لوله کشی فاضلاب ساختمان چه اصولی دارد؟

لوله کشی فاضلاب ساختمان چه اصولی دارد؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۵۰ | ۱۴۰۲/۰۳/۱۷

لوله کشی استاندارد برای فاضلاب از نظر اقتصادی بسیار مقرون بصرفه است و منجر به کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری می شود به علاوه اینکه برای ساختمان نیز ایمنی را به ارمغان می آورد.

به گزارش اخبار ساختمان، اجرای لوله کشی فاضلاب با رعایت اصول و با در نظر گرفتن شیب مناسب بسیار لازم و ضروری است چراکه در زمان تخلیه فضولات در آن مشکلی به وجود نیاید و باعث ایجاد بوی نامطبوع از لوله ها به درون ساختمان نشود.

 

بنابراین لازم است تا طراحی لوله کشی فاضلاب ساختمان به دست افراد متخصص انجام شود تا از بوجود آمدن مشکلات بعدی و گرفتگی لوله‌ها در زمان کوتاه جلوگیری شود.

 

لوله مناسب در لوله کشی فاضلاب چه ویژگی هایی دارد؟

 

باید برای خارج شدن آب‌های آلوده و مصرفی در منزل شما سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان با اصولی ترین و استانداردترین روش انجام گیرد. خارج شدن فضولات با سرعت مناسب به درون فاضلاب، عدم استشمام بوی نامطبوع و دقت به مسیر لوله کشی، همه و همه فقط با رعایت اصول لوله کشی فاضلاب شهری امکان پذیر خواهد بود.

 

از آنجا که لوله در تاسیسات و لوله کشی ساختمان دارای انواع مختلفی است بنابراین اولین نکته ای که لازم است تا در مورد اجرای لوله کشی فاضلاب به آن توجه شود انتخاب جنس لوله‌ برای استفاده در سیستم لوله کشی است. امروزه لوله های متفاوت با جنس و ضخامت و کاربردهای متفاوت برای لوله کشی فاضلاب ساختمان در بازار عرضه شده‌اند. به عنوان مثال لوله هایی از جنس چدن، آهن، پلی اتیلن، سفال، پلاستیک و سیمان که هر کدام برای استفاده در شرایط خاصی طراحی شده اند و دارای مزایا و معایب خاص خودشان هستند.

 

اگر قصد دارید لوله مناسبی برای لوله کشی فاضلاب ساختمان انتخاب کنید باید طبق شرایط ساختمان نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:

 

*  لازم است که لوله فاضلاب در برابر نور خورشید و ضربه مقاومت داشته باشد.

*  باید در برابر فشارهای داخلی و خارجی لوله از استحکام لازم برخوردار باشد.

*  لوله نباید به راحتی دچار خوردگی و پوسیدگی شود.

*  اتصال لوله های فاضلاب باید به سادگی انجام گیرد.

*  لوازم مورد نیاز و اتصالات لوله باید به راحتی در بازار یافت شود.

 

شیب مناسب در سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان چقدر است؟

 

ایجاد شیب مناسب یکی از مهم ترین نکاتی است که لازم است تا در اجرای لوله کشی فاضلاب به آن دقت شود. هر گونه بی دقتی در این موضوع می‌تواند باعث بروز مشکل در سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان شود.

 

چنانچه لوله کشی فاضلاب به گونه ای طراحی شده باشد که شیب مورد نظر بیشتر از اندازه استاندارد باشد، سرعت جریان فضولات در لوله بیشتر از حد نرمال می‌شود و این موضوع باعث عبور آب از لوله می‌شود و احتمال اینکه ذرات جامد در مسیر لوله‌ها باقی بماند بیشتر است و به مرور زمان باعث گرفتگی لوله می‌شود.

 

اگر شیب کمی در طراحی لوله کشی فاضلاب ساختمان در نظر گرفته شود هم باعث اختلال درجریان فضولات درون لوله را دچار خواهد شد و لوله ها دچار گرفتگی خواهند شد. پس بهترین و استاندارد ترین شیب نرمال در اجرای لوله کشی فاضلاب حدود صفر تا پنج درصد است و معمولاً در اغلب موارد با شیب ۲ درصد اجرا می شود.

 

هنگام اتصال لوله های فاضلاب چه استانداردهایی باید رعایت شود؟

 

این نکته را باید بدانید که استفاده از مصالح و لوله های استاندارد در اجرای لوله کشی فاضلاب از اهمیت زیادی برخوردار است. لوله های فاضلاب از نوع فشار قوی 6bar یا 10bar انتخاب شوند (فقط برای ونت فاضلاب می توان از لوله های فشار ضعیف استفاده کرد) و برای هر طرف ساختمان نیز لوله های عمودی با قطر زیر ۱۱۰ میلی‌متر استفاده شوند.

 

در لوله کشی فاضلاب ساختمان از اتصالات ۴۵ درجه استفاده شود و نباید از زانویی 90 در مسیر فاضلاب استفاده شود. باید بدانید که برای اجرای لوله کشی فاضلاب از لوله های پلاستیکی یا پلیمرها که استقامت بالایی دارند استفاده می‌شود.

 

نحوه اتصال لوله های فاضلاب در اغلب موارد به این صورت است که به راحتی از قسمت طول به هم متصل می‌شوند و برای اطمینان از محکم شدن آن‌ها از چسب مخصوص استفاده می شود. با اتصال مفاصل لوله ها به هم، لوله ها به صورت یک تکه در می آیند.

 

نوع دیگری از لوله کشی فاضلاب درساختمان از مفاصل فشاری استفاده می کنند. این نوع لوله کشی که بیشتر مناسب سینک، حمام و روشویی هستند و مفاصل لوله‌ها با فشار به هم متصل می شوند و برای اطمینان از اتصال آن‌ها از واشر و رینگ پلاستیکی کمک گرفته می شود.

 

گاهی اوقات نحوه اتصال لوله های فاضلاب به روش پوش فیت انجام می شود. روش پوش فیت به این شکل است که در آن لوله صاف با کمی فشار به راحتی درون سوکت قرار می‌گیرد و محکم می‌شود.

 

تعرفه خدمات لوله کشی آب و فاضلاب
عنوان خدمات قیمت (تومان)
لوله کشی کمتر از 10 متر 150.000 الی 2.300.000
لوله کشی آب و شوفاژ 5 لایه (متر طول) 12.000 الی 18.000
لوله کشی فاضلاب (متر طول) 5.000 الی 18.000
لوله کشی آب با سایز 1.2 10.000 الی 12.000
لوله کشی آب با سایز 25 12.000 الی 17.000
تخریب برای انجام لوله کشی توافقی

 

نحوه نصب و اجرای لوله کشی فاضلاب چگونه است؟

 

طراحی لوله کشی فاضلاب ساختمان باید بر طبق تعداد طبقات ساختمان از طبقه همکف تا بالا انجام گیرد و بهتر است تا لوله کشی دقیقاً بر طبق طرح‌های از پیش تعیین شده، اجرا شوند. دقت داشته باشید که روش نصب و لوله کشی فاضلاب باید تا جای ممکن صاف باشد و از زیر ساختمان عبور نکند. اگر مجبور به رد کردن لوله‌ها از زیر ساختمان شدید، توجه داشته باشید که باید بر روی لوله‌ها حداقل ۱۵ سانتی‌متر بتن ساده بریزید و اگر لوله‌ها در فواصل حدود یک متری از پی و دیوارها قرار گرفته اند، حتماً باید سطح زیرین آن‌ها با بتن پوشیده شوند.

 

قبل از اتصال لوله قائم فاضلاب به لوله افقی فاضلاب، دریچه بازدید فاضلاب نصب شود. همچنین در انتهای لوله‌های افقی فاضلاب نیز نصب دریچه بازدید ضروری است. محل دریچه بازدید باید در دسترس افراد باشد.

 

در روش‌های سنتی اجرای لوله کشی ساختمان اغلب لوله ها را از کف ساختمان عبور می دادند و لوله‌ها به وسیله مصالحی مثل سیمان پوشانده می‌شدند و چنانچه مشکلی در سیستم لوله کشی بوجود بیاید به ناچار باید هزینه بالایی برای تعمیرات پرداخت شود و علاوه بر آن نیاز به تعمیرات گسترده ای احساس می شود، پس چنانچه خانه شما نیاز به تعمیرات پیدا کرد حتما مقاله آنچه که باید در مورد تعمیرات ساختمان بدانید را مطالعه نمایید.

 

امروزه بیشتر از روش دیگری استفاده می‌شود، (روش لوله کشی به شیوه زیر سقفی). در این روش به جای اینکه لوله‌ها در کف نصب شوند، از زیر سقف عبور داده می‌شوند و از آنجایی که فشاری بر لوله‌ها تحمیل نمی شود، احتمال شکستگی و آسیب به لوله‌ها در این روش بسیار کاهش پیدا می کند. مزیت دیگر که برای این روش می‌توانیم نام ببریم این است که دسترسی به لوله‌ها و انجام تعمیرات و تعویض لوله‌ها بسیار راحت تر است و باعث کاهش هزینه تعمیر برای افراد می‌شود.

 

به طور معمول لوله کشی فاضلاب توالت در ساختمان‌های قدیمی به روش لوله کشی از کف انجام می شده است و به همین علت تعمیر لوله کشی فاضلاب توالت در این شرایط بسیار سخت‌تر و هزینه‌بر تر بوده است. به همین علت امروزه افراد تمایل بیشتری دارند تا از روش‌های لوله کشی زیر سقفی برای لوله کشی فاضلاب استفاده کنند.

 

وقتی که لوله کشی فاضلاب ساختمان به اتمام رسید به خاطر اطمینان از عدم وجود نشتی، مدار لوله کشی را با آب، هوای فشرده و دود آزمایش کنید که استفاده از آب رایج ترین شیوه است.

 

آزمایش به این صورت است که تمام دهانه‌های باز را توسط توپی لوله فاضلاب می بندیم و آب را وارد لوله های فاضلاب کرده تا کاملاً از آب پر شوند. محل های اتصال را با دقت بررسی کرده و در صورت وجود نشتی به رفع آن می پردازیم و آزمایش را مجدداً تکرار می کنیم.

 

نکته: برای ساختمان های مرتفع باید آزمایش لوله‌ها در چند مرحله انجام گیرد، زیرا فشار ستون آب آزمایشی در طبقات پایین زیاد می شود. در مورد این ساختمانها آزمایش را در هر طبقه بصورت جداگانه انجام دهید.

 

برای اجرای لوله کشی فاضلاب رعایت این نکات الزامی است

 

لازم است که در اجرای لوله کشی فاضلاب نکات زیر را به یاد داشته باشید:

 

1.  برای اجرای لوله کشی فاضلاب حتماً قبل از شروع کار باید بررسی کنید تا لوله‌ها دارای زدگی یا ترک نباشند، چون بررسی این موضوع پس از اتمام کار بسیار سخت تر خواهدشد و زحمت و هزینه زیادی را به دنبال خواهد داشت.

2.  برای محکم‌تر شدن اتصالات لازم است تا از سیم یا بستی مناسب استفاده کنید.

3.  برای اتصال لوله پلیکا به همدیگر باید از چسب های قوی و مخصوص برای این کار استفاده کنید.

4.  توجه داشته باشید که استفاده از مصالح و تجهیزات باکیفیت نقش مهمی در نتیجه کارتان خواهند گذاشت، پس هرگز برای کمی ارزان‌تر شدن هزینه لوله کشی ساختمان از اجناس بی‌کیفیت استفاده نکنید.

5.  برای تمام سیفون‌های استفاده شده در مسیر فاضلاب از هواکش مناسب استفاده کنید.

6.  برای لوله کشی در کف ساختمان هرگز از لوله‌های جنس گالوانیزه استفاده نکنید.

7.  بهتر است که برای اجرای لوله کشی فاضلاب طبق نقشه پیش بروید و از دستکاری در آن خودداری کنید.

8.  تست لوله‌ کشی ساختمان لازم است قبل از نصب لوازم بهداشتی انجام شود و حداقل به مدت ۱۵ دقیقه و با فشار ۶ متر ستون آب انجام گیرد.

9.  باید هواکش برای خارج شدن گازها تا بالاترین نقطه ساختمان امتداد داشته باشد. این کار هم به تهویه هوا در لوله‌ها فاضلاب کمک می‌کند و هم با ایجاد جریانات و فشار هوا در لوله‌های فاضلاب به تخلیه فضولات درون لوله کمک می‌کند. لازم به ذکر است که عدم نصب درست این لوله‌ها می‌تواند موجب ایجاد بوی نامطبوع در محیط ساختمان شود.

10.  دریچه‌های بازدید، باید به گونه‌ای نصب شود که امکان دسترسی به آن در هر زمان امکان‌پذیر باشد.

11.  نصب سیفون در سیستم لوله کشی فاضلاب موجب می‌شود تا همیشه مقداری آب در آن وجود داشته باشد و از خشک شدن لوله جلوگیری می‌کند و حشرات و بوی نامطبوع نمی‌توانند به راحتی وارد محیط ساختمان شما شوند.

12.  لازم است تا از قرار گرفتن لوله‌ها در معرض نور مستقیم آفتاب جلوگیری شود و حتماً روی لوله‌ها را با عایق بپوشانید، چون نور مستقیم خورشید باعث تخریب زود هنگام لوله‌ها می‌شود.

13.  بهتر است که انجام لوله کشی ساختمان در فصل زمستان نباشد چون می‌تواند احتمال ترکیدگی و یخ زدگی در لوله‌ها را افزایش دهد.

 

جمع بندی

 

رعایت اصول اساسی در لوله کشی فاضلاب ساختمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آنچه که در هنگام انجام این کار باید رعایت شود این است که اتصال لوله ها به گونه ای باشد که از رسوب گذاری داخل آن ها جلوگیری به عمل آید. از دیگر نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، آب بندی و هوابندی صحیح آن ها است.

 

در صورتی که آب بندی و هوا بندی لوله ها و اتصالاتشان به درستی صورت نگیرد، موجب انتقال بوی بد به داخل ساختمان می شود. انتخاب مسیر مناسب برای لوله کشی ساختمان در جهت جلوگیری از ترکیدگی لوله ها نیز از نکات بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود.

 

در هنگام نصب لوله ها باید توجه کنید لوله ها به گونه ای قرار گیرند که وزن زیادی را متحمل نشوند. قرار دادن یک وسیله مناسب در زیر آن می تواند مقاومت آن را تا اندازه زیادی بالا ببرد.

سوالات متداول
  • چرا بعد از انجام لوله کشی این سیستم تست می شود؟
    به دلیل اطمینان از عدم وجود نشتی و همچنین جلوگیری از مشکلات بعدی در سیستم لوله کشی، بعد از این فرآیند مرحله تست انجام می شود.
  • استفاده از کدام نوع لوله ها برای لوله کشی ساختمان مناسب تر است؟
    معمولاً لوله های پلیمری به دلیل مقاومت بالایی که در برابر خوردگی دارند، برای استفاده به عنوان لوله کشی ساختمان مناسب تر هستند.

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman