بررسی مشخصات انواع تیرآهن+جدول قیمت

بررسی مشخصات انواع تیرآهن+جدول قیمت
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۳۵ | ۱۳۹۸/۱۱/۱۴

تیرآهن‌ها یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین پروفیل‌های فولادی در زمینه ساختمان‌سازی و صنعت می‌باشند که در ساختمان‌هایی که اسکلت فلزی دارند از این تیرآهن‌ها استفاده زیادی می‌شود.

به گزارش اخبار ساختمان، این تیرآهن‌ها به‌عنوان تیر یا ستون به‌صورت دوتایی یا تکی در سازه‌ها استفاده می‌شوند که وظیفه اصلی آن‌ها تحمل بار وارد بر ساختمان و انتقال به بقیه اعضا می‌باشد.

بنابراین می‌توان گفت که تیرآهن‌ها نقش زیاد مهمی در سازه دارند و با توجه به اینکه قرار است انسان‌ها در این ساختمان‌ها زندگی کنند، بهتر است بهترین نمونه تیرآهن و با کیفیت‌ترین آن‌ها را برای خرید و کاربرد انتخاب کنید. برای این منظور باید اطلاعات کافی در رابطه با خرید تیرآهن داشته باشید تا با بررسی مشخصات و ویژگی‌های آن‌ها تیرآهنی را انتخاب کنید که هم کیفیت بیشتری داشته باشد و هم باعث افزایش عمر سازه و اطمینان بیشتر شود.

مشخصات و انواع تیرآهن

تیرآهن‌ها دارای دو قسمت بال و جان می‌باشند که به قسمت پایین و بالای مقطع بال تیرآهن می‌گویند و به فاصله پشت بال‌ها جان تیرآهن گفته می‌شود که نمره هر پروفیل با ارتفاع آن یا طول جان مشخص می‌شود و به همین دلیل است که تیرآهن‌ها را با نمره‌های مختلف می‌شناسید و خریداری می‌کنید. در ایران از نمره شماره ۱۲ تا ۳۰ و در شاخه‌های ۱۲ متری و در نوع سبک و سنگین تیرآهن‌ها تولید و عرضه می‌شوند.

برای اینکه بتوانید انتخاب تیرآهن را بهتر انجام دهید باید نوع پروفیلی که نیاز دارید را مشخص کنید و همچنین بدانید که تیرآهن‌ها به سه دسته اصلی IPE، INP و IPB تقسیم می‌شوند و تیرآهن لانه زنبوری هم در بازار وجود دارد که دارای حفره‌هایی در سطح خود می‌باشد که از آن‌ها در زمینه‌های مختلف استفاده می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی‌های تیرآهن

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تیرآهن‌ها که باید هنگام خرید به آن توجه کنید وزن آن‌ها می‌باشد که این وزن با توجه به کشور سازنده و کارخانه تولیدکننده و استانداردهای مورد نظر فرق دارد و قیمت تیرآهن و کیفیت آن‌هم به موارد مختلفی بستگی دارد. هر چه وزن بیشتر و مرغوب‌تر و کیفیت بالاتر باشد قیمت آن‌هم به نسبت بیشتر خواهد بود.

پس بهتر است قبل از اینکه اقدام به خرید تیرآهن کنید نوع دقیق آن را مشخص کنید که بعداً دچار خسارت در سازه و خرید مصالح نشوید و می‌توانید در این زمینه از کارشناسان مشورت بگیرید تا خرید بهتری را انجام دهید. معمولاً خریدها به‌صورت وزنی و کیلوگرم انجام می‌شود و اگر خرید را از بازار انجام دهید ممکن است به‌صورت شاخه‌ای آن را خریداری کنید. علاوه بر مواردی که ذکر شد، شکل، رنگ و کیفیت ظاهری و زنگ‌زدگی و خوردگی نداشتن و عدم کمانش تیرآهن‌ها اهمیت زیادی برای خرید آن‌ها دارند و باید به همه موارد توجه کنید.

برندهای تیرآهن‌های موجود در بازار

در ایران کارخانه‌های مختلفی مسئولیت تولید و عرضه تیرآهن‌ها را بر عهده‌ دارند که از بین آن‌ها کارخانه ذوب‌آهن اصفهان و همچنین کارخانه‌های فایکو، آریان، کرمانشاه، ناب تبریز و ماهان جزو تولیدکنندگان تیرآهن در ایران هستند که کیفیت محصولات آن‌ها تأیید شده می‌باشد. علاوه بر این موارد برندهای ترک و روس هم در بازار موجود است و می‌توانید با توجه به نیاز و هدف و میزان بودجه‌ای که در اختیار دارید تیرآهن مورد نظر خود را خریداری کنید.

نحوه محاسبه وزن هر شاخه تیرآهن

بهترین راه برای محاسبه وزن هر شاخه تیرآهن استفاده از پارامترهای جدول اشتال است که با استفاده از اطلاعات به‌راحتی وزن هر متر آن تعیین می‌شود و با توجه به این‌که تیرآهن‌ها انواع مختلفی دارند و شکل هندسی پیچیده سطح مقطع آن محاسبه را تغییر می‌دهد، بهتر است از جدول اشتال استفاده کنید.

معمولاً بیشتر تیرآهن‌هایی که در بازار وجود دارد ۱۲ متری هستند اما اگر مشتری بخواهد برای او ۶ متری هم تولید می‌کنند که نیازمند سفارش دادن به کارخانه مدنظر است.

قیمت تیرآهن

در جدول زیر قیمت انواع تیرآهن مربوط به کارخانه‌های مختلف را مشاهده می‌کنید و با توجه به اینکه قیمت تیرآهن به قیمت ارز و نوسانات بازار و موارد دیگر مرتبط است بهتر است قبل از خرید آخرین قیمت را چک کنید.

ایسنا


برچسب ها:

قیمت ،تیرآهن ،ساختمان ،پروفیل 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman