معماری اصیل ایرانی چیست؟
آلودگی هوا در بلند مدت به سلامی انسان صدمه میزند، ترافیک های طولانی شهر و متروهای شلوغ انسان را خسته میکند اما انچیزی که بیشترین تاثیر منفی را برروی انسان میگذارد بدون شک نوع معماری شهری ماست که اگر آشفته باشد انسان را جدای از همه مسائل به سمت افسردگی، دل نگرانی، نا امیدی و.. میکشاند. بنابراین احیا نمادهای سنتی در خانه های ما بسیار مهم است که باید به آن پرداخت و آشنا شد.
به گزارش اخبار ساختمان، ستاره تاج الدین مرمت کار آثار و احیا بنای تاریخی درباره نماد خانه های ایرانی گفت: هر شهری از شهرهای ایرانی، معماری مختص به خود را دارد. یعنی معماری ایران علاوه بر تناسبات انسان گرایی که دارد اقلیم نیز در آن اهمیت دارد. بنابراین هر قسمت از کشور معماری متفاوتی نسبت به قسمت دیگر دارد.
معماری ایرانی در سطح شهری و تک بنایی فراموش شده است
وی ادامه داد: آنچیزی که امروز در معماری ما باید به آن پرداخته شود این است که چرا معماری ما در همه شهرهای به یک سبک درآمده است و از معماری سنتی فاصله گرفته است؟ معماری ایرانی در سطح شهری و تک بنایی فراموش شده است.
معماری ایرانی چیست؟
تاج الدین در پاسخ به این سوال که معماری اصیل ایرانی چیست مطرح کرد: هر شهر یا روستای ما معماری متفاوتی دارد. در شهرهای کویری و مرکزی ما خانه هایی داریم که نمایه ساده ای داشته و دارای جرز های پهن هستند، علاوه بر آن نیز یک ساختار طاقی شکل دارند که این سبک از معماری از گرما و برودت هوا جلوگیری میکند.
وی ادامه داد: در معماری شهرهای کویری ما خانه ها بیشتر به صورت چهار ایوانی هستند که هر قسمت آن اگر طاق و گنبدی باشد یک فصل از سال میتوان در آن زندگی کرد. این در حالی است که در معماری شمال کشور ما برای خانه ها یک کرسی چینی ایجاد میکنند تا از کف زمین تا ورودی یک اختلاف ارتفاع وجود داشته باشد. در این سبک از معماری برای جلوگیری از رطوبت به منزل زیر سازه از چوب استفاده میکنند که خاصیت ضد زلزله بودن نیز دارد. سقف ها نیز به صورت شیروانی است که مواد خاص خود را داشته است که باعث میشده از رطوبت جلوگیری کند.
این معمار در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی رخ داده است که معماری ما به اینجا رسیده است تشریح کرد: اواخر دوره قاجار بعد از اینکه مردم ما از اروپا به ایران آمدند به دلیل علاقه خاصی که به معماری غربی پیدا کرده بودند آن را به ایران آوردند که در نهایت این علاقه در دوران پهلوی اوج گرفت و بدون اینکه معماری اصیل و سنتی ایران را ببینند با این تفکر که سازه های بتنی قوی هستند و بافت های خشت و گلی در برابر زلزله خطرناک هستند، باعث شدند تا شهرسازی ما به این نقطه برسد.
شهرهای ما دچار یک نوع آشفتگی بصری شده است
او اضافه کرد: این جریان هم اکنون به جایی رسیده است که شهرها و روستاهای ما که هارمونی بصری داشتند و سطح افق برای ما مهم بوده است را نادیده گرفته ایم تا یک خانه مدرن داشته باشیم. دیگر خبری از آرامشی که در معماری وجود داشت، نیست و معماری مدرن و پسا مدرن شدت گرفته است. همین عامل باعث شده است تا در خیابان های شهر شاهد یک ساختمان شیشه ای، یک ساختمان سنگ سیاه، یک ساختمان اجر و… باشیم که همین عامل باعث شده است که شهرهای ما دچار یک نوع آشفتگی بصری شده باشد.
دیگر المانی از خانه های سنتی در شهرها نیست
این مرمت کار و احیاگر بناهای تاریخی اذعان کرد: اگر معماری اصفهان را به عنوان یک شهر نیمه کویری در نظر بگیریم که خانه ها شبیه چهار ایوانی بوده، یک حیاط مرکزی داشته و پنجره ها اٌروسی بوده اند، امروز دیگر هیچ خبری از آن نیست. ما دیگر المانی از خانه های سنتی در شهر ها نمیبینیم.
تاج الدین در پایان تاکید کرد: ما باید مردم را به بافت های تاریخی و ابنیه های تاریخی علاقه مند کنیم و علاوه بر آن نوع بافت ایرانی را به آنها آموزش بدهیم. نیاز است در سطح شهری نیز مدیران یکسری سیاستگذاری ها برای شهر ها و روستاهای ما انجام دهند تا وضعیت ساخت و ساز های ما اینگونه نباشد. حداقل ما باید در نما، المان های خود را حفظ کنیم و نگذاریم که خانه های قدیمی به اسم نوسازی تخریب شوند. مردم نیز اگر علاقه مند هستند برای ابنیه های تاریخی به مسئولان نامه بزنند و نگذارند که مسئولان هر اقدامی را انجام دهند.
آمد خبر
معماری ایرانی در سطح شهری و تک بنایی فراموش شده است
وی ادامه داد: آنچیزی که امروز در معماری ما باید به آن پرداخته شود این است که چرا معماری ما در همه شهرهای به یک سبک درآمده است و از معماری سنتی فاصله گرفته است؟ معماری ایرانی در سطح شهری و تک بنایی فراموش شده است.
معماری ایرانی چیست؟
تاج الدین در پاسخ به این سوال که معماری اصیل ایرانی چیست مطرح کرد: هر شهر یا روستای ما معماری متفاوتی دارد. در شهرهای کویری و مرکزی ما خانه هایی داریم که نمایه ساده ای داشته و دارای جرز های پهن هستند، علاوه بر آن نیز یک ساختار طاقی شکل دارند که این سبک از معماری از گرما و برودت هوا جلوگیری میکند.
وی ادامه داد: در معماری شهرهای کویری ما خانه ها بیشتر به صورت چهار ایوانی هستند که هر قسمت آن اگر طاق و گنبدی باشد یک فصل از سال میتوان در آن زندگی کرد. این در حالی است که در معماری شمال کشور ما برای خانه ها یک کرسی چینی ایجاد میکنند تا از کف زمین تا ورودی یک اختلاف ارتفاع وجود داشته باشد. در این سبک از معماری برای جلوگیری از رطوبت به منزل زیر سازه از چوب استفاده میکنند که خاصیت ضد زلزله بودن نیز دارد. سقف ها نیز به صورت شیروانی است که مواد خاص خود را داشته است که باعث میشده از رطوبت جلوگیری کند.
این معمار در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی رخ داده است که معماری ما به اینجا رسیده است تشریح کرد: اواخر دوره قاجار بعد از اینکه مردم ما از اروپا به ایران آمدند به دلیل علاقه خاصی که به معماری غربی پیدا کرده بودند آن را به ایران آوردند که در نهایت این علاقه در دوران پهلوی اوج گرفت و بدون اینکه معماری اصیل و سنتی ایران را ببینند با این تفکر که سازه های بتنی قوی هستند و بافت های خشت و گلی در برابر زلزله خطرناک هستند، باعث شدند تا شهرسازی ما به این نقطه برسد.
شهرهای ما دچار یک نوع آشفتگی بصری شده است
او اضافه کرد: این جریان هم اکنون به جایی رسیده است که شهرها و روستاهای ما که هارمونی بصری داشتند و سطح افق برای ما مهم بوده است را نادیده گرفته ایم تا یک خانه مدرن داشته باشیم. دیگر خبری از آرامشی که در معماری وجود داشت، نیست و معماری مدرن و پسا مدرن شدت گرفته است. همین عامل باعث شده است تا در خیابان های شهر شاهد یک ساختمان شیشه ای، یک ساختمان سنگ سیاه، یک ساختمان اجر و… باشیم که همین عامل باعث شده است که شهرهای ما دچار یک نوع آشفتگی بصری شده باشد.
دیگر المانی از خانه های سنتی در شهرها نیست
این مرمت کار و احیاگر بناهای تاریخی اذعان کرد: اگر معماری اصفهان را به عنوان یک شهر نیمه کویری در نظر بگیریم که خانه ها شبیه چهار ایوانی بوده، یک حیاط مرکزی داشته و پنجره ها اٌروسی بوده اند، امروز دیگر هیچ خبری از آن نیست. ما دیگر المانی از خانه های سنتی در شهر ها نمیبینیم.
تاج الدین در پایان تاکید کرد: ما باید مردم را به بافت های تاریخی و ابنیه های تاریخی علاقه مند کنیم و علاوه بر آن نوع بافت ایرانی را به آنها آموزش بدهیم. نیاز است در سطح شهری نیز مدیران یکسری سیاستگذاری ها برای شهر ها و روستاهای ما انجام دهند تا وضعیت ساخت و ساز های ما اینگونه نباشد. حداقل ما باید در نما، المان های خود را حفظ کنیم و نگذاریم که خانه های قدیمی به اسم نوسازی تخریب شوند. مردم نیز اگر علاقه مند هستند برای ابنیه های تاریخی به مسئولان نامه بزنند و نگذارند که مسئولان هر اقدامی را انجام دهند.
آمد خبر
تازهترین اخبار ساختمان
بازار مسکن فعلا بدون تغییر مانده است
بازدید وزیر راه از پروژه های مسکن ملی زاهدان
لزوم سیاستگذاری صحیح در بازار مسکن
آشنایی با بالابر هوشمند
گچبری دیوار: جدیدترین طرحها و تکنیکهای گچبری برای هر خانه
وام مسکن ایثارگران 750 میلیون تومان شد
ارائه مشوق جدید برای بافت فرسوده کن
ثبت پروانه ساخت 47هزار و 473 واحد در بافت فرسوده
اجرای 1219 پروژه آماده سازی در سازمان ملی مسکن
قیمت سیمان به اوج بازگشت
افزایش وام نهضت ملی مسکن لازمالاجراست
وزیر راه و شهرسازی به مجلس دعوت شد
هزینه های نجومی اجاره بهای زیرزمینی در تهران!
تحویل بیش از 11 هزار مسکن ملی توسط بنیاد مسکن
قیمت خانه های میان متراژ در تهران چقدر است؟
پربازدیدترین اخبار
گچبری دیوار: جدیدترین طرحها و تکنیکهای گچبری برای هر خانه
آشنایی با بالابر هوشمند
لزوم سیاستگذاری صحیح در بازار مسکن
بازدید وزیر راه از پروژه های مسکن ملی زاهدان
بازار مسکن فعلا بدون تغییر مانده است
افزایش وام نهضت ملی مسکن لازمالاجراست
قیمت سیمان به اوج بازگشت
اجرای 1219 پروژه آماده سازی در سازمان ملی مسکن
حبس داده های مربوط به بازار مسکن در سامانه ها!
ثبت پروانه ساخت 47هزار و 473 واحد در بافت فرسوده
ارائه مشوق جدید برای بافت فرسوده کن
وام مسکن ایثارگران 750 میلیون تومان شد
کارگران با حق مسکن 900 هزار تومانی چه کنند؟
بنگاه داری بانک ها به بازار مسکن آسیب می زند
تورم ساختمانی از مسیر کاهشی خارج شد