آغاز زمزمه ها برای افزایش قیمت مسکن؛

سیمان می تواند مقصر گرانی مسکن باشد؟

سیمان می تواند مقصر گرانی مسکن باشد؟
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۵۴ | ۱۴۰۰/۰۵/۰۹

این روزها در حالی زمزمه جهش قیمت مسکن به دنبال افزایش چشمگیر هر پاکت سیمان به گوش می‌رسد که برخی از کارشناسان معتقدند مصالح ساختمانی نباید تا این حد در قیمت تمام شده مسکن تاثیر بگذارد.
به گزارش اخبار ساختمان، این روزها در حالی زمزمه جهش قیمت مسکن به دنبال افزایش چشمگیر هر پاکت سیمان به گوش می‌رسد که برخی از کارشناسان معتقدند مصالح ساختمانی تا این حد در قیمت تمام‌شده مسکن ندارد.

به دنبال قطعی گسترده برق در چند هفته اخیر و تعطیلی صنایعی همچون سیمان و فولاد و با کاهش تولیدات این صنایع، قیمت آن‌ها در بازار جهش چشمگیری یافت. تا جایی که هر پاکت ۵۰ کیلویی ۳۰ تا ۴۰ هزارتومانی سیمان پیش از قطعی برق، حالا به پاکتی ۱۱۰ هزار تومان رسیده و جهش قیمتی سه تا چهار برابری پیداکرده است.

این خبر در حالی این روزها دهان‌به‌دهان می‌چرخد که رضا جمارانیان رئیس انجمن صنفی صنعت سیمان از سلاطین این صنعت پرده برداشته است. او به‌تازگی گفته است ۷۰ درصد سیمان خریداری‌شده در یک سال گذشته در کشور در اختیار ۱۵ نفر بوده؛ ما در سیمان، سلطان نداریم، سلاطین سیمان داریم و مشخص است که این افراد چه کسانی هستند.

جمارانیان به آمار تکان‌دهنده‌ای درباره نرخ فروش هر پاکت سیمان برای مصرف‌کنندگان اشاره کرد و گفت: سال گذشته قیمت دستوری هر پاکت سیمان در کارخانه ۱۶ هزار تومان بود اما واسطه‌ها با خرید این سیمان از کارخانه آن را پاکتی ۶۰ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رساندند.

احتمال افزایش سه برابری قیمت مسکن

در همین رابطه کارشناسان به تأثیر افزایش قیمت سیمان بر بازار مسکن پرداخته‌اند. دکتر ابوالقاسم حکیمی پور کارشناس اقتصادی و استاد اقتصاد دانشگاه اظهار کرد: از ابتدای فروردین‌ماه تاکنون باوجودآنکه رئیس‌جمهور اعلام کرد قیمت کالاهای اساسی به‌هیچ‌وجه افزایش پیدا نکند و همه کالاها به میزان لازم سال گذشته افزایش قیمت داشته‌اند، اما بااین‌حال می‌بینیم که قیمت کالاها به‌خصوص پنج قلم کالای اساسی از ابتدای سال تاکنون در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

وی ادامه داد: در سه هفته اخیر قیمت فولاد و سیمان به علت قطعی برق و کاهش حجم تولیدات افزایش قیمت ۴۰۰ تا ۵۰۰ درصدی پیدا کردند.

حکیمی پور تأکید کرد: به نظر می‌رسد با افزایش اخیر قیمت این دو قلم کالای ساختمانی، قیمت مسکن تا پایان شهریورماه جهش سه برابری را تجربه کند.

تأثیر ناچیز افزایش قیمت سیمان بر بازار مسکن

اما برخلاف نظر دکتر حکیمی پور، بیت‌الله ستاریان عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران و کارشناس بازار مسکن معتقد است افزایش قیمت سیمان، تأثیر چندانی بر افزایش قیمت مسکن ندارد.

ستاریان با اشاره به اینکه جهش قیمت مسکن به‌طور مداوم به دلایل دیگری ادامه خواهد داشت، گفت: عده‌ای معتقدند مسکن وارد فاز رکود شده و قیمت آن افزایش پیدا نمی‌کند. این موضوع منطقی و کارشناسی نیست.

وی ادامه داد: همه عوامل اصلی در بخش مسکن اعم از بحث توسعه اقتصادی، بودجه‌ای و تورمی نشان‌دهنده روند افزایش قیمت در این بازار است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران با اشاره به تأثیر افزایش قیمت سیمان و فولاد بر قیمت مسکن تصریح کرد: افزایش این دو قلم کالای ضروری ساخت مسکن، بهانه‌ای برای جهش قیمت‌ها خواهد بود.

عرضه و تقاضا مهم‌ترین عامل افزایش

وی هزینه ساخت مسکن را در مقابل ارزش تمام‌شده مسکن در کشور، بسیار کمتر دانست و افزود: در بعضی از مواقع تمامی ارزش مصالح، به‌علاوه دستمزد ساخت، در حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد ارزش تمام‌شده مسکن را شامل می‌شود و لذا این رقم در شهرهای بزرگ ارزش کمتری نیز دارد.

ستاریان ادامه داد: برای مثال در شهرهای بزرگ هزینه ساخت یک مترمربع واحد مسکونی رقمی در حدود هفت میلیون تومان می‌شود اما همین ساختمان، متری ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان، و در مناطق گران‌قیمت تهران به متری ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان هم به فروش می‌رسد.

وی جو خبری کنونی در بحث افزایش قیمت سیمان را بهانه‌ای برای جهش قیمت مسکن خواند و گفت: علی‌رغم آنکه سیمان و آهن یا فولاد بخش عمده‌ای از مصالح مورداستفاده در ساخت مسکن را بر عهده‌دارند، اما با این‌حال در هزینه‌های ساخت ارزش چندان مؤثری ندارند.

این کارشناس بازار مسکن تأکید کرد: در حال حاضر ارزش مسکن در بازار ملک را بحث عرضه و تقاضا تعیین می‌کند. بااین‌حال وقتی قیمت سیمان یا فولاد افزایش پیدا کند، به دنبال آن دیگر مصالح ساختمانی نیز افزایش قیمت پیداکرده و این موضوع باعث می‌شود تا جهش قیمتی در بازار مسکن زودتر اتفاق بیفتد.

بازار

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman