قیمت مسکن چگونه مهار خواهد شد؟

قیمت مسکن چگونه مهار خواهد شد؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۰۹ | ۱۴۰۰/۱۱/۰۷

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: مساله افزایش قیمت مسکن شاید یکی از پیامد‌های بسته شدن راه ساخت و ساز‌ها بوده است. به خوبی می‌توانیم این نکته را ببینیم که در این مدت چقدر پول‌ها به سمت تجارت‌های ناسالم مثل بورس بازی، خرید و فروش ارز و سکه رفت.

به گزارش اخبار ساختمان، سیدجعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درخصوص تدبیر مدیریت شهری ششم برای مهار قیمت مسکن در پایتخت گفت: تجربه گذشته به ما نشان می‌دهد وقتی تولید مسکن اتفاق می‌افتد خود این مساله باعث مهار قیمت مسکن می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: وقتی ما دست به تولید مسکن می‌زنیم با چه هدفی این اقدام را انجام می‌دهیم؟ نکته اینجاست که مسکن قابل نگهداشت در طولانی مدت نیست. چون آن مسکنی که ما امسال می‌سازیم را اگر حداکثر تا دو یا سه سال دیگر نفروشیم به تدریج دچار استهلاک می‌شود. پس بنابراین آن کسانی که مسکن می‌سازند باید اقدام به فروش بکنند.

وی ادامه داد: من می‌خواهم این نکته را بگویم که ساخت مسکن فضای رقابت و رابطه هزینه-فایده و عرضه و تقاضا را برای افراد به وجود می‌آورد؛ بنابراین تولید و ساخت مسکن باعث می‌شود تا مهار قیمت‌ها هم تا اندازه زیادی اتفاق بیفتد. شما ببینید در این چند سالی که مسولان سابق مدیریت شهری تهران تحت عنوان شهرنفروشی باعث عدم ساخت و ساز مسکن در پایتخت شدند قیمت مسکن از کجا به کجا رسیده است؟ البته مساله افزایش قیمت مسکن شاید یکی از پیامد‌های بسته شدن راه ساخت و ساز‌ها بوده است.

تشکری هاشمی در ادامه گفت: به خوبی می‌توانیم این نکته را ببینیم که در این مدت چقدر پول‌ها به سمت تجارت‌های ناسالم مثل بورس بازی، خرید و فروش ارز و سکه یا فعالیت‌هایی شبیه این رفت؛ بنابراین ضرورت دارد تا ما در چارچوب طرح تفصیلی و طرح جامع از سرمایه گذاران حوزه ساخت و ساز مسکن حمایت کنیم. یعنی با هدف تنظیم رابطه عرضه و تقاضا باید اجازه ساخت و ساز مسکن داده شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه با توجه به نیاز مدیریت شهری برای تامین منابع مالی آیا امکان پذیر هست که مسوولان قائل به ضوابط اصولی و جدیدی برای ساخت و ساز‌ها بشود که هم فروش تراکم اتفاق بیفتد و هم حساسیت‌های گذشته پیش نیاید گفت: تراکم‌های ساختمانی در چارچوب طرح تفصیلی هستند. خروجی‌های کمیسیون ماده پنج خروجی ملی محسوب می‌شود؛ بنابراین در این چارچوب اگر ما موانعی که سر راه مردم قرار دارد را برداریم و هرچه که باعث معطلی، اتلاف وقت و نارضایتی مردم شده را از سر راهشان برداریم می‌توانیم به سمت نقطه مطلوب حرکت کنیم. یعنی مدل مدیریتی ما باید تسهیلگر باشد نه اینکه برخلاف قانون مثلا تراکم مازاد داده بشود یا در جایی که کاربری اش پهنه جی هست ما کاربری را تبدیل به پهنه مسکونی یا خدماتی بکنیم.

تشکری هاشمی یادآور شد: به نظر من اگر ما موانع را برداریم سرمایه گذاران منابع مالی را به شهر خواهند آورد. در این صورت اشتغال بیشتر خواهد شد، کارگران ساختمانی که الان بعضی هایشان در بیغوله‌های اطراف تهران با اعتیاد مواجه هستند و هیچ راه درآمدی ندارند هم به سرکارهایشان بر می‌گردنند.

وی در پایان گفت: اگر ما بتوانیم به حیات شهر رونق بدهیم و ساخت و ساز در شهر اتفاق بیفتد مطمئنا کیفیت زندگی مردم افزایش پیدا می‌کند و بیکاری کاهش پیدا می‌کند. وقتی درآمدزایی برای مردم اتفاق بیفتد از ناهنجاری‌های اجتماعی هم کاسته می‌شود. مهم‌تر از همه این‌ها در بحث عرضه و تقاضا وقتی عرضه افزایش پیدا می‌کند در کنترل و مهار قیمت‌ها هم تاثیر خواهد گذاشت.

 

بیشتر بخوانید: قیمت مسکن روند صعودی به خود گرفته است

میزان

سوالات متداول
  • علت رشد قیمت مسکن در دی ماه چیست؟
    علیرغم اینکه در ماههای قبل سرعت رشد ماهیانه قیمت مسکن در تهران حدود ۱ تا ۱.۵ درصد بود، گزارش های غیر رسمی حکایت از آن دارد که در دی ماه قیمت مسکن در تهران ۲.۵ درصد نسبت به آذر ماه افزایش پیدا کرده است. رشد نهاده های تولید مسکن دلیل اصلی رشد قیمت تمام شده و در نهایت قیمت مسکن است.

برچسب ها:

قیمت مسکن ،تولید مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman