فاصله کارگران از صاحبخانه شدن بیشتر شد

فاصله کارگران از صاحبخانه شدن بیشتر شد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۰۱ | ۱۳۹۹/۰۵/۰۶

اگر مقایسه ای کوتاه میان حداقل قیمت مسکن، خودرو و ارزش پول ملی را با توان خرید کارگر انجام دهیم معلوم می شود که اگر کارگری در سال 97 با پس انداز 220 ماه حقوق خود می توانست صاحب مسکن شود، امروز -در مرداد ماه سال 99- باید 320 ماه از حقوق خود را برای خانه دار شدن کنار بگذارد.
به گزارش اخبار ساختمان، اگر کارگری در سال 97 می‌توانست با دو ماه حقوق خود یک سکه بهار آزادی بخرد، امروز باید پنج ماه از حقوق خود را برای خرید یک سکه کنار بگذارد. گرچه قدرت خرید کارگر برای خرید حداقل‌های مورد نیاز یک زندگی معمولی، بسیار کم است، اما امسال این توان خرید کمتر و بی رمق هم شده است؛ به گونه‌ای که عملاً امروز نه خرید خانه، که تامین بهای رهن و پرداخت هزینه اجاره و اقساط خودرو به آرزوی کارگران تبدیل شده است.

با بررسى قیمت محصولات و کالاهایى مانند خودرو، ارز، طلا و مسکن از سال 97 نسبت به سال جارى متوجه مى شویم که در خوش بینانه‌ترین حالت نرخ بیشتر محصولات بیش از 100 درصد افزایش یافته اما در نقطه مقابل افزایش حقوق کارگران و کارمندان متناسب با این گرانى ها همواره از نکاتى است که جاى تأمل دارد. امروز و در پی کاهش عجیب ارزش پول ملی، مردم نگران آب رفتن روزانه دارایى هاى ریالى شان و کاهش روزافزون توان خرید خود هستند.

بحران سو تغذیه در انتظار کارگران

آن طور که مؤیدی عضو شورای عالی کار می گوید: متاسفانه حقوق کارگران حتی نسبت به قیمت بنزین هم افزایش نداشته است.

مهرزاد مویدی با اشاره به اینکه با ورود به هر مغازه ای به راحتی می‌توان افزایش قیمت کالاها و محصولات را نسبت به دو سال گذشته مشاهده کرد، می افزاید: اگر حقوق کارگر در دو سال گذشته مطابق با نرخ محصولات لبنی افزایش یافته بود به مراتب این قشر با مشکلات کمتری مواجه بودند.

عضو شورای عالی کار در ادامه با اشاره به اینکه مشکلات کارمندان و افرادی که از دولت حقوق می گیرند به مراتب کمتر از قشر کارگران است بیان می کند: اگرچه دولت مبالغی را در قالب کمک هزینه به کارمندان اختصاص می‌دهد اما متاسفانه هیچ وقت تصمیمی برای رفاه جامعه کارگری اتخاذ نمی کند.

مؤیدی در ادامه با اشاره به اینکه بی‌شک زندگی جامعه کارگری تحت تاثیر گرانی‌ها بیمار شده است می‌افزاید: متاسفانه تورم موجود باعث شده که مشکلات کارگران روز به روز بیشتر شود.

عضو شورای عالی کار می افزاید: اگرچه حقوق کارگران در سال جاری حدود 21 درصد افزایش یافت اما این افزایش هیچ تناسبی با قیمت کالاهای موجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در صورتی‌که حقوق کارگران متناسب با نرخ تورم افزایش پیدا نکند بی شک در آینده ای نه چندان دور با بحران سو تغذیه مواجه خواهند شد.

با بررسى قیمت دلار در تیر ماه سال 97 نسبت به مدت مشابه سال جارى متوجه مى‌شویم که قیمت دلار از حدود 8500 تومان در سال 97 به بیش از 21 هزار تومان در تیر ماه سال جارى رسید.

قیمت هر گرم طلا هم که در اوایل مرداد ماه سال 97 حدود 305 هزار تومان در اوایل مرداد ماه سال 99 بود به حدود 980 هزار تومان رسیده و به گفته مستغنی رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر شیراز قیمت طلا نسبت به اوایل سال 96 حدود 10 برابر گران تر شده است.

افزایش 250 درصدى قیمت خانه در دو سال اخیر

متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونى در نقاط عالى شهر شیراز که در تیرماه سال 97 حدود پنج میلیون تومان بود، پس از گذشت 2 سال یعنى در تیر ماه سال جارى با افزایش بیش از 15 میلیون تومان به 25 میلیون تومان رسیده است.

یزدان پناه، نایب رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز با اشاره به اینکه قیمت ملک در سال جارى نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 100 درصدى داشته است، مى گوید: این در حالى است که قیمت مسکن در سال جارى نسبت به سال 97 حدود 250 درصد گران تر شده است.

عقیل یزدان پناه با اشاره به اینکه قیمت هر متر آپارتمان در نقاط حاشیه اى شهر شیراز حدود چهار الى چهار میلیون و پانصد هزار تومان است مى افزاید: قیمت هر متر خانه در نقاط خوب وعالى شهر شیراز حدود 25 الى 30 میلیون تومان است.

ایلنا

برچسب ها:

قیمت مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman