ایده مناره مدرن کلیسای نوتردام منتفی شد

ایده مناره مدرن کلیسای نوتردام منتفی شد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۰۹ | ۱۳۹۹/۰۴/۲۲

عقب‌نشینی رئیس‌جمهوری فرانسه از طرح پیشنهادی خود درباره بازسازی کلیسای نوتردام، ایده ساخت یک مناره مدرن را برای این کلیسای تاریخی منتفی کرد.
به گزارش اخبار ساختمان، به فاصله چند روز از آتش‌ گسترده‌ای‌ که آوریل گذشته به جان کلیسای نوتردام افتاد، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه با طرح پیشنهاد جایگزینی مناره از بین رفته این بنا با یک مناره مدرن، بسیاری از صاحب‌نظران را غافلگیر کرد.

مقامات فرانسه نیز برگزاری یک رقابت معماری در سطح بین‌المللی برای جایگزینی این مناره را پیشنهاد دادند و مجموعه‌ای از طرح‌های متنوع به دستشان رسید. اما ایده ساخت یک مناره مدرن هیچگاه بین منتقدان یا در نزد افکار عمومی محبوبیت لازم را پیدا نکرد و مکرون نیز هیچگاه به عملی کردن آن متعهد نشد.

نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بیشتر مردم مناره قرن نوزدهمی نوتردام را که اوژن ویوله لو دوک (Eugène Viollet-le-Duc) معمار فرانسوی در جریان یکی از بازسازی‌های عمده این بنا طراحی کرده بود، به یک مناره مدرن ترجیح می‌دهند. مناره اصلی بنا که برای بیش از پنج قرن پابرجا بود، آنقدر تخریب شده بود که سرانجام در قرن هجدهم از بنا حذف شد و اثر ویوله لو دوک جای آن را گرفته بود.

دفتر مکرون روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد وی متقاعد شده است که نوتردام باید با امانت‌داری هرچه تمام به شکل کامل، منسجم و شناخته شده قبلی بازسازی شود.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه همچنین با اشاره به ضرب‌الاجلی که مکرون برای بازسازی نوتردام تا سال ۲۰۲۴ تعیین کرده است، اذعان داشت وی نمی‌خواهد با راه انداختن یک رقابت معماری باعث طولانی یا پیچیده شدن بازسازی این کلیسا شود. در عوض با همکاری شهرداری پاریس محیط پیرامون این کلیسا مدرنیزه خواهد شد.

ژان میشل لنیو (Jean-Michel Léniaud) تاریخ‌دان فرانسوی و عضو شورای مشاوران کارگروه بازسازی نوتردام رضایت خود را از این تصمیم اعلام کرده و می‌گوید: نوتردام یک نماد ملی و بین‌المللی است که افراد را متحد می‌کند. فاصله گرفتن از معماری معروف آن، ممکن است تفرقه‌انگیز باشد. درست مثل آن که با هدف مدرنیزه کردن، کاخ سفید را رنگ قرمز بزنیم.

۱۵ آوریل سال ۲۰۱۹ (۲۶ فروردین ۹۸) آتشی مهیب در کلیسای نوتردام پا گرفت و مناره و سقف آن را خراب کرد. داربست‌هایی هم که در آن زمان برای بازسازی مناره قدیمی این بنا برپا شده بود در آتش سوخته و درهم‌تنیده شدند. با گذشت یک سال از آتش‌سوزی کلیسای نوتردام، کار بازسازی این شاهکار معماری گوتیک با جداسازی داربست‌های آسیب‌دیده در آتش، از روز ۲۰ خرداد آغاز شد.

امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه پس از وقوع آتش‌سوزی سال گذشته وعده بازسازی این بنا ظرف مدت ۵ سال را داد. مسئولان نوتردام نیز امیدوارند درهای این کلیسا تا سال ۲۰۲۴، که پاریس قرار است میزبان مسابقات المپیک باشد، به روزی گردشگران باز شود.

ایرنا

نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman