مجلس به موضوع نقل و انتقالات بازار مسکن ورود می کند؛

نقش مخرب بنگاه ها در تلاطمات بازارمسکن

نقش مخرب بنگاه ها در تلاطمات بازارمسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۱۴ | ۱۳۹۹/۰۶/۰۴

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: حجم خرید غیرقطعی مسکن نشان می دهد که بسیاری از معاملات مسکن برای خرید و استفاده از آن نیست، بلکه با هدف ایجاد ارزش افزوده و دلال بازی صورت می گیرد.
به گزارش اخبار ساختمان، مجتبی یوسفی با انتقاد از نقش مخرب املاکی ها در تلاطمات بازار مسکن، گفت: متأسفانه در شرایط کنونی بخشی از معاملات بازار مسکن به صورت غیرشفاف انجام شده و معاملات به صورت قطعی صورت نمی گیرد. از این رو برخی از معاملات به صورت قولنامه ای انجام شده و سند قطعی نمی خورد که مسئله راه را برای سوداگری افراد باز می گذارد.

نماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حجم خرید غیرقطعی مسکن نشان می دهد که بسیاری از معاملات مسکن برای خرید و استفاده از آن نیست، بلکه با هدف ایجاد ارزش افزوده و دلال بازی صورت می گیرد، از این رو نخستین راه کار برای مقابله با سفته بازی در عرصه مسکن، شفاف سازی معاملات و شفافیت در عملکرد مشاوران املاک است. البته بسیاری از مشاوران افراد شریفی هستند و بخشی از تخلفات توسط املاکی های غیرمجاز صورت می گیرد.

وی گفت: یکی از مسایل تاثیرگذار در افزایش چشمگیر قیمت مسکن، مکانیزم اخذ حق کمیسیون مشاوران املاک است، در شرایط کنونی املاکی ها درصدی از میزان معاملات مسکن را به عنوان حق کمیسیون دریافت می کنند که این مساله موجب می شود که املاکی ها نسبت به افزایش قیمت مسکن مقاومتی نشان ندهند، از این رو اصلاح این مکانیزم ضروری است، البته پیش از این اقدام باید فضای معاملات مسکن در کشور شفاف شود.

یوسفی تصریح کرد: در شرایط فعلی، عدم شفافیت هم در عرصه معاملات مسکن و هم در عرصه نظارت دستگاه های متولی حوزه مسکن دیده می شود که باید تمام این بخش ها ساماندهی و شفاف شود تا بتوان ریشه دلال بازی و سوداگری را خشکاند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: قطعا یکی از اولویت های کمیسیون عمران مجلس، تدوین سازوکار مناسب و کارشناسی برای شفاف سازی نقل و انتقالات بازار مسکن است و قطعا تمام مراحل معاملات از میزان خرید و فروش، قیمت ها، میزان حق کمیسیون مشاوران املاک در سامانه ای ثبت شود تا بتوان به درستی بر آن نظارت کرد.

شفقنا

برچسب ها:

بازار مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman