در گفتگو با مدیر فروش پروفیل یو پی وی سی ایده آل مطرح شد:

کم فروشی گسترده در صنعت پروفیل یو پی وی سی

کم فروشی گسترده در صنعت پروفیل یو پی وی سی
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۳۰ | ۱۴۰۰/۱۱/۰۹

رضا مهرآبادی: مدیر فروش پروفیل ایده آل گفت: صنعت پروفیل کشور با افزایش ظرفیت تولید مواجه است و تامین مواد اولیه با کیفیت نیز دشوار است و هزینه ی بالایی را به همراه دارد از اینرو بعضی از تولیدکنندگان اقدام به کم فروشی کرده و با تغییر فرمولاسیون محصولاتی را تولید می کنند که اغلب با آب و هوای کشور ما همخوانی ندارد.

به گزارش اخبار ساختمان، محمود زارعی درباره وضعیت صنعت پروفیل یوپی وی سی در کشور گفت: در حال حاضر وزارت صمت بدون توجه به نیاز موجود درکشور و کشورهای اطراف اقدام به صدور پروانه های بهره برداری نموده است و روند صدور پروانه کماکان در جریان است، به گونه ای که با انباشته ای از پروانه های صادره رو به رو هستیم.

 

وی در ادامه افزود: طبق بررسی های ما نیاز واقعی کشور به پی وی سی حدود 40 هزار تن در سال است اما ظرفیت تولید در کشور با توجه به حجم بالای پروانه های صادره بیش از 300 هزارتن در سال است. این آمار نشان می دهد این صنعت با ظرفیت خالی بسیاری رو به رو است، اما متاسفانه شاهد هستیم که صدور مجوزهای جدید از سوی وزارت صمت همچنان ادامه دارد؛ که باعث افزایش ظرفیت های خالی و هزینه های سربار شده است و تولیدکنندگان را با چالش هایی روبرو کرده است.

 

وضعیت مواد اولیه در صنعت پروفیل چگونه است؟

 

مدیر فروش شرکت پروفیل یو پی وی سی ایده آل با اشاره به نحوه عرضه مواد اولیه در صنعت پروفیل آزاردهنده است گفت: قیمت های مواد اولیه در ایران یک روند رشد شدید و نامتعارف نسبت به قیمت های جهانی را تجربه کرده است، که بعضا تولیدکننده های داخلی مجبور هستند پی وی سی را بالاتر از قیمت های جهانی تهیه کنند که باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات می شود و توان رقابت را از تولیدکننده های داخلی در بازارهای جهانی خواهد گرفت.

 

این مسئول همچنین گفت: در شرایط فعلی امکان صادرات برای تولیدکنندگان داخلی فراهم نیست و شاهد این هستیم که تولیدکنندگان فعال در ترکیه با استفاده از امکاناتی که توسط دولت برای آنها فراهم شده است توانسته اند بر بازار بسیاری از کشورهای اطراف مانند افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه و حتی کشورهای حوزه خلیج فارس نظیر بحرین و عمان مسلط شوند و تولیدکنندگان ایرانی نیز با شرایط موجود به هیچ وجه توان رقابت با تولیدکنندگان ترکیه و دیگر کشورها را ندارند.

 

وی در ادامه گفت: علاوه بر افزایش قیمت مواد اولیه، در تامین مواد افزودنی (additive) مورد نیاز این صنعت نیز مشکلات بسیاری وجود دارد؛ چرا که کشورهای تامین کننده این مواد افزودنی به واسطه وجود شرایط تحریمی حاضر به همکاری با تولیدکنندگان ایرانی نیستند و به همین دلیل برای تامین این مواد با مشکلات بسیاری مواجه هستیم.

 

کم فروش واحدهای تولیدی گمنام در سایه عدم نظارت

 

زارعی درباره کم فروشی برخی از تولیدکنندگان گفت: با توجه به اینکه صنعت پروفیل کشور با افزایش ظرفیت تولید مواجه است و از طرفی تامین مواد اولیه ی با کیفیت دشوار است و هزینه ی بالایی را به همراه دارد از اینرو بعضی از تولیدکنندگان اقدام به کم فروشی کرده و با تغییر فرمولاسیون محصولاتی را تولید می کنند که اغلب با آب و هوای کشور ما همخوانی ندارد و در دوره های میان مدت و درازمدت مصرف کنندگان را با مشکلاتی نظیر تغییر رنگ، تغییر شکل محصول، شکنندگی و... مواجه خواهد کرد.

 

وی با اشاره به موضوع عدم وجود نظارت در صنعت پروفیل گفت: بسیاری از واحدهای تولیدی گمنام اقدام به اجاره ی قالب های پروفیل از کشورهایی نظیر ترکیه می کنند و با استفاده از لیبل های ثبت نشده و بی نام و نشان، دستکاری فرمولاسیون، استفاده از مواداولیه نامرغوب و... قیمت تمام شده محصول خود را کاهش می دهند و از این طریق توانسته اند تا حدودی در بازار پروفیل یو پی وی سی نفوذ کنند.

 

محمود زارعی در خصوص تولید محصولات بدون شناسنامه در ادامه افزود: این تولیدکنندگان با استفاده از خلاء وجود نظارت در بازار با برندهای مختلف محصولاتی را به مشتریان عرضه می کنند که هیچگونه خدماتی برای مصرف کننده به همراه ندارد و این موضوع باعث ایجاد دیدگاه منفی نسبت به محصولات ایرانی خواهد شد و جایگاه سایر برندهای ایرانی فعال در کشور را تنزل خواهد داد.

 

این مسئول گفت: بنابراین نیاز است تا سازمان ها و نهادهای مربوطه به این موضوعات به طور جدی توجه کنند و نظارت های مربوطه را افزایش دهند تا شاهد حوادث ناگواری که ممکن است به واسطه استفاده از محصولات نامرغوب بوجود بیاید نباشیم.

 

نحوه اخذ استاندارد در صنعت پروفیل چگونه است؟

 

مدیر فروش شرکت پروفیل یو پی وی سی ایده آل در مورد استانداردهای صنعت پروفیل یو پی وی سی گفت: در سال های گذشته و در یک مقطع زمانی کوتاه تولیدکنندگانی که قصد دریافت گواهی داشتند با تحویل محصولات خود به مرکز تحقیقات ساختمان کیفیت محصولات این شرکت ها مورد آزمایش قرار می گرفت، اما این موضوع به دلیل صرف هزینه های سنگین از سوی تولیدکنندگان و همچنین مشکلات تحریمی که گریبان مرکز تحقیقات ساختمان را گرفته بود ناتمام ماند و انجام این تست ها امکانپذیر نبود.

 

وی در ادامه گفت: در حال حاضر صنعت پروفیل یو پی وی سی دارای استاندارد اجباری (upvc) و استاندارد تشویقی (Hpvc) است و شرکت های تولیدکننده برای دریافت استاندارد، می بایست محصول تولیدی خود را در اختیار اداره استاندارد قرار دهند تا با انجام آزمایش های مختلف، کیفیت محصولات تولیدی آنها مورد آزمایش قرار بگیرد که در صورت اخذ نتیجه مثبت نمونه ها طی آزمایشات مختلف نسبت به صدور گواهی استاندارد اقدام می شود.

 

باید نظارت ها در صنعت پروفیل افزایش یابد

 

زارعی در پاسخ به این پرسش که مشکلات صنعت پی وس سی ناشی از چیست، اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود باید گفت در شرایطی که هیچ گونه نظارتی بر صنعت پروفیل وجود ندارد یکی از چالش های موجود در این صنعت حضور پروفیل های کم کیفیت یا بی کیفیت بازار پروفیل یو پی وی سی است.

 

این مسئول در این باره ادامه داد: این گروه ها عموما هیچگونه کنترلی بر روی کیفیت محصولات تولیدی خود ندارند و بدون انجام هیچگونه آزمایشی این محصولات را وارد بازار می کنند که این موضوع معضل بزرگی برای این صنعت محسوب می شود چراکه در ادامه می تواند مشکلات عدیده ای را برای مصرف کنندگان به وجود آورد.

 

زارعی با اشاره به اینکه حتی در ساخت ساختمان های دولتی نیز بحث نظارت بر کیفیت محصول مورد استفاده نادیده گرفته می شود، گفت: واحدهای بازرگانی نهادهای دولتی برای استفاده از پروفیل در و پنجره ها هیچگونه توجهی به استانداردهای کیفی ندارند و تنها قیمت نهایی محصول را ملاک قرار می دهند و حاضر نیستند برای دریافت محصول دارای استاندارد و کیفیت مناسب مبلغ بالاتری را بپردازند.

 

وی در این باره گفت: بسیاری از اوقات دیده شده است افرادی که مسئول تهیه این محصولات برای پروژهای مورد نظر هستند هیچگونه آشنایی با انواع درب و پنجره های دوجداره و یا حتی موضوع پروفیل استاندارد ندارند و در هنگام تهیه محصول دارای استاندارد به واسطه عدم آشنایی با این مسئله با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

 

گریدبندی کیفی محصولات چه تاثیری بر صنعت پروفیل خواهد داشت؟

 

این مسئول در مورد کلاس بندی از نظر کیفیت در صنعت پروفیل یو پی وی سی گفت: برای انجام گریدبندی محصولات در این صنعت نیاز است تا تعامل بیشتری میان نهادهای دولتی و انجمن ها وجود داشته باشد و متاسفانه باید گفت تاکنون هیچگونه گرید بندی در این صنعت انجام نشده است.

 

وی در این باره افزود: متاسفانه در حال حاضر شاهد این هستیم که حتی بسیاری از انبوه سازان بدون توجه به موضوع استاندارد، اقدام به استفاده از پروفیل های فاقد استاندارد موجود در بازار می کنند و هیچ توجهی نسبت به کیفیت این محصولات ندارند، که این موضوع می تواند در آینده عواقب بسیار بدی را برای مصرف کنندگان و حتی برند سازندگان ساختمان به دنبال داشته باشد.

 

محمود زارعی با اشاره به طرح جهش تولید مسکن گفت: تاکنون رتبه بندی در بعضی از بخش های مرتبط با صنعت ساختمان نظیر پیمانکاران صنعت ساختمان توسط سازمان مدیریت برنامه ریزی صورت گرفته و لازم است تا این رویکرد به دیگر بخش ها نظیر تامین کنندگان و تولیدکنندگان تعمیم یابد.

 

وی در مورد تاثیرات رتبه بندی بر روی ساماندهی بازار صنعت پروفیل یو پی وی سی گفت: موضوع رتبه بندی در این صنعت می تواند تاثیرات مثبتی بر روی این بازار داشته باشد اما به نظر می رسد از آنجا که تصمیم گیرنده در حوزه طرح جهش تولید مسکن وزارت راه و شهرسازی است و هدف از اجرای این طرح نیز ساخت واحدهای ارزان قیمت است بدین ترتیب ممکن است موضوع کیفیت نادیده گرفته شود و این موضوع تنها مختص صنعت پروفیل پی وی سی نیست بلکه برای سایر صنایع زیردست صنعت ساختمان نظیر صنعت سیمان، فولاد، بتن و... یک معضل محسوب می شود.

 

وی ادامه داد: از اینرو به نظر می رسد وزارت راه و شهرسازی باید با کمک مرکز تحقیقات مسکن و سازمان استاندارد اقدام به رتبه بندی تمامی صنایع مرتبط با صنعت ساختمان کند و سایر تولیدکنندگان بخش های مختلف را مجاب کند تا با این واحدها وارد رقابت شوند و کیفیت محصولات خود را ارتقاء دهند. اما در حال حاضر باید گفت متاسفانه هیچگونه اراده ای برای سامان دهی در صنایع مرتبط با صنعت ساختمان وجود ندارد.

 

وی همچنین گفت: از طرفی شاهد این هستیم که در فضای مجازی حجم بسیار بالایی از فروش مجوز کارخانه با سهمیه های پتروشیمی، فولاد و ... وجود دارد و از طرفی دلالی ها و واسطه گری ها نیز در این صنعت رو به افزایش است و این افراد با استفاده از فرصت نبود نظارت در این بخش، سودهای کلانی را از فروش مواد اولیه و سهمیه های خود به تولیدکنندگان فعال در کشور به دست می آورند.

 

راهکارهای افزایش نظارت در صنعت پروفیل و تولید درب و پنجره چیست؟

 

زارعی درباره راهکارهای افزایش نظارت ها در حوزه تولید پروفیل، تولید پنجره و همچنین در حوزه اجرا برای ساماندهی این صنعت گفت: با توجه به شرایط فعلی نیاز است تعاملی بین وزارت راه و شهرسازی، وزارت صمت، سازمان نظام مهندسی، اداره استاندارد و مرکز تحقیقات مسکن شکل بگیرد.

 

وی ادامه داد: در درجه اول به هر کسی مجوز ساخت و ساز ندهند و سازنده ها را مجاب کنند تا آموزش های لازم را ببینند و نسبت به صنعت پروفیل پی وی سی، نکات کلیدی برای خرید درب و پنجره و فاکتورهای کیفی این صنعت بیشتر آشنا شوند و در ادامه باید این افراد رتبه بندی شوند و در تمام مراحل انجام کار نظارت کافی بر روی این افراد وجود داشته باشد.

 

وی در این باره افزود: می توان گفت در این بخش نقش نظام مهندسی بسیار پررنگ است چراکه می تواند با آموزشهای مستمر و مفید استفاده از محصولات استاندارد را نهادینه کند و از این طریق جلوی بسیاری از کم فروشی ها و استفاده از محصولات فاقد کیفیت را بگیرد.

 

مدیر فروش پروفیل ایده آل در پایان گفت: باید تاکید کرد که لازم است تا اراده ای در وزارت راه و شهرسازی، نظام مهندسی ساختمان و ...  ایجاد شود تا مراجع اصلی نامبرده شده بتوانند قوانین و مقررات را در حوزه صنعت ساختمان جاری کنند و همچنین با انجام نظارت های مستمر مانع از هدر رفت سرمایه های موجود در کشور شود.

 

بیشتر بخوانید: پنجره دوجداره خوب چه ویژگی هایی دارد؟

سوالات متداول
  • عمده مشکلات بازار در و پنجره های دوجداره چیست؟
    بازارهای وابسته به صنعت ساختمان این روزها حال و روز خوبی همانند سایر بخش های اقتصادی ندارند. عدم ثبات قیمت ها در بازار به دلیل رشد لحظه ای نرخ ارز و تورم بالا، عمده ترین مشکل این روزهای اغلب بازارها به خصوص بازار درب و پنجره و شیشه های دوجداره است.
  • پروفیل چه اهمیتی در پنجره دوجداره دارد؟
    پروفیلی که در ساخت پنجره دوجداره به کار می‌رود یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که باید به آن توجه کرد. معمولاً در مصارف مختلف به پروفیل‌هایی با خصوصیات و ویژگی‌های مختلف نیز نیاز داریم.

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman