معاون شهرداری تهران خبر داد:

ساخت خانه‌های ۲۵ تا ۴۰ متری در تهران

ساخت خانه‌های ۲۵ تا ۴۰ متری در تهران
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۳۸ | ۱۳۹۸/۰۹/۲۷

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از پیشنهاد شهرداری برای ساخت خانه‌های ۲۵ تا ۴۰ متری خبر داد.
به گزارش اخبار ساختمان، عبدالرضا گلپایگانی صبح امروز در نشست خبری به منظور تشریح علمکرد یک ساله‌ معاونتش برگزار شد با بیان این که یکی از برنامه‌های اصلی معاونت شهرسازی موضوع خانه‌های کوچک اندازه است اظهار کرد: ما در حال برداشتن موانع ساخت خانه‌های ۲۵ تا ۴۰ متر هستیم چرا که این مسئله نیازمند رای کمیسیون ماده ۵ است.

وی با اشاره به اعلام آمادگی شهردار تهران برای کمک به تأمین مسکن در تهران گفت: ما ایده ساخت آپارتمان‌های کوچک اندازه را دادیم که به نظر می‌رسد ایجاد این خانه‌ها در همه کلانشهرها یک ضرورت و نه یک انتخاب است.

گلپایگانی با بیان این که در تهران سرمایه‌های کلانی وجود دارد که اگر درست هدایت نشود شاهد تبدیل این سرمایه به آپارتمان‌های بزرگ مقایس هستیم، اظهار کرد: در حال حاضر ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار واحد آپارتمان خالی در تهران وجود دارد که تنها سرمایه ملی تلف شده و اگر عدد این ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را در حداقل ۱.۵ میلیارد تومان ضرب کنیم می‌ببینیم که چه سرمایه‌ای از دست رفته است.

وی با بیان این که آپارتمان‌های کوچک اندازه تنها برای فقرا و افراد کم درآمد نیست گفت: در بازار تهران صدها هزار نفر کار می‌کنند و آیا نباید برای این افراد مسکن تهیه کنیم؟ یا دانشگاه‌های زیادی در تهران وجود دارد و آیا همه این دانشجویان باید در خوابگاه زندگی کنند؟ و نباید به فکر مسکن آنها باشیم؟

وی با بیان این که ما درگذشته محلات فقرنشین و غنی نداشتیم اظهار کرد: باید ساختار اجتماعی متعادل شود و همه با هم کنار یکدیگر زندگی کنند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان این که این راه حل به وزارت کشور ارسال شده گفت: قرار نیست شهرداری تهران این خانه‌ها را بسازد اما در راستای تسهیلگری حتما به نهادهای متولی کمک می‌کند.

معاون شهردار در ادامه نشست خبری صبح امروز خود با بیان اینکه حناچی شهردار تهران با شعار «تهران شهری برای همه» مدیریت شهر تهران را در دست گرفت، گفت: بر همین اساس برنامه‌های ما نیز این است که تهران را از همه وجوه شهری بهتر برای همه مردم، تبدیل کنیم و اقدامات ما برای همه مردم و نه یک طبقه خاص است.

وی با بیان اینکه ارتقای کیفیت محیط شهری و فضای شهری مناسب یکی از رویکردهای مهم شهرداری در حوزه شهرسازی است، تصریح کرد: برقراری عدالت اجتماعی و همچنین قانون‌مداری سرلوحه کار قرار گرفته است چرا که معتقدیم قانون‌مداری نخ تسبیحی است که گم شده و به همین دلیل شیرازه کارها گسترده شده است.

گلپایگانی با بیان اینکه در یک سال اخیر اقدامات مهمی از سوی معاونت شهرسازی انجام گرفت که یکی از آن‌ها در بررسی طرح‌های شهری بود، گفت: در یک سال اخیر معاونت 19 طرح موضعی و موضوعی را به تصویب کمیسیون ماده 5 رساند و این در حالی بود که از سال 91 تا 95 کلیه طرح‌های مصوب شهرداری در کمیسیون ماده 5 تنها 22 مورد بوده است.

معاون شهرسازی شهرداری تهران با بیان اینکه در این مدت میزان صدور پروانه 17 درصد و در حوزه زیربنای ساختمان‌ها نیز شاهد 18 درصد کاهش بوده‌ایم، افزود: با این حال 95 درصد از درآمدهای پیش‌بینی شده محقق شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه عوارض لایحه‌ای را تدوین کرده‌ایم که رویکرد ما در تدوین این لایحه تبعیض مثبت بود، گفت: تهران را به 10 دهک تقسیم کردیم که عوارض متناسب با قیمت آپارتمان و میزان خرید و فروش آپارتمان دسته‌بندی می‌شود و این مسئله سبب بروز تبعیض مثبت در مجموعه شهر می‌شود که اقدامات کارشناسی آن صورت گرفته و امیدواریم تا قبل از 15 بهمن‌ماه که آخرین مهلت برای تعیین عوارض سال آینده است، تصویب شود.

گلپایگانی همچنین درباره طولانی بودن فرایند صدور پروانه افزود: باید فرایند صدور پروانه کوتاه شود و قول داده بودم که فرایند صدور پروانه برای پرونده‌های معمولی به حدود یک ماه برسد که امیدوارم مسئولان مربوطه در این زمینه فعالیت کنند تا روسفید شوم.

وی ادامه داد: در حال اجرایی کردن پروانه جدید هستیم که به اسم پروانه تخریب نامگذاری شده است و مالکان می‌توانند همزمان که در حال گرفتن پروانه ساختمانی هستند، پروانه تخریب را نیز اخذ کنند و تا تراز صفر-صفر ملک خود را پیش ببرند.

معاون شهرسازی شهرداری تهران در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه این رویه شبیه صدور پیش پروانه است که در این دوره مدیریت شهری منقضی شده است، گفت: در گذشته دور، دو پروانه تخریب و نوسازی برای هر ملکی صادر می‌شد که براساس آن مالک اول باید تخریب می‌کرد و بعد از آن ساخت و ساز خود را انجام می‌داد که این پیش پروانه نیست چرا که اگر در یک روال قانونی همزمان کار تخریب و صدور پروانه ساختمانی انجام شود تبدیل به یک فرصت خواهد شد.

گلپایگانی با بیان اینکه در حوزه حریم تهران نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است، تصریح کرد: تعارض مدیریتی در حریم سبب شد که ساخت و ساز در این فضا متوقف شود و یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین مباحث در حریم بحث کنترل ساخت و ساز غیرمجاز است که قوه قضاییه نیز در خصوص این موضوع حساس بوده و ما از آن‌ها تشکر می‌کنیم اما دقت داشته باشید که شهرداری‌های شهرهای حریم تهران ممکن است بعضا تصمیماتی بگیرند که قطعا بر روی فعالیت تهران تأثیرگذار است. به عنوان مثال چندی پیش شهردار اسلامشهر مجوز ایجاد یک بازار 17 هکتاری را آن هم در حریم تهران و اسلامشهر صادر کرده بود که قطعا عوارض و معایب این تصمیم به تهران هجوم می‌آورد.

لزوم تأمین پارکینگ خانه‌های 25 تا 40 متری

وی در مورد پارکینگ خانه‌های کوچک مقیاس که شهرداری پیشنهاد آن را داده است، اظهار کرد: دقت داشته باشید شهرداری تهران این خانه‌ها را نمی‌سازد بلکه تسهیلاتی به سازندگان ارائه می‌کند و پارکینگ این ساختمان‌ها نیز باید تأمین شود و می‌توان نقشه‌های ساختمانی را به گونه‌ای طراحی کرد که پارکنیگ هم داشته باشند.

معاون شهرسازی شهرداری تهران درباره احتمال هجوم جمعیت به تهران گفت: آمارها نشان می‌دهد که رشد جمعیت تهران حدود یک درصد است اما رشد جمعیت شهرهای پیرامون تهران 8 تا 10 درصد است.

گلپایگانی با بیان اینکه 20 سال پیش شهری به اسم بهارستان وجود نداشت اما حالا در فاصله نیم ساعتی از تهران شهرستان بهارستان با 300 هزار نفر جمعیت ایجاد شده است، تصریح کرد: چرا وقتی اسم طبقه فرودست به میان می‌آید همه نگران می‌شوند؟ چرا آن موقعی که ساخت و سازهای بلندمرتبه در مناطق شمالی تهران بدون رعایت ضوابط قانونی ساخته می‌شد کسی واکنش نشان نداد و مطمئن باشید این طرح با مکان‌یابی درست اجرا خواهد شد.

وی در مورد سرانجام گود برج میلاد نیز با بیان اینکه در گذشته قرار بود این گود تبدیل به یک محل تفریحی و اقامتی شود، گفت: معتقدیم که کل 120 هکتار برج باید طرح تفصیلی داشته باشد تا چشم‌انداز برج و فضای پیرامونی آن مشخص شود که کارشناسان در حال طراحی هستند.

معاون شهرسازی شهرداری تهران با اشاره به اختلاف شهرداری و شریکش در پروژه برج میلاد افزود: شریک شهرداری که قرار بود در گود برج میلاد هتل بسازد نه توان انجام کار را دارد و نه از نظر سازمانی می‌تواند این مهم را انجام دهد که به همین دلیل به سمت تصفیه حساب و توافق پیش رفتیم که البته حتی به دنبال حکم قضایی هم بودیم و امیدواریم هر چه سریع‌تر گود برج میلاد تحویل شهرداری تهران شود تا بتوانیم آن را ایمن‌سازی کرده و اقدامات عمرانی آن را انجام دهیم.

گلپایگانی درباره فعالیت شوراهای معماری مناطق نیز با بیان اینکه یکی از جاهایی که تصمیمات خارج از چارچوب فعالیت‌هایش اخذ می‌کرد شوراهای معماری مناطق بودند که با هدف اصلاح آن‌ها، لایحه‌ای را به شورای شهر ارائه کردیم، گفت: آمار تصمیمات شوراهای معماری نشان می‌دهد که در هشت ماه اول سال 95 حدود 16 هزار تصمیم گرفته‌اند؛ اما حالا آمارها نشان می‌دهد که این شوراها در هشت ماه اول سال 98 تنها 4000 تصمیم گرفتند که کاهش 250 درصدی را نشان می‌دهد و این در حالی است که 8000 تصمیم اخذ شده بررسی شده و مشخص شد که 70 درصد آن ها مغایر طرح تفصیلی بودند که این تصمیمات از بخشنامه‌ها و یا تصمیمات درست منتج می‌شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نمی‌توان جلوی تصمیمات گذشته نادرست شوراهای معماری مناطق را گرفت، اظهار کرد: اینکه جلوی پروانه صادره را بگیریم تبعات قانونی پیچیده‌ای دارد اما در برخی مواقع همچون تصمیماتی که در مورد منطقه 22 گرفته شده بود به ناچار روند را متوقف کردیم و پروانه صادر نشده است.

معاون شهرسازی شهرداری تهران همچنین درباره تبعات اجتماعی راه‌اندازی مسکن‌های 25 تا 40 متری با بیان اینکه این پیشنهادات توسط کارشناسان بررسی شده است، گفت: اتفاقا من تصورم این نیست که ایجاد این مسکن‌ها رشد جمعیت را خیلی بالا ببرد. به عنوان مثال در منطقه 10 املاک ریزدانه زیادی وجود دارد اما میزان استقبال و گرایش مردم کم است و شما ببینید که افراد فرودست در تهران الان هم وجود دارند. خانواده‌های چهار نفره‌ای که هر لحظه سقف بر روی آن‌ها خراب می‌شود یا زوجین جوانی که پس از ازدواج می‌خواهند کنار خانواده‌هایشان باشند اما توانایی خرید مسکن ندارند و چرا نباید این افراد فضای سکونت آبرومند داشته باشند؟ من هیچ اطمینانی نمی‌دهم که آیا از شهرهای دیگر به تهران بیایند یا نیایند اما شما چرا در مورد رانندگانی که شب‌ها در خودروهایشان می‌خوابند یا کارگرانی که در بیقوله‌های پاکدشت زندگی می‌کنند نگران نیستید و معتقدیم که باید همه اقشار اجتماعی به شکل زنجیره‌وار در کنار یکدیگر زندگی کنند و نباید شهر را به حاشیه و متن تقسیم‌بندی کنیم.

گلپایگانی در مورد تفاهم‌نامه منعقده بین شهرداری و بنیاد مستضعفان تصریح کرد: در ادبیات همکاری بین تفاهم‌نامه، توافق‌نامه و قرارداد تفاوت وجود دارد و این تفاهم نامه‌ای که بین شهرداری و بنیاد مستضعفان به امضاء رسیده برای رسیدن به یک فهم مشترک است تا از ظرفیت یکدیگر در پیشبرد اهداف کمک کنیم.

وی با بیان اینکه شهرداری با همه نهادهای موثر در تهران تفاهم‌نامه همکاری دارد، گفت: بنیاد مستضعفان یک نهاد بسیار موثر در شهر تهران است و بخشی از ساختمان‌های بنیاد جزو اراضی عباس‌آباد است و از گذشته شهرداری به دنبال آن بوده و پیشنهاد داده که ساختمان‌ها را جابه‌جا کنید و نه خرید!

معاون شهرسازی شهرداری تهران افزود: بنیاد مالک تلکابین توچال است اما می‌گوید اداره تلکابین از درِ ورودی تلکابین با آن‌ها است اما ما می‌دانیم که وجود این تلکابین زندگی مردم در ولنجک را مختل کرده و حالا می‌توانیم با همکاری یکدیگر فکری به حال این مسئله کنیم.

گلپایگانی در پاسخ به این سوال که اگر شهرداری پول دارد چرا به جای خرید ساختمان‌های بنیاد، اتوبوس و مترو نمی‌خرد، گفت: اصلا خریدی در کار نیست و مطمئن باشید اگر شهرداری پول داشته باشد حتما اتوبوس و مترو می‌خرد و این صرفا یک تفاهم‌نامه است.

وی در ادامه در خصوص وضعیت پالادیوم گفت: رأی بدوی تخلف پالادیوم مبنی بر جمع‌آوری پل و... صادر شده است و ما معتقدیم که باید همان رأی اجرایی شود اما دقت داشته باشید که در سال 95 اتفاقات عجیب و غریبی در شهر رخ داده که یک نمونه آن پالادیوم است چرا که خیابان متعلق به مردم است و شهرداری اجازه ندارد که به یک مالک اجازه ساخت پل یا زیرگذر بدهد اما می‌دهد.

معاون شهرسازی شهرداری تهران در مورد وضعیت ساخت و ساز سازمان‌های دولتی با بیان اینکه نهادهای نظارتی به این موضوع حساس شده‌اند، گفت: به عنوان مثال وقتی ساختمان پلاسکو از تراز صفر-صفر بالاتر رفت سازمان بازرسی به شهرداری نامه زد که این ساختمان چرا بدون پروانه ساخته می‌شود و این در حالی است که در گذشته این رویه وجود نداشته و این اتفاق میمونی است که نهادهای نظارتی حساس شده‌اند.

گلپایگانی درباره طرح جامع گود برج میلاد نیز با بیان اینکه پاکت حجمی پیشنهادات به شریک داده شده اما از آنجایی که هنوز تکلیف این شراکت مشخص نیست باید صبر کنیم، در مورد سرانجام ساختمان بلدیه نیز گفت: یک پیشنهادی مطرح شد مبنی بر اینکه ساختمان بلدیه تا تراز میدان ساخته شود اما این مسئله نیز تأیید نشد و مدیریت شهری به این نتیجه رسید که به یک ساختمان فرهنگی نیاز دارد.

وی در خصوص سرانجام طرح توسعه دانشگاه تهران نیز با بیان اینکه جلسه خوبی با مسئولان دانشگاه تهران در این زمینه برگزار شد، گفت:‌ دانشگاه‌ها به دنبال توسعه فیزیکی هستند و در مورد دانشگاه تهران نیز یک جلسه مفصل گذاشتیم و خوشحالیم که اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است و دانشگاه تهران تغییر رویکرد خوبی در این زمینه داشته است.

ایسنا

برچسب ها:

ساخت ،خانه ،شهرداری ،تسهیلات ،مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman