عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی مشهد مطرح کرد:

نگران توقف صادرات سیمان نیستیم

نگران توقف صادرات سیمان نیستیم
Facebook Twitter LinkedIn

۱۷:۲۷ | ۱۳۹۹/۰۲/۱۵

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی مشهد درباره توقف صادرات سیمان به برخی کشور‌های آسیای میانه گفت: همه کشور‌ها در مواقعی به هر دلیلی ممکن است چنین تصمیماتی برای واردات کشورشان بگیرند، اما حجم صادرات سیمان به این کشور‌ها به میزانی نبوده است که حالا توقفش مشکل خاصی برایمان ایجاد کند.
به گزارش اخبار ساختمان، محمدرضا توکلی‌زاده با بیان اینکه تولید سیمان در ازبکستان به حدی بوده است که دیگر نیازی به واردات آن ندارد، اظهار کرد: صادرات سیمان به این کشور در عمل ۶ ماه است که متوقف شده و رسانه‌ای کردن آن حالا اتفاق افتاده است. ضمن اینکه پیش از این هم تعرفه‌هایی که این کشور برای صادرات سیمان از ایران تعیین کرده بود، در حدی بود که صادرات این محصول را در عمل غیرممکن می‌کرد و به هیچ‌وجه به‌صرفه نبود.

شرایط صنعت سیمان

او با اشاره به فعالیت کارخانه‌های سیمان با بیش از ۸۰ درصد ظرفیت خود، گفت: لحظه‌ای تولید متوقف نشده و بازار داخلی از نظر سیمان مشکلی ندارد و وضعیت خوبی حاکم است، این در حالی است که صادرات سیمان به افغانستان و ترکمنستان هم همچنان انجام می‌شود و در مجموع نمی‌توان گفت صنعت سیمان در شرایط بدی قرار دارد.

سهم سیمان در قیمت تمام‌شده مسکن

توکلی‌زاده درباره قیمت فروش سیمان در کشور نیز گفت: نقش هزینه‌ای سیمان در قیمت تمام‌شده مسکن همیشه زیر ۳ درصد و خیلی کم بوده و حالا با افزایش قیمت مصالح ساختمانی به‌ویژه آهن، سهم سیمان در هزینه‌ها به ۱/۵ درصد کاهش یافته است، به‌طوری که حتی گران‌تر شدن سیمان هم تأثیر چندانی در افزایش قیمت تمام‌شده مسکن ندارد.

قیمت سیمان

مدیرعامل شرکت سیمان‌زاوه همچنین اضافه کرد: سیمان با وجود اهمیتش در ساخت‌وساز، خیلی ارزان است و از سال ۹۳ تاکنون هیچ تغییر و افزایشی نداشته است.

نگران صادرات سیمان نیستیم

توکلی‌زاده گفت: نگرانی‌ای بابت توقف صادرات سیمان به‌دلیل کرونا نداریم، بلکه تا زمان فراهم‌شدن شرایط، محصول را دپو می‌کنیم، زیرا به هر حال نیاز کشور‌های مقصد باید تأمین شود.

شهرآرا نیوز

برچسب ها:

صنعت سیمان ،صادرات 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman