رئیس هیات مدیره سندیکای آسانسور و پله برقی استان تهران:

۸۰ درصد قطعات آسانسور تولید داخل است

۸۰ درصد قطعات آسانسور تولید داخل است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۳۶ | ۱۳۹۸/۰۵/۱۴

رئیس هیات مدیره سندیکای آسانسور و پله برقی استان تهران گفت: با آغاز تحریم‌ها مشکلات نقل و انتقال بانکی باعث ایجاد اخلال در کار ما شد، هر چند که عمده قطعات از چین تامین می‌شود اما چون شرکت‌های چینی فعال در این حوزه با بانک کونلون چین کار نمی‌کردند مجبور شدیم دنبال یک شرکت واسطه بگردیم که همین امر باعث شد هزینه‌ها بالاتر رود، اما باز هم با این مشکلات کنار آمدیم اما تحریم داخلی و قوانین یک شبه نفس این صنعت را گرفته است.
به گزارش اخبار ساختمان، محمد‌رضا ظهره‌وندی رئیس هیات مدیره سندیکای آسانسور و پله برقی استان تهران در خصوص وضعیت تولید و واردات در این صنعت گفت: تحریم‌ها باعث بروز برخی مشکلات در این حوزه شده است اما ما تلاش کردیم که از این وضعیت به نفع خودمان بهره ببریم و تا جایی که توان داشته باشیم به سمت داخلی‌سازی پیش برویم هر چند تحریم‌های داخلی و بهانه‌گیری‌های نهادهای مختلف باعث کندی کار و حتی دلسرد شدن ما شده است.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: سرعت 80 درصد آسانسورهایی که در کشور استفاده می‌شود، یک متر بر ثانیه است و برای ساختمان‌های تا 10 طبقه با ظرفیت 6 نفر استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه 80 درصد قطعات آسانسورها در داخل کشور تولید می‌شود، گفت: البته برای تکمیل برخی قطعات مانند موتور یا گیربکس نیاز به واردات داریم، اما در نهایت قسمت عمده‌ای از آنها در داخل تولید می‌شود. آسانسورهای با تکنولوژی بالا که سرعت آنها بیش از 2 متر بر ثانیه است را به صورت پکیج کامل یا قطعات منفصله وارد می‌کنیم که این امر به ما کمک می‌کند که از تکنولوژی روز دنیا عقب نمانیم و حتی با مهندسی معکوس به دنبال تولید قطعات آنها در داخل برویم.

وی با اشاره به آمار ارائه شده از سوی سازمان استاندارد گفت: در سال 97 تعداد 28 هزار دستگاه آسانسور جدید با تایید سازمان استاندارد در ساختمان‌ها نصب شد و 75 دستگاه آسانسور با سرعت بیش از 2 متر بر ثانیه که عمدتا به صورت پکیج کامل برای ساختمان‌های تا 25 طبقه استفاده می‌شود، وارد کشور شده و قیمت آنها نیز از 80 هزار تا 100 هزار دلار است.

ظهره‌وندی در خصوص پله برقی گفت: مصرف ما در این حوزه بسیار کمتر از آسانسور است به طوریکه سال گذشته تنها 200 دستگاه پله برقی به مشتریان تحویل داده شده که آنها نیز بیشتر به صورت کامل وارد کشور شده و سپس نصب می‌شوند.

وی با اشاره به اثرگذاری تحریم‌ها گفت: با توجه به رکود ساخت و ساز، طبیعی است که این حوزه هم دچار رکود شود هر چند با این وضعیت نصب 28 هزار دستگاه در سال گذشته رقم خوبی است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون ما چهارمین کشور جهان پس از آمریکا، چین و هند در حوزه نصب و راه‌اندازی آسانسور هستیم هر چند این عدد در سال 94 به 70 هزار دستگاه رسید و رتبه سوم جهان را از آن خود کردیم. با توجه به این اتفاقات بوده مصمم شدیم که برای ارزش افزوده بیشتر به سمت داخلی سازی برویم و اکنون 80 درصد قطعات مورد نیاز را در داخل تولید کنیم.

وی افزود: با آغاز تحریم‌ها مشکلات نقل و انتقال بانکی باعث ایجاد اخلال در کار ما شد، هر چند که عمده قطعات از چین تامین می‌شود اما چون شرکت‌های چینی فعال در این حوزه با بانک کونلون چین کار نمی‌کردند مجبور شدیم دنبال یک شرکت واسطه بگردیم که همین امر باعث شد هزینه‌ها بالاتر رود، اما باز هم با این مشکلات کنار آمدیم اما تحریم داخلی و قوانین یک شبه نفس این صنعت را گرفته است.

رئیس هیات مدیره سندیکای آسانسور و پله برقی استان تهران تصریح کرد: برای دور زدن تحریم و رفع اثرات سوء آن یک کارگروه تشکیل شد که خود، باعث طولانی شدن اخذ مجوزها و بوروکراسی‌های اداری شده است، بطوریکه هر روز یک قانون جدید اعمال می‌شود. یک تولیدکننده آسانسور سالانه 3 یا 4 بار قطعه وارد می‌کند اما در هر نوبت باید پروسه جدید و مجوزهای تازه را اخذ کند.

وی با بیان اینکه از نظریات اعضای سندیکا استفاده نمی‌شود، افزود: وقتی یک شبه بر خلاف قانون، واردات 1400 قلم کالا ممنوع می‌شود، مشخص است که از هیچ تشکل و سندیکایی نظرخواهی نشده است. امروز که صادرات نقش اصلی را در اقتصاد مقاومتی دارد نباید بدون کار کارشناسی و فقط با یک نامه آن هم شبانه، صادرات یک کالا را ممنوع کرد.

وی در خصوص صادرات آسانسور نیز گفت: این صنعت ظرفیت خوبی برای حضور در بازارهای صادراتی دارد کما اینکه سال گذشته موفق شدیم معادل 50 میلیون دلار آسانسور پکیج شده به عراق، افغانستان و گرجستان صادرات داشته باشیم. اما هر صادرات موفقی در ازای داشتن روابط سیاسی مطلوب است یعنی اگر ما می‌خواهیم در این کشورها حضور داشته باشیم باید دولت حمایت کامل داشته باشد.

ظهره‌وندی در خصوص ضعیت امنیت آسانسور نیز گفت: خوشبختانه پس از حادثه دانشگاه شریف توجه‌ها به سمت ایمنی جلب شد و تمام سازمان‌ها با همکاری استاندارد و سندیکای آسانسور اقدام به بازدید و کنترل سالیانه آسانسورهای خود کردند، اکنون در وضعیت بسیار مناسبی قرار داریم و شاهد به حداقل رسیدن حوادث هستیم.

ایلنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman