سیمانی‌ها به دنبال راهکار جدید صادراتی

سیمانی‌ها به دنبال راهکار جدید صادراتی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۱۶ | ۱۳۹۹/۰۱/۳۱

مدیر عامل شرکت سیمان شاهرود معتقد است؛ هرچند به دلیل شیوع کرونا برخی از مرز‌ها به سوی صادرات سیمان کشور بسته شده است، اما قطعا شرکت‌های سیمانی به دنبال راه‌های رسیدن به هدف‌های صادراتی خواهند بود.
به گزارش اخبار ساختمان، با شیوع کرونا تولید و صادرات سیمان روند کاهشی داشته و بیشترین کاهش در تحویل این کالا ثبت شده است. هرچند صادرات سیمان بیشتر از طریق دریا انجام می‌شود و شیوع کرونا تأثیری بر این مسأله نداشته است، اما برخی از شرکت های سیمان در شهرهای ایران به ناچار باید از طریق مبادلات زمینی و پس از گذر از مرزها سیمان را به دست مشتری خود برسانند.

مصالح فروشان هم اکنون فعالیت نمی کنند و ساخت و سازها کاهش یافته است. کرونا نه تنها باعث تعطیلی بسیاری از مشاغل شده بلکه راه صادرات برخی کالا‌ها را نیز دچار مشکل کرده است.

این درحالی است که کارخانه‌های سیمان معمولاً در تعطیلات عید فعالیت زیادی ندارند زیرا فعالیت‌های ساختمانی در این زمان تقریباً متوقف می‌شود و اجازه فعالیت‌های ساختمانی داده نمی‌شود.

به گفته صاحبنظران در این صنعت، تولید و صادرات سیمان در سال جاری نسبت به فروردین سال گذشته بسیار کاهش داشته است چرا که بسیاری از کشورها در قرنطینه بسر می‌برند و صادرات کالا به آنها کاهش داشته است.

از سوی دیگر کارشناسان صنعت سیمان قیمت کلینکر نسبت به گذشته بهتر شده است. قیمت صادرات آن نیز به کمتر از ۱۸ دلار رسیده است. هم اکنون صادرات کلینکر نیز از مرزهای جنوبی اتفاق می افتد و مشکلی در این رویه رخ نداده است. صادرات بیشتر از طریق دریا انجام می‌شود و شیوع کرونا تأثیری بر این مسأله نداشته است.

وضعیت تولید خوب است اگر کرونا بگذارد

محمدرضا بازوی بیدستانی، مدیر عامل شرکت سیمان شاهرود در همین رابطه گفت: درآمد شرکت سیمان شاهرود در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال قبل‌تر یعنی 1397 با رشد مواجه بوده است. از این رو ما در سال گذشته از وضعیت خوبی در حوزه تولید و صادرات سیمان برخوردار بودیم.

مدیر عامل شرکت سیمان شاهرود با اشاره به شرایط فعلی تولید و صادرات در این شرکت گفت: از همان ابتدای سال جاری شرکت به دنبال دستیابی به هدف گذاری‌ها در تولید و صادرات محصولات تولیدی بوده است، اما تاثیرات بیماری کرونا به بخش صادرات رسید.

به گفته بیدستانی، روسیه، ترکمنستان و قزاقستان کشورهای هدف صادراتی محصولات شرکت سیمان شاهرود بوده اند که امروز به دلیل کرونا مرزها بسته شده و صادارت متوقف است.

مدیر عامل شرکت سیمان شاهرود یادآور شد: روسیه و ترکمنستان از ابتدای سال 1398 مرزهای خود را بستند و صادرات را متوقف کردند. البته صادرات به قزاقستان تا اواسط فروردین ادامه داشت اما در ادامه این مرز هم بسته شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تلاشی برای بازگشایی و ازسرگیری صادرات سیمان به این کشورها صورت گرفته است؟ پاسخ داد: از همان ابتدا که این سه کشور مرزهای خود را بستند رایزنی از طرف ایران و همچنین فعالان حوزه سیمان در این کشورها جهت بازگشایی انجام شد.

بیدستانی ادامه داد: در این زمینه طرف های مقابل قول هایی برای ازسرگیری صادرات داده اند اما انتظار داریم تا در آینده نه چندان دور این اتفاق اجرایی شود.

این فعال صنعت سیمان در ادامه تاکید کرد: برای گذر از این بحران باید به دنبال راهکارهای جدید صادراتی باشیم و این اقدام هم اکنون در شرکت ما کلید خورده است.

وی با اشاره به اطلاعات و آمار تولید و صادرات مندرج در کدال گفت: درآمد شرکت سیمان شاهرود در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ رشد داشته است و تمام تلاش این شرکت برای ارتقای تولید و صادرات در سال ۹۹ است.

اقتصاد24

برچسب ها:

سیمان ،صادرات ،ویروس کرونا 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman