وزیر اسبق راه و شهرسازی:

مسکن در دولت فعلی تعطیل بوده است

مسکن در دولت فعلی تعطیل بوده است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۲۰ | ۱۳۹۹/۰۲/۱۶

وزیر اسبق راه و شهرسازی ضمن تاکید بر اینکه تفاوت مسکن مهر با مسکن ملی از زمین تا آسمان است و در خصوص مسکن مهر، اطلاعات غلط به رییس جمهور دادند، معتقد است که کلا در دو دولت یازدهم و دوازدهم موضوع مسکن تعطیل بوده و کار خاصی در این حوزه انجام نشد.
به گزارش اخبار ساختمان، علی نیکزاد یکی از وزرای دولت نهم و دهم بود که از سال ۸۸ تا ۹۰ وزیر مسکن و شهرسازی بود و بعد از ادغام وزارت راه و ترابری و وزارت مسکن و شهرسازی تا سال ۹۲ به عنوان اولین وزیر راه و شهرسازی انتخاب و وارد کابینه دولت احمدی نژاد شد.

او پس از سالها مجددا وارد عرصه سیاست شده و سال گذشته در انتخابات مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده منتخب دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه اردبیل، سرعین، نمین و نیر انتخاب شد. نیکزاد از اصولگرایان و مدیران اجرایی با سابقه در طی سال های گذشته است و در کارنامه او استانداری اردبیل (از سال ۸۴ تا ۸۷) و سرپرستی وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات در سال ۹۱ نیز دیده می شود.

یکی از موضوعاتی که باعث شد تا به سراغ علی نیکزاد وزیر اسبق راه و شهرسازی برویم مطالبی بود که در طی چند سال گذشته در خصوص مسکن مهر مطرح شده و به نوعی از سوی وزیر اسبق راه و شهرسازی تا حدودی بی پاسخ مانده بود. علی نیکزاد معتقد است که در خصوص مسکن مهر اطلاعات غلط به رییس جمهور دادند و در حق این طرح و پروژه بزرگ جفا کردند.

اگر چه هنوز چند هفته ای به زمان آغاز به کار مجلس یازدهم فرصت باقیست و آن طور که گفته می شود نمایندگان مجلس از خردادماه و به احتمال زیاد بعد از عید فطر وارد مجلس خواهند شد اما نیکزاد این روزها علاوه بر حضور در ستاد اجرایی فرمان امام مشغله های زیادی هم دارد.

وزیر اسبق راه و شهرسازی معتقد است که قطعا در مجلس شورای اسلامی برنامه های ویژه ای برای مسکن و اشتغال مردم و جوانان خواهد داشت و این اقدام جزو اولویت های او خواهد بود.

متن کامل گفت و گوی تفصیلی با علی نیکزاد وزیر اسبق راه و شهرسازی را با هم می خوانیم:

با توجه به اینکه امسال را مقام معظم رهبری سال جهش تولید معرفی کرده‌اند برای اینکه جهش تولید محقق شود چه اقداماتی باید انجام داد و اینکه آیا می توان به مسکن در تحقق جهش تولید نگاه ویژه ای داشت؟

در فرمایش مقام معظم رهبری در واقع «جهش تولید» به این معنی است که با حمایت از تولید داخلی به یک جهش تولیدی دست پیدا کنیم. یعنی باید ما چندین برابر که خود حضرت آقا فرمودند کار کنیم. چون سوال اختصاصی شما در مورد نقش مسکن در بحث «جهش تولید» است باید عنوان کنم که مسکن لوکوموتیو اقتصاد است.زیرا مسکن عین اقتصاد مقاومتی بوده و درون‌گرا است. یعنی 100 درصد مؤلفه های لازم برای تولید وساخت مسکن در کشور وجود دارد به غیر از موتور آسانسور که قبلا ما در بخش مسکن وارد می‌کردیم اما آن هم الان در کشور ساخته شده و کیفتی بهتر از کیفیت ساخت چینی‌ها دارد.

ما قانون داریم، خدمات فنی مهندسی داریم، مهندس، تکنسین، انبوه‌ساز، پیمانکاران خبره و مواد و مصالح ساختمانی هم داریم، بنابر این یکی از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی درون‌گرا بودن مسکن است. ما اگر به صورت انبوه بتوانیم وارد ساخت و ساز شویم خدمات فنی و مهندسی را می‌توانیم صادر کنیم چنانچه که در دولت دهم اگر خاطرتان باشد ما در آمریکای لاتین صدور خدمات فنی مهندسی داشتیم و و قرار بود در کشورهای همسایه‌ هم این کار توسعه بدهیم. یعنی در واقع به آن توانمندی رسیده بودیم که برویم برای کشورهای دیگر ساخت و ساز کنیم.

یکی دیگر از مشخصه های ساخت و ساز عدالت محوری و دانش‌بنیان بودن آن است. چنانکه در بحث ساخت مسکن مهر ما به تکنیک قالب تونلی دست پیدا کردیم. وقتی پیمانکار آن از کشور ترکیه آمد و این تکنیک را به ایران آورد پیمانکاران و انبوه‌سازان ایرانی در شهرهای جدید با الگو برداری توانستند در سایر مناطق از جمله پردیس این کار را در حال انجام بدهند. از سوی دیگر مردمی بودن صنعت ساخت و ساز و مسکن نشانه اقتصاد مقاومتی است. شما مستحضر باشید دولت راهبری می‌کند، تسهیلات و تخفیفات می‌دهد، قانون را به مجلس می‌برد و مجلس قانون را مصوب می‌کند که قانون ساماندهی و تولید و عرضه مسکن قانون بسیار مترقی است و هنوز هم منسوخ نشده است.

پس توجه به تولید مسکن می تواند کشور را در «تحقق جهش» تولید به خوبی کمک کند؟

اگر ما بخش مسکن را بتوانیم راه‌اندازی کنیم لوکوموتیو اقتصاد راه می‌افتد. با فعال شدن مسکن ۱۳۴ رشته مرتبط با مسکن که برای زندگی شهری لازم است، فعال می شوند. مثل کارخانه سیمان، فولاد، کاشی، سرامیک تا کارخانه یخچال، پتو، تلویزیون و لوازم خانگی راه اندازی خواهد شد و رونق خواهند گرفت.

اولویت مجلس یازدهم که جنابعالی به عنوان نماینده مردم اردبیل درآن راه یافته اید در خصوص اقتصاد و یا به طور مشخص در خصوص مسکن چه خواهد بود؟

اتفاقا در سال «جهش تولید» یکی از اقداماتی که باید مجلس یازدهم به شدت به آن ورود کند موضوع مسکن است. چون الان تدبیری که در دولت یازدهم و دوازدهم اندیشیده شده است سبب شده در کلانشهرها مسکن‌دار شدن برای جوانان به یک رویا تبدیل شود. مسکن قیمت بسیاری بالایی دارد و متوقف کردن مسکن مهر سبب شد که دولت بعد از شش سال به این سیاست غلط خود پی ببرد و امروز هم طرح اقدام ملی مسکن را در حدود ۴۰۰ هزار واحد مسکونی آغاز کردند.

ما می‌توانیم با رعایت قوانینی که در ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن است و منسوخ هم نشده است و با رعایت اصل ۷۵ قانون اساسی که اگر طرحی را نمایندگان محترم بخواهند به قانون تبدیل کنند، منابع مالی لازم را برای رونق ساخت و ساز در نظر بگیریم و در جهت «جهش تولید» و عدالت و اقتصاد مقاومتی گام های جدی برداریم.

اما ما خبر داریم اقداماتی که در دولت آقای احمدی‌نژاد و در دولت نهم و دهم و در طرح ملی مسکن مهر اتفاق افتاد تسهیلاتی که در اختیار مردم قرار داده شد این تسهیلات الان اقساط آن بازپرداخت شده است و به عدد ۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و با بازپرداخت مجدد آن در قالب هر اسمی که بخواهیم بگذاریم «طرح مسکن اقدام ملی»، «مسکن مهر» و «مسکن جوانان» علاوه بر اینکه به جهش تولید کمک شایانی می کنیم، می‌توانیم حداقل ۴۰۰ هزار فرصت شغلی جدید هم ایجاد کنیم؛ چون باساخت هر ۱۰۰ مترمربع مسکن به طور مستقیم و غیرمستقیم ۲.۵ شغل ایجاد می شود. بنابراین ما در این موضوعات می‌توانیم به «جهش تولید» کمک کنیم .

علاوه بر این در موضوع «جهش تولید» باید موانع تولید را هم شناسایی کنیم زیرا ۱۶ هزار کارگاه بزرگ و کوچک در کشور متوقف است؟ و یا چرا در بخش کشاورزی ما نمی‌توانیم از منابع آبی‌ به نحو احسن استفاده کنیم؟ چرا در کشوری به وسعت ۱۶۵ میلیون هکتار ما ۱۵.۵ میلیون هکتار آن را زیر کشت محصولات زراعی می‌بریم که اگر آیش را کنار بگذاریم ۱۱ میلیون هکتار فقط کشت می شود و ۶۳ میلیون تن محصولات زراعی برداشت می‌کنیم؟چرا باید در کشور ۱۰ الی ۱۵ میلیارد دلار ‌بدهیم ۲۲ میلیون تن محصولات زراعی وارد ‌کنیم؟

فکر می کنید مشکل کجاست؟ چون به اندازه کافی قانون در کشور داریم

باید با رسیدگی به بخش، با طرح آمایش ملی کشت، با بهره‌وری و بالا بردن بهره وری در بخش کشاورزی، با خرید تضمینی محصولات کشاورزان و با در نظر گرفتن اقتصاد کشاورزی در روستاها که الان بالغ بر ۲۰ میلیون نفر از جمعیت ۸۴ میلیونی در سنگر تولید زندگی می‌کنند مشکل را حل کنیم. در بخش کشاورزی، بخش صنعت، بخش خدمات و بخش تجارت باید صادرات و واردات‌مان را در نظر بگیریم و فعال کنیم.

از همه مهمتر ما به شدت باید برای موانع تولید راهکار پیدا کنیم و با آنها مبارزه کنیم. در کنار این ما حتما باید علت قاچاق ۳۰ میلیارد دلاری در کشور جمهوری اسلامی ایران را بررسی و پیگیری کنیم. این میزان رانت و قاچاق زیبنده جمهوری اسلامی ایران نیست. بنابر این من سوال شما را این طور جواب می‌دهم که در بخش‌های مختلف ما باید ورود پیدا کنیم موانع تولید را برطرف کنیم تسهیلات لازم را در اختیار بگذاریم قانون هم به اندازه کافی است.

در یک دهه گذشته آنقدر در جهت رفع موانع تولید، حمایت از تولید، حمایت از سرمایه‌گذار، حمایت از سرمایه‌گذاری در مناطق محروم قانون مصوب شده که ما باید ببینیم علت عدم اجرای این کار چیست؟ شأن مجلس شورای اسلامی در کنار قانون‌گذاری نظارت بر حسن اجرای قانون است. اما آنچه من اسمش را می‌گذارم صنعت حتی بومی در باب مسکن است. در ایران ما هر آنچه که لازمه تولید مسکن است؛ داریم به شرطی که دولت تمام قد وارد عرصه شود.

به عنوان مثال طرح اقدام ملی مسکن موفق نخواهد شد مگر شخص آقای رئیس‌جمهور باور بر این داشته باشد که این طرح ۱۵ روز یکبار در دولت با حضور اعضای ذی‌نفع در باب تکمیل مسکن برگزار شود. اگر وزرای مرتبط سیستم بانکی، سیستم بخش خصوصی در امر نظام مهندسی، انبوه‌سازان، پیمانکاران دست به دست هم بدهند این کار حتما موفق خواهد شد.

در استان‌ها نیز استاندارها مسکن اقدام ملی را جزء کارهای اصلی خودشان بگذارند تا یک تحولی در بحث جهش تولید، اشتغال، سرمایه‌گذاری و در بحث فعال شدن واگن‌های مرتبط با لوکوموتیو مسکن رخ دهد.

اگر لوکوموتیو مسکن حرکت کند واگنهایی به نام فولاد، کاشی و سرامیک، کارخانه سنگ، کارخانه تلویزیون و یخچال نیز راه اندازی و رونق می گیرد. بالاخره وقتی مسکن ساخته شود لوازم زندگی و خانگی هم باید خریداری شود.

اشاره کردید مسکن موتور محرک اقتصادی است ولی من به یاد دارم که آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی عنوان می‌کردند که مسکن دیگر موتور محرک اقتصادی نیست؟

هر کسی نظر خودش را مطرح می‌کند، نظر من این است و اقتصاددانان این را می‌گویند، دنیا این را می‌گوید که اگر مسکن فعال نشود کارخانه فولاد متوقف می شود. وقتی فولاد تولید می‌شود یا باید صادر شود و یا باید در کارهای غیرمسکن مثل کارهای زیربنایی مصرف شود. مسکن اگر فعال نباشد کاشی‌هایی که تولید کردید کجا می‌خواهید مصرف کنید. کارخانه سرامیک‌تان را کجا می‌خواهید مصرف کنید؟ سیمان کجا می‌خواهد مصرف شود؟

اشاره کردید که طرح اقدام ملی مسکن موفق نمی‌شود مگر اینکه رئیس‌جمهور هر ۱۵ روز یک بار یک جلسه بگذارد و همه را دعوت کند. خاطرم هست که دو سه سال پیش بود شما یک انتقاداتی نسبت به ابرخی اظهار نظرهای مسوولین به خصوص آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی داشتید که درباره مسکن مهر سخن گفته بودند.

حتی بنا بود یک مناظره ای میان جنابعالی و وزیر سابق راه و شهرسازی صورت بگیرد اما این مناظره انجام نشد. نظر شما راجع به انتقادات نسبت به مسکن مهر چیست؟ آیا به نظر شما مسکن مهر بهتر بود یا مسکن ملی و اینکه به نظر شما مسکن مهر چه ایراداتی داشت؟

من هنوز هم می‌گویم که اطلاعات غلطی به رئیس‌جمهور دادند آنها متوجه نشدند که مسکن مهر چه کار با عظمت و چه کار دقیق و درستی بوده است.

مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۳ و در اولین دیدار هیأت دولت یازدهم با حضرت آقا، ایشان فرمودند اگر کسی با اصل تسهیلات و مسکن مهر مشکلی دارد ،بداند میلیون‌ها خانواده منتظر هستند که صاحبخانه شوند این طرح باید پیگیری و به اتمام برسد. بعد از شش و نیم سال دوباره در ماه رمضان حضرت آقا در دیدار با مسوولین نظام فرمودند که بالغ بر شش و نیم سال است که مسکن تعطیل شده است. بنابر این هنوز هم عرض می‌کنم در مناظره من یک کار اخلاقی کردم و گفتم چون می‌خواهند از مجلس رأی اعتماد بگیرند اجازه بدهند آقای آخوندی از مجلس رأی اعتماد بگیرد بعد من حاضر به مناظره هستم. و یک موضوعی هم به شما عرض می‌کنم اگر مسکن مهر بد بود پس چرا الان در حال تکمیل آن هستند و طرح مسکن اجتماعی‌ آنها چه شد؟ طرح اقدام ملی هم که فقط اسمش عوض شده است و همان قانون و همان زمین‌های دولتی و همان تسهیلاتی که باید بدهند و با همان آدم‌ها و همان پیمانکاران و انبوه‌سازان! شکل مسکن ملی هم همان است چراکه می‌خواهند مسکن بسازند که زمین آن از دولت است و اجاره ۹۹ ساله است. سپس آورده را مردم بیاورند دولت بسازد و به افراد واجد شرایط خانه را تحویل دهد.

شما دو مورد به من بگویید در بخش مسکن اتفاق افتاد مسکن جوانان به نتیجه رسید؟ مسکن اولی‌ها به نتیجه رسید؟ مسکن اجتماعی به نتیجه رسید؟ بافت فرسوده به نتیجه رسید؟ ۲۷۰ محله‌ای که قرار بود در کشور هر سال احیا شود به نتیجه رسید؟ چند هکتار از بافت فرسوده ساخته شد؟

تفاوت مسکن مهر با مسکن ملی چیست؟

فرق این قضیه با دولت قبلی از زمین تا آسمان است. آورده‌ای که اینجا الان باید بیاورند با نرخ سود ۱۸ درصد است و در آن مقطع زمانی دولت وقتی ۲۵ میلیون یا ۳۰ میلیون تومان تسهیلات می‌داد یعنی یک آپارتمان ۷۵ مترمربع مفید را پوشش می‌داد. آورده متقاضیان از دو میلیون شروع می‌شد و تا ۱۲ میلیون ادامه داشت اما الان اگر شما بخواهید چنین کاری را انجام دهید حداقل ۷۰، ۸۰ میلیون تومان باید آورده متقاضیان باشد این برای بعضی‌ افراد بسیار سنگین است.

من باز هم تاکید می کنم که در مسکن ملی نباید نرخ سود تسهیلات ۱۸ درصد باشد بلکه باید تسهیلات پنج درصدی داده شود. منابع اصلی آن که منابع برگشتی مسکن مهر است لذا می توانند با تلفیقی از این منبع و منابع بانک به مسکن ملی هزینه تمام شده مسکن را پایین و سریعتر ان را به سرانجام برسانند.

طرح مسکن مهر یک طرح انقلابی و یک طرح عدالت‌محور بود. یک طرح برای کسانی که فکر نمی‌کردند در آن مقطع صاحبخانه شوند بود. حتی در سطح بین‌المللی هم تأیید کردند که جزو طرح‌های موفق بوده و از چهار میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی دو میلیون و ۸۸۰ هزار واحد آن تمام شده است. ما الان ۴۱ سال از انقلاب شکوهمند اسلامی‌مان می‌گذرد من به جرأت به شما می‌گویم در تاریخ چنین سابقه‌ای نیست و هیچ دولتی نتوانسته است در ۸ سال چهار میلیون و ۳۰۰ هزار مسکن را خودش راهبری کند و بسازد.

این بدین معنی نیست که تنها در طول ۸ سال چهار میلیون و ۳۰۰ هزار مسکن تولید شده بلکه در کنار آن بخش خصوصی هم مسکن تولید کرده و بالغ بر ۸ میلیون مسکن تولید شده است. چون در مقطع زمانی که مسکن مهر ساخته می‌شد سوال من این است که آیا بخش خصوصی برای خودش خانه نمی‌ساخت؟ شهرداری پروانه نمی‌داد؟ اما آمدند این مساله را سیاسی‌ کردند.

الان من از شما سوال می‌کنم شما بروید در اینترنت جستجو کنید که در ایران و دنیا کدام دولت در عرض چهار سال و یا ۸ سال این تعداد مسکن تولید کرده است؟ چون آن چهار سال اول دولت نهم را انصاف است که بگوییم زحمت زیادی کشیدند و زیرساخت‌ها را آماده کردند، قانون را مصوب کردند، زمین‌ها را مشخص کردند، راه تسهیلات را باز کردند و ما در دولت دهم که مستقر شدیم کار آماده عملیات بود. عملیات‌ اجرایی هم خیلی سریع انجام شد و خیلی سریع توانستیم کارها را به نتیجه برسانیم.

اما سوالم از شما این است در کل دنیا کدام دولت در عرض ۸ سال توانسته، چهار میلیون و ۳۰۰ هزار مسکن را دست گرفته و بالغ بر سه میلیون آن را به افتتاح برساند؟ و بقیه را با پیشرفت متوسط ۷۰ درصد به دولت بعدی تحویل دهد. در ایران در طول این برنامه‌های متعددی که برای مسکن اجرا شده است هیچگاه چنین اتفاقی نیفتاده است.

طرح مسکن مهر یک طرح انقلابی و یک طرح اصولی بود. منتهی کار در این سطح و در این وسعت ایراداتی هم داشت. بهترین حالت هم این بود که دولت می‌آمد اگر طرح مسکن مهر ایراداتی داشت آنها را جبران می‌کرد و این طرح را ادامه می‌داد. و گرنه پنج و نیم الی شش سال طرح مسکن مهر را متوقف کردند و مسکن تولید نشد و الان مسکن‌دار شدن جوانان در کلانشهرها به یک رویا تبدیل شده است.

منتقدین مسکن مهر و به خصوص رییس جمهور یک سال و نیم بعد از آغاز به کار دولت، مدعی شد خط اعتباری ۴۵ هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی برای مسکن مهر از محل چاپ پول پر قدرت (افزایش پایه پولی) در اختیار بانک مسکن قرار گرفته و منجر به تورم ۴۰ تا ۴۵ درصدی در اقتصاد شد. و اینکه قرار بوده مسکن مهر در زمان وزارت سعیدی‌کیا (وزیر وقت مسکن و شهرسازی در دولت نهم) با ۳۰۰ هزار واحد مسکونی شروع شود اما به یکباره با دستور احمدی‌نژاد رییس جمهور مسکن مهر به ۲ میلیون واحد مسکونی افزایش پیدا کرد. آیا این صحت دارد؟

اگر دو، سه، چهار و پنج میلیون مسکن مهر تولید شده مگر برای غیر ایرانی تولید شده است؟ مسکن برای ایرانی‌ها تولید شده است و همه هم استقبال کردند به اندازه همه انگشتان دست در طول این مدت یک نفر نیامد بگوید من مسکن روستایی یا شهری که به من دادید را نمی‌خواهم. خط اعتباری هم که داده شد می‌گویند نقدینگی را بالا برد. در مورد نقدینگی که در کشور اتفاق افتاد باید مثالی عرض کنم.

مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی دولت را با ۱۸۸۰ میلیارد تومان نقدینگی تحویل گرفت و به آقای خاتمی با ۱۳۵۰۰میلیارد تومان تحویل داد. خاتمی با ۹۲ هزار میلیارد تومان نقدینگی دولت را به احمدی‌نژاد تحویل داد. آقای احمدی‌نژاد با ۴۹۲ هزار میلیارد تومان به آقای روحانی تحویل دادند. الان نقدینگی در جمهوری اسلامی ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان است. ۲.۵ تریلیون تومان.

من از شما سوال می‌کنم اگر نقدینگی را نسبت بگیریم کمترین رشد نقدینگی در دولت آقای احمدی‌نژاد بود. اگر نقدینگی برای چهار میلیون و ۳۰۰هزار واحد مسکونی هم بالا رفته است باید عرض کنم که این عدد تولید مسکن می تواند به ۱۷.۵ میلیون انسان سرپناه بدهد. حال در مقابل آن ۵۰هزار میلیارد تومان اعتبار برای ۱۷.۵ میلیون ایرانی خانه ساخته و تحویل داده شده است. ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در این مدت به صنعت، کشاورزی، مسکن رفته است؟ این نقدینگی الان کجا رفته است؟ گفته اند اگر نقدینگی بالا رود تورم هم بالا می‌رود. چطور در دولت یازدهم نقدینگی هر روز بالا می‌رفت تورم هم پایین می‌آمد که حتی تورم را گفتند ما به یک رقمی کردیم ؟ چه شد این که نقض غرض و خلاف هدف است؟

زمانی دولت در بخش مسکن موفق است که قیمت مسکن را پایین نگه دارد و تولید را هم بالا ببرد. اما شما بیایید قیمت مسکن را پایین نگه دارید عین دولت یازدهم که یک مدت قیمت مسکن ثابت ماند اما تولید نشد و این فنر یک روز باز شد و وضع و اوضاع فعلی را هم که همه مردم می بینند. الان مسکن‌دار شدن برای جوانان در کلانشهرها به یک رویا تبدیل شده است.

مسکن در دولت یازدهم و دوازدهم تا آمدن محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی تعطیل بود هیچ سیاستی هم نداشت،اینکه رفتند کلنگ زدند گفتند ما محلات را احیا می‌کنیم ۲۷۰ محله را در کشور احیا می‌کنیم ما در بیابان خانه نمی‌سازیم، ما در بافت فرسوده خانه می‌سازیم، ما شهر می‌سازیم ما خانه خالی نمی‌سازیم. ما انسان‌محور کار را انجام می‌دهیم، کجاست این‌ها؟ کدام مسکن را ساختند؟

اگر بخواهید انتقادی به سیاست‌های دولت یازدهم و دوازدهم دربخش مسکن کنید فکر می‌کنید اصلی‌ترین آن چیست آیا فقط مشکل تولید است؟

کلا مسکن در دولت یازدهم و دوازدهم تا آمدن محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی تعطیل بود هیچ سیاستی هم نداشت. از خودتان بپرسید اینکه رفتند کلنگ زدند گفتند ما محلات را احیا می‌کنیم ۲۷۰ محله را در کشور احیا می‌کنیم ما در بیابان خانه نمی‌سازیم، ما در بافت فرسوده خانه می‌سازیم، ما شهر می‌سازیم ما خانه خالی نمی‌سازیم. ما انسان‌محور کار را انجام می‌دهیم، کجاست این‌ها؟ کدام مسکن را ساختند؟ کدام محله را احیا کردند؟ محله سیروس زمان ما تملک شده بود زمانی که مجید کیانپور معاون من بود و الان هم نماینده مردم دروود و ازنا در مجلس دهم است.

آن زمان تملک و آماده مشارکت بود و کار دولت یازدهم نبود.از این رو است که ما در یک کلمه می‌توانیم ،بگوییم؛ تعطیل بود.

طرح اقدام ملی مسکن هم بعد از فرمایشات حضرت آقا در رمضان دردیدار مسئولین نظام کلید خورد . ستاد اجرایی فرمان امام، نهادهای زیر نظر رهبری به کمک وزارت راه و شهرسازی آمدند و الان در کشور ۴۰۰ هزار واحد را استارت زدند.. اما قبل از آن تولید مسکن تعطیل بود اگر تعطیل نبود شما دو مورد به من بگویید در بخش مسکن اتفاق افتاد مسکن جوانان به نتیجه رسید؟ مسکن اولی‌ها به نتیجه رسید؟ مسکن اجتماعی به نتیجه رسید؟ بافت فرسوده به نتیجه رسید؟ ۲۷۰ محله‌ای که قرار بود در کشور هر سال احیا شود به نتیجه رسید؟ چند هکتار از بافت فرسوده ساخته شد؟ بنابر این من دوباره عرض می‌کنم به آقای رئیس‌جمهور هم عرض می‌کنم در دولت یازدهم درمورد مسکن مهر اطلاعات غلطی به رئیس‌جمهور دادند و چون راهبری در این حوزه رخ نداد ، بخش مسکن پشتیبان نداشت و شورای عالی مسکن به ریاست شخص آقای رئیس‌جمهور تشکیل نشد، بازار و صنعت ساخت و ساز تضعیف شد.

الان هم به دلیل پای کار بودن محمد اسلامی طرح اقدام ملی مسکن در حال اجرایی شدن است و آقای رئیس‌جمهور هم تا حدودی به این موضوع توجه دارند. و استانداران در استان‌ها هم تا حدودی در جریان کارهایشان قرار دادند. اگر قرار باشد یک سیاست در پهنه کشور عزیزمان به سرانجام برسد باید رئیس دولت به آن اعتقاد داشته باشد دیگران به خط شوند و سیستم بانکی و بحث فنی تأسیسات زیربنایی، وزارت کشور، وزارت نیرو، شرکت ملی گاز، ثبت‌اسناد همگی همراهی کنند.

ان‌شاءالله ما این کار را در مجلس یازدهم به شدت پیگیری خواهیم کرد. منابع آن هم موجود است و مغایرت با اصل ۷۵ قانون اساسی هم ندارد. به فضل پروردگار به اتفاق سایر همکاران‌مان در مجلس شورای اسلامی ما یک کار انقلابی را در بخش روستایی و شهری در مسکن آغاز خواهیم کرداین خدمت خواهد بود بر جهش تولید که حضرت آقا امسال به نام جهش تولید امسال نامگذاری کردند.

آیا آقای رئیس‌جمهور در حوزه راه، یا شهرسازی یا مسکن از مشاوره‌های شما در این چند سال گذشته استفاده کرده اند و یا تاکنون دیداری با هم داشتید؟

نه، دراین باب نه آنها از من چیزی نخواستند تا من مطلبی مطرح کنم. اگر می‌خواستند حتما من در باب فنی کمک می‌کردم.

بعد از امضای برجام یک سری هواپیما خریداری شد فکر کنم ۱۰ الی ۱۱ ATR خریدند و دو یا سه تا هم فکر کنم ایرباس خریداری کردند سیاستی که اعمال شد با وجود تحریم‌ها اگر شخص شما بودید روش دیگری برای خرید هواپیما انتخاب می‌کردید یا اینکه نه؟

من با ۱۲۴ فروند هواپیما وزیر راه و شهرسازی شدم و با ۲۲۴ فروند هواپیما وزارت راه و شهرسازی را تحویل دادم. در زمان ما هواپیما آوردن مشکل بود. ایرلاین‌ها برای خرید هواپیما خودشان باید منابع داشته باشند چون این ایرلاین‌ها خصوصی هستند.

در خرید هواپیما توسط دولت یازدهم و دوازدهم جای تشکر دارد اما کم لطفی کردند. خلافشان این است که دولت در خرید هواپیما در آن مقطع زمانی هواپیمای جمهوری اسلامی ایران غیردولتی بود. هواپیمای ATR و دو هواپیمای دیگر خریداری شده در دولت یازدهم و دوازدهم جای تشکر دارد اما باید رک می‌گفتیم که ما پول می‌دهیم هواپیما می‌خریم نه اینکه بگوییم که هواپیماها ۹۹ ساله است.

در زمان ما که به شدت کشور تحریم بود ما پول نمی‌دادیم و دولت هواپیما نمی‌خرید. چرا که بنده زمانی که وزیر راه و شهرسازی شدم با ۲۲۴ فروند هواپیما وزارت راه و شهرسازی را تحویل دادم. ما راه دور زدن تحریم را بلد بودیم اما مستحضر باشید آنچه که در آن مقطع زمانی گفته شد این‌ هواپیماها قرار است ۹۹ ساله شود چنین چیزی نیست. ما پول نقد دادیم و هفت فروند ATR و دو فروند غیر ATR خریدند و آوردند.

تحلیل بازار

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman