معرفی محصول؛

شیشه رنگی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

شیشه رنگی چیست و چه کاربردهایی دارد؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۳۲ | ۱۳۹۹/۰۴/۱۴

شیشه های رنگی در دو مدل مات و شفاف جهت نور پردازی فضای داخلی و پیشگیری از ورود نور اضافه به کار برده می شود.

به گزارش اخبار ساختمان، شیشه رنگی با فرهنگ ایرانی آمیخته شده و می توان گفت جزئی از فرهنگ ماست. هنگامی که نام شیشه رنگی را می شنویم ناخداگاه تصویر خانه ها و مساجد قدیمی در ذهنمان تداعی می شود. ایرانیان از دیرباز علاقه بسیار زیادی به تنوع رنگ ها داشته اند حتی در مناطق کویری که نور آفتاب بسیار زیاد و مستقیم می تابد از این شیشه های رنگی جهت جلوگیری از تابش شدید آفتاب استفاده می کردند.

شیشه رنگی در انواع گوناگون و جهت مصارف مختلف ساخته می ‌شود. شیشه رنگی جزء مواردی است که در ساخت ساختمان و دکوراسیون داخلی و خارجی بنا کاربرد دارد. شیشه های رنگی در دو مدل مات و شفاف جهت نور پردازی فضای داخلی و پیشگیری از ورود نور اضافه به کار برده می شود.

یکی از مکان هایی که در آن شیشه رنگی به کار رفته و فضای آن را بسیار دلنشین و جذاب ساخته مسجد نصیرالملک شیراز است. این بنای تاریخی با رنگ‌ های زیبا و چشم نواز خود به شهرت فراوانی رسیده به گونه ای که حتی از کشورهای خارجی بازدید دارد.

 

بیشتر بخوانید: شیشه سکوریت چیست؟

انواع شیشه رنگی و جذابیت فوق العاده‌ی آن ها در دکوراسیون

انواع شیشه های رنگی سوای بر رنگ در ضخامت نیز تفاوت عمده دارند که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم:

* شیشه رنگی با ضخامت 4 میلی متر

این نوع از شیشه های رنگی که قطر آن 4 میلی متر است در موارد مختلفی از جمله درب کابینت، نمای بیرونی درب کمد دیواری، رومیزی های کوچک و... استفاده می شود.

* شیشه رنگی با ضخامت 5 و 6 میلی متر

این نوع شیشه های رنگی با قطر 5 و 6 میلی متر عمدتا برای پوشش فضای بین کابینت، برای دیوارپوش دکوراتیو، تخته وایت برد شیشه ای، رومیزی و.... به کار برده می شوند.

* شیشه رنگی با ضخامت 10 میلی متر

شیشه های رنگی که قطر آن ها 10 میلی متر است اکثرا برای صفحه کابینت، رومیزی، نمای ساختمان و غیره استفاده می شود. همچنین کاربرد شیشه های رنگی با قطر 8 و 12 میلی متر نیز مشابه موارد مذکور است.

* شیشه رنگی با ضخامت 16 و 20 میلی متر

همان گونه که اطلاع دارید شیشه های قطور نسبت به سایر شیشه ها گرانتر بوده و به همین دلیل استفاده از آن تا حد قابل توجهی کمتر است. عمده ترین کاربرد شیشه رنگی قطور به عنوان صفحه کابینت، صفحه‌ی بار شیشه‌ای، اوپن آشپزخانه، رومیزی های بزرگ از قبیل میز کنفرانس، میزهای دکوری و فضای باز است.

آیا هنوز هم شیشه های رنگی طرفداران خاص خود را دارند؟

اخیرا معماران داخلی از شیشه های رنگی به منظور دکوراسیون فضاهای سنتی بهره می برند به طوری که از شیشه رنگی همراه با چوب و متریال طبیعی می توان استفاده کرد. رفته رفته شیشه رنگی پای خود را فراتر از حد خود گذاشته و در دیزاین داخلی به عنوان جداکننده های محیط حرفی برای گفتن پیدا می کند. حتی از شیشه های رنگی به عنوان درهای شیشه ای به کار برده می شود که خود نوعی دیزاین برای فضای مد نظر است.

در گذشته، شیشه های رنگی همانند سایر شیشه ها با کمک نیروی انسانی ساخته می شدند و فرآیند تولید آن بسیار زمان بر و دشوار بود. به طوری که امکان دارد در ساخت این شیشه ها با روند و اصول مشابه، محصولات گوناگونی ساخته شود.

قاعدتا ساخت محصولات کاملا مشابه کار راحتی نبوده و در جزئیاتی مثل رنگ همواره عدم تطابق وجود خواهد داشت. نوع فرآیند ساخت و میزان خلوص مواد اولیه تاثیر زیادی در قیمت نهایی شیشه های رنگی دارد. بنابراین می توان گفت شیشه رنگی ارزان قیمت از کیفیت و زیبایی کمتری برخوردار است.

مواد تشکیل دهنده شیشه چیست؟

عموما شیشه از موادی مثل شیشه و شن تشکیل می شوند. در حقیقت شیشه جزء سبک ترین و سست ترین بافت های موجود در طبیعت است که همراه با آهن و اکسیدهای آن به شیشه رنگی مبدل می شود. این مواد در دمایی بسیار بالا داغ شده و حرارت می بینند تا به شیشه تبدیل شوند. دمای گفته شده به 2900 درجه سانتی گراد در محیط کوره می رسد تا شیشه اولیه را تولید و شکل دهند.

نخستین کسانی که دست به ابتکار و ساخت شیشه رنگی زدند رومیان و مصریان بودند که اولین نمونه های خود را به صورت انبوه تولید کردند. طبق تحقیقات شیمیدانان وجود ماده ای در اکسید فلز موجب رنگی شدن شیشه خواهد شد.

پس از آن، تولید کنندگان شیشه با ایجاد لکه هایی توانستند مدل های متنوع تری از شیشه ها را تولید کنند. کم کم بر گوناگونی طرح ها و مدل های شیشه رنگی افزوده شد و رویه جدید برای تولید شیشه رنگی در صنعت به وجود آمد. اخیرا سوای بر اکسید فلز می توان از سولفیدها نیز بهره برد.

 

بیشتر بخوانید: شیشه هوشمند مات شونده چه مزایایی دارد؟

نگاهی به کاربردهای شیشه رنگی

شیشه های رنگی در موارد زیادی کاربرد دارند که احتمالا هیچ یک از ما تابه حال به آن توجه نکردیم! مواردی که روزانه بارها و بارها از آن استفاده کرده ایم در زیر عنوان شده اند:

* استفاده از شیشه رنگی در شیشه مواد غذایی و نوشیدنی ها
* کاربرد شیشه های رنگی در لامپ ها و ریسه ها
* استفاده از آن ها در پارتیشن
* به کار بردن شیشه رنگی در اجاق گاز صفحه ای

امروزه بر تنوع دکوراسیون منزل و محیط کار بیش از پیش توجه شده و افراد ترجیح می دهند تا رنگ های شاد و جذاب را وارد خانه و محل کار خود کنند.

باشگاه خبرنگاران


برچسب ها:

شیشه رنگی ،دکوراسیون 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman