ساخت استخر خانگی چگونه است؟

ساخت استخر خانگی چگونه است؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۱۹ | ۱۴۰۰/۱۱/۲۱

استخر های خانگی عموما از ابعاد کوچک ساخته می شوند، این ابعاد محدودیت حداقلی دارد اما از نظر ابعاد، شما در هر فضایی که مد نظرتان باشد استخر ساخته می شود.

به گزارش گروه مهندسی آبی دریا، ساخت استخر خانگی دارای مراحلی است که نیازمند تخصص می باشد، چگونگی ساخت استخر خانگی در ادامه برای شما شرح داده می شود.

استخر های خانگی عموما از ابعاد کوچک ساخته می شوند، این ابعاد محدودیت حداقلی دارد اما از نظر ابعاد، شما در هر فضایی که مد نظرتان باشد استخر ساخته می شود.

 

استخر خانگی

ساختن یک استخر مستلزم وجود شرایط لازم از نظر محل ساخت استخر، پیمانکار استخر، دسترسی محل استخر و... می باشد، در ادامه ی گزارش برخی از این شرایط را به اختصار بررسی خواهیم نمود

هدف از ساخت استخر خانگی

هدف از ساخت استخر های خانگی به صورت عمده دو هدف می باشد، اولین هدف از ساخت استخر خانگی کاربرد آبدرمانی استخر و دومین هدف تفریحات آبی می باشد.

 

استخر خانگی

ساخت استخر خانگی جهت آبدرمانی

اگر استخر جهت آبدرمانی ساخته می شود استفاده از سیستم گرمایش و ماساژور در بدنه و کف استخر ضروری می باشد، این اقدامات نیازمند تجهیزات استخری مرتبط با خود می باشند، به طور مثال استفاده از سیستم ماساژور در کف استخر باعث بهبود کیفیت آب می شود و همچنین به عنوان ماساژور پا نیز عمل می کند.

سیستم گرمایش در استخر آبدرمانی شرایط متفاوت تری را نسبت به استخر خانگی تفریحی خواهد داشت، این تفاوت ها در تاسیسات نصب شده در استخر و دمای آب خلاصه می شود.

سیستم ماساژور استخر نیز جهت مصارف آب درمانی در بدنه ی استخر نصب می گردد، این سیستم همانند جکوزی عمل می کند، نازل های خروجی می توانند به صورت ثابت و یا به صورت گردان انتخاب شوند.

 

استخر خانگی

ساخت استخر خانگی جهت تفریحات آبی

اگر شما فضای کافی در ملک خود و یا حیاط آن جهت ایجاد یک استخر دارید امکان ساخت استخر را نیز در اختیار خواهید داشت، استخر هایی که جهت تفریح ساخته می شوند از تجهیزات کمتری برخوردارند، این استخر ها ابعاد خاصی ندارند اما معمولا کارفرمایان به ابعاد حدود 20 متر مربع بسنده می کنند، چرا که هر جه ابعاد استخر بزرگ تر باشد هزینه ی ساخت و نگهداری آن نیز بیشتر خواهد شد، علاوه بر هزینه اشغال فضای زیاد توسط استخر هم یک عامل استفاده از استخر های کوچک می باشد.

این استخرهای خانگی-تفریحی از تجهیزات استاندارد شامل فیلتر، الکتروپمپ، تابلو برق اتوماسیون و مبدل حرارتی جهت گرمایش (با استفاده از سیستم گرمایش منزل) بهره می برند، اما در استخر های خانگی آبدرمانی تجهیزات دیگری علاوه بر اینها نصب می شوند که پیشتر توضیح داده شد.

 

استخر خانگی

 

روش ساخت استخر خانگی

ساخت یک استخر خانگی از هر نوع سیستمی که مد نظر داشته باشید به چندین مرحله تقسیم می شود، سعی شود این مراحل به صورت پیوسته انجام بگیرد و فاصله زمانی بین مراحل ساخت استخر به حداقل برسد تا یک استخر یکپارچه و با کیفیت داشته باشیم.

جهت ساخت استخر اولین مرحله آن انتخاب محل ساخت استخر می باشد، این محل شرایط خاص خود را (فاصله با درختان، تابش مستقیم نور آفتاب، نزدیکی به خانه، نزدیکی به چاه آب زیرزمینی، فشار منفی آب و ...) دارد.

دومین مرحله و مهمترین مرحله ساخت استخر انتخاب مشاور ساخت استخر و پیمانکار ساخت استخر می باشد، این تیم به شما در بخش طراحی، اجرای صفر تا صد استخر، تجهیزات و نگهداری کمک خواهد نمود و می تواند یک استخر بی نقص و کامل را برای شما احداث نماید.

 

مشاور ساخت استخر

تیم مشاوره ی استخر وظایفی چون؛ دریافت نظرات کارفرما در رابطه با شکل و ابعاد استخر و آپشن های مورد نیاز، طراحی معماری مجموعه استخر خانگی، طراحی سیستم عملکرد تصفیه (اسکیمرباکس یا سیستم Overflow)، طراحی زیرساخت و خطوط تاسیسات مورد نیاز، طراحی سازه ی استخر و تعیین تجهیزات استخر خانگی برحسب سیستم های مورد نیاز، خطوط اجرا شده و ابعاد استخر؛ را بر عهده دارد.

همچنین وظیفه ی مدیریت پروژه و نظارت بر بخش های ساخت استخر به عهده ی مشاور می باشد اما در صورتی که تیم مورد انتخاب شما هم به عنوان مشاور و هم به عنوان پیمانکار باشد شما دیگر نباید نگران پروژه خود باشید، زیرا زمانی که طراحی و اجرا با یکدیگر هماهنگ باشد و بخش های پروژه توسط یک مجری به مشاور اعلام گردد افزایش کیفیت و افزایش بهره وری از استخر را در دراز مدت حس خواهید نمود.

پیمانکار ساخت استخر خانگی

تیم پیمانکار ساخت استخر وظیفه ی تجهیز و اجرای صفر تا صد استخر را بر عهده خواهد داشت که شامل بخش های زیر می باشد:

1.         خاکبرداری محل ساخت استخر: این مرحله ممکن است بسیار سخت و یا بسیار آسان باشد، این عملیات برحسب نوع خاک تفکیک می گردد.

در این مرحله عملیات خاکبرداری تصفیه خانه نیز صورت می پذیرد، خاکبرداری تصفیه خانه حدود 30 سانتی متر پایین تر از استخر باشد.

2.         اجرای دیوار چینی محل خاکبرداری در صورت ریزشی بودن نوع خاک: این عملیات جهت آماده سازی سطح بیرونی دیوار بتنی می باشد، در صورتی که خاک محل از نوع دج باشد نیازی به اجرای دیوار چینی نمیباشد و می توان با قراردادن نایلون مخصوص از هدر رفت شیره ی بتن دیواره ها جلوگیری نمود. عملیات دیوار چینی تصفیه خانه در این مرحله بایستی صورت بگیرد.

3.         اجرای آرماتور گذاری شبکه ی زیرین فنداسیون استخر

4.         اجرای خطوط تاسیسات بر روی شبکه ی اجرا شده: این خطوط توسط طراح، طراحی شده است و برحسب نیاز پروژه خطوط اجرا می شود و انتهای خطوط (سرخط ها) وارد تصفیه خانه می شوند.

5.         اجرای مش دوم و ریشه گذاری ستون ها

6.         نصب نوار واتراستاپ: واتراستاپ، آب بند درز سرد بتن می باشد که در منابع و مخازن استفاده می شود، این نوار مابین شبکه ی دیوار بتنی و مش کف قرار می گیرد.

7.         بتن ریزی فنداسیون، اجرای آرماتور بندی و بتن ریزی دیوارهای استخر

8.         آب بندی تانک استخر: جهت آب بندی متریال دو جزئی و یه جزئی به صورت عمومی مورد استفاده قرار می گیرند و در عین حال کیفیت مناسبی خواهند داشت، این مواد در جند مرحله بر روی بدنه استخر اجرا می گردد.

9.         اجرای نازک کاری استخر: برحسب نظر کارفرما از انواع سرامیک یا رنگ استخری استفاده می شود.

10.       نصب تجهیزات و تابلو برق مورد نیاز از جمله الکتروپمپ تصفیه و فیلترهای تصفیه و سیستم گرمایش

11.       آبگیری و راه اندازی سیستم های نصب شده

12.       نگهداری و پشتیبانی به همراه گارانتی اجرا توسط پیمانکار

ساخت یک استخر خانگی با مراحل گفته شده باعث می شود شما در مدت زمان کوتاهی به یک استخر با کیفیت دست پیدا کنید، روش های ساخت گوناگونی جهت ساخت استخر خانگی وجود دارد برای مثال استفاده از استخر های فایبرگلاس هم در چندین سال اخیر رواج پیدا کرده است اما با توجه به شرایط، برخی از پروژه ها قابلیت استفاده از آنها را دارند و بهترین راه برای ساخت استخر خانگی، نوع بتنی آن می باشد که تا مدت ها خیال شما را از تعمیرات استخر آسوده خواهد کرد. استخر های بتنی متداول ترین نوع استخر می باشند که با توجه به حجم آب موجود در استخر هیچ گونه تغییر شکل ظاهری و ابعادی در آن ها اتفاق نخواهد افتاد.

پس از ساخت استخر و آبگیری آن شما نقش مهمی در نگهداری و افزایش طول عمر استخرتان خواهید داشت، پس تا حد امکان با تهیه چک لیست و برنامه نظافت مرتب از آن حفاظت نمائید.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman