صادرات بی رویه، سیمان را گران کرد

صادرات بی رویه، سیمان را گران کرد
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۰۲ | ۱۴۰۰/۰۵/۲۰

گرانی مصالح از جمله سیمان و میلگرد و در نهایت افزایش قیمت مسکن ملی یکی از دغدغه‌های این روز‌های مردم زنجان است اما مسئولان معتقدند قیمت تمام شده سیمان تنها چهار هزار تومان است که صادرات بی‌رویه سبب گرانی افسار گسیخته آن شده است.
به گزارش اخبار ساختمان، به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار و همچنین تشریح برخی اقدامات پیرامون مسکن ملی و مسائل شهری، اداره کل راه و شهرسازی استان نشست خبری با اصحاب رسانه استان برگزار کرد.

مسعود بیات‌منش مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در این نشست ضمن گرامیداشت روز خبرنگار و عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام ماه محرم اظهار داشت: استان زنجان در عزاداری و سوگواری ابا‌عبدالله الحسین(ع) زبانزد است و دسته حسینیه اعظم زنجان در سطح جهان شناخته شده است.

وی افزود: اما متاسفانه ما از روز یوم العباس (ع) غافل مانده‌ایم زیرا منطقه‌ای که این مراسم عظیم در آن شکل می‌گیرد هنوز معیار‌های لازم از نظر شهری را ندارد. با این وجود در طول جلساتی که با وزیر راه و شهرسازی برگزار شده ایشان درخواست دارند تا به لحاظ شهرسازی تغییرات مثمر شهری برای این حرکت عظیم در این منطقه ایجاد کنیم.

مدیر‌کل راه ‌ شهرسازی استان زنجان گفت: ما همواره افسوس عقب‌ماندگی از شهر‌های همجوار را خورده‌ایم چرا که استان زنجان به لحاظ شهری توسعه لازم که باید داشته باشد را با منابع عظیم فکری، اقتصادی و اجتماعی ندارد. استان ما جز استان‌هایی است که در تولید و سرمایه در رده‌های بالا به لحاظ صنعت و کشاورزی قرار دارد با توجه به خاک حاصلخیز، آب و هوای مساعد، قرارگیری در کریدور شمال غرب کشور دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای است اما نتوانسته‌ایم از این امکانات به نحو مطلوب استفاده کنیم.

وی در ادامه عنوان کرد: شهر‌ها و روستا‌ها به عنوان مراکز جمعیتی نقش بسیاری مهمی در توسعه دارند و می‌توانند از مزیت بحث لجستیکی استفاده کنند و سکونتگا‌های با وضعیت مناسبی را ایجاد کنند و مرکز جذب سرمایه باشند اما در استان زنجان این موضوع وجود ندارد ما با اینکه سرمایه‌های بزرگ در صنعت روی داریم و سرمایه‌گذاران از آب، برق، خاک و امکانات استان استفاده کرده‌اند اما سرمایه را در استان‌های دیگر سرمایه‌گذاری کرده‌اند و تعصبی به استان زنجان نداشته‌اند اما طرح جامع شهر زنجان در نظر دارد با جذب سرمایه‌گذار این امر را عملیاتی کند بنابراین ضروری است تا سرمایه‌گذارانی که در زنجان حضور دارند و از منابع این استان استفاده می‌کنند سرمایه‌های خود را در استان سرمایه‌گذاری کنند.

بیات‌منش با اشاره به اینکه اصحاب رسانه رکن چهارم توسعه هستند تصریح کرد: اگر فکری در استان ایجاد شود و به مطالبه خبرنگاران تبدیل شود طرح‌های جامع شهری در زنجان با رویکرد مناسبی پیش می‌رود و شرایط استان نسبت به حال حاضر تغییر مثبتی را تجربه می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه استان زنجان سهم 400 هزار واحد مسکن را پر کرده است، گفت: سالانه باید یک میلیون واحد در کشور ایجاد شود و در استان زنجان برای دستیابی به سهم استانی اقدامات لازم آغاز شده است.

بیات منش در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیررسمی استان عنوان کرد: بیشتر سکونتگاه‌های غیررسمی استان در چهار شهر با یک هزار و 100 هکتار که 12 درصد مساحت کل شهر‌ها را شامل می‌شود قرار دارند که این مناطق یکی از معضلات تولید آسیب‌های اجتماعی را سبب می‌شوند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه شهر زنجان که بزرگ‌ترین شهر استان است فاقد حلبی آباد است گفت: هشت محله در سطح شهر زنجان به عنوان حاشیه‌نشینی محسوب می‌شود و باید فکر اساسی برای بهبود شرایط این مناطق داشت.

مدیرکل اداره راه‌ و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه 90 درصد سکونتگاه‌های غیررسمی ما در نجف‌آباد و اسلام آباد قرار داد، ادامه داد: وضعیت در این دو منطقه به لحاظ مشکلات و آسیب‌های اجتماعی بغرنج‌تر است که باید این مسائل برطرف شود.

وی با بیان اینکه که امیدواریم با کمک سایر نهاد‌ها همچون بنیاد مسکن مسائل پیرامون سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه نشینی را به حداقل برسانیم، عنوان کرد: با هزینه کرد پنج میلیارد تومانی طرح مطالعاتی در این مناطق انجام شده تا بتوانیم وضعیت را به لحاظ نوسازی و بازسازی بهبود ببخشیم.

کوتاهی میراث فرهنگی

بیات منش در ادامه با اشاره به اینکه میراث فرهنگی در انجام امور مربوط به شهری کوتاهی می‌کند، عنوان کرد: برای منطقه بازار هنوز میراث فرهنگی ضوابط تعیین نکرده است اما از روز گذشته به مدت سه ماه به این ارگان فرصت داده شده تا اقدامات لازم را انجام دهد چنانچه میراث باز هم ترک فعل کند، راه و شهرسازی خود وارد عمل خواهد شد.

وی در ادامه گریزی به مسکن خبرنگاران زد و گفت: تفاهم نامه‌ای مابین وزارت ارشاد و راه و شهرسازی منعقد شده تا مجوز ثبت نام به خبرنگاران در طرح مسکن ملی داده شود اما وجود برخی مشکلات سبب شد در این امر تاخیر ایجاد شود با این وجود در طول هفته‌های آینده سایت فعال و ثبت نام در سامانه مسکن ملی برای خبرنگاران واجد شرایط انجام خواهد شد.

مدیرکل راه‌ و ‌شهرسازی استان زنجان با تاکید بر اینکه در این دوره از ثبت نام خبرنگاران و فعالان عرصه هنر می‌توانند ثبت نام کنند، بیان کرد: تاکید ما این است که فقط افرادی که حائز شرایط هستند بتوانند در این طرح ثبت نام کنند و به نظر می‌رسد تعداد انگشت شماری از خبرنگاران استان شامل این طرح شوند با این وجود ذکر این نکته نیز ضروری است که تمام شرایط برای دریافت مسکن ملی برای مسکن خبرنگاران وجود دارد و باید اعلام کرد که این طرح شامل خبرنگاران مجرد زیر 35 سال نخواهد شد.

وی بیان کرد: از اداره ارشاد استان درخواست شده تا زمین مازاد خود را برای ساخت مسکن در اختیار اداره راه و شهرسازی قرار دهد تا در جهت ساخت مسکن خبرنگاران به کار گیرد با این حال اگر ارشاد زمین نداشته باشند اداره راه و شهرسازی به شرط آن که زمین داشته باشد در جهت ساخت مسکن خبرنگاران به کار خواهد گرفت.

بیات‌منش با بیان اینکه احتمال این است که زمین گروهی در اختیار خبرنگاران متقاضی و واجد شرایط در طرح قرار گیرد تا خود اقدام به ساخت کنند، گفت: اگر این امر میسر نشد، اداره راه و شهرسازی این کار را انجام خواهد داد.

قیمت تمام شده سیمان تنها چهار هزار تومان

بیات‌منش در ادامه با بیان اینکه گرانی مصالح سبب شد تا قیمت ساخت مسکن بالاتر رود، عنوان کرد: هزینه تولید هر پاکت سیمان فقط چهار هزار تومان و یک تن سیمان فله 200 هزار تومان است اما متاسفانه با سیاست غلطی که به کار گرفته شده سیمان صادر می‌شود و در نهایت ارز آن وارد کشور می‌شود این امر سبب شده تا مصرف کننده داخلی سیمان را با قیمت دلار بخرد و مورد استفاده قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه قیمت سیمان 40 درصد رشد کرده است بیان کرد: یک تن سیمان با هزینه تولید تمام شده در کشور در نهایت تا 200 هزار تومان می‌رسد اما با 370 هزار تومان در بورس عرضه می‌شود سپس توسط دلال به قیمت 800 هزار تومان خرید شده و در نهایت با قیمت جهانی یک میلیون و 200 هزار تومان به مصرف کننده داخلی عرضه می‌شود همین امر باعث می‌شود تا پاکت سیمان چهار هزار تومانی به قیمت 120 هزار تومان به دست مصرف کننده نهایی برسد.

مدیر‌کل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه دولت منتخب این توانایی و قدرت را دارد که قیمت سیمان، فولاد، مصالح را به قیمت سال گذشته بازگرداند، گفت: ما امیدوار هستیم که این اتفاق رقم بخورد چراکه امکان این امر وجود دارد و اقدامی ناممکن نیست.

در ادامه جلسه سعید شاهین‌فر معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان نیز اظهار داشت: از 13 هزار و 300 متقاضی مسکن ملی در استان که تعیین تکلیف شده‌اند تماما واریزی مرحله اول را داشته و تخصیص پروژه شده‌اند. با این وجود شش مرحله قرعه‌کشی در این باره انجام شده و زمین‌هایی که در اختیار دولت بود به شکل عادلانه با قرعه کشی توزیع شده است.

وی افزود: قریب به 10 هزار واحد از مسکن ملی در استان پیمان سپاری شده است که در حدود پنج هزار و 500 واحد شروع و اتمام فونداسیون را دارند و چهار هزار و 500 واحد نیز در حد اسکلت قرار دارد و بعضی‌ از واحد‌ها نیز حتی به کار‌های نازک‌کاری رسیده‌اند.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه‌ و شهرسازی استان زنجان عنوان کرد: در پروژه‌های 744 واحدی کوی نصر و M6 کوی زنگان پیمانکاران دستور کار گرفته‌اند تا پایان شهریورماه بتوانند تعدادی از واحد‌ها را تحویل دهند اما بازار آشفته سیمان و فولاد مانع از این امر شد. با این وجود برنامه زمان‌بندی تحویل این واحد‌ها تا پایان سال اعلام شد و مقرر است تا 300 واحد تا پایان سال جاری به متقاضیان تحویل داده شود.

وی گفت: بیش از 600 میلیارد تومان توسط متقاضیان برای مسکن ملی واریزی انجام شده است این در حالی است که بیش از 50 درصد متقاضیان نیز واریزی دوم را داشته‌اند. با این حال پنج مورد از پروژه‌ها در مرحله دوم و پنج مورد از پروژه‌ها در مرحله‌ آخر واریز وجه قرار دارند.

شاهین‌فر با اشاره به اینکه متقاضیانی که سه مرحله واریز وجه را انجام داده‌اند حداقل تا پایان سال جاری واریز دیگری برای مسکن ملی نخواهند داشت، بیان کرد: در طول مدت مذکور تسهیلات پرداخت خواهد شد و در این مدت پروژه به پیشرفت قریب به 70 درصد نزدیک خواهد شد که این امر کمک کننده به متقاضیان خواهد بود تا بتوانند هزینه لازم برای اقساط بعدی را تامین کنند.

وی با تاکید بر اینکه افرادی که فیش زمین دارند به هیچ وجه فیش خود را نفروشند ادامه داد: 600 میلیارد تومان از منابع خردی که در جریان‌های کاذب فرضا برای خرید و فروش فیش زمین به کار می‌گرفته شد وارد چرخه اقتصادی صحیح در مسکن ملی شده است.

رحیم توسلیان معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان نیز در ادامه این جلسه اظهار داشت: مشکلات در سکونتگاه‌های غیررسمی زنجان نسبت به استان‌های دیگر پایین‌تر است.

وی با بیان اینکه گفتمان‌ها باید پیاده‌سازی شود و اقدامات لازم انجام گیرد عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که وجود دارد سکونتگاه‌های غیر‌رسمی با هسته‌های روستایی همچون روستای دو‌اسب در شهر زنجان است که اگر این موضوع مدیریت نشود به یکی از معضلات پیش‌رو در استان تبدیل خواهد شد.

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه متاسفانه این روستا‌ها خارج از شهر قرار دارند اما در طرح جامع جز شهر گنجانده شده‌اند و طرح به تصویب نیز رسیده است تاکید کرد: باید شهرداری نظارت دقیق بر این مکان‌ها داشته باشد اما متاسفانه هیچ نظارتی انجام نگرفته و نرخ رشد در این مناطق به بالای 10 درصد رسیده در حالی که این نرخ رشد در نوع خود در سطح کشور بی‌همتا است.

وی عنوان کرد: یکی از سیاست‌های طرح جامع شهر زنجان باز‌آفرینی برخی محلاتی است که در سالیان گذشته جز مناطق مناسب زنجان محسوب می‌شدند که در حال حاضر نیاز به نوسازی و باز‌آفرینی دارند چرا که اگر این امر انجام نگیرد این مناطق رفته‌رفته به سکونتگاه‌های غیررسمی تبدیل خواهد شد با این وجود زمزمه‌های این معضل در حال حاضر در برخی محلات همچون اصغریه شنیده می‌شود که در آینده می‌تواند توسعه شهر را تهدید کند.

تسنیم

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman