مسکن ملی؛ میراثی برای دولت بعدی

مسکن ملی؛ میراثی برای دولت بعدی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۱۵ | ۱۳۹۹/۰۷/۲۴

این روزها با رشد نهاده های تولید مسکن، قیمت تمام شده مسکن روز به روز در حال افزایش است؛ پروژه بزرگی که دولت یازدهم و دوازدهم آن را کلید زد به نظر می رسد به دلیل نبود اعتبار و نبود حمایت های مالی از انبوه سازان در میانه راه متوقف و به دولت سیزدهم سپرده می شود!

به گزارش اخبار ساختمان، تنها چند روز به بهره برداری از اولین واحدهای مسکن ملی باقی مانده است و به نظر می رسد استارت رونمایی این واحدهای مسکونی بعد از گذشت چند ماه از آغاز این پروژه ملی زده خواهد شد.

طرح‌های مسکن ملی که قرار است اول آبان ماه با حضور رئیس جمهوری صورت بگیرد در چهاربخش افتتاح می‌شوند. بخش نخست طرح های مسکن ملی، واحدهایی که به شکل گروهی به متقاضیان واگذار شده، بخش دوم افرادی که به پروژه‌ها معرفی می‌شوند و این افراد بخشی از آورده خود را به پروژه تزریق کرده اند که با توجه به پیشرفت پروژه‌ها به متقاضیان می شوند و بخش سوم افتتاح پروژه‌هایی است که در طرح اقدام ملی تمام و تحویل خواهند شد و بخش چهارم نیز کلنگ زنی پروژه های جدید است.

اما نکته ای که حائز اهمیت است این است که طرح مسکن ملی هنوز مصوبه مجلس ندارد و آیا این طرح که دولت یازدهم و دوازدهم میراث دار آن است همانند مسکن مهر که بعدها مزخرف خوانده شد و هنوز به پایان نرسیده است در دولت سیزدهم چه رفتاری با آن خواهد شد؟ آیا رئیس جمهور آینده این پروژه را خواهد پذیرفت و چه اعتباری است که وزیر آینده راه و شهرسازی آنرا مزخرف نخواند؟

اما اصلی ترین دلیل روند کُند ساخت مسکن ملی به واقع چیست؟ آیا این میراث دولت یازدهم و دوازدهم به واقع چند درصد از برنامه عقب است؟

این موضوع شاید اولین و مهمترین مشکل مسکن ملی باشد اما آیا به مشکلی که این روزها انبوه سازان و پیمانکاران مسکن ملی با آن دست به گریبان هستند توجهی شده است؟ مشکل این روزهای تولید مسکن و به خصوص مسکن ملی همانا قیمت تمام شده ساخت است که هر روز در حال افزایش است. سوال این است که اگر قیمت تمام شده مسکن ملی هر روز افزابش یابد و انبوه سازان رغبتی برای ساخت نداشته باشند و هر روز بخواهند قیمت ساخت را بالا ببرند آیا می توان امیدوار به این بود که متقاضیان مسکن ملی آورده خود را واریز و اتمام مسکن ملی حتی در دولت سیزدهم رخ دهد؟

ملاک تعیین قیمت برای ساخت مسکن ملی چیست؟

اما محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که آیا طولانی شدن پروژه مسکن ملی باعث رشد قیمت مسکن ملی نخواهد شد؟ گفت: به هر حال اقدامات خوبی به لحاظ تامین مصالح ساختمانی با امضای تفاهمنامه های سه جانبه صورت گرفته است تا با تخفیف مناسب برای سازندگان مسکن ملی روند ساخت و ساز به خوبی پیش برود.

وی در پاسخ به این پرسش که قیمت ساخت واحدهای مسکونی ملی برای سازندگان چگونه تعیین شده است و قیمتها بر اساس چه ملاکی بوده است؟ افزود: قیمت هایی که برای ساخت مسکن ملی تعیین و اعلام شده است بر اساس نظام فنی کشور بوده و ملاک ما نظام فنی کشور بوده است.

وی ادامه داد: بر اساس فهرست بها با تعدیل‌های سه ماهه دوم، متری ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان با نوسان پنج درصد افزایش یا ۱۰ درصد کاهش به استان‌ها این اختیار تفویض شده است تا بر اساس این معیارها برنامه ریزی و محاسبه را انجام دهند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: به هر حال نمی‌توان قیمت ثابت و از پیش تعیین شده‌ای را برای پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن تعیین کرد. هر چند از همان ابتدا تلاش این بود که در کنار قیمت‌گذاری بر مبنای هزینه تمام شده، تحویل واحدهای طرح اقدام ملی مسکن با حداقل قیمت به متقاضیان باشد.

محمودزاده ادامه داد: علاوه بر تسهیلاتی که دولت برای متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در نظر گرفته است، تمامی هزینه‌های ساخت مسکن ملی، از محل آورده متقاضیان تأمین خواهد شد و خط اعتباری ویژه‌ای برای تأمین هزینه‌های طرح اقدام ملی مسکن، لحاظ نشده است.

این عدم تعیین ثابت برای قیمت ساخت مسکن ملی نه تنها فشار مضاعفی به متقاضیان خواهد آورد بلکه باعث خواهد شد تا روند ساخت و ساز با کُندی پیش برود.

اما مجتبی بیگدلی کارشناس اقتصاد مسکن و رئیس انجمن انبوه سازان در گفتگو با بازار در پاسخ به این پرسش که رشد قیمت تمام شده ساخت مسکن به مسکن ملی هم سرایت کرده است آیا با متری ۲، ۷ میلیون تومان می توان مسکن ملی را در زمان مقرر به اتمام رساند؟ گفت: رقم ساخت مسکن در اقدام ملی بین ۲ و نیم تا سه میلیون تومان تعیین شده است که حتی برای ساخت تا مرحله سفت کاری را کفایت نخواهد کرد و باید گفت وقتی کفایت تا مرحله سفت کاری را نمی دهد این متقاضیان خواهند بود که باید آورده خود را افزایش دهند. و این فشاری است که به مردم خواهد آمد.

وی با بیان اینکه کارشناسان رقم اتمام مسکن را نزدیک به هفت میلیون تومان برای هر متر مربع تعیین می کنند چه اصرای بر این است که قیمت ها را در حد متری سه میلیون تومان عنوان کنیم. اینجاست که انبوه سازان به این طرح ورود نمی کنند و بعد می‌گویند چرا انبوه‌سازان ورود نمی‌کنند. این ارقام اعلام شده خنده دار است.

ظاهرا روند کُند ساخت مسکن ملی باعث شده است تا حتی وزارت راه و شهرسازی روشها و راههای زیادی را برای ترغیب سازندگان برای ورود به طرح آزمایش کُند. در تازه ترین اقدام وزارت راه و شهرسازی از مردم و متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن بخواهد در قالب گروه‌های سه تا ۵۰ نفره اقدام به ساخت واحدهای مسکونی کنند.

به هر سوی باید منتظر ماند و دید که رفتار رئیس جمهور آینده و دولت سیزدهم با مسکن ملی چه خواهد بود؟ طرحی که از ابتدا با مسکن مهر مقایسه شد و منابع مالی مثل خط اعتباری که برای مسکن مهر دیده شد برای آن در نظر گرفته نشد به نظر می رسد میراثی نه چندان موفق برای دولت بعدی باشد.

بازار


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman