الحاق 1000 هکتار زمین به همدان برای کاهش قیمت مسکن؛

شهر همدان بزرگتر می شود

شهر همدان بزرگتر می شود
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۵۵ | ۱۳۹۹/۰۷/۲۲

مادها گروهی از آریایی ها و چادرنشینان بودند که رفته رفته در غرب ایران ساکن شدند و برای مقابله با دشمن با هم متحد شده و در نقطه ای گردهم آمدند و دهکده ای به نام هگمتانه را پایتخت خود کردند و در آنجا قصرهای پادشاهی ساختند اما امروز شهرنشینی موجب شده به فکر گسترش قلمرو پایتخت باشیم و چادرنشینان را به تجددگرایی سوق دهیم.

قلمرو پایتخت امپراطوری مادها وسیع می‌شود
قلمرو پایتخت امپراطوری مادها وسیع می‌شود

ایسنا/همدان

چادرنشینی مادها در هگمتانه به قرن ۸ قبل از میلاد برمی گردد اما در سال ۲۰۲۰ میلادی عضو شورای شهر همدان خبر از چادرنشینی بعضی از شهروندان همدانی می دهد و بیان می کند: بعضی افراد مشکلات جدی در تهیه مسکن دارند. طی بازدید میدانی از برخی نقاط شهر مشاهده شد که بعضی از شهروندان چادرنشین شده‌اند بنابراین نیاز مبرم به مدیریت بحران است و مسئولان باید پای کار بیایند، این مشکل با کمک و همکاری مشاوران املاک، مسئولان و مردم قابلیت مدیریت را دارد.

کلاف سردر گم مسکن در همدان امروز به گره‌ای کور تبدیل شده که هیچ طرحی توان باز کردن این گره را نداشته و منجر به این شده تا قیمت مسکن در همدان به طرز عجیبی افزایش پیدا کند و امروزه شاهد افزایش چهار تا پنج برابری قیمت هر مترمربع مسکن در نقاط مختلف شهر همدان باشیم.

در روزهای اخیر خبری مبنی بر بزرگ شدن همدان سر تیتر اخبار قرار گرفته که براساس این خبر نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی از بزرگ شدن همدان و الحاق ۱۰۰۰ هکتار زمین به همدان خبر داده است.

البته گویا بنا به نظر مشاور طرح جامع همدان، طی دو سال گذشته ۱۵۰۰ هکتار زمین به همدان اضافه شده بود اما بنا به گفته نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی قرار است ۱۰۰۰ هکتار دیگر به شهر اضافه شود.

حمیدرضا حاجی بابایی شامگاه شنبه ۱۹ مهرماه در جلسه‌ای که با حضور رئیس سازمان زمین و مسکن کشور، استاندار و مدیرکل مسکن و شهرسازی برگزار شد، از الحاق ۱۰۰۰ هکتار زمین در راستای طرح اقدام ملی مسکن به همدان خبر می دهد و اعلام می کند: از ساخت انبوه مسکن در همدان کوتاه نمی‌آییم چراکه سیل جمعیت به سمت شهر همدان روان است و رکن اصلی کلان شهر استقرار شهروند با مسکن مناسب است.

نماینده مردم همدان و فامنین در خانه ملت با اشاره به اینکه شرایط را باید برای خانه دار شدن مردم و ساخت مسکن مهیا کنیم، تأکید می کند: تعداد زیادی از افراد فاقد مسکن هستند و اگر برنامه‌ای برای آن اندیشیده نشود قیمت زمین و مسکن بیشتر هم می‌شود.

اگرچه الحاق زمین با هدف جبران کمبود زمین و جلوگیری از گران شدن مسکن در همدان انجام شده اما در عمل نتوانسته این اهداف را محقق کند و امروز شاهدیم که نه تنها قیمت مسکن در همدان کاهش نیافته بلکه با افزایش نرخ مسکن در استان، اجاره بها نیز پابه پای قیمت مسکن افزایش یافته و منجر به افزایش افسارگسیخته اجاره‌بها در این استان شده است.

براساس گزارشی که در روزهای گذشته منتشر شده است، استان همدان رکورد دار بیشترین نرخ تورم با ۱۶.۲ درصد افزایش در بخش اجاره بها در تابستان امسال در کشور شده است.

در راستای بررسی این طرح، به سراغ کارشناسان و دست‌اندرکاران مسکن در همدان رفته ایم و گفت‌وگویی در رابطه با این طرح ترتیب داده ایم:

زمین به تنهایی راهگشای بازار مسکن نیست

رئیس انجمن انبوه سازان همدان درباره الحاق ۱۰۰۰ هکتار زمین به همدان می گوید: زمین به خودی خود راهگشای بازار مسکن نیست چراکه باید تمامی نهاده‌های مسکن را درنظر بگیریم.

محمدصادق پارسامهر با تأکید بر اینکه سالانه ۱۰ هزار واحد مسکونی در همدان مورد نیاز است، اظهار می کند: بنا بر اعلام وزارت راه و شهرسازی سالیانه ۱۰ هزار واحد مسکونی در همدان مورد نیاز است تا بتوانیم نیاز همدانی‌ها به مسکن را پاسخ دهیم اما در حال حاضر ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ واحد مسکن احداث می‌شود.

وی با بیان اینکه این کمبود نیاز روی هم تلنبار شده و منجر به افزایش قیمت مسکن شده است، درباره بزرگ شدن همدان تصریح می کند: قطعاً هر چه عرضه زمین در مناطق مختلف زیاد شود بر روی عرضه و تقاضا اثرگذار خواهد بود اما این موضوع تاکنون در همدان اجرایی نشده است.

این فعال بخش مسکن با اشاره به کمبود زمین در همدان، ادامه می دهد: در جنوب شهر همدان که به کوه‌های الوند ختم می‌شود، کمبود زمین وجود دارد اما در شمال شهر همدان زمین موجود است.

پارسامهر با تأکید بر اینکه با وجود قیمت بالای مصالح ساختمانی و قیمت ارز بعید به نظر می‌رسد قیمت مسکن کاهش یابد، خاطرنشان می کند: اگر زمین در مناطق مختلف شهر تأمین شود بر روی قیمت مسکن در درازمدت اثرگذار خواهد بود اما زمین به خودی خود راهگشا نیست.

بزرگ شدن همدان یک ضرورت برای شهر است

عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد همدان نیز با بیان اینکه بزرگ شدن شهر همدان امری طبیعی است و کار خارق‌العاده‌ای نمی‌خواهیم انجام دهیم، می گوید: با توجه به رشد جمعیت و مهاجرپذیری همدان بزرگ شدن یک ضرورت برای این شهر است.

دکتر محمد رحمانی با تأکید بر اینکه چه بخشی از قلمرو شهر قرار است به همدان اضافه شود؟ مهم است، اظهار می کند: نکته مهمی که در بزرگ شدن همدان باید مورد توجه بگیرد این است که چه مؤلفه‌هایی برای بزرگ شدن شهر و برای چه بخشی و با چه ارزش افزوده‌ای درنظر گرفته شده است؟ آیا بزرگ شدن همدان با الحاق روستاها و برخی شهرهای حواشی انجام خواهد شد؟

وی با بیان اینکه در سال های گذشته بخش هایی را برای مسکن سیاست‍گذاری کردند که جذابیتی برای مردم نداشت و حتی به مهاجرت روستائیان کمک کرده است، تصریح می کند: گاهی با بزرگ کردن شهر در برخی نواحی، به شکل دیگری از سکونتگاه‌های غیررسمی که هزینه‌های اجتماعی و امنیتی را به شهر تحمیل کرده است، تبدیل کردیم.

صرفاً بزرگ کردن محدوده‌ای نمی‌تواند اثر مثبتی بر مسکن داشته باشد

این استاد شهرسازی درباره تأثیر اضافه کردن زمین برای کمک به کاهش قیمت مسکن، خاطرنشان می کند: صرفاً خط کشیدن و محدوده‌ای را بزرگ کردن نمی‌تواند جنبه‌های مثبت در تأثیرگذاری برای قیمت مسکن و توزیع خدمات باشد به‌طوریکه گاهی نمی‌تواند بر قیمت مسکن تأثیر بگذارد.

وی با بیان اینکه کمبود زمین تنها یک علت برای گرانی مسکن در همدان است، ادامه می دهد: دلایل دیگری در گرانی افسارگسیخته‌ قیمت مسکن در همدان دخیل است به طوریکه وقتی اقتصاد در یک شهری رونده نیست و شغل در آن پویایی کافی نداشته و تولید در شهر و اقتصاد جایگاهی ندارد، شهر به سمت بخش های دلالی و خدماتی می‌رود.

رحمانی با اشاره به اینکه مسکن به خودی خود ۱۲۰۰ شغل را درگیر می‌کند، بیان می کند: عدم مدیریت صحیح و یا دخالت‌های دولت ها باعث می‌شود جواب عکس بگیریم به طوریکه در دوره‌های مختلف مسکن را با سیاست‌گذاری‌هایی مثل مسکن اجتماعی، مسکن حداقلی و مسکن مهر ایجاد و بسیاری از سرمایه‌ها و ثروت کشور را هزینه کرده اما نه تنها نتیجه نگرفتیم بلکه امروز شاهد شکلی از تحولات قیمت مسکن در شهرها هستیم که برای مردم نگران کننده است.

گران شدن مسکن باعث تشویق ساخت و ساز شده است

این استاد دانشگاه تأکید می کند: برخی عوامل باعث می‌شود که افزایش قیمت مسکن را در شرایطی که وجود دارد منطقی ببینیم چراکه شرایط به خودی خود از بالادست تا پایین دست فضا را برای افزایش مسکن فراهم می‌کند در حالیکه بخش مسکن نیاز به نشست چندجانبه دارد.

وی با بیان اینکه گران شدن مسکن باعث تشویق ساخت و ساز شده است، می گوید: انتظار می‌رود وقتی مسکن گران می‌شود ساخت و ساز کم شود اما در همدان برعکس است و هرچه مسکن گران تر می‌شود انگیزه ساخت و ساز بیشتر می شود چراکه چرخش سرمایه در دست دلالان است.

عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد همدان تصریح می کند: مدیریت شهری حیات خود را در بالا رفتن ارزش افزوده مسکن برای دریافت عوارض و کسب درآمد برای حقوق و دستمزد می‌داند.

وی با اشاره به اینکه مسکن به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است، اظهار می کند: بخش فعال جامعه ما سرمایه‌های سرگردان را به سمت طلا، بورس و مسکن برده‌اند و اگر در این بخش ها هم هزینه نشود به خارج از کشور می‌رود. به نظر می‌رسد بخش مسکن نیاز به توجهات کلان و در عین حال مدیریتی که آرامش بازار را تضمین کند، دارد و افرادی را می‌خواهد که مهارت‌های لازم را در حوزه مسکن داشته باشد.

این پژوهشگر حاشیه شهر همدان با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی شاهد اُفت شکل زندگی هستیم، یادآور می شود: امروز شاهد نقل و انتقال بخش های متوسط جامعه به بخش های پایین هستیم و محلات حاشیه نشین ما رشد بیشتری پیدا می‌کند.

در پایان اینکه بنا به اظهارات کارشناسان آیا صرفاً گسترس وسعت شهر می تواند به تنهایی گره گشای مشکلات مسکن همدان باشد؟

ایسنا

برچسب ها:

قیمت مسکن ،همدان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman