بررسی وضعیت بازار مسکن در جنوب تهران

بررسی وضعیت بازار مسکن در جنوب تهران
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۱۷ | ۱۳۹۹/۰۱/۲۷

با وجود آنکه طی یک سال گذشته نرخ رشد قیمت مسکن در نیمه جنوبی تهران، بیشتر از شمال شهر بوده و فشار تقاضا نیز در پایین شهر بیشتر است، هنوز می توان معدود آپارتمان‌های زیر قیمت پیدا کرد.
به گزارش اخبار ساختمان، قیمت مسکن در جنوب شهر تهران تحت تاثیر تورم، افزایش نرخ ارز و انتظارات تورمی با رشد مواجه شده است؛ بخش قابل توجهی از این رشد قیمت در سه ماهه پایانی سال گذشته انجام شد. اما به نظر می رسد میزان افزایش در واحدهای نوساز، نامتعارف است.

رشد نامتعارف قیمت واحدهای نوساز

رشد قیمت در کلیه گروه‌های سنی آپارتمان در جنوب تهران محسوس بوده، اما واحدهای کلید نخورده افزایش بیشتری را تجربه کرده‌اند که علت این مسئله می‌تواند به کمبود فایلهای نوساز مربوط باشد. در شرایطی که در اسفندماه سال گذشته میانگین رشد قیمت مسکن در شهر تهران نسبت به اسفندماه ۱۳۹۷ بالغ بر ۴۲ درصد بود، میانگین افزایش قیمت در بعضی مناطق جنوبی بیش از ۶۰ درصد به ثبت رسید.

با وجود آنکه در نیمه شمالی شهر تهران انبوه آپارتمانهای نوساز و خالی دیده می‌شود، بازار مسکن در جنوب شهر با فشار تقاضا و کمبود عرضه در واحدهای کمتر از سه سال مواجه است.

گزارش های میدانی نشان می دهد در اغلب مناطق جنوبی تهران رشد قیمت مسکن اتفاق افتاده اما در جنوب غربی تهران نرخ ها به‌خصوص در آپارتمانهای ۱۰ سال به بالا متعادل تر از مناطق شرقی است. البته در تمام مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به سختی بتوان آپارتمان با قیمت کمتر از ۴۰۰ میلیون تومان پیدا کرد.

کمبود عرضه به دلیل شیوع کرونا

از ابتدای اسفند ماه و با شیوع ویروس کرونا بسیاری از خریداران و فروشندگان تا رسیدن به یک فضای قابل اطمینان از نظر بهداشت و سلامت و البته چشم انداز روشن تر اقتصادی، معاملات را به حالت تعلیق درآورده اند اما گشتی در فایلهای موجود در محله های جنوبی تهران نشان می دهد معدود فروشندگان عمدتا پول لازم، واحدهای خود را زیر قیمت به فروش می رسانند.

در محله علی آباد یک آپارتمان ۴۳ متری چهار سال ساخت با امکانات کامل به مبلغ ۳۹۰ میلیون تومان فروخته می شود. قیمت یک آپارتمان ۴۸ متری سه سال ساخت دارای آسانسور، انباری و بالکن، بدون پارکینگ در اتوبان نواب میدان ۹ دی ۴۳۵ میلیون تومان تعیین شده است. در محله بریانک، واحد ۴۰ متری ۱۴ ساله واقع در طبقه دوم بدون امکانات و بدون آسانسور به مبلغ ۳۸۰ میلیون تومان به فروش می رسد.

نرخ تورم مسکن در جنوب تهران

پنج منطقه واقع در نیمه جنوبی شهر تهران شامل مناطق ۱۸، ۱۶، ۱۵، ۱۱ و ۱۴ همچنان جزو مناطقی هستند که از بالاترین نرخ تورم ماهیانه برخوردارند، با این حال آمار نشان می‌دهد از سرعت رشد قیمت در مناطق جنوبی تهران کاسته شده است.

بهمن ماه ۱۳۹۸ یازده منطقه واقع در نیمه جنوبی شهر تهران شامل مناطق ۹ تا ۲۰ از بالاترین رشد سالیانه قیمت مسکن برخوردار بودند. بیشترین افزایش سالیانه قیمت یک متر مربع خانه به منطقه ۱۶ با ۶۶ درصد افزایش سالیانه تعلق داشت. پس از آن مناطق ۱۹ و ۱۸ به ترتیب با ۶۰ و ۵۷ درصد رشد سالیانه قیمت مسکن مواجه بودند. این در حالی است که متوسط افزایش قیمت در کل شهر تهران ۴۴ درصد بود.

در حال حاضر میانگین قیمت مسکن در سه منطقه ۱۶، ۱۹ و ۱۸ که دارای بالاترین درصد افزایش سالیانه قیمت هستند، به ترتیب ۸.۳، ۸.۵ و ۷.۱ میلیون تومان در هر متر مربع است. بهمن ماه پارسال میانگین قیمت در این مناطق به ترتیب متری ۵، ۵.۳ و ۴.۵ میلیون تومان بود.

سال ۱۳۹۸ مناطق واقع در نیمه جنوبی شهر تهران فاصله ایجاد شده در خصوص رشد قیمت مسکن را با مناطق شمالی پایتخت جبران کردند و شواهد نشان می دهد که از سرعت افزایش قیمت در جنوب تهران کاسته شده است؛ به طوری که بهمن ماه امسال در بین مناطقی که دارای بالاترین رشد ماهیانه قیمت بودند، پنج منطقه در جنوب و پنج منطقه در شمال تهران قرار داشتند.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman