کارشناسان حوزه مسکن کهگیلویه و بویر احمد مطرح کردند:

راهکارهایی برای بهبود وضعیت بازار مسکن

راهکارهایی برای بهبود وضعیت بازار مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۲۳ | ۱۳۹۹/۰۵/۰۱

احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان، طرح مسکن محرومان، اقدام ملی مسکن و طرح بازسازی واحدهای مسکونی آسیب دیده از حوادث راهبردهای چهارگانه دولت تدبیر و امید برای بهبود وضعیت مسکن در کهگیلویه و بویراحمد است.
به گزارش اخبار ساختمان، سکونت تعداد پرشماری از شهروندان در خانه های اجاره ای و ناایمنی واحدهای مسکونی حاشیه شهرها و غیرمقاوم بودن خانه های روستایی از چالش های حوزه مسکن کهگیلویه و بویراحمد است.

کارشناسان حوزه مسکن در این استان می گویند: تحقق طرح های مورد نظر دولت افزون بر امکان خانه دار شدن همه اقشار جامعه باعث ایجاد تعداد قابل توجهی شغل برای فعالان حوزه ساخت و ساز و تولید مصالح ساختمانی می شود.

در حالی که بخش قابل توجهی از درآمد مستاجران کشور و به ویژه استان کهگیلویه و بویراحمد برای تامین اجاره بهای واحدهای مسکونی هزینه می شود و این امر باعث فشار مضاعف و نارضایتی این قشر آسیب پذیر شده است دولت در سال ۱۳۹۸ تصمیم گرفت تا با پیش بینی طرح اقدام ملی مسکن، زمینه خانه دار شدن این قشر را فراهم کند.

تسهیلات بانکی هر واحد مسکونی طرح اقدام ملی ۱۰۰ میلیون تومان با نرخ ۱۸ درصد و آورده شخص علی الحساب ۳۰ درصد تعیین شده است.

این خانه ها با متراژ هر واحد مسکونی ۷۵ تا ۱۰۰ متر مربع براساس مراحل تکمیل نقشه پیش بینی شده است.
طرح مسکن محرومان برای خانواده های بدون مسکن و یا خانه های نامناسب در روستاها از دیگر برنامه های دولت برای بهبود سرپناه مردم است.

در این طرح احداث خانه هایی به مساحت ۶۰ متر مربع با ۴۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه بلندمدت (۱۵ساله) و ۲۵ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می شود.

احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان از دیگر برنامه های دولت برای رونق مسکن در کهگیلویه و بویراحمد است که البته با پیشرفت فیزیکی خوبی در حال انجام است.

در این طرح افزون بر پرداخت تسهیلات بانکی، بلاعوض، تخفیف هایی برای طراحی و تخریب رایگان پیش بینی شده است.

تعدادی از واحدهای مسکونی کهگیلویه وبویراحمد بر اثر زلزله ۵.۲ ریشتری سال ۱۳۹۷ در بویراحمد و زلزله سال جاری گچساران و همچنین تعدادی از خانه های مردم بر اثر سیل پارسال دچار خسارت شدند که دولت برای بازسازی این واحدهای مسکونی تسهیلات بانکی کم بهره پیش بینی کرده است.

برنامه ریزی برای احداث مسکن برای اقشار کم درآمد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال سه هزار و ۵۰۰ مسکن برای محرومان، ۳ هزار و ۳۰۰ مسکن برای زلزله زدگان خسارت دیده، ۷۰۶ واحد برای سیل زدگان خسارت دیده، چهارهزار و ۱۴۲ واحد در طرح ملی مسکن و دیگر موارد برای احداث در استان پیش بینی شده است.

حسین کلانتری افزود: این طرح ها از سیاست های کارآمد دولت برای کنترل قیمت مسکن، اجاره بها و کمک به معیشت و رفاه مردم است.

استقبال از طرح اقدام ملی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکهزار و ۶۲۶ واحد طرح ملی اقدام ملی مسکن براساس سامانه به مردم این استان اختصاص یافته است.

حسین جنتی اظهار داشت: یکهزار و ۴۵۵ نفر از افراد کم درآمد یا با درآمد متوسط در کهگیلویه و بویراحمد برای طرح اقدام ملی مسکن نام نویسی کرده اند.

وی بیان کرد: احراز هویت متقاضیانی که در مرحله نخست نام نویسی کرده اند انجام شده و سنجش شرایط ثبت نام کنندگان مرحله دوم این طرح نیز در حال انجام است.

پیش بینی زمین برای تحقق طرح اقدام ملی مسکن

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: تاکنون ۷۰ هزار و ۳۸۴ متر مربع زمین در مناطق مختلف استان برای احداث واحدهای مسکونی اقدام ملی در استان اختصاص یافته است.

جنتی ابراز داشت: این میزان زمین برای احداث ۵۴۸ خانه اختصاص یافته است.

وی تاکید کرد: عملیات آماده سازی و تسطیح زمین های واگذار شده با استفاده از ماشین آلات اداره کل نیاد مسکن انقلاب اسلامی استان انجام شده است.

جنتی عنوان کرد: طرح اقدام ملی مسکن به عنوان جایگزین مسکن مهر با هدف تامین مسکن مناسب برای اقشار کم درآمد و میان درآمد در سال ۱۳۹۸ توسط دولت ارائه و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه وبویراحمد به عنوان اجراکننده برای شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان فعالیت های خود را آغاز کرده است.

مسکن محرومان

وی تصریح کرد: ساخت سه هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی برای مناطق محروم و کمتر توسعه یافته در این استان در دست اقدام است.

جنتی افزود: این طرح برای خانه‌های روستایی که از دوام کمتری برخوردارند و صاحبان آنها با دریافت تسهیلات بانکی قادر به بازسازی منازل خود نیستند در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: در این راستا برای هر واحد مسکونی ۲۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض، ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی با سود سه درصد در نظر گرفته شده است.

خدمات انجام شده برای بهبود مسکن کهگیلویه و بویراحمد

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۸۰ هزار واحد مسکونی روستایی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که تاکنون ۴۸ درصد آن مقاوم سازی شده است.

حسین جنتی افزود: ۳۸ هزار واحد مسکونی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر این استان از سال ۸۴ تاکنون مقاوم سازی شده است.

وی بیان کرد: ۴۴ هزار از واحدهای مسکونی روستایی این استان معادل ۵۵ درصد نیاز به مقاوم سازی دارد.

جنتی اظهار داشت: برای مقاوم سازی هر واحدهای مسکونی فرسوده روستایی ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات با بازپرداخت پنج درصد و ۱۵ ساله پرداخت می شود.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون مقام سازی بیش از ۹ هزار واحد مسکونی روستایی در مناطق مختلف این استان در دست اجراست.

احیای بافت فرسوده دوگنبدان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه وبویراحمد گفت: تاکنون یکهزار و ۴۱۹ واحد مسکونی بافت فرسوده شهر دوگنبدان تخریب و آواربرداری شده است و یکهزار و ۲۱۶ واحد در ان به بهره برداری رسیده است.

وی تصریح کرد: برای احداث این تعداد واحد مسکونی ۵۳۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی و ۱۲۷ میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت شده است.

وی عنوان کرد: هر یک از این واحدهای مسکونی با استفاده از ۶۵۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی کم بهره، ۱۱۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی بلاعوض و کمک هایی مانند تخریب رایگان بازسازی و نوسازی شده است.

جنتی تصریح کرد: تسهیلات پرداخت شده با سه سال دوره تنفس، چهار درصد کارمزد و ۱۵ سال دوره بازپرداخت پیش بینی شده است.

جنتی بیان کرد: جمع آوری انشعاب‌های برق، آب و گاز، تخفیف در پروانه‌های ساختمانی و ضمانت زنجیره‌ای از دیگر خدمات ارائه شده برای احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویر احمد گفت: طبق مصوبه شهریور ماه ۱۳۹۴ هیأت وزیران طرح احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان پیش بینی شد.

وی عنوان کرد: بافت آسیب پذیر شهر دوگنبدان در قسمت جنوبی این شهر دارای ۱۶۰ هکتار مساحت و ۲۲ هزار نفر در آن سکونت دارند.

جنتی ابراز داشت: اصلی‌ترین مشکل این محله های مسکونی وجود واحدهای غیرمقاوم در مقابل رخدادهای طبیعی از جمله زلزله است.

وی تصریح کرد: بیش از پنج هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی بافت فرسوده در شهر دوگنبدان شناسایی شده است.

جنتی اظهار داشت: کار کارشناسی اولیه و تشکیل پرونده برای چهار هزار واحد مسکونی این شهر انجام گرفته است و مجوز احداث ۲ هزار و ۱۵۸ واحد صادر شده است.

استان ۷۲۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی کشور قرار دارد.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman