اجرای 61 طرح بازآفرینی در خراسان رضوی

اجرای 61 طرح بازآفرینی در خراسان رضوی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۱۰ | ۱۳۹۸/۱۰/۰۳

در اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری تاکنون ۶۱ طرح با هزینه هزار و ۲۷۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در شهرهای مشهد، سبزوار، تربت‌حیدریه و نیشابور اجرا شده است.
به گزارش اخبار ساختمان، معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی روز سه‌شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: از کل اعتبار اختصاص یافته به اجرای این طرح‌ها طی سال‌های ۹۵ تا ۹۷ حدود یکهزار و ۴۹۹ میلیارد ریال جذب شده است.

رضا نوروزی افزود: تعداد شهرهای هدف بازآفرینی در خراسان رضوی ۳۱ شهر با مساحت ۵۲ هزار و ۸۴۵ هکتار با جمعیت چهار میلیون و ۴۵۵ هزار و ۷۰۱ نفر است که این طرح در ۱۱۷ محله با مساحت ۹ هزار و ۲۰۲ هکتار و جمعیت یک میلیون و ۷۱۷ هزار و ۸۸۸ نفر اجرا شده است.

وی ادامه داد: محدوده‌ها و محلات ناکارآمد مورد هدف طرح بازآفرینی در مشهد طی سال‌ گذشته و امسال ۲۰ محله شامل شهرک شهید مطهری، شهرک امام علی (ع)، قائم (عج)، مهدی آباد، بحرآباد، امام هادی (ع)، شهرک حجت، نوید، کال زرکش، صیدآباد، شهرک شهید رجایی، باغ حسن آباد، کشمیری‌ها، طرق، بهمن، دهرود، درودی، آبکوه، وکیل آباد و شهید شافعی بوده است.

معاون اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: محدوده‌ها و محلات ناکارآمد مورد هدف این طرح در تربت‌حیدریه شامل رباط بالا و رباط پایین، در کاشمر شامل خندق، حسین آباد، محدوده آرامگاه مدرسه، حاشیه میدان مغان و مسیل شرقی، در نیشابور شامل چهارده معصوم و بافت تاریخی بازار نیشابور، در سبزوار شامل عیدگاه شمالی، عیدگاه میانی، عیدگاه جنوبی، نیروگاه و امیریه و در گناباد شامل قصبه، نوقاب و شهرک تلاش می‌باشد.

وی افزود: مجموع ردیف‌های اعتباری موافقتنامه‌های شرکت بازآفرینی شهری در استان خراسان رضوی با عناوین مطالعات و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی، مطالعه و کمک به بهسازی بافت فرسوده، ساماندهی حاشیه شهرها، بهسازی بافت فرسوده کلانشهر مشهد، بهسازی بافت فرسوده و ساماندهی حاشیه شهرها و کلانشهر مذهبی و صندوق توسعه ملی در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ به استان اختصاص یافته است.

نوروزی ادامه داد: از مجموع این ردیف‌های اعتباری در سال ۱۳۹۵ حدود ۷۱۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال برای این استان در نظر گرفته شد که از این مبلغ ۲۶۰ میلیارد ریال تخصیص پیدا کرد و مجموع این ردیف‌های اعتباری در سال ۱۳۹۶ حدود ۷۳۹ میلیارد ریال بود که از این مبلغ ۵۸۳ میلیارد ریال به استان تخصیص یافت و مجموع این ردیف‌های اعتباری در سال گذشته ۲ هزار و ۵۳۸ میلیارد ریال بود که از این مبلغ نیز ۶۱۴ میلیارد ریال تخصیص پیدا کرد.

وی گفت: اقدامات این اداره کل در اجرای طرح بازآفرینی شهری از سال‌های ۹۵ تاکنون در مشهد شامل ۴۸ طرح با هزینه یکهزار و ۱۸۰ میلیارد ریال توسط هشت دستگاه اجرایی بوده که شامل اجرای شبکه فاضلاب، تامین شبکه برق رسانی، احداث بوستان محله و آتش نشانی، ساماندهی مسیل کشف رود، احداث هفت ساختمان آموزشی و سه سالن ورزشی، احداث مرکز جامع سلامت، احداث پایگاه سلامت اجتماعی، تعمیر و احداث کتابخانه می‌باشد.

وی افزود: این اقدامات در دیگر شهرهای استان طی این مدت شامل اجرای ۶ طرح در سبزوار، ۲ طرح در تربت‌حیدریه و پنج طرح در نیشابور است.

نخستین گام شکل گیری طرح بازآفرینی شهری به ابتدای دولت یازدهم برمی‌گردد که براساس ماده ۱۶ قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و با هدف جلب همکاری و مشارکت دستگاه‌های ذیربط در فرآیند بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌ها هدف به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شورای عالی استان‌ها، سند ملی راهبردی احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌ها فرسوده و ناکارآمد شهری در جلسه ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ هیات دولت مورد تصویب قرار گرفت و مسوولیت اجرای طرح بر عهده شرکت بازآفرینی شهری ایران گذاشته شد.

دولت به منظور عملیاتی کردن این سند ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ با دستور مستقیم رییس جمهوری برنامه ملی بازآفرینی شهری "امید" را با هدف نوسازی بافت‌های فرسوده، بهسازی سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه شهری و احیای بافت‌های تاریخی در سراسر کشور از جمله تهران آغاز کرد.

همچنین راهکارهای اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار در نشست ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ هیات وزیران به ریاست دکتر روحانی مورد بررسی قرار گرفت.

در این راستا ۵۴۳ شهر با ۲ هزار و ۷۰۰ محله به مساحت ۱۴۰ هزار و ۹۰۲ هکتار با جمعیت ۲۰ میلیون و ۷۰۶ هزار و ۴۲۷ نفر مورد هدف بازآفرینی شهری در کشور قرار گرفت.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman