نایب رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور مطرح کرد:

ساخت یک میلیون مسکن قابل اجرا است

ساخت یک میلیون مسکن قابل اجرا است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۳۶ | ۱۴۰۰/۰۵/۱۶

نایب رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور با اشاره به عقب ماندگی سالیانه ساخت ۷۰۰ هزار واحد مسکونی گفت: ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، در صورت تامین زمین و منابع مالی، قابل اجرا است.
به گزارش اخبار ساختمان، "ایرج رهبر" درباره امکان ساخت و ساز سالیانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور که قرار است به عنوان طرح مسکنی دولت سیزدهم اجرایی شود، گفت: برای جبران عقب ماندگی در حوزه ساخت و ساز به اراده و مدیریت قوی نیازمندیم.

او «زمین» و «تامین منابع مالی» را دو عامل مهم برای اجرای موفقیت آمیز هر طرح مسکن دانست و گفت: اگر این دو تدارک دیده شود، مشکل ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال حل خواهد شد؛ در سه سال گذشته تلاش‌های زیادی برای الحاق زمین به وزارت راه و شهرسازی و استفاده از آن‌ها در طرح مسکن ملی شد، اما مطابق نیاز‌ها زمین آزاد نشد. عدم تامین زمین باعت دم توسعه شهری و شهرک سازی می‌شود و در نهایت روی قیمت نهایی مسکن تاثیر می‌گذارد.

نایب رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور با بیان اینکه روش‌های مختلفی برای جذب منابع مالی برای ساخت مسکن وجود دارد، گفت: اگر اعتماد بین بخش خصوصی و دولت افزایش یابد و موضوع مالیات گیری از طرح‌های مسکنی و خلف وعده در قرارداد‌های بین دولت و بخش خصوصی حل شود، انگیزه انبوه سازان برای مشارکت در ساخت و ساز افزایش خواهد داشت.

وی افزود: عدم اعتماد بین دولت و بخش خصوصی ضربه زیادی به اجرای طرح‌های مسکنی زده است؛ برای مثال درحالی که مسکن مهر با مصوبه دولت نهم و دهم از پرداخت مالیات معاف شده بود، اما این مصوبه نیمه کاره اجرایی شد و باعث شد پیمانکاران ضرر آن را پرداخت کنند.

ایرج رهبر گفت: نقدینگی عظیمی در دست بخش خصوصی است که باید بکار گرفته شود، اما راه اصلی آن تضمین دهی دولت به بخش خصوصی است که از سرمایه آن‌ها بعد از مشارکت در ساخت مسکن حمایتی، کاسته نشود.

نایب رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور ادامه داد: اکنون جهش تولید و تامین منابع مالی مسکن در مجلس مصوب شده است و امکان تحقق سالی یک میلیون واحد وجود دارد.

او خواهان تخصیص ۲۰ درصد از رقم کل تسهیلات کشور به بخش مسکن شد.

رهبر گفت: اکنون سالی ۷۰۰ هزار واحد از برنامه ساخت مسکن عقب هستیم که به طور مستقیم به عدم همکاری دولت با سازندگان مربوط می‌شود.

ایرج رهبر با اشاره به گرانی اخیر قیمت «سیمان» و «فولاد» به عنوان نهاده‌های ساختمانی ادامه داد: گرانی سیمان و فولاد یکی از موانع در امر تولید مسکن است که دولت باید به آن ورود پیدا کند؛ اکنون دولت همه امکانات را در اختیار کارخانه از قبیل انرژی ارزان قیمت گذاشته است، اما شاهد هستیم فولاد به جای عرضه به بازار داخلی به خارج از کشور صادر می‌شود.

شبکه خبر

برچسب ها:

تولید مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman