلیه شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت» و «و کلیه شهرهای جدید» اضافه و یک تبصره به عنوان تبصره (5) به ماده مزبور به شرح ذیل الحاق می شود؛

تبصره 5- شهرداری های شهرهای دارای بیش از یکصد هزار نفر جمعیت مکلفند واحدهای مسکونی خالی از سکنه واقع در شهرها را شناسایی کنند و اطلاعات آنها را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند.

وزارت مزبور موظف است بر اساس اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان کشور، اطلاعات دریافتی را صحت سنجی کرده و پس از تایید جهت اخذ مالیات متعلقه موضوع این ماده به سازمان امور مالیاتی کشور معرفی کند.

100 درصد درآمد حاصل از مالیات بر خانه های خالی شناسایی شده توسط شهرداری ها به حساب شهرداری شهرهای محل اخذ مالیات در قالب بودجه سنواتی صرفاً جهت احیای بافت های فرسوده و اتخاذ تدابیر لازم برای ساخت خانه های ارزان قیمت برای اشخاص بی بضاعت وفق ردیف 21 ماده 55 قانون شهرداری مصوب 1334/4/11 واریز می شود.

آیین نامه اجرایی این تبصره توسط وزارت کشور با همکاری وزارتخانه های راه و شهرسازی و اقتصاد ظرف یکماه از لازم‌الاجرا شدن این حکم تهیه شده و به تصویب هیئت وزیران می رسد.

تسنیم


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman