مراحل آرماتوربندی یک سازه بتنی چگونه است؟

مراحل آرماتوربندی یک سازه بتنی چگونه است؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۵۶ | ۱۳۹۸/۰۹/۱۱

آرماتوربندی یکی از اصول مهندسی در اجرای سازه ی بتنی است که در استحکام سازه بسیار مؤثر است. اجرای آرماتور بندی در قسمت های مختلف ساختمان، متفاوت است.
به گزارش اخبار ساختمان، افزودن آرماتور ظرفیت کششی سازه را بالا می برد چرا که بتن در برابر فشار بسیار مقاوم است اما ظرفیت کششی پایینی دارد و حتی در برابر تنش های کششی کوچک نیز دچار مشکل می شود. بنابراین آرماتوربندی موجب می شود تا ظرفیت کششی بتن نیز افزایش یافته و مقاومتش بیش تر شود. بتن مسلح ترکیبی از بتن و آرماتور است که میلگردهای آن به شکل‌های خاص کنار هم قرار گرفته اند و بدین ترتیب مقاومت بتنی و کششی بتن افزایش می یابد.

مراحل آرماتوربندی یک سازه بتنی

در اجرای هر پروژه ی ساختمانی بخش های مختلفی وجود دارد که هر بخش شامل مراحل متفاوت می شود. با توجه به وسعت پروژه ممکن است یک پیمانکار مسئولیت کل آن را بر عهده بگیرد و یا مسئولیت هر بخشی بر عهده ی یک شرکت پیمانکاری باشد. در کلان شهر تهران شرکت های پیمانکاری زیادی وجود دارند که علاوه بر اینکه عهده دار پروژه ی شما می شوند، آن را با بهترین کیفیت اجرا می کنند.

آرماتوربندی هم یکی از بخش هایی است که در پروژه های ساختمانی بتنی انجام شده و شامل مراحل زیر می شود:

طراحی ساختمان و مشخص کردن اجزاء آن

مرحله‌ی اول طراحی ساختمان در برابر بار های وارده است. بدین صورت که بعد از این که مهندس معمار نقشه ی سازه را تحویل داد مهندس محاسب سازه موظف است تا با توجه به مقاومت بتن، ابعاد ستون ها، تیرها و سایر عناصر ساختمان را برآورد کند. هم چنین تعیین تعداد و سایز آرماتور ها، محل قرار گیری آن ها، فاصله شان از یکدیگر و فاصله شان از سطح بتن نیز وظیفه ی مهندس محاسب است و این موارد به شکل نقشه های اجرایی ارائه می شوند.

خرید آرماتور

پس از اینکه نقشه های اجرایی آماده شد با توجه به آن ها می توان اقدام به خرید مصالح ساختمانی و از جمله آرماتور کرد. آرماتور ها در سایز ها و تعدادی که مطلبق با نقشه هاست خریداری می شود.

چک کردن آرماتور ها

پس از اینکه میلگردها خریداری شدند باید بررسی شوند که سالم بوده و درست خریداری شده باشند. معمولاً مهندس مشاور در محل حضور داشته و سلامت آرماتور ها را بررسی می کند.

تهیه ی امکانات برای آرماتور بندی

در این مرحله لازم است تا تجهیزاتی که برای خم کردن میلگردها لازم است فراهم کنید. معمولاً از وسایل خاصی برای خم کردن آرماتورها استفاده می شود که می بایست در محل وجود داشته باشد.

آرماتورگذاری

در این مرحله مطابق با نقشه های اجرایی آرماتور هایی با سایز مشخص و در تعداد معین را به نحوی که نقشه مشخص کرده است کنار یکدیگر قرار داده و سپس به یکدیگر متصل می کنند.

چک کردن مجدد آرماتوربندی

در این مرحله لازم است تا آرماتورها مجدداً بررسی شوند و از درست بودن محل قرار گیری و سایز میلگرد اطمینان حاصل شود. هم چنین باید چک شود که آرماتورها به درستی به یکدیگر وصل شده باشند. و در صورتی که اتصال قسمتی از آرماتور بندی شل شده باشد، باید اتصالش اصلاح شود.

قالب گذاری و بتن ریزی

مرحله ی آخر این بخش قالب گذاری است. با گذاشتن قالب در اطراف آرماتور ها و بتن ریزی داخل آن ها بعد از گذشت حدود ۲۸ روز، بتن با مقاومت تعیین شده به دست می آید.

همان طور که پیشتر توضیح داده شده مراحل آرماتور بندی حساس هستند ، بنابراین باید به درستی انجام شوند. می توان با انتخاب شرکت پیمانکاری معتبر برای آرماتور بندی در تهران و یا هر شهر دیگری، از کیفیت و صحت مراحل انجام پروژه مطمئن بود.

نکات تکمیلی

طی فرایند آرماتوربندی، میلگردها مطابق نقشه های طراحی در کنار هم قرار گرفته و به هم وصل می‌شوند. سپس بتن که در ابتدا ماده ای خمیری است در اطراف آرماتورها ریخته شده و بدین ترتیب بتن مسلح شده با میلگرد ساخته می شود.

ممکن است آرماتور بندی به صورت قرار گرفتن چندین میلگرد ساده و راست بر روی یکدیگر باشد مانند آرماتور بندی سقف و یا ممکن است به صورت میله‌های خمیده و در هم تنیده باشد که در ستون‌ها و فونداسیون استفاده می‌شود. نکته ی حائز اهمیت این است که آرماتور بندی باید مطابق با ضوابط مهندسی انجام گیرد.

ضوابط آرماتور بندی در ایران

ضوابط مربوط به بریدن آرماتورها


* میلگردها باید با وسایل مکانیکی بریده شوند و استفاده از روش های دیگر نیاز به تائید دستگاه نظارت دارد.

ضوابط مربوط به خم کردن آرماتورها

* تمامی میلگردها باید به صورت سرد خم شوند.
* خم کردن آرماتورها تا حد امکان باید به صورت مکانیکی و به وسیله ی ماشین مجهز به فلکه ی خم کن و با یک عبور در سرعت ثابت انجام شود، به طوری که شعاع انحنای قسمت خم شده دارای شعاع یکسان باشد.
* سرعت خم کردن آرماتور ها بیاید متناسب با نوع فولاد و دمای محیط باشد.
* باز و بسته کردن خم ها برای شکل دادن مجدد به آرماتور ها مجاز نیست.
* خم کردن آرماتورهایی که یک سرشان در بتن است مجاز نیست.
* اگر دمای محیط کمتر از ۵- درجه سانتی گراد باشد نباید میلگردها را خم کرد.

ضوابط مربوط به جایگذاری و بستن آرماتورها

* آرماتورها باید قبل از بتن ریزی مطابق نقشه های اجرایی در جای خود قرار گیرند و طوری بسته شوند که جابه جایی آن ها خارج از مقدار مجاز انحراف آرماتور ها نشود.

* برای به هم بستن میلگردها و عناصر سازه ای به آن ها باید از مفتول ها یا اتصال دهنده ها و گیره های فولادی استفاده کرد. باید توجه داشت که انتهای برجسته سیم ها، اتصال دهنده ها و گیره ها در قسمت بتن محافظ واقع نشود، مگر آن که سطح بتن به خوبی در برابر عوامل مهاجم محیطی محافظت شوند.

* استفاده از جوشکاری با قوس الکتریکی برای به هم بستن میلگردهای متقاطع فقط با رعایت ضوابط مذکور در مقررات ملی ساختمان و با تایید دستگاه نظارت مجاز می باشد. در این صورت جوش نباید باعث کاهش سطح مقطع میلگرد و ایجاد زدگی در آن شود.

نقشه ها و جزئیات لازم برای اجرای میلگردها

* نقشه های اجرایی و کارگاهی آرماتوربندی باید شامل موارد زیر باشد:
* قطر و تعداد و طول میلگردهای طولی
* قطر میلگردهای عرضی و فاصله ی بین آن ها
* جزئیات و شعاع خم میلگردها، محل خم و طول مستقیم پس از خم
* جزئیات قالب ها
* جزئیات، نوع، طول و محل وصله ها
* ضخامت پوشش بتن روی میلگردها
* قطر بزرگ ترین سنگدانه ی قابل مصرف در بتن
* جدول میلگردها، شامل جزئیات قطعات میلگردها و وزن میلگرد مصرفی
* جزئیات لقمه ها و فاصله ی نگه دارها، برای تأمین ضخامت پوشش بتن روی میلگردها
* جزئیات و نحوه ی آرماتور بندی، شامل سیم های آرماتور بندی، قطعات مکانیکی و نظایر آن ها

ساختمانچی

برچسب ها:

سازه ،بتن ،آرماتوربندی ،میلگرد 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman