آشنایی با اصول طراحی آشپزخانه

آشنایی با اصول طراحی آشپزخانه
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۱۳ | ۱۴۰۰/۰۱/۰۵

آشپزخانه یکی از مهم‌ترین بخش‌های خانه است. از این فضا برای آماده‌سازی و پخت غذا، شستن و نگهداری مواد غذایی و غذا خوردن استفاده می‌شود. به همین دلیل، باید اصول طراحی آشپزخانه رعایت شود تا این فضا به محل مناسبی برای تمام افراد خانواده تبدیل شود.
به گزارش اخبار ساختمان، در گذشته، آشپزخانه از اجزای اصلی ساختمان محسوب نمی‌شد. به طوریکه، غذا در محلی به نام مطبخ که خارج از خانه قرار داشت، پخته می‌شد. اما امروزه به دلیل تغییرات ایجاد شده در لوازم آشپزخانه و نحوه پخت و پز، کارکرد این فضا تغییر کرده است.

آشنایی با استاندارد طراحی آشپزخانه

برای بخش‌های مختلف آشپزخانه استانداردهایی مشخص شده است. هر چقدر فضا بزرگتر باشد، رعایت این استانداردها آسان‌تر خواهد بود:

اندازه راهروها

به قسمتی از آشپزخانه که افراد ایستاده و کار می‌کنند، راهروی کار می‌گویند. نوع دیگری از راهرو هم در آشپزخانه وجود دارد که به آن راهروی عبور می‌گویند. این بخش به عبور و مرور افراد اختصاص دارد.

عرض راهروها به ابعاد آشپزخانه بستگی دارد. با این حال، طبق اصول طراحی آشپزخانه بهتر است عرض راهروی کار حداقل 06/1 متر و عرض راهروی عبور 9/0 متر باشد. با رعایت این اندازه‌ها فضای کافی برای کار و تردد فراهم می‌شود.

ارتفاع پیشخوان

ارتفاع پیشخوان باید با قد شما متناسب باشد تا به راحتی در آشپزخانه کار کنید. برای تعیین ارتفاع مناسب می‌توانید فاصله زمین تا نوک آرنج خود را اندازه‌گیری کنید. با این حال، ارتفاع استاندارد پیشخوان بین 8/0 تا 9/0 متر در نظر گرفته می‌شود. عرض پیشخوان هم بهتر است 60 تا 66 سانتی‌متر باشد.

فضای بین کابینت‌های بالایی و پایینی آشپزخانه

این فاصله باید به حدی باشد که کابینت‌ها مزاحم هم نبوده و بتوان به راحتی از پیشخوان برای انجام کارها استفاده کرد. فاصله بین این فضاها با توجه به ابعاد آشپزخانه و سایر مشخصات آن تعیین می‌شود. با این حال، فاصله استاندارد 3/0 تا 5/0 متر است.

عمق و ارتفاع کابینت‌های آشپزخانه

معمولا برای کابینت‌های بالا و پایین عمق‌های متفاوتی در نظر گرفته می‌شود. عمق کابینت‌های بالایی کمتر است تا از برخورد سر به آن‌ها جلوگیری شود. طبق اصول طراحی آشپزخانه عمق مناسب کابینت‌های پایینی 6/0 متر و کابینت‌های بالایی 3/0 تا 5/0 متر است.

ارتفاع کابینت‌های بالایی را می‌توانید بر اساس قد خود مشخص کنید. اما به طور کلی ارتفاع آن‌ها بین 5/0 تا 9/0‌متر در نظر گرفته می‌شود. ارتفاع کابینت‌های پایینی بین 7/0 تا 75/0 متر است که قسمت پاخور هم به آن اضافه می‌شود. ارتفاع پاخور معمولا 10 تا 18 سانتی‌متر است.

ارتفاع استاندارد کمدهای عمودی 8/1 تا 2/2 متر است. با این حال، می‌توانید این میزان را با توجه به قد خود تغییر دهید.

ابعاد پنجره نورگیر آشپزخانه

بهتر است بعضی از فضاهای خانه دارای پنجره نورگیر باشند. آشپزخانه یکی از این فضاها است که باید از سمت حیاط یا خیابان نور طبیعی دریافت کند. بنابراین، باید از یک پنجره اختصاصی برخوردار باشد. ابعاد استاندارد پنجره با توجه به مساحت آشپزخانه مشخص می‌شود. بر این اساس توصیه می‌شود ابعاد پنجره یک هشتم مساحت آشپزخانه باشد.

طراحی مثلث کار آشپزخانه

در هر آشپزخانه سه نقطه مهم وجود دارد که به مجموع آن‌ها مثلت کار گفته می‌شود. در هر راس این مثلت یکی از سه وسیله اصلی موجود در آشپزخانه یعنی سینک ظرفشویی، گاز و یخچال قرار دارد. ابعاد این مثلث باید مناسب باشد. چون هنگام کار کردن در آشپزخانه باید دائما بین این سه بخش حرکت کنید.

فاصله بین راس‌های مثلت باید به حدی باشد که بتوان از فضا بهترین استفاده را کرد. به همین دلیل، بهتر است هر یک از لوازم اصلی آشپزخانه در فاصله 2/1 تا 75/2 متری یکدیگر قرار بگیرند. اگر این فاصله کمتر باشد، فضای کافی برای کار در اطراف هر کدام از این لوازم وجود نخواهد داشت. بیشتر بودن این فاصله هم باعث فعالیت زیاد و خستگی می‌شود.

نکات مهم در طراحی کابینت آشپزخانه

کابینت‌ها با توجه به سبک آشپزخانه انتخاب می‌شوند. کابینت‌ها مدرن ظاهر ساده‌ای دارند. اما مدل‌های کلاسیک دارای حاشیه‌های برآمده و منبت‌کاری شده هستند.

دستگیره یکی از مهم‌ترین قسمت‌های یراق آلات کابینت را تشکیل می‌دهد. از دستگیره فقط برای باز و بسته کردن درب استفاده نمی‌شود. بلکه امروزه دستگیره‌ها کاربرد تزیینی دارند؛ به همین دلیل، با توجه به سبک انتخاب می‌شوند. دستگیره کابینت‌های مدرن ساده و دارای خطوط مستقیم و صاف هستند. هر چقدر طول دستگیره بیشتر باشد، ظاهر آن مدرن‌تر به نظر می‌رسد.

انواع طراحی آشپزخانه

برای چیدمان کابینت‌ها و لوازم آشپزخانه روش‌های مختلفی بکار می‌رود که عبارتند از:

خطی یا یک طرفه

اگر آشپزخانه خیلی کوچک باشد، چیدمان آشپزخانه به صورت خطی طراحی می‌شود. در آشپزخانه‌های خطی، تمام کابینت‌ها و وسایل در یک سمت آشپزخانه و روی یک دیوار قرار می‌گیرند. در نتیجه، امکان در نظر گرفتن مثلث کار وجود ندارد. در این شرایط، باید حداقل و حداکثر فاصله بین لوازم آشپزخانه تا حد ممکن رعایت شود. از مزایای آشپزخانه‌های خطی وجود فضای باز در مقابل کابینت‌ها و لوازم آشپزخانه است.

دو طرفه یا موازی

در این روش، از دو دیوار روبروی هم برای قرار دادن کابینت‌ها و لوازم آشپزخانه استفاده می‌شود. در آشپزخانه‌های دو طرفه باید بین دو ردیف کابینتی که روبروی هم هستند، بین 4/1 تا 2 متر فاصله باشد. در فضاهای کوچک می‌توان این میزان را تا 9/0 متر کاهش داد.

L شکل


در این طراحی، کابینت‌ها و لوازم آشپزخانه در امتداد دو دیوار متقاطع قرار می‌گیرند. طراحی آشپزخانه به این روش از دو نوع قبلی ساده‌تر بوده و فضای بهتری برای چیدمان در اختیار شما قرار می‌دهد.

U شکل


اگر سه دیوار برای چیدمان کابینت‌ها و وسایل آشپزخانه داشته باشید، می‌توانید یک آشپزخانه U شکل طراحی کنید. در آشپزخانه‌های U شکل فضای بیشتری برای نصب کابینت وجود دارد.

نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman