رئیس مرکز تحقیقات بتن مطرح کرد:

افزایش استفاده از بتن به دلیل افزایش قیمت قیر

افزایش استفاده از بتن به دلیل افزایش قیمت قیر
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۳۱ | ۱۳۹۸/۰۹/۳۰

رئیس مرکز تحقیقات بتن گفت: در یکی دو سال گذشته به دلیل آنکه قیمت قیر افزایش صددرصدی یافته است استفاده از بتن کمی بیشتر شده است، اما هنوز به میزانی که باید در پروژه‌ها از رویه‌های بتنی استفاده شود بسیار کمتر است.
به گزارش اخبار ساختمان، مصطفی احمدوند رئیس مرکز تحقیقات بتن در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه از ۲۰ سال گذشته در جهت تهیه و تدوین استاندارد‌ها چه چیز‌هایی در کنترل کیفیت فرایند تولید، حمل و تحویل بتن آماده به کارگاه‌های ساختمانی شهری و در نهایت تدوین استاندارد‌های ملی و اجباری ۶۰۴۴ در خصوص فرایند تولید بتن آماده صورت گرفته است گفت: فرایدند تولید بتن آماده شامل مصالح ساختمانی و سایر فرآورده‌های بتنی در سال ۱۳۹۵ تهیه شده و به عنوان استاندارد اجباری در صنعت بتن و ساخت و ساز‌های بتنی اجباری آن الزامی شده است.

رئیس مرکز تحقیقات بتن افزود: استاندارد‌های ذکر شده به دلیل نداشتن زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های لازم هنوز تولید نظارت و بازرسی بر فرایند سیستم تولید واحد‌های تولیدی مشخص نیست که از سوی تولیدکنندگان و سازندگان به درستی رعایت می‌شود و یا خیر.

احمدوند اظهار کرد: هم اکنون به جز تعداد انگشت شمار که ممکن است به دلیل نیاز خریدار و قیمت مناسب بسیاری منجر به کیفیت پایین ساخت و ساز‌ها در کشور می‌شود.

او بیان کرد کرد: امیدواریم با ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز در جهت بازرسی و نظارت از فرایند تولید واحد‌های تولیدی شاهد ارتقای کیفی بتنی با دوام، مقاوم در برابر زلزله و سایر بلا‌های طبیعی در کشور باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات بتن با اشاره به اینکه حضور بازرسان سازمان ملی استاندارد و بازرسان مقیم در واحد‌های تولیدی بتن آماده جهت نظارت بر فرایند تولید به صورت ادواری و مستمر ضرورت بسیار زیادی دارد افزود: بازرسان باید همواره فرایند تولید بتن را منطبق بر استاندارد ملی اجباری ۶۰۴۴ مورد ارزیابی قرار دهند و نسبت به ارسال گزارشات خود دراین باره به سازمان ملی استاندارد اقدام کنند.

احمدوند افزود: متأسفانه هم اکنون برخی از سازندگان واحد‌های مسکونی و تجاری کشور بتن مورد نیاز پروژه‌های خود را به گونه‌ای دیگر تولید می‌کنند و فرایندی که با توجه به عدم نظارت سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی باید رعایت شود هیچکدام از دستگاه‌ها رعایت نمی‌کنند.

او در ادامه به کمبود بسیار شدید تکنسین صلاحیت‌دار و آموزش دیده در حوزه ساخت و ساز اشاره کرد و گفت: در طول ۲۰ سال گذشته در پروژه‌های مختلف در کنار پیمان‌کاران ساختمانی با کمبود شدید تکنسین روبرو هستیم و من همواره این خلأ را به مسئولان دولتی اعلام می‌کنم.

رئیس مرکز تحقیقات بتن افزود: ارتقای کیفی ساخت و ساز‌های بتنی با دوام مقاوم در برابر زلزله، آتش‌سوزی و انفجار‌ها تنها در گرو به کارگیری اجباری تکنسین‌های صلاحیت دار آموزش دیده است و تمامی این افراد باید قوانین و استاندارد‌های ملی اجباری در پروژه‌های شهری و روستایی را رعایت کنند.

احمدوند با بیان اینکه هم اکنون خلأ موجود بین مهندسان و کارگران ساختمانی به خوبی حس می‌شود گفت: دولت و دستگاه‌های دولتی باید تربیت تکنسین‌های دارای صلاحیت و آموزش دیده در حوزه ساخت و ساز کشور را در دستور کار خود قرار دهند.

او توضیح داد: شاه کلید ارتقای کیفی ساخت و ساز‌ها و گسترش پایدار شهر‌های خلاق و توسعه اقتصادی هوشمند و دانش بنیان در برنامه ششم توسعه ملی در گرو اجرای استاندارد ملی اجباری ۶۰۴۰ است و اجرای این طرح می‌تواند چشم‌انداز ۲۰ ساله توسعه پایدار بتن را رقم بزند.

رئیس مرکز تحقیقات بتن در ادامه از برگزاری بیست و دومین همایش سالیانه انجمن علمی بین‌المللی بتن – شاخه ایران و کنفرانس ملی سالیانه بتن و زلزله مرکز تحقیقات بتن در روز‌های چهارم و پنجم دی ماه امسال خبر داد و گفت: این همایش با همکاری انجمن علمی مهندسی بتن و سازه‌های بتنی ایران برگزار می‌شود و هدف از برگزاری این همایش ضرورت اجرای استاندارد‌های ملی نظام بازرسی فرایند تولید بتن در واحد‌های تولید بتن آماده، مواد و مصالح است.

احمدوند با اشاره به اینکه ارتقای دانش فنی جامعه مهندسی عمران کشور بهبود کیفیت ساخت و ساز‌های بتنی، پایبندی به ارزش‌های اخلاقی و وفاداری به اخلاق حرفه‌ای از مهمترین اهداف این همایش به شمار می‌رود افزود: در تمامی ساخت و ساز‌های بتنی باید استاندارد ملی اجباری و به کارگیری اجباری تکنسین‌های صلاحیت‌دار کارگاهی در پروژه‌های ساختمانی رعایت شود.

او با بیان اینکه در پروژه‌های راهی از جمله سدسازی از لحاظ مهندسی بتن‌های با کیفیت و حرفه‌ای استفاده می‌شود گفت: متأسفانه در پروژه‌های ساخت و ساز شهری و روستایی بتن‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد به طور معمول غیر استاندارد هستند.

رئیس مرکز تحقیقات بتن با اشاره به اینکه متأسفانه مهندسانی که در دانشگاه‌ها در حوزه بتن تحصیل می‌کنند تنها مدرک مهندسی و گواهینامه دارند گفت: تعداد کمی از این مهندسان تکنسین هستند و اکثر آن‌ها فاقد صلاحیت‌های لازم در حوزه بتن هستند.

احمدوند بیان کرد: در سیستم‌های تولید فرایند بتن استاندارد‌های لازم رعایت نمی‌شود و به طور معمول سلیقه‌ای اقدام به تولید بتن می‌کنند.

او اظهار کرد: ۸۰ درصد از بتن‌هایی که در ساخت و ساز‌های شهری استفاده می‌شود فاقد استاندارد‌های لازم هستند و اکثر فرایند‌های تولید بتن در پروژه‌های عمرانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رئیس مرکز تحقیقات بتن یادآور شد: ۷۰ میلیون تن سیمانی که در کشور تولید می‌شود کنترلی بر روی آن‌ها نیست و اکثر آن‌ها فاقد استاندارد‌های لازم است.

احمدوند با اشاره به عمر بالای بتن در تمامی پروژه‌های عمرانی و ساخت و سازی گفت: عمر مفید قیر و آسفالت در پروژه‌های عمرانی ۵ سال است، اما عمر مفید رویه‌های بتنی بالای ۳۰ سال است و به دلیل آنکه آسفالت بعد از مدتی جمع و از بین می‌رود دارای عمر مفید بسیار پایینی است و از لحاظ زیست محیطی و مصرف بالای سوخت هیکدام از استاندارد‌های لازم را ندارد.

او افزود: در یکی دو سال گذشته به دلیل آنکه قیمت قیر افزایش صددرصدی یافته است استفاده از بتن کمی بیشتر شده است، اما هنوز به میزانی که باید در پروژه‌ها از رویه‌های بتنی استفاده شود بسیار کمتر است.

رئیس مرکز تحقیقات بتن اظهار کرد: بتن علاوه بر آنکه مصرف سوخت را در خودرو‌ها کاهش می‌دهد زمینه‌ساز کاهش تصادفات جاده‌ای و کمتر ساییده شدن لاستیک‌ها هم می‌شود.

احمدوند اظهار کرد: متأسفانه هنوز فرهنگ ما نمی‌پذیرد که از بتن استفاده کنیم و با توجه به آنکه من چندین بار به وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده‌ام و حتی برای آن‌ها دوره‌های آموزشی برگزار کرده‌ام، اما تمایل آن‌ها برای استفاده از قیر و آسفالت بسیار بالا است.

او با اشاره به اینکه در پروژه‌هایی که اخیرا از بتن استفاده می‌شود مشکلات بسیار زیادی وجود دارد گفت: رویه‌های غلطکی که برای پروژه‌های عمرانی استفاده می‌شود تنها در بارانداز‌ها و پارکینگ‌ها استفاده می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات بتن افزود: در یکی دو سال اخیر وزارت راه و شهرسازی در برخی از پروژه‌ها از بتن‌های غلطکی استفاده می‌کند که من چندین بار از انجمن‌های بین‌المللی آمریکا تأییدیه‌های آن‌ها را در مورد با کیفیت بودن آن‌ها سوال کرده‌ام، اما طبق اعلام این انجمن استفاده از بتن‌ها و رویه‌های غلطکی تنها در بارانداز‌ها و پارکینگ‌ها استفاده می‌شود.

احمدوند درباره آزادراه تهران – شمال که از رویه‌های بتنی در ساخت آن استفاده شده است، گفت: سازنده و مهندس این آزاد راه همکار چندین ساله من است و تمامی استاندارد‌های لازم در بتن‌های این پروژه مورد تأیید است، اما در سایر پروژه‌ها از تکسنسین‌های آموزش دیده و بتن‌های مورد تأیید استفاده نشده است.

باشگاه خبرنگاران

نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman