زاها حدید معمار سبک واسازی

زاها حدید معمار سبک واسازی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۲۷ | ۱۳۹۸/۰۳/۲۹

در دنیای شرق به خصوص خاورمیانه که در زمینه معماری نوین، فاصله هایی با معماری پست مدرن غرب دارد، پدیده ای به نام زاها حدید ظهور کرد که دنیای معماری را با طرح های افسانه ای خود مسحور ساخت.
به گزارش اخبار ساختمان، “زها حدید” معمار برجسته ی عراقی-بریتانیایی سال ۱۹۵۰ در بغداد متولد شد. دوران تحصیلات خود را در مدارس شبانه روزی کشورهای انگلستان و سوئیس گذراند و قبل از ورود به مدرسه ی معماری انجمن معماران لندن در سال ۱۹۷۲؛ که بهترین و معتبرترین نوع خود در جهان شناخته می شود؛ در دانشگاه آمریکایی بیروت در رشته ی ریاضیات فارغ التحصیل شد.


Image result for ‫زها حدید‬‎

پس از فراغت از تحصیل درسال ۱۹۷۷ نزد اساتید خود “کولهاس” و “زنگلیس” در دفتر معماری متروولیتن روتردام هلند مشغول به کار شد و در سال ۱۹۸۰ شرکت معماری خود را با نام “معماران زها حدید” تاسیس کرد.


Related image

او تدریس را از همان مدرسه ی معماری انجمن معماران لندن آغاز کرد و در طول سالها در دانشگاه های معتبری همچون “مدرسه ی عالی طراحی هاروارد” , “دانشگاه کمبریج” , “دانشگاه شیکاگو” , “دانشگاه هامبورگ” , “دانشگاه کلمبیا” و … به تربیت دانشجویان معماری در سرتاسر جهان پرداخت.


Image result for ‫زها حدید‬‎

از طراحی های برجسته ی این زن توانمند می توان به “موزه ریورساید گلاسکو” در اسکاتلند , “مرکز ورزشهای آبی لندن” (که برای المپیک ۲۰۱۲ ساخته شد) , “خانه اپرای گوانگژو” چین , “پل شیخ زاید ابوظبی” امارات , “پل پاویلیون زاراگوزا” اسپانیا , “ساختمان مدیریت کمپانی BMW ” در لایپزیک آلمان , “موزه بزرگ هنر میشیگان” آمریکا , “موزه ملی هنرهای قرن ۲۱ رم” ایتالیا , “مرکز حیدر علی اف” در باکوی آذربایجان , “کتابخانه و مرکز یادگیری دانشگاه اقتصاد و تجارت وین” اتریش و بسیاری سازه های زیبا, نوآورانه و کم نظیر دیگر اشاره کرد.


موزه حمل و نقل گلاسکو ریورساید (Glasgow Riverside)

“زها حدید” اولین زنی بود که موفق شد در سال ۲۰۰۴ جایزه ی معتبر پریتزکر (معتبرترین جایزه معماری جهان) را از آن خود کند و از سوی نشریه ی گاردین به او لقب “ملکه ی انحنا” (به علت استفاده از منحنی های متعدد و خلاقانه در طراحی های خود) داده شد. چهار جایزه ی انجمن سلطنتی معماران بریتانیا به سالهای ۲۰۰۵ , ۲۰۰۶ , ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰، جایزه ی بهترین طراح سال ۲۰۰۵ و ده ها عنوان و جایزه ی بین المللی و معتبر دیگر نیز از افتخارات این بانوی هنرمند به شمار می رود.


ورزشگاه Al Wakrah برای جام جهانی 2022 - دوحه قطر

بسیاری او را بزرگترین معمار زن جهان امروز می دانند. او هرگز ازدواج نکرد و فرزندی ندارد.


مرکز حیدر علی اف در باکو- جمهوری آذربایجان

“زها حدید” در ۳۱ مارس ۲۰۱۶ در اثر حمله ی قلبی در بیمارستان شهر میامی که به علت برونشیت در آنجا بستری بود درگذشت.

برچسب ها:

زاها ،زها حدید ،معمار 
نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman