معاون وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد:

شهرهای جدید چه ویژگی هایی دارند؟

شهرهای جدید چه ویژگی هایی دارند؟
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۴۴ | ۱۳۹۹/۰۱/۲۵

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در سال جاری احداث سه شهر جدید با رویکرد دوستدار محیط زیست، حمل و نقل پاک، خطوط ریلی سریع و ارزان به شهرهای مادر، شبکه پیاده راه و خطوط عبور دوچرخه آغاز می شود و هفت شهر جدید با همین ویژگی‌ها در دست مطالعه است. وی همچنین گفت که مسکن ملی در ۲۱ شهر جدید در حال ساخت است. او توسعه فضاهای درمانی، آموزشی و فرهنگی را از دیگر اولویت‌های شرکت عمران شهرهای جدید در سال ۱۳۹۹ عنوان کرد.
به گزارش اخبار ساختمان، حبیب الله طاهرخانی افزود: شروع نسل دوم شهرهای جدید با تغییر تمرکز از سکونت به سایر کارکردها از مهم‌ترین برنامه‌های عملیاتی مجموعه شهرهای جدید در سال ۱۳۹۹ است. در همین راستا ادامه عملیات اجرایی شهرهای جدید تیس، ایوانکی و سیراف و پیگیری شروع عملیات اجرایی شهرهای جدید تابناک و خوارزمی در سال ۱۳۹۹ در دستور کار قرار گرفته است.

هفت شهر جدید در دست مطالعه

وی همچنین اظهار کرد: تصویب طرح‌های مطالعاتی شهرهای جدید مکران، سمنگان، سنندج، کرمانشاه، حوراء، پارس، کوشک و ... از اولویت‌های شرکت عمران شهرهای جدید در این محور عملیاتی است. در کنار ایجاد شهرهای جدید نسل دوم، اتمام فرآیندهای تصویب شهرک‌ها در مراجع استانی و ملی و آغاز عملیات احداث آن‌ها در چارچوب مصوبه‌ها و بخش‌نامه‌های ملاک عمل در سال ۱۳۹۹ پیگیری خواهد شد.

برنامه توسعه نظام حمل‌ونقل انبوه و سریع بین شهرهای جدید و مادر

طاهرخانی، نظام حمل‌ونقل کارآمد را از مهم‌ترین عوامل توفیق سیاست ایجاد شهرهای جدید دانست و گفت: تداوم اجرای عملیات متروی جدید بهارستان به کلانشهر اصفهان، متروی شهر جدید گلبهار به کلانشهر مشهد مقدس، متروی شهر جدید پردیس به کلانشهر تهران، متروی شهر جدید مجلسی به بهارستان و کلانشهر اصفهان و در نهایت مشارکت در راه‌اندازی مترو فرودگاه بین‌المللی امام ـ شهر جدید پرند از اولویت‌های اصلی سال ۱۳۹۹ خواهد بود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر استفاده از ظرفیت شبکه آزادراهی و بزرگراهی همچون تکمیل و بهره‌برداری از آزادراه سهند ـ تبریز و احداث راه دسترسی شهر جدید پرند به آزادراه جنوبی تهران (چرمشهر ـ آبیک) و مشارکت در احداث آزادراه اصفهان - شیراز و ایجاد دسترسی به شهر جدید صدرا در شرایطی که دسترسی‌ها به برخی از شهرهای جدید با مشکل جدی مواجهند، از اولویت‌های سال ۱۳۹۹ خواهد بود.

توسعه حمل‌ونقل عمومی دوستدار محیط زیست

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه موضوع حمل‌ونقل انسان‌محور به جای خودرو محور در کشور تحول بزرگی در نگرش به موضوع حمل‌ونقل و بالاخص حمل‌ونقل دوستدار محیط زیست به وجود آورده است، گفت: حاصل چنین نگرشی در اولویت قراردادن حمل‌ونقل عمومی، تقویت شبکه پیاده‌راه‌ها و پیاده‌روها، گسترش خطوط عبور دوچرخه و توجه به فضاهای شهری برای ایجاد انگیزه برای پیاده‌روی است. در این زمینه می‌توان به طراحی و اجرای مسیرهای دوچرخه در کلیه شهرهای جدید با هدف حمل‌ونقلی، کمک به توسعه سیستم اتوبوسرانی و تاکسیرانی درون شهری و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی، پایانه‌ها و ایستگاه‌ها به عنوان اولویت‌های اصلی سال ۱۳۹۹ اشاره کرد.

برنامه توسعه و گسترش زیرساخت‌های اجتماعی در شهرهای جدید

طاهرخانی، یکی دیگر از مهمترین رویکردهای اساسی در توسعه و مدیریت شهرهای جدید را حرکت به سمت اجتماع‌محوری و توجه به زیرساخت‌های اجتماعی دانست و افزود: نیاز به توسعه اجتماعی شهرهای جدید و شکل‌گیری هویت و همبستگی اجتماعی در آنها از برنامه‌های واجد اولویت در سال ۱۳۹۹ خواهد بود. در این راستا توسعه و گسترش زیرساخت‌های اجتماعی (طیف گسترده‌ای از فضاهای عمومی، فرهنگی و ورزشی با توجه به کاربری‌های تعیین شده در طرح‌های جامع و تفصیلی و پراکنش آن‌ها در سطح شهرهای جدید و محلات آن) به منظور افزایش تعاملات شهروندان با یکدیگر و شکل‌گیری هویت منسجم اجتماعی، مورد نظر است. از جمله مهمترین اقدامات این برنامه می‌توان به ساخت مجموعه‌های فرهنگی و کتابخانه، زمین‌های ورزشی روباز و مجتمع‌های آموزشی اجتماع محور و کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرهای جدید اشاره کرد.

احداث مراکز محلات در شهرهای جدید

وی اظهار کرد: گسترش آشفته توسعه شهری در مجموعه شهرهای جدید در کل محدوده شهر به جای توسعه محله‌ای و کمبود بیش از اندازه خدمات روبنایی در حوزه تفریحی، آموزشی، مذهبی و تجاری در سایت‌های مسکن مهر و محرومیت مردم ساکن در برخی از پروژه‌های مسکن مهر از دسترسی به خدمات اولیه، نیاز به احداث مراکز محلات را ضروری می‌کند. ایجاد مراکز محلات در شهرهای جدید به منظور تحرک بخشیدن به حیات شهری و شکل دادن به فضای تعاملات اجتماعی با استفاده از سرمایه بخش خصوصی و شکل دادن به فضاهای انتفاعی و غیرانتفاعی به صورت همزمان انجام می‌پذیرد.

آغاز اجرای ۳۰ مرکز محله در سال جاری

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: طراحی مراکز محلات و تجمیع خدمات متنوع در مقیاس محله‌ای، کوچک بودن مقیاس پروژه‌های مراکز محلات و امکان به نتیجه رسیدن آن‌ها در حداقل زمان ممکن از شروط تحقق این برنامه عملیاتی است. شروع حداقل ٣٠ مرکز محله با توصیفات پیش گفته جزء برنامه سال ١٣٩٩خواهد بود.

ارزیابی و ارتقای تاب‌آوری شهرهای جدید

طاهرخانی با اشاره به بحران‌های طبیعی همچون سیل اوایل سال ۱۳۹۸ در کنار بحران‌ امراض فراگیر مثل بیماری کرونا در اواخر سال ۱۳۹۸ و اوایل سال ۱۳۹۹ یادآور شد: این حوادث نشان داد که همه بخش‌ها از جمله شهرهای جدید ناگزیر از ارزیابی مجدد تاب‌آوری شهرها در برابر حوادث و اتخاذ تصمیمات و به کارگیری اقدامات اجرایی در این زمینه‌اند. در این خصوص انجام مطالعات دقیق در حوزه تاب‌آوری و شناسایی خلاء و نقاط ضعف و تهدیدهای پیشِ رو و همچنین تجهیز شهرهای جدید به امکانات و تجهیزات مدیریت و مقابله با بحران (مجموعه‌های درمانی، مراکز آتش‌نشانی و ... ) از جمله موارد دارای اولویت محسوب می‌شود.


شرکت عمران شهرهای جدید، تنوع‌بخشی کارکردی و اقتصادی، ارتقای کیفیت فضایی شهرها، دستیابی به تنوع اجتماعی، ایجاد تعادل فراگیر و تحقق عدالت فضایی را در اولویت برنامه‌های خود دارد.

طاهرخانی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور گفت: در شرایط فعلی، مهم‌ترین موضوع گریبان‌گیر کشور در آغاز سال ۱۳۹۹ موضوع بحران فراگیر بیماری کرونا است. از این‌رو، سیاست کلان شرکت، محافظت از شهروندان شهرهای جدید و کارکنان در کنار حفاظت از محیط کسب‌وکار و فعالیت‌های ایجاد شده در شهرهای جدید است.

وی افزود: مناسب‌سازی محیط‌های کاری در شرکت‌ مادر و شرکت‌های وابسته، کمک‌های بهداشتی و مراقبتی به شهروندان شهرهای جدید به ویژه در نواحی سکونتی افراد کم‌درآمد بنا بر مسئولیت اجتماعی شرکت، ضدعفونی کردن محیط‌های شهری به طور مداوم، هدایت سازوکارهای فنی و اداری شرکت به سوی خدمات الکترونیک، توجه ویژه به عدم ایجاد رکود در فعالیت‌های اقتصادی شهرهای جدید، تحقق کارگاه‌های ساختمانی ایمن از جمله اقدامات عاجل و لازم شرکت‌ قلمداد می‌شود.

لزوم توسعه فضاهای درمانی در شهرهای جدید

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در این راستا توسعه کارکردهای خدمات درمانی در قالب مجتمع‌های درمانی، بیمارستانی و درمانگاهی مورد توجه است که به جز شهر جدید صدرا، سایر شهرهای جدید در وضعیت مناسبی در این زمینه قرار ندارند. دستیابی به نظام درمانی مناسب در شهرهای جدید نیازمند تمرکز مدیریتی و استفاده از ظرفیت‌های وزارت بهداشت درمان واموزش پزشکی، تأمین اجتماعی و بخش خصوصی و همچنین تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه‌کاره و در حال احداث در شهرهای جدید است.

مسکن ملی در سه جبهه دنبال می شود

طاهرخانی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته در قالب طرح اقدام ملی مسکن ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در تعهد شهرهای جدید قرار گرفته است. این طرح در سه بخش مشارکت (۵۰ هزار واحد مسکونی در قالب مشارکت در ساخت واحد مسکونی و مشارکت در محله‌سازی) فروش اقساطی (۱۳۰ هزار واحد مسکونی در قالب ثبت نام متقاضیان) و واگذاری زمین به تعاونی‌ها و بخش خصوصی با تعهد ساخت در ۲۱ شهر جدید موجود در دستور کار قرار دارد. در اجرای این برنامه عواملی همچون فراهم شدن تسهیلات برای پیشبرد برنامه، همکاری و همراهی مجموعه شهرداری‌ها، همکاری و همراهی مجموعه وزارتخانه به ویژه شورای‌عالی شهرسازی و معماری و کمیسیون‌های ماده پنج و انتخاب شرکا و سازندگان دارای اهلیت و صلاحیت مالی و فنی، از شروط تحقق آن در سال ۱۳۹۹ به شمار می‌رود.

تحویل ۹۷ هزار واحد مسکن مهر در سال جاری

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به گذشت سال‌های مدید از شروع عملیات ساخت مسکن مهر تاکید کرد: اتمام و تحویل باقیمانده واحدهای مسکونی به عنوان یکی از اولویت‌های اساسی در سال ۱۳۹۹ محسوب می‌شود. در این زمینه اتمام عملیات نازک‌کاری و ساخت ابنیه حدود ۳۳ هزار واحد مسکونی و تحویل حدود ۹۷ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید با محوریت شهرهای جدید پردیس، پرند و هشتگرد به طور جدی در حال پیگیری است. موانعی چون فقدان زیرساختها و زیربناها و همچنین در برخی از شهرها عدم مراجعه متقاضیان جهت تحویل و فروش اقساطی از موانع پیش رو است که با تمهیداتی باید بر آن غلبه کرد.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman