معماری به سبک آرت نوو را بیشتر بشناسید
به گزارش اخبار ساختمان، جنبش آرت – نوو «هنر نو» بعنوان یکی از جنبشهای پیشرو اواخر قرن نوزدهم در هنر و معماری اروپا نقش قطعی بر شکلگیری معماری قرن بیستم و معماری دوران مدرن گذاشت. نهضت هنر نو ماحصل یک دگرگونی در ساختار اجتماعی، رویکردهای زیباشناسی، تاثیرپذیری از هنرهای غیراروپایی و پاسخی مناسب به زمانه خود بوده هست.
این هنر در نقطهی حساسی از چرخش به سوی مدرنیسم بعنوان نقطه اتصالی میان سبکهای قدیمی و هنر مدرن قرن بیستم یک لحظه گذار به شمار می رود. تاثیرپذیری معماری از طبیعت و حضور سطوح مواج و خطوط نرم و فضاهای سیال و تو در تو در برخی آثار معماران بارز این دوره مشهود هست.
نهضت هنر نو نام سبکی در اروپاست که ابتدا در هنرهای تزیینی مثل طراحی پارچه، ساخت کتاب و مبلمان از دهه ۱۸۸۰ آغاز گردید و سپس در اساسهای دیگر همچون گرافیک، نقاشی، طراحی داخلی، پیکرتراشی و حتی عکاسی ظهور نمود. در معماری این سبک از اوایل دهه ی ۱۸۹۰ آغاز و تا سال ۱۹۱۰ ادامه داشت،
نام این سبک برگرفته از مغازهای به نام هنر نو که طراحی داخلی آن توسط معمار بلژیکی، وان دو ولد انجام شده بود شکل گرفت. درنتیجه نام این مغازه به سبکی تعلق گرفت که در پی ابداع احجام و فرمهای اخیر بود در حالیکه سبکهای مختلقی از قبیل نئوکلاسیک و رومانتیک در قرن ۱۹، تقلید از قبل را سرلوحه خود قرار دادند.
سبک آرت - نوو برای نخستین بار بینش جدیدی را در معماری اروپا پایهریزی کرد که به جای الهام از قبل، دقت به آینده و تکنولوژی داشت به همین علت این نهضت جزو یکی از زیر آلبومهای معماری مدرن محسوب میشود اگر چه در سبک هنر نو از تزیینات به افراط بهرهگیری میشد.
مصالح مورد بهره گیری: از مصالحی مدرن مثل چدن، آهن، فولاد و بتن بوده هست ولی ظاهر کلی و جزییات ساختمان را با تزیینات فرمهای طبیعی و گیاهی شکل میدادند. در واقع ویژگی بارز این سبک، کاربرد خطوط سینوسی و پر انحنای نامتقارن به تقلید از نقوش پر پیچ و تاب گیاهی و پیچک وار بوده.
اصول فکری پیرامون این نهضت در موارد زیر خلاصه میشود:
۱- انتقاد شدید از اشیاء و مکتبهای تقلید ۲- جدایی از قبل ۳- ابداع فرمهای اخیر ۴- هنر مناسب زمان ۵- بهرهگیری از تولیدات مدرن«فلز» برای اسکلت ساختمان و تزیینات ۶- بهرهگیری از تزیینات و فرمهای طبیعی و رمانتیک
همینطور از ویژگیهای این سبک می توان موارد زیر را نام برد: ۱- بهرهگیری از خطوط خمیده ۲- فرمهای گیاهی ۳- ایجاد حس حرکت در آرایهها ۴- عدم تقارن در طرح ۵- بهرهگیری تزیینات در حد افراط ۶- بهرهگیری تزیینات در تمام اجزای ساختمان کف، دیوارهها، نرده پله، ستون و سرستونها، دستگیره، لوسترها و غیره.
با این حال هنر نو نامی فراگیر در تمامی کشورها نبود و در کشور های مختلف به آن نامهای مختلفی اطلاق می گردید نظیر آرت – نوو «فرانسه»، سبک جوان «کشور آلمان»، سبک آزاد «ایتالیا»، مدرنیسم «اسپانیا» و سبک جدایی «اتریش».
در اواخر عمر هنر نو، این نهضت به سرعت حیطهی نفوذ خود را گسترس داد و همۀ جا تلاش بر این بود تا با بهرهگیری از این حرکت، یک هنر واقعا ملی در مقابله با فرمولهای قدیمی هنرهای پیشین پدید آورند.
نهضت زودگذر هنر نو علی رغم تمامی تاثیراتی که در گذار به مدرنیسم و تغییر ذائقهی زیباییشناسی داشت؛ به علت عدم تطبیق با معیارهای صنعتی حاکم بر عصر خود و دگرگونی آرمانهای هنری در اوایل قرن بیستم، پس از معدود سالهای حیاتش پژمرده شد.
این هنر در طول عمر کوتاه خود دارای نقاط مثبت و منفی بیشماری بوده و توانست نوعی نگاه تاریخی و واپسگرایانه در عناصر تزیینی را به عقب براند و با مراجعی تازه یک زبان تزیینی را بیافریند که این را می توان یک انقلاب زیباشناختی در هنر تزیینی به حساب آورد.
تالاب
برچسب ها:
سبک معماری آرت نوو