مسکن همدان در انتظار مسکن ملی است

مسکن همدان در انتظار مسکن ملی است
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۰۲ | ۱۳۹۹/۰۶/۰۴

درحالی بر اساس آمار اعلام شده ۱۰ هزار واحد مسکونی خالی در همدان وجود دارد که این روزها عده ای با امید به کنترل قیمت‌ها در پی یافتن یک سرپناه ارزان روز را به شب می رسانند تا شاید روزی برسد که اقدام ملی مُسکنی برای مَسکن همدان شود.
به گزارش اخبار ساختمان، تب و تاب قیمت مسکن آن هم در کنار مشکلات اقتصادی باری بر دوش خانواده‌ها شده است؛ بسیاری از مستاجران برای این که جا به جا نشوند و باز هم کارشان به بنگاه‌های مشاور املاک نیفتد، بدون رفتن به این مراکز، با صاحبخانه به توافق می رسند؛ عده‌ای هم که بخت با آنها یار نبوده، این روزها با ناامیدی از این بنگاه مشاور املاک به دیگری می‌روند و به دوست و آشنا و فامیل می‌سپارند که برایشان خانه‌ای پیدا کند بلکه با جیبشان سازگار باشد.

جمعیت جوان و فعال در همدان این روزها ناامیدانه به آینده می‌نگرند چراکه نمی‌توانند خود را صاحبخانه ببینند؛ اینکه اگر دو جوان تصمیم بگیرند روی پای خودشان بایستند چند سال یا چندین سال باید اجاره نشین باشند؛ موضوعی است که تاثیر بسیاری روی میزان ازدواج در همدان دارد.

گرانی مسکن در همدان که به گفته کارشناسان مربوطه نسبت به شهرهای دیگر بیشتر است، نیاز به یک درمان دارد.

همدان دارای ۱۰ هزار واحد مسکونی خالی است

اواخر خردادماه بود که رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری همدان اعلام کرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته ۱۰ هزار واحد مسکونی خالی در همدان وجود دارد که این آمار در افزایش قیمت مسکن بی تاثیر نیست.

حسین قراباغی با بیان این که گرانی مسکن در ماه‌های اخیر افزایش چشمگیری در همدان داشته به طوریکه حتی بالاتر از کلانشهرهایی نظیر مشهد، شیراز و اهواز شاهد افزایش قیمت هستیم، اظهار کرد: نقش دلال‌ها و املاکی‌ها در این بین بسیار اثرگذار است ضمن اینکه مهمترین عامل گرانی زمین است.

وی در این راستا با اشاره به این که طرح جامع شهر همدان نیز که قرار بود توسط مشاور، مطالعه، تدوین و ارایه شود تنها در حد یک نقاشی باقی مانده و هیچ گونه موفقیتی حاصل نشده است، عنوان کرد: در سال‌های اخیر نیز تفکیک اراضی صورت نگرفت و با وجود درخواست دستگاه‌های نظارتی مبنی بر دلایل به اجرا نرسیدن این طرح، هیچ اقدامی صورت نگرفت.

قراباغی نقش عوارض شهرداری و نظام مهندسی را از دیگر عوامل تاثیرگذار در گرانی مسکن دانست و افزود: نقش دستگاه‌های نظارتی باید در این زمینه مشخص شود.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در این باره گفت: قیمت مسکن در همدان حتی با پایتخت برابری می‌کند و شاهد افزایش بی رویه قیمت آن هستیم.

کامران گردان افزود: برای تامین نیاز مسکن خانواده‌های همدانی هم اکنون نیاز به ۱۰ هزار واحد مسکونی است ضمن اینکه سال گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع پروانه بهره برداری مسکن در همدان صادر شده است.

وی کمبود زمین در همدان را مشکل ساز دانست و گفت: در شمال شهر زمین برای ساخت مسکن وجود دارد اما به دلیل اینکه جاذبه‌های لازم را ندارد، سرمایه گذاران رغبت کمتری برای ورود به این حوزه ساخت و ساز دارند که باید مورد توجه برای حل موانع قرار بگیرد.

اما به راستی حال که طرح اقدام ملی مسکن پا گرفته است، آیا می‌توان به آن امیدوار بود؟ دغدغه این روزها شهروندان همدانی که ملکی ندارند، چیست؟ آیا مساکن طرح اقدام ملی مسکن به زودی سرپا می‌شوند و بخشی از این مشکلات و دغدغه‌ها را پاسخ می‌دهند یا خیر؟

در این راستا، در ابتدا پای دغدغه‌های دو شهروند همدانی نشستیم که در ادامه صحبت‌های آن‌ها را می‌خوانید:

ارغوانی یکی از شهروندان همدانی است که به گفته وی، چندماهی است برای خرید مسکن در همدان سرو کارش به بنگاه‌های مشاور املاک افتاده است.

ارغوانی با بیان این که چندین ماه است که برای خرید خانه‌ای در حدود ۸۵۰ میلیون تومان در همدان مشغول آمدن و رفتن است، مطرح کرد: متاسفانه با این قیمت هم نتوانسته ام خانه‌ای مناسب برای خانواده ام پیدا کنم.

وی ضمن ابراز گلایه مندی با بیان این که هفت سال است که مستاجر هستم، گفت: متاسفانه شاهدیم که قیمت ملک در مناطق به اصطلاح پایین همدان هم بالا است و گویی، هر مالکی به میل خود هر قیمتی که می‌خواهد را روی خانه اش می‌گذارد.

محمدی، یکی دیگر از شهروندان همدانی است که با گلایه مندی و ناراحتی مطرح کرد: برای اجاره یک ملک چندباری است که به بنگاه‌ها سر می زنم، علاوه بر این که استرس شیوع ویروس کرونا و جابه جایی اثاثیه منزل در این اوضاع را دارم، نگران هستم که سررسید خانه ام فرا برسد و نتوانسته باشم جایی را اجاره کنم.

محمدی با بیان این موضوع ادامه داد: رویای خانه دار شدن را سال‌ها است که در سر دارم اما متاسفانه توان خرید یک واحد آپارتمان کوچک هم ندارم و حال نیز تا ۱۵ شهریورماه فرصت دارم تا خانه‌ای را برای اجاره با قیمتی که در توانم است، پیدا کنم.

وی، میزان اجاره بهای ملک خود را در حدود یک میلیون تومان عنوان کرد و افزود: برای تمدید آن، صاحب خانه ام خواستار افزایش میزان اجاره شد که این موضوع در توانم نیست و مجبور به جابه جایی هستم.

بدین ترتیب در ادامه، بر آن شدیم تا گفت‌وگویی اختصاصی با مجید صالحی امیر، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان همدان ترتیب دهیم تا وضعیت اجرای طرح اقدام ملی مسکن در همدان را جویا شویم که در ادامه متن این گفت و گو را می‌خوانید:

قیمت ساخت بر اساس قیمت تمام شده مسکن است

در این زمینه، مجید صالحی امیر بیان کرد: بحث طرح اقدام ملی مسکن به استناد مجوز ماده ۲ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن به منظور تأمین مسکن و سهولت دسترسی فاقدین مسکن به ویژه گروه های کم‌درآمد جهت واگذاری اراضی تحت تملک دولت برای حمایت از تولید انبوه و عرضه مسکن توسط بخش غیردولتی و حمایت از بهسازی و نوسازی، تولید و عرضه مسکن در بافت‌های فرسوده شهری، طرح اقدام ملی مسکن در سال ۱۳۹۸ توسط وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد.

وی با بیان این موضوع، اهداف اجرای این طرح را چنین عنوان کرد: محلات هدف بازآفرینی شهری، پروژه‌های مشارکتی در بافت‌های فرسوده شهری، اراضی متعلق به سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید و سایر نهادها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی، واگذاری اراضی به صورت ۹۹ ساله و یا فروش اقساطی، تکمیل واحدهای نیمه تمام دولتی (مساکن مهر)، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و واحدهای نیمه تمام آنها برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن به عنوان اهداف پیش رو مطرح است.

وی در تشریح دهک هدف در اجرای طرح اقدام ملی مسکن نیز گفت: دهک‌های یک تا هفت درآمدی جز هدف اجرای این طرح است که درحال حاضر، دولت برای دهک‌های چهار تا هفت درآمدی این برنامه را به مرحله اجرا رسانده و برنامه برای دهک‌های یک تا سه درآمدی در صورت تصویب قرار است اراضی به صورت رایگان در اختیار قرار بگیرد تا قیمت تمام شده ساخت مسکن برای این گروه‌ها ارزان‌تر به اتمام برسد.

صالحی امیر با بیان این که در دهک‌های چهار تا هفت درآمدی، استفاده از واگذاری زمین به صورت تقسیط یا اجاره بلندمدت ۹۹ ساله مدنظر است، افزود: از سویی تسهیلات بانکی برای احداث مسکن که در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر، ۱۰۰ میلیون تومان و در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر برابر ۸۰ میلیون تومان است، نیز در نظر گرفته شده است.

وی در این راستا با تأکید بر این که قیمت ساخت نیز بر اساس قیمت تمام شده مسکن است، ادامه داد: در مرحله ساخت این مساکن در قالب طرح اقدام ملی مسکن تعدادی کارگزار انتخاب شده، به نوعی‌که در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر در استان همدان، مسئولیت اجرای طرح اقدام ملی مسکن به عنوان کارگزار به بنیاد مسکن داده شده است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان همدان در ادامه افزود: شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر در استان همدان شامل اسدآباد، بهار، تویسرکان، کبودراهنگ، نهاوند، سرکان و جورقان است که برای ساخت به بنیاد مسکن همدان سپرده شده اند.

صالحی امیر در ادامه صحبت‌های خود، عنوان کرد: از شرایط ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن می‌توان به تأهل، خانم‌های بالای ۳۵ سال خودسرپرست، نداشتن سابقه استفاده از تسهیلات ساخت یا خرید مسکن از سیستم بانکی از ابتدای سال ۱۳۸۴ تاکنون، سابقه سکونت پنج سال اخیر در شهر مورد تقاضا، نداشتن منع قانونی برای تسهیلات چون چک برگشتی و تسهیلات معوقه، توانایی تأمین هزینه مسکن مازاد بر تسهیلاتی که به آنها داده می‌شود، توانایی پرداخت اقساط تسهیلات و تأمین آورده مورد نیاز برای پروژه و همچنین عدم دریافت تسهیلات و یا املاک دولتی از سال ۱۳۵۸ به بعد و یا اصطلاحاً سبز بودن فرم (ج) اشاره کرد.

وی با بیان این که از متقاضیان در سه مرحله ثبت نام به عمل آمده است، گفت: بعد از تایید شرایط اولیه متقاضی، ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان باید از سوی افراد ثبت نام شده و مورد تایید به حساب تخصیصی نزد بانک واریز تا هزینه‌های اولیه پروژه جهت آماده سازی تأمین شود.

صالحی امیر با اشاره به این که پایان اجرای فوندانسیون ۱۰ درصد، پایان اسکلت و سقف نیز ۲۵ درصد سهم آورده متقاضی خواهد بود، افزود: پایان سفت کاری ۲۵ درصد، پایانِ نازک کاری ۲۰ درصد و هنگام تحویل واحد نیز ۱۵ درصد از مانده مبلغ، سهم آورده متقاضیان در اجرای طرح اقدام ملی مسکن خواهد بود.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان همدان با تأکید بر این که متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن موظف اند پس از این که حساب به نام آنها باز شد، ظرف مدت ۱۵ روز بالغ بر ۴۰ میلیون تومان به آن حساب واریز کنند، گفت: در صورتی که این مبلغ واریز نشود، نام این متقاضیان از لیست حذف و متقاضی دیگری جایگزین آنها خواهد شد.

صالحی امیر با بیان این که سال گذشته در سه فاز از متقاضیان در قالب طرح اقدام ملی مسکن از طریق سامانه جامع اقدام ملی مسکن ( https://tem.mrud.ir) ثبت نام به عمل آمده است، عنوان کرد: فاز اول در آبانماه ۱۳۹۸ با تعداد ثبت نامی های ۲ هزار و ۹۰۰ نفر در استان همدان به انجام رسید.

پالایش متقاضیان ثبت نامی در فاز دوم و سوم نیز رو به اتمام

وی با اشاره به این که در فاز دوم و سوم این طرح یعنی در اواخر سال ۱۳۹۸ نیز تعداد ۱۵ هزار همدانی به صورت اینترنتی ثبت نام کردند، عنوان کرد: پالایش متقاضیان در فاز اول این طرح به اتمام رسیده و مراحل پالایش متقاضیان ثبت نامی در فاز دوم و سوم نیز رو به اتمام است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان همدان در این زمینه به استعلام‌های صورت گرفته در فرایند پالایش شرایط متقاضیان در این طرح اشاره کرد و افزود: از تعداد افراد تایید و معرفی شده به بانک، تاکنون حدود ۷۵۰ نفر واریز وجه کرده اند و درمورد مابقی افراد در صورتی که تا موعد مقرر واریزها صورت نگیرد، متقاضیان دیگری جایگزین آنها خواهند شد.

صالحی امیر با تأکید بر این که تاکنون سه مرحله پیامک برای متقاضیان ارسال شده است تا نسبت به تکمیل مدارک، واریز اولیه وجه و ویرایش اطلاعات خود اقدام نمایند، گفت: در استان همدان به لحاظ ثبت نامی ها و اقداماتی در زمینه تأمین اراضی جز استان‌های برتر کشور هستیم.

پیش بینی ساخت و تحویل مساکن ملی همدان تا سال ۱۴۰۰

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان همدان مطرح کرد: پیش بینی برای ساخت و تحویل این واحدها به متقاضیان حداقل دو سال یعنی تا سال ۱۴۰۰ برآورد می‌شود.

صالحی امیر با بیان این که اراضی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر در استان همدان به عنوان کارگزار به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) واگذار شده است، اضافه کرد: دو منطقه در کنار دانشگاه پیام نور همدان و حصار حاج شمسعلی تأمین اراضی شده و با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز عقد قرارداد شده است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان همدان در پاسخ به این که نحوه ساماندهی متقاضیان چگونه خواهد بود؟ عنوان کرد: متقاضیانی که وجه اولیه واریزی یعنی ۴۰ میلیون تومان را به موقع پرداخت کرده اند، در اولویت معرفی قرار دارند.

وی با بیان این که واحدهای فاقد متقاضی مساکن مهر در شهرستان‌های همدان نیز در این طرح وارد می‌شوند، گفت: به عنوان مثال، در شهرستان ملایر تعداد ۴۴۰ واحد از واحدهای فاقد متقاضی مساکن مهر را به این موضوع اختصاص داده ایم.

صالحی امیر با بیان این که در ماه جاری کلنگ زنی و ساخت مساکن اقدام ملی آغاز خواهد شد، اظهار کرد: پیش بینی شده پتعداد یک هزار و ۶۰۰ واحد در شهرهای زیر و بالای ۱۰۰ هزار نفر استان همدان در شهریورماه ۹۹ به مرحله کلنگ زنی برسد.

وی با تأکید بر این که میزان تعهد برای ساخت مساکن در قالب طرح اقدام ملی در شهرستان ملایر برابر یک هزار واحد است، اضافه کرد: قسمتی از اراضی نیز در شهرستان همدان وجود دارد که به صورت خودمالکی تأمین می‌شود که در این زمینه بخش خصوصی که دارای زمین است، آن را در طرح اقدام ملی مسکن وارد می‌کند.

صالحی امیر در زمینه اراضی خودمالکی در شهرستان همدان نیز گفت: تاکنون بالغ بر ۴۷۴ واحد در این بخش تقاضا جهت ساخت داشته ایم.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان همدان در پایان صحبت‌های خود، در زمینه مشوق‌های طرح اقدام ملی به تشریح مشوق‌ها از قبیل تخفیف ۵۰ درصدی هزینه پروانه و تخفیف ۵۰ درصدی برای طرح اقدام ملی مسکن (طی تفاهم نامه وزارت راه و شهرسازی با سازمان همیاری‌های وزارت کشور و تفاهم نامه با سازمان نظام مهندسی ساختمان)، تسریع در امور حوزه‌های شهرسازی برای اراضی خودمالکی و اعطای وام ۱۰۰ میلیون تومانی اشاره کرد.

طرح اقدام ملی مسکن، پاسخ به رویای خانه دار شدن

به راستی در وضعیتی که مطرح می‌شود همدان نیاز به ۱۰ هزار مسکن دارد، اجرای طرح اقدام ملی مسکن که البته با استقبال خوبی از سوی مردم همدان نیز روبرو شد؛ می‌تواند بخشی از رویای خانه دار شدن جوانان همدانی را به واقعیت تبدیل کند.

خرید مسکن برای جوانان گویی دیواری بلند است که رسیدن به بالای آن همواره ناممکن است، این روزها اگر پای صحبت‌های جوانان بنشینید، دغدغه‌های آنها را که همه رنگ و بوی اقتصادی و البته تاحدی ناامیدی گرفته است را می‌توانید ببینید و بشنوید...

این وضعیت در استان همدان و به ویژه شهر همدان نیز قابل مشاهده است، دغدغه‌هایی که گاه بالای شهر و پایین شهر نمی شناسد… وقتی که جوان به یک باب واحد ۴۵ متری هم رضایت می‌دهد اما می بیند که قیمت آن به سمت و سویی رفته که واقعاً قدرت خرید آن وجود ندارد؛ تن به اجاره نشینی می‌دهد و حال در این جنگ نابرابر باید در مسیری گام بردارد که بابِ میل صاحبخانه است.

طرح اقدام ملی مسکن این روزها در همدان پا گرفته و روند اولیه در فاز اول آن به اتمام رسیده و می‌توان خوشبین بود که تا پایان سال جاری، بخش قابل توجهی از این طرح پیش رفته باشد.

اما در این بین، علاوه بر همت مضاعف از سوی مسئولین امر در اجرای این طرح، همکاری افراد ثبت نام کننده در این طرح نیز لازم است تا به موقع نسبت به واریز وجوه خود وارد کار شوند تا شاهد تسریع در اجرای طرح اقدام ملی مسکن به عنوان مرهم و مُسکنی بر دردِ مَسکن همدان باشیم.

تحلیل بازار

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman