ردپای تاریخ در بافت های تاریخی همدان

ردپای تاریخ در بافت های تاریخی همدان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۱۸ | ۱۳۹۸/۰۹/۱۰

همدان با داشتن پیشینه‌ تاریخی چند هزار ساله و در جایگاه یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران دارای بافت‌های تاریخی فراوانی بوده که متأسفانه حجم زیادی از آن در طول قرن‌ها از بین رفته یا دست‌خوش آسیب شده اما هنوز هم می‌توان ردپای تاریخ را دید.
به گزارش اخبار ساختمان، از آنجا که بافت‌های واجد ارزش میراث‌فرهنگی، به نوعی نشان دهنده هویت تاریخی همدان هستند حفظ آن‌ها یک ضرورت به نظر می‌رسد که از جنبه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی حائز اهمیت است.

بافت تاریخی همدان دارای ۵۰۰ هکتار مساحت است و مجموعه های ارزشمندی از جمله هگمتانه، بازار و پلاک های ثبتی در این بافت تاریخی وجود دارد و محله‌های کبابیان، حاجی و کلپا جز محلات ارزشمند همدان محسوب می شوند و طبق بررسی‌های صورت‌گرفته در حال حاضر بیش از ۲۷۰ خانه واجد ارزش تاریخی همدان ثبت شده است بنابراین احیاء و بازسازی بافت تاریخی شهر همدان به نوعی بازگشت هویت خفته شهری به پایتخت تاریخ و تمدن ایران محسوب می شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان در نشست تخصصی «بررسی بافت‌های واجد ارزش میراث‌فرهنگی همدان» بیان کرد: بافت‌های واجد ارزش میراث‌فرهنگی همدان از دو منظر ارزشی و حقوقی قابل توجه هستند و اگر با نگاه اقتصادی تحلیل و با دیدگاه کاربردی کلان ارزیابی شوند، می‌توانیم از مزیت‌های گردشگری آن بهره لازم را ببریم.

علی مالمیر حفظ بافت در جهت توسعه گردشگری را یک ضرورت دانست و توضیح داد: در استان همدان ظرفیت‌های طبیعی و تاریخی فراوانی وجود دارد و از آنجا که محور توسعه استان بر مبنای گردشگری تعریف شده است، باید ظرفیت‌های موجود شکوفا شود همچنین امروزه همه علاقمندیم فضاهای تاریخی و معماری و تجارب گذشته را در کنار برخورداری از خدمات مدرن تجربه کنیم.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین مزیت‌های گردشگری استان همدان، ظرفیت‌های بومگردی است و اگر هتل‌های سنتی ما در رنکینگ هتل‌های بین‌المللی دنیا ورود پیدا کرده‌اند، نشان دهنده نوع نگرش و ارزشی است که در ذهن گردشگران وجود دارد.

مالمیر با اشاره به اینکه بافت‌های موجود در استان همدان پیشینه تاریخی ما هستند، اظهار کرد: قطعاً بناها و محلات مختلف با ویژگی‌های خاص و ارزشمند درون این بافت‌ها وجود دارند که حفظ آن‌ها را امری ضروری کرده است.

وی درباره منظر حقوقی نیز شرح داد: از منظر حقوقی، قوانین حوزه میراث‌فرهنگی، مانند قانون اساسنامه میراث فرهنگی و قوانین حاکمیتی که مصوبات شوای عالی شهرسازی و کمیسیون ماده ۵ در استان‌ها هستند، برای شرایط شهری، طرح تفصیلی و ضوابط حاکم بر شهر تصمیم‌گیری می‌کنند که برخی الزاماتی نیز دارند و از جمله آن‌ها تصویب بافت‌ها و الزاماتی است که بر بافت‌ها حاکم است.

اقدام عمرانی درون بافت‌های تاریخی به استعلام مکتوب میراث‌فرهنگی نیاز دارد

وی افزود: براساس مصوبه شورای عالی شهرسازی، ۱۶۸ بافت شهری به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شد که چهار شهر دارای بافت واجد ارزش میراثی در استان ما شهرستان‌های همدان، ملایر، تویسرکان و نهاوند هستند.

وی بیان کرد: قانون‌گذار به صراحت تأکید کرده که هر گونه اقدام عمرانی که درون بافت‌ها یا حریم بناها اتفاق می‌افتد، نیاز به استعلام مکتوب از سازمان میراث‌فرهنگی را دارد بنابراین یک الزام حقوقی برای تمامی کسانی که در حوزه بافت‌ها کار می‌کنند این است که حفاظت از بافت‌های واجد ارزش تاریخی را رعایت کنند همچنین در کمیسیون ماده ۵ اظهارنظر درباره ضوابط شهرسازی در حوزه بافت تاریخی و گرفتن استعلام از میراث فرهنگی آمده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان با تأکید بر اینکه درکی که امروزه از ارزش بناها و بافت‌های تاریخی داریم در گذشته وجود نداشته است، گفت: اگر این حساسیت در گذشته وجود داشت قطعاً آسیب‌های فراوانی به بافت‌ها و بناهای تاریخی وارد نمی‌شد.

وی افزود: در کنار شناخت ارزش بافت که اساسی‌ترین عامل حفظ آن است، هماهنگی و همراهی دستگاه‌های ذی‌مدخل، ارائه کاربری‌ها و دلایلی که بتواند برای مالکان بناها انگیزه ایجاد کند، می‌توانست به حفظ آثار کمک کند.

مالمیر با بیان اینکه خوشبختانه در استان همدان هنوز در راستای بازآفرینی، آثاری بر جای مانده است، تصریح کرد: بسیاری از محله‌ها نیز آسیب دیده یا از بین رفته‌اند که می‌توانستند به عنوان یک جاذبه مطرح شوند بنابراین ما نتوانستیم آنچنان که باید و شاید در گذشته از بافت‌هایمان حراست کنیم و هر چه زودتر این کار انجام شود باز هم با تأخیر به آن پرداخته‌ایم.

تپه هگمتانه، بازار همدان، میدان امام(ره)، خیابان‌های اکباتان و شهدا قابلیت ثبت جهانی دارند

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: طبق نظر کارشناس یونسکو در اجلاس راه ابریشم و در بازدید و ارزیابی وی از شرایط تپه هگمتانه برای ثبت جهانی، تعامل موجود بین این محوطه تاریخی با بافت بازار، جداره‌های دور میدان امام(ره)، خیابان اکباتان و خیابان شهدا قابلیت ثبت جهانی دارد.

وی افزود: اگر باور ارکان تصمیم گیرنده این امر در گذشته به اندازه امروز بود، قطعاً این محوطه تاریخی تا کنون ثبت جهانی شده بود و خوشبختانه در حال حاضر مطالبه‌گری برای ثبت این اثر در استان وجود دارد، عرصه تپه هگمتانه ۳۵ هکتار است که ۳۰ و نیم هکتار آن تملک شده و مساحت باقی‌مانده مانع ثبت جهانی نیست چرا که پس از ثبت با لحاظ شروطی نیز می‌توان عرصه را آزاد و مدیریت کرد.

مالمیر در ادامه درباره ستاد آماده‌سازی و ساماندهی محوطه هگمتانه توضیح داد: این ستاد با ابلاغ استاندار همدان برای انجام امور ثبت جهانی محوطه تشکیل شده است؛ به عنوان مثال مشکل پارکینگ هگمتانه و تعامل مجموعه این اثر با بازار، میدان امام(ره) و خیابان‌های اکباتان و شهدا در این ستاد پیگیری می‌شود؛ علاوه بر این از آنجایی که وزارت میراث فرهنگی نگاه ویژه‌ای به استان همدان و غرب کشور دارد تمرکز جدی بر روی ثبت جهانی یکی از آثار همدان وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه شفافیت بیشتر در ضوابط و توجه و رعایت دستگاه‌ها به این موضوع همواره از دغدغه‌های میراث‌فرهنگی همدان است، بیان کرد: با وجود اینکه بافت شهری و ضوابط عمومی بافت در سال ۸۸ و موضوع تدقیق بافت سال ۹۴ ابلاغ شده، قاعدتاً دستگاه‌ها در صدور مجوز در این حوزه، ملزم به رعایت بودند که با تأکیدات مرتب و ابلاغ تدقیق با شدت بیشتری در دستور کار قرار گرفت و در واقع مطالعه، تصمیم‌گیری و تدوین ضوابط تخصصی در قالب سه فاز مطالعه انجام شد و امسال توانستیم ضوابط کل محدوده بافت را که مصوبه شورای عالی شهرسازی است، آماده کنیم همچنین در جلسات متعدد با کمیسیون ماده ۵، کارشناسان شهرداری، راه و شهرسازی و دستگاه‌های ذی‌مدخل مطالعات بافت به اتمام رسید و مصوبه شورای فنی استان را دریافت کرد و برای تصویب به تهران ارسال خواهد شد.

مالمیر با اشاره به جلسات مشترک میراث‌فرهنگی و شهرداری در قالب دفتر مشترک برای ارائه پیشنهادات، گفت: یکی از مهمترن فاکتورهایی که در حوزه بافت باید به آن بپردازیم، حفظ معابر است به طوریکه بخشنامه‌های اخیر شورای عالی شهرسازی به صراحت تأکید کرده که از تعریض معابر درون بافت‌ها بپرهیزیم اما در بعضی مناطق الزاماتی هست که ناچاریم برای آنها تعامل کرده و راهکاری بیندیشیم که با استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود، در راستای حفظ بافت حرکت کرده و الزامات و اضطرارها را پاسخگو هستیم.

ضوابط بافت تاریخی مصوب شده است

وی با تشریح اینکه گاهی اوقات شنیده می‌شود بافت تاریخی دارای ضوابط نیست، تأکید کرد: ضوابط بافت تاریخی مصوب شده و قانون اساسنامه میراث‌فرهنگی و ضوابط کلی آن موجود است که طبق آن، ضوابط مصوب به دستگاه‌ها از جمله شهرداری که مسئول مجوز صدور پروانه است، داده می‌شود علاوه بر این ضوابط تخصصی ویژه بافت‌های تاریخی در مرحله آماده‌سازی قرار دارد.

مالمیر اضافه کرد: با مشارکت شورای اسلامی شهر همدان نیز درصدد آماده سازی بسته‌ای برای احیای بافت و بناهای تاریخی هستیم که مشوقاتی در میراث فرهنگی برای افرادی که می‌خواهند بافت‌های تاریخی را احیا کنند، درنظر گرفته شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی همدان در ادامه به اختیارات این وزارتخانه اشاره و تصریح کرد: مالک بنای تاریخی بدون صرف هزینه می‌تواند بنایی با کاربری مناسب داشته باشد همچنین در مرمت این گونه بناها میراث‌فرهنگی مشارکت می‌کند و یارانه سود به آن‌ها اعطا می‌شود و مالک براساس قانون حمایت از بافت‌ از هر گونه عوارض و مالیات مرمت و بازسازی معاف است.

میراث فرهنگی همدان به شخصی خسارت وارد نکرده است

وی درباره ارتفاع در بافت‌های تاریخی نیز اعلام کرد: میراث‌فرهنگی همدان در این باره خسارتی به شخصی وارد نکرده است به طوریکه در ضوابط طرح تفصیلی در یک کوچه شش متری سقف ارتفاع سه و نیم طبقه و در یک خیابان ۱۸ متری هفت و نیم طبقه است بنابراین اگر ضوابط طرح تفصیلی در محدوده بافت تاریخی اجرا و رعایت می‌شد این بافت حفظ شده بود علاوه بر این در طرح تفصیلی مناطقی که ضوابط خاص دارند، مشمول دو طبقه تشویقی نمی‌شوند.

در گذشته ضوابط طرح تفصیلی در بافت تاریخی رعایت نشده است

مالمیر یادآور شد: در گذشته ضوابط طرح تفضیلی در بافت رعایت نشده؛ به عنوان مثال وجود ساختمان هفت و نیم طبقه در کوچه شش متری نشان دهنده این قضیه است، از طرف دیگر اساسا در محدوده بافت سقف ارتفاع پنج و نیم طبقه است و هر واحد مسکونی و اداری که در این محدوده بالاتر از این حد است، ضوابط را رعایت نکرده بنابراین ساختمان‌های غیرمجاز گذشته مبنایی برای صدور مجوز غیرمجاز دستگاه‌های مربوطه نیست که نمونه آن را می‌توان پارکینگ سینا اعلام کرد، علاوه بر این نمی‌توانیم در مورد طرح تفصیلی و بافت تاریخی برخورد دوگانه با قانون داشته باشیم چرا که هر دو مصوب شورای عالی شهرسازی و مجلس‌ بوده و دستگاه‌ها مستلزم به رعایت هر دو هستند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه بافت تاریخی صرفاً مترادف با کنترل ارتفاع نیست، گفت: معابر این بافت نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و باید ارتباط معنایی و هویتی داشته باشد که در این باره نیز الزام حقوقی وجود دارد که همه دستگاه‌ها موظف هستند مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی را رعایت کنند و صرفا وظیفه میراث‌فرهنگی نیست.

حفاظت از بافت باید مردمی‌تر شود

این مقام مسئول با بیان اینکه برای انجام برخی فعالیت‌ها مانند ساماندهی بازار همدان به بودجه نیاز است، گفت: محدودیت بودجه‌ای علت قابل قبولی برای عدم حفاظت برخی از بافت‌ها نیست بلکه رعایت ضوابط موجود بسیار مهمتر است؛ به عنوان مثال اگر ضوابط را در بازار رعایت نمی‌کردیم قطعاً از بین رفته بود.

وی با اشاره به اینکه همدان در حفظ بافت از بعضی از شهرها موفق‌تر عمل کرده است، بیان کرد: ما در حفظ جداره‌ها و خط آسمان نسبت به برخی از شهرهای دارای بافت عملکرد بهتری داشته‌ایم و امروز برای آثاری که می‌توانستیم حفظ کنیم و نکردیم، افسوس می‌خوریم همچنین باید انگیزه حفاظت از بافت مردمی‌تر شود چرا که اگر در بافت‌های تاریخی ایجاد ارزش کنیم راحت‌تر می‌توان آن را حفظ کرد و البته منظور از حفظ بافت بدان معنا نیست که هیچ خانه‌ای نوسازی و بازسازی نشود.

قانون "عین به عین" را رعایت کنیم

مدیرکل میراث‌فرهنگی همدان درباره قانون "عین به عین" گفت: زمانی که بافتی تخریب می‌شود باید "عین به عین" ساخته شود؛ یعنی ضوابط و البته یک دست بودن در بافت حفظ شود اما متأسفانه در برخی موارد با ساخت و سازهای انجام شده بافت‌ها از یک دستی درآمده‌اند بنابراین ضروری است قسمت‌های باقیمانده را حفظ کنیم، به عنوان مثال مرکز محله‌های حاجی، کبابیان، کلپا و آقاجانی بیگ بافت‌هایی هستند که قابلیت حفظ شدن دارند.

دودکش دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی‌سینا و برج مراقبت فرودگاه در آستانه ثبت آثار صنعتی

مالمیر تعداد خانه‌های تاریخی در شهر همدان را ۶۵ خانه دانست و اظهار کرد: در استان همدان خانه‌هایی وجود دارند که هنوز شناسایی یا ثبت نشده‌اند، علاوه بر این دو پرونده در حوزه ثبت آثار صنعتی آماده شده است که دودکش دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی‌سینا و برج مراقبت فرودگاه هستند.

وی در ادامه به اقدامات چند سال اخیر در حوزه حفاظت آثار تاریخی استان اشاره کرد و یادآور شد: در سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ با توجه به شرایط ایجاد شده حدود ۱۰ برابر اعتبار میانگین سال‌های ۸۴ تا ۹۴ جذب و با حدود ۲۰۰ قرارداد بیشتر بناهای موجود در استان همدان مرمت شدند که همین امر از خسارت جدی ناشی از سیل اوایل سالجاری به بناهای تاریخی استان به صورت چشمگیر جلوگیری کرد.

لازم است اشاره شود با وجود پیگیری‌های فراوان برای حضور شهردار همدان در این نشست، وی در جلسه حاضر نشد و معاون معماری، شهرسازی شهردار پاسخگوی سوالات بودند.

به جای حفظ کل بافت چند بافت را حفظ کنیم

معاون معماری، شهرسازی شهرداری همدان با حضور در دفتر ایسنا، با اشاره به اینکه حفظ بافت تاریخی وظیفه تمامی ارگان‌های مرتبط است، گفت: میراث فرهنگی همدان بخش‌هایی را به عنوان بافت درنظر گرفته که به جز یک بنای واجد ارزش چیزی در آن دیده نمی‌شود و در واقع نمی‌توان نام آن را بافت گذاشت البته در برخی از بخش‌ها بافت حفظ شده و می‌توان روی آن اقداماتی انجام داد اگرچه نواقص فراوانی نیز در ضوابط قانونی وجود دارد.

امیر فتحیان‌نسب با توضیح اینکه سیاست شهرداری همدان پرداختن به حفظ چند بافت به جای کل بافت شهر همدان است، بیان کرد: بر این باور هستیم که یک بخش متصل که در حال حاضر به عنوان بافت وجود دارد را حفظ کنیم و عموماً این نوع بافت‌ها در رینگ اول است بنابراین به عنوان راهکار دستورالعمل‌هایی برای ساختار ویژه‌ شبکه معابر، خصوصیات ارتفاعی، سیما و منظر و حفظ خانه‌ها و ساختمان‌هایی که در این محدوده وجود دارد، داده‌ایم.

وی ادامه داد: ضوابط این کار با میراث فرهنگی، راه و شهرسازی و سایر بخش‌های مرتبط به اشتراک گذاشته شده و امیدواریم به جمع‌بندی و نتیجه واحدی برسیم همچنین به علت اینکه بخش عمده اجرای این کار به عهده شهرداری است قطعاً بخش‌های مرتبط نظراتشان را به شهرداری خواهند داد.

انرژی خود را روی لکه‌های منفصل بگذاریم نه کل بافت

معاون شهردار همدان در ادامه با بیان اینکه اعتبارات شهرداری به اندازه‌ای نیست که بتواند کل بافت را حفظ کند، خاطرنشان کرد: ابتدا باید اولویت را در بافت‌ها مشخص کرده و سپس آن‌ها را حفظ کنیم همچنین در سایر بخش‌های بافت، غالباً لکه‌های منفصل وجود دارد تا یک بافت کلی فراگیر بنابراین پیشنهاد شهرداری همدان این است که انرژی خود را روی لکه‌های منفصل بگذاریم نه کل بافت و آن‌ها را حفظ کنیم.

فتحیان نسب درباره طرح مشترک میراث‌فرهنگی و شهرداری تصریح کرد: مقرر شده است در دفتر مشترکی که با میراث‌فرهنگی داریم به هم‌افزایی رسیده و ضابطه‌ای مصوب شود که تکلیف را برای همیشه روشن کند و حفظ بافت ها دیگر از بحث سلیقه‌ای بودن نظر مدیران خارج ‌شود.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه گذشتگان هم دغدغه حفظ بافت تاریخی را داشته اند، یادآور شد: قطعاً آن‌ها هم دستورالعمل‌هایی داشتند اما هیچ پروژه و دستورالعملی بدون پیوست اقتصادی به نتیجه نمی‌رسد.

تپه هگمتانه به علت نبود بودجه ثبت جهانی نشد

فتحیان‌نسب با توضیح اینکه تا کنون برای تپه هگمتانه و بازار همدان هزینه کمی صرف شده است، بیان کرد: این آثار جزء اولویت‌های بودجه‌ای شهر همدان و شاید کشور نیستند و ثبت نشدن تپه هگمتانه به علت نبود بودجه است چرا که اگر بودجه لازم وجود داشت حریم آن به راحتی آزاد می‌شد همچنین تغییر مسیر بازار آهن فروش‌ها به بودجه نیاز دارد.

وی در ادامه گفت: سال‌هاست ثبت جهانی هگمتانه از اهدف مدیران شهرداری بوده است اما هنوز هم وقتی وارد آن می‌شویم اثری از یک اولویت شهری نمی‌بینیم و لازم است این اثر تاریخی دارای موقعیتی شود که به بهترین نقطه شهر از نظر گردشگری تبدیل شود.

ضوابط میراث‌فرهنگی برای ارتفاع بنا، به مالک ضرر می‌زند

این مقام مسئول در ادامه توضیح داد: ضوابطی که میراث‌فرهنگی برای ارتفاع بنا گذاشته ضرری را شامل مالک بنا می‌کند بنابراین نمی‌توان آثار فرهنگی شهر را با جیب مردم حفظ کرد و زمانی که قرار است حقوق مردم کاهش پیدا کند چه در ارتفاع یا در تراکم یا در زمین باید از بودجه و اعتبار باشد و تا زمانی که ضابطه بدون پیوست اقتصادی بگذاریم اتفاقات گذشته را تکرار می‌کنیم در نتیجه حفظ یک یا دو خانه تاریخی در سال در حفظ بافت همدان نتیجه مطلوبی ندارد و این قضیه باید اولویت اول شهر باشد تا نتیجه مثبت حاصل شود وگرنه وقتی ضابطه‌ای می‌گذاریم که شهروندان نمی‌توانند ساختمان پنج طبقه بسازند، خسارتی را به آنها وارد کرده‌ایم.

وی در ادامه درباره ارتفاع ساختمان‌های بافت تاریخی همدان توضیح داد: تصور میراث‌فرهنگی مبنی بر اینکه اگر شهرداری ارتفاع ساختمان‌های درون بافت را با ارتفاع غیرمجاز صادر نمی‌کرد، شاید بافت حفظ شده بود، درست نیست چرا که در صورت عدم صدور مجوز، شهرداری یا میراث‌فرهنگی ملزم به پرداختن هزینه مابه التفاوت طبقات بودند.

وی اضافه کرد: درباره ارتفاع مصوبه طرح تفصیلی وجود دارد که در این طرح و شورای عالی معماری شهرسازی به صراحت آمده است کمیسیون ماده ۵ به صورت موردی می‌تواند درباره موارد شهرسازی اعلام نظر و دخل و تصرف کند و شهرداری مجری مصوبات کمیسیون بوده که بافت تاریخی نیز شامل این مصوبات است، از طرف دیگر مشاور میراث فرهنگی نیز مصوبات ارتفاع، معبر و تراکم را تعریف کرده و به شهرداری تحویل می‌دهد.

فتحیان نسب در ادامه گفت: شهرداری همدان در حال آماده‌سازی بافت منطقه ۵ است و روال کار در وزارت کشور در حال طی شدن است همچنین در محله‌های کلپا، حاجی و کبابیان شرکت‌های خدمات‌رسان پس از هفت سال هنوز اقداماتی انجام نداده‌اند در صورتی که تقریبا هر محله به هزینه ای کمتر از یک میلیارد تومان نیاز داشت.

شهرداری همدان اختیار تراکم فروشی ندارد

معاون شهردار همدان با تأکید بر اینکه شهرداری همدان اختیار تراکم فروشی ندارد، گفت: مصوبات کمیسون ماده ۵ که زیرنظر شورای عالی شهرسازی است، مجوزی برای تراکم سازی به شهرداری نداده است.

وی با اشاره به اینکه بلندمرتبه سازی معضلی جدی در شهر همدان است، شرح داد: حفظ بافت، حفظ باغ شهر بودن همدان و حفاظت از دامنه جنوبی شهر از اولویت‌های شهرداری به شمار می‌آید، از طرف دیگر ساختار شهر همدان طوری است که نمی‌توان ارتفاع را در معابر اصلی پیاده کرد بنابراین باید نقاط ارزشمندی در شهر ایجاد کنیم تا بتوانیم با عطشی که در ضلع جنوبی شهر برای ساخت و ساز وجود دارد، مقابله کنیم.

فتحیان نسب اضافه کرد: حدود هشت سال است که شهرداری همدان مجوز ساخت برج سازی نداده و هیچ پروژه مرتفع سازی به کمیسیون ماده ۵ ارائه نشده است همچنین از مواردی که شهرداری همدان پیگیر آن است کیفیت سازی، برج‌سازی و مرتفع‌سازی در نقاطی غیر از دامنه الوند است چرا که این امر یک نیاز شهری است اما قطعاً شهرداری و مدیریت استان به دنبال ساخته شدن برجی مانند "زاگرس" نیستند، حتی در سال‌های اخیر شهرداری مجوز بیشتر از شش طبقه را صادر نکرده است.

وی با توضیح اینکه کمیته سیما و منظر شهری همدان برای ساماندهی نماهای شهری تشکیل شده است، بیان کرد: نماهای رومی یا دارای مجوز پیش از تشکیل این کمیته است یا غیرمجاز ساخته شده‌اند، در حال حاضر نیز تمامی پرونده‌ها با حضور نمایندگان میراث‌فرهنگی و راه و شهرسازی بررسی می‌شوند.

فتحیان‌نسب افزود: ضوابط نما در استان همدان در حال تدوین شدن است که امیدواریم تا اواخر بهار سال ۹۹ دستورالعمل کلی آن مشخص شود، به این صورت که مثلا محله جولان یا نظربیگ چه نمای ساختمانی باید داشته باشند.

معاون شهردار همدان دراباره رفع اشتباهات انجام شده در نما که در گذشته صورت گرفته است، گفت: این نواقص را می‌توان به صورت نمونه‌ای اصلاح کرد اما به صورت کلی امکان پذیر نیست؛ به عنوان نمونه می‌توان ساختمان محله کبابیان را مثال زد که توسط راه و شهرسازی اصلاح شد همچنین جداره خیابان بوعلی در حال اصلاح و پیرایش است و برای سال آینده نیز درصدد هستیم جداره خیابان اکباتان زده شود.

خانه‌های محله کبابیان قربانی قانون "عین به عین"

این مقام مسئول درباره قول‌ دوسال پیش شهرداری درباره ساخت خانه‌های تخریب شده در محله کبابیان، اظهار کرد: طرح خانه‌های تخریب شده در محله کبابیان آماده و به میراث فرهنگی ارائه شده است و اگر با این سازمان بر سر قانون "عین به عین" و دخل و تصرف به نتیجه برسیم به زودی ساخته خواهد شد.

معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان همدان نیز با حضور در دفتر ایسنا، با اشاره به اینکه حوزه کاری راه و شهرسازی حوزه بازآفرینی است، بیان کرد: بخش‌ها و مناطقی از شهر که از نظر تأسیسات روبنایی و زیربنایی، بحث ابنیه، خیابان‌ها و دسترسی‌ها دچار فرسودگی یا به نوعی ناکارآمد شده‌اند، شناسایی شده و در محدوده بازآفرینی قرار می‌گیرند.

پانته‌آ رنجبران با بیان اینکه یک بخش از محدوده بازآفرینی بافت‌های تاریخی هستند، گفت: اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی که راه و شهرسازی در حوزه بافت‌های تاریخی انجام داده است در راستای حفظ بافت، تملک و مرمت خانه‌های تاریخی هستند که پنج خانه تاریخی تملک شده در منطقه جولان است که مرمت یا مقاوم‌سازی شده‌اند.

وی اضافه کرد: تعریف محدوده‌های بازآفرینی از اقدامات دیگر اداره راه و شهرسازی همدان است که در داخل این محدوده‌ها جداره‌سازی و کف‌سازی در راستای حفظ بافت تاریخی انجام شده و نمونه‌هایی از این اقدامات پیاده‌راه سازی خیابان‌های بوعلی و اکباتان، میدان امام(ره)، کمک به ساخت موزه میدان امام(ره) و انتخاب سه محله کلپا، حاجی و کبابیان با رویکرد بازآفرینی، بهسازی، جداره‌سازی و کف‌سازی هستند.

رنجبران درباره مرمت بافت در شهرستان‌های استان همدان اظهار کرد: مرمت بازار نهاوند، بهسازی و جداره‌سازی محله مرکزی تویسرکان که به تازگی قراردادش بسته شده، مرمت یخچال میرفتاح ملایر و طرح بهسازی و نوسازی شهرستان فامنین که در مرحله تهیه است، از دیگر اقدامات این اداره هستند.

خانه صالحان همدان مرمت می‌شود

وی همچنین مرمت خانه صالحان در محله کلپا و بازنگری محدوده‌های بازآفرینی آن را از برنامه آینده اداره راه و شهرسازی دانست و بیان کرد: اگر میراث‌فرهنگی بافت‌های مصوب شده را در اختیار ما بگذارد هم از موازی‌کاری جلوگیری می‌شود و هم بافت تاریخی بهتر محقق خواهد شد.

رنجبران در ادامه به مرمت خانه‌ها در راستای ایجاد خانه‌های بومگردی اشاره کرد و گفت: در گذشته در این زمینه مکاتباتی که با میراث‌فرهنگی همدان داشته‌ایم اما ظاهراً هنوز ضوابط مدون به شکلی که بتواند برای ارباب رجوع راهگشا باشد، وجود ندارد.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman