خرید مسکن در گلستان دور از دسترس شد

خرید مسکن در گلستان دور از دسترس شد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۷:۲۶ | ۱۳۹۸/۰۴/۱۶

افزایش بی ضابطه قیمت ها باعث شده که تهیه مسکن مناسب این روزها به آرزوی دور از دسترس برای اجاره نشینان گلستانی تبدیل شود.
به گزارش اخبار ساختمان، جلوی در بنگاه معاملات ملکی ایستاده و آثار خستگی در چهره‌اش مشخص بود. زمانی که فهمید خبرنگار هستم با گله و شکایت شروع به صحبت کرد: «بازار مسکن وضعیت عادی ندارد و این روزها با بالا رفتن قیمت‌ها متاسفانه قیمت اجاره‌ها هم سر به فلک کشیده است.»

این مرد ۴۸ ساله که طبق گفته خودش ۱۵ سال اجاره نشین است، می‌گوید که ۱۲۰ میلیون تومان پول دارد اما نمی‌توانم برای رهن، خانه مناسب پیدا کند.

اوضاع اجاره و مسکن در همه شهرها و از جمله شهرهای گلستان هم این روزها نوسان زیادی را تجربه می‌کند. هزینه اجاره و یا خرید نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

این افزایش اجاره‌بها مستاجران را به خانه دوشانی تبدیل کرده که هر سال با اتمام قرارداد و افزایش اجاره چاره‌ای جز کوچ کردن به خانه‌های کوچک‌تر و حاشیه‌ای تر را ندارند.

فاصله گرفتن از خرید خانه

مستاجران علیرغم پرداخت هزینه‌های سنگین زندگی مجبور هستند اجاره‌های سرسام‌آوری را هم پرداخت کنند و این امر باعث می‌شود آن‌ها سال به سال از خرید خانه فاصله بگیرند.

یک اجاره نشین در گرگان به خبرنگار مهر گفت: ۱۹ سال است که مستاجر هستم و با وجود سه فرزند هنوز نتوانسته‌ام خانه بخرم.

لیلا احمدی افزود: ۸۰ میلیون تومان پول پیش داشته و توان پرداخت یک میلیون تومان اجاره را دارم اما هنوز موفق به پیدا کردن خانه نشده‌ام.

یکی از بنگاه‌داران میدان سرخواجه گرگان که از وضعیت آشفته بازار مسکن شاکی بود به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه نظارت خاصی بر بازار مسکن نمی‌شود و مالکان قیمت‌های نجومی را برای ملک خود تعیین می‌کنند.

روح الله احمدی با بیان اینکه قیمت مسکن با توجه به شرایط کنونی و رکود بازار دو برابر شده است، افزود: بازار خرید و فروش و رهن و اجاره هم منحل بوده زیرا نوسانات بسیار زیاد است.

وی در خصوص اقدامات دولت در زمینه بازار مسکن هم گفت: تسهیلاتی که دولت برای رونق بازار مسکن پرداخت می‌کند تاثیر زیادی برای خروج از رکود نداشته است.

مستأجران در حاشیه شهر به دنبال خانه هستند

احمدی بیان کرد: نرخ اجاره یا خرید به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی و عدم نظارت دولت بر بازار افزایش داشته و مستاجران با شنیدن قیمت‌های بالا ترجیح می‌دهند در حاشیه شهر دنبال خانه با حداقل امکانات بگردند.

وی به طور مثال به قیمت چند خانه اشاره کرد و گفت: خانه‌ای که قیمت رهن آن سال گذشته ۵۰ میلیون تومان بود اکنون ۱۰۰ میلیون تومان شده است.

علاوه بر عدم نظارت دولت بر قیمت‌ها سایت دیوار هم در تشدید قیمت نقش دارد

احمدی با بیان اینکه اگر کسی ۲۰۰ میلیون تومان پول نقد داشته باشد تنها پیشنهاد ما برای وی رهن کردن است، بیان کرد: قیمت یک واحد ۸۵ متری فاقد پارکینگ در خیابان سرخواجه متری یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود اما اکنون به متری چهار میلیون تومان رسیده است.

وی گفت: رهن یک آپارتمان ۱۰۰ متری در خیابان ملل که سال گذشته ۶۰ میلیون تومان بوده به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است. قیمت همین واحد سال گذشته متری دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده اما اکنون مالک متری پنج میلیون تومان را پیشنهاد می‌دهد.

بالا رفتن هزینه صدور پروانه ساختمانی

یک مهندس ساختمان هم با اشاره به افزایش هزینه پروانه ساختمانی گفت: برخی از مسائل باعث بالا رفتن قیمت ملک شده است که یکی از آنها هزینه صدور پروانه ساختمانی است.

حمید بیانی افزود: هزینه پروانه در چاله باغ برای زمین ۳۰۰ متری که ۸۰ میلیون تومان بوده اکنون به بیش از ۱۳۰ میلیون تومان رسیده است.

بیانی به نوسانات قیمت مصالح هم اشاره کرد و گفت: این مسائل در کاهش رغبت سازنده به ساخت و ساز نقش دارد.

وی با بیان اینکه حق امتیاز آب، برق و گاز اکنون چند برابر شده است، افزود: امتیاز آب یک واحد هشت واحده به ۹ میلیون تومان رسیده است.

طبق گفته بنگاه‌داران با این اوضاع شاید کسی که ملک ۷۰ متری داشته با فروش آن و گرفتن وام بتواند خانه بزرگ‌تری بخرد اما کسی که خانه اولی است آرزوی داشتن مسکن را باید در سر بپروراند.

قیمت یک آپارتمان ۸۰ متری در پایین شهر گرگان با نرخ متری چهار میلیون تومان، ۳۲۰ میلیون تومان شده حال با وام مسکن ۸۰ میلیون تومانی که بخشی از آن هم صرف سود اوراق مشارکت می‌شود چگونه می‌توان خانه خرید؟

عرضه کم و تقاضا زیاد است

یکی از بنگاه داران خیابان امام رضا (ع) که حدود ۱۶ سال سابقه کار دارد گفت: همه روزه زوج‌های جوان زیادی برای اجاره به ما مراجعه می‌کنند اما وقتی نمی‌توانند در این منطقه با ماهی یک میلیون تومان خانه اجاره کنند، ناراحت کننده است.

اصغر رضایی که خود فعال صنعت ساختمان است، گفت: مدتی است که شهرداری برای کارهای اداری و پروانه سخت گیری می‌کند و این پروسه طولانی باعث نوسانات بازار می‌شود.

وی با بیان اینکه عرضه کم و تقاضا زیاد است، افزود: با افزایش قیمت مصالح، پروانه و دستمزد کارگر ساخت‌وسازها بسیار کم شده زیرا دیگر برای سازنده مقرون به صرفه نیست در این حیطه وارد شود.

رضایی با بیان اینکه اجاره و خرید را اکنون مالک مشخص می‌کند و این امر اشتباه است به برخی قیمت ها اشاره کرد و گفت: قیمت یک ملک در محدوده امام رضا (ع) سال گذشته متری سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود اما اکنون به متری ۶ میلیون تومان رسیده است.

وی گفت: سال گذشته بهای اجاره در خیابان امام رضا (ع) برای یک واحد ۱۰۰ متری ۸۰۰ هزار تومان بوده و امسال به دو میلیون تومان رسیده است.

رضایی تصریح کرد: در این محدوده، مسکن متری یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شد اما اکنون متری پنج الی ۶ میلیون تومان شده است.

افزایش قیمت به روستاها سرایت کرده است

وی با تأکید بر اینکه در سراسر استان وضعیت به همین شکل است، متذکر شد: افزایش قیمت حتی به روستاها هم سرایت کرده است. به عنوان مثال اکنون قیمت یک مسکن در روستای حیدرآباد ۳۰۰ میلیون تومان شده و در سعدآباد هم که سال گذشته خانه بین ۴۰ تا ۸۰ میلیون تومان بود به ۲۵۰ میلیون تومان رسیده است.

رضایی با بیان اینکه سایت دیوار هم در تشدید قیمت‌ها نقش دارد، گفت: پایین آوردن سود وام بافت فرسوده، ساخت‌وسازهای مشارکتی و گرفتن مالیات از خانه‌های خالی می‌تواند به کاهش قیمت کند.

طبق گفته این بنگاه دار گرگانی ۲۵ درصد خانه‌های گرگان خالی است.

صاحب یک بنگاه معاملاک ملکی در بلوار ناهارخوران هم به خبرنگار مهر گفت: در جاده ناهارخوران منزل مسکونی متری ۱۲ میلیون الی ۱۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

صفدر ملکی گفت: اجاره در این محدوده بسته به امکانات متغیر و بین هفت تا ۱۵ میلیون تومان است.

افزایش ۴۰ درصدی صدور پروانه در گرگان

یک بنگاه دار شهرک جامی هم گفت: در این محدوده آپارتمان کمتر از متری چهار میلیون تومان وجود ندارد در صورتی که در سال گذشته دو میلیون تومان بود.

الله وردی کرمی افزود: به زودی کار به جای خواهد رسید که مستأجرین باید دنبال کانکس یا چادر باشند.

وی تصریح کرد: در گرگان ملکی وجود داشت که مالک حکم تخلیه گرفت و قاضی برای مستأجر دستور تهیه چادر را داد.

اما در حالی که سازندگان افزایش بهای پروانه را در افزایش قیمت موثر می‌دانند، شهردار گرگان این مسأله را رد کرد و به خبرنگار مهر گفت: با توجه به افزایش قیمت‌ها، افزایش قیمت مسکن هم دور از انتظار نبود.

عبدالرضا دادبود با بیان اینکه بهای پروانه در گرگان بین ۲۰ الی ۴۰ درصد افزایش داشته، افزود: صدور پروانه در بافت فرسوده و منازلی که از بحران آسیب دیده باشند، رایگان است.

در این وانفسای قیمت مسکن آرزوی خرید خانه برای جوانان امری محال به نظر می‌رسد اما آنچه انتظار می‌رود این است که مسئولان متولی در راستای برگزاری جلسات و هم اندیشی، آشفته‌بازار کنونی مسکن را سامان دهند.

مهر

برچسب ها:

مسکن ،قیمت ،اجاره 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman