راهنمای انتخاب لوله مناسب برای لوله کشی آب ساختمان

راهنمای انتخاب لوله مناسب برای لوله کشی آب ساختمان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۲۷ | ۱۴۰۲/۰۴/۲۶

انتخاب لوله مناسب در حین انجام یک پروژه ساختمانی بسیار مهم است چرا که در موقعیت های مختلفی نیاز به استفاده از لوله های آب و همچنین لوله های فاضلاب خواهید داشت.

به گزارش اخبار ساختمان، یکی از مهم ترین و شاید ضروری ترین ابزارهای لوله کشی آب و فاضلاب، لوله و اتصالات آبی هستند. این لوله و اتصالات آبی دارای جنس ها و کیفیت های متفاوتی هستند. بنابراین شما برای داشتن یک انتخاب درست، ابتدا باید از جنس هریک از آنها اطلاعات کاملی را داشته باشید.

 

ما در این مقاله سعی داریم درباره انواع لوله و اتصالات آبی به همراه کاربرد هر یک از این لوله و اتصالات به شما توضیح کاملی ارائه دهیم. این توضیحات می تواند به شما جهت انتخاب لوله و اتصالات آبی کمک بسیاری کند، پس با ما همراه باشید.

 

چه مشخصاتی از لوله به هنگام خرید اهمیت دارد؟

 

در زمان خرید انواع لوله باید مشخصات انواع لوله را قبل از خرید بدانیم، سپس با توجه به کاربرد و حساسیت لوله مورد نظر، پارامترهایی را مد نظر قرار دهیم که برخی از آنها عبارتند از:

 

*  سایز لوله

*  ضخامت یا رده

*  آلیاژ و گرید مورد نظر

*  تست های پاس شده یا شرایط کاری لوله

*  مقدار مورد نیاز (متراژ، تناژ یا تعداد)

*  محل تخلیه

 

برای خرید انواع اتصالات ساختمانی باید به چه نکاتی توجه کنیم

 

اگر برای خرید لوله و اتصالات ساختمانی به بازار رفته باشید، حتماً با انواع مختلفی از اتصالات با برندها و جنس های مختلف رو به رو شده اید. همین مسئله ممکن است شما را دچار سردرگمی کرده باشد. بنابراین بهتر است قبل از خرید اتصالات ساختمانی نکات زیر را در نظر داشته باشید.

 

انتخاب لوله مناسب برای ساختمان های مسکونی، تجاری یا صنعتی به موقعیت مکانی، کیفیت آب و بودجه شما بستگی دارد. افراد متخصص در این حوزه ممکن است که لوله های زیادی مانند پلی اتیلن یا پی وی سی را به شما معرفی کنند.

 

اگر منطقه زندگی شما دارای آب و هوای خیلی سرد یا خیلی گرم است، باید این انتخاب را با دقت بسیار بیشتری انجام دهید، چرا که لوله ها در معرض چنین شرایطی واکنش های گوناگونی از خود نشان می دهند.

 

قبل از خرید، با مهندس و لوله کش ساختمانی باتجربه مشورت کنید. یک لوله کش ماهر می تواند به راحتی به شما بگوید که چه نوع اتصالاتی نیاز دارید. انتخاب نوع اتصالات در افزایش کیفیت لوله کشی بسیار موثر است.

 

در نظر داشته باشید به خاطر پول نباید از کیفیت عبور کنید. بخصوص برای لوله کشی ساختمان! زیرا تعمیرات لوله کشی در ساختمان ها بسیار طاقت فرسا و پرهزینه است. بنابراین با انتخاب لوله و اتصالات با کیفیت، تا سال ها خیال خود را از لوله کشی ساختمان راحت کنید.

 

برای خرید لوله و اتصالات بهتر است از فروشگاه های معتبر استفاده کنید زیرا محصولات آن ها معمولا دارای کیفیت بالایی بوده و شما می توانید با خیال راحت از آن ها خرید کنید.

 

لوله آب

 

انتخاب جنس مناسب برای لوله های آب

 

در حال حاضر لوله های بسیار زیادی به منظور انتقال آب و فاضلاب ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند. در گذشته استفاده از لوله های فلزی بیشترین طرفدار را در میان مردم داشت. اما اکنون قضیه کمی فرق کرده و پیمانکاران بیشتر به لوله های پلاستیکی تمایل دارند. برخی از بهترین لوله های آب رسانی عبارت اند از:

 

لوله PVC

 

پی وی سی با اختلاف محبوب ترین لوله در جهان بوده و برای انتقال آب آشامیدنی و فاضلاب به کار می رود. ضخامت لوله های PVC بسته به کاربرد مورد نظر تغییر می یابد. این لوله نشکن برای استفاده در انواع ساختمان ها و شرایط آب و هوایی سازگار بوده و در همان حال با قیمتی بسیار مناسب در دسترس است.

 

لوله UPVC

 

لوله های UPVC شباهت زیادی با لوله های PVC دارند، با این تفاوت که در ساختار آنها از هیچ نرم کننده ای استفاده نشده و به همین خاطر سخت تر هستند. یکی از دلایل علاقه زیاد به این لوله ها قیمت مناسب و سهولت بیشتر در جابجایی آنها است که هزینه های ساخت و ساز را تا حد زیادی کاهش می دهد.

 

لوله فولاد ضد زنگ

 

فولاد ضدزنگ می تواند ظاهری بسیار جذاب داشته باشد و به همین خاطر بیشتر برای آشپزخانه و حمام استفاده می شود. شاید بزرگ ترین مشکل این لوله ها قیمت بسیار بالای آنها باشد و به همین دلیل است که تنها در بخش هایی خاص از خانه به کار می روند.

 

لوله پلی اتیلن

 

لوله های پلی اتیلن کاملا انعطاف پذیر بوده و همین مسئله آنها را به گزینه ای محبوب برای ساختمان های مسکونی و مشاغل کوچک تبدیل کرده است. اگرچه نصب این لوله ها در مقایسه با بعضی از لوله های دیگر با هزینه های اولیه بیشتری همراه است، اما در آینده به تعمیر و نگهداری ناچیزی نیاز دارند.

 

بزرگ ترین اشکال بکارگیری لوله پلی اتیلن برای آب رسانی این است که اشعه ماوراء بنفش به آن ها آسیب می زند و از همین رو نمی توان آنها را در معرض نور خورشید قرار داد.

 

لوله مسی

 

لوله های مسی از دیرباز به دلیل طول عمر بالا و قابلیت اطمینان از مصالح محبوب هستند. این لوله ها در برابر خوردگی مقاوم بوده و برای انتقال آب سرد و گرم عملکردی مناسب دارند. اما لوله های مسی باید به یکدیگر لحیم شوند و برای نصب به اتصالات زیادی نیاز دارند.

 

لوله چدنی

 

چدن معمولا به عنوان لوله سایز بزرگ در آن دسته از ساختمان های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد که نیاز چندانی به رعایت تمام الزامات بهداشتی وجود ندارد. لوله های چدنی وزن بالایی دارند و همین مسئله استفاده از آنها را در پروژه های وسیع بسیار سخت تر می کند. شایان ذکر است که لوله های چدنی را می توان در انواع سایز از ۴ تا ۲۰ اینچ پیدا کرد.

 

نکات مهم در انتخاب جنس لوله و اتصالات آبی

 

به دلیل وجود املاح و مواد شیمیایی در آب، باید لوله ها در برابر مواد شیمیایی مقاومت بالایی داشته باشند. زیرا در اثر خوردگی و زنگ زدگی این لوله ها امکان ورود مواد مضر به داخل آب افزایش می یابد.

 

به نشان استاندارد موجود در روی لوله بسیار توجه کنید.

 

لوله های آبی نباید بر کیفیت آب اثری بگذارند.

 

لوله ای که  به عنوان لوله کشی آب و فاضلاب انتخاب می کنید باید موارد زیر را دارا باشد:

 

-  مقاومت در برابر فشار زیاد

-  مقاوم در برابر انواع آسیب‌دیدگی

-  داشتن مقاومت بالا در برابر حرارت

-  مقاومت در برابر خوردگی

 

اتصالات لوله ها یکی از بخش های بسیار مهم برای انواع لوله کشی هستند. با استفاده از اتصالات می توان لوله ها را به یکدیگر متصل کرد، باعث تغییر جهت خط لوله شد و یا انشعابات دیگر را به خط لوله متصل کرد. اتصالات لوله ها با توجه به جنس لوله ها انتخاب می شوند.

 

اتصالات لوله آب

 

انواع اتصالات لوله کشی ساختمان

 

قطعاً نوع لوله کشی ساختمان تأثیر بسزایی در طول عمر لوله ها و اتصالات ساختمان دارد. بنابراین سیستم لوله کشی باید به گونه ای طراحی شود که بتوان از اتصالات مناسب استفاده کرد.

 

در سالهای اخیر، انواع مختلفی از اتصالات لوله کشی با کاربردهای مختلف ساخته شده است که هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند. در اینجا انواع متداول اتصالات آورده شده است.

 

اتصالات مغزی

 

اگر هنگام لوله کشی می خواهیم دو لوله یا دو قطعه را به هم متصل کنیم از اتصالات مغزی استفاده می کنیم. آجیل در واقع لوله های کوچکی است که از دو طرف به صورت نخ در می آیند. یعنی دنده ها در دو طرف لوله ایجاد می شوند.

 

این دنده ها امکان استفاده از آنها برای اتصال لوله ها را فراهم می کند. یکی دیگر از کاربردهای اتصالات مغزی افزایش یا کاهش قطر لوله ها است. قطر یک طرف این نوع مغز بیشتر از طرف دیگر است. بنابراین می توان دو لوله با قطرهای مختلف را به هم متصل کرد.

 

مهره ماسوره

 

این نوع از اتصالات را احتمالا همه شما دیده اید! زیرا کاربرد فراوانی در لوله کشی ساختمان دارد. طراحی مهره ماسوره به صورت سه تکه ای انجام شده است. این تکه ها شامل نری و مادگی و همچنین قسمت ارتباط دهنده هستند که با توجه به نوع کاربرد دارای رزوه های مختلفی است. مهره ماسوره سه کاربرد بسیار مهم دارد که عبارت هستند از:

 

*  کاربرد در سیستم های لوله کشی بسته در ساختمان

*  برای متصل کردن دستگاه های مختلف مثل آب گرم کن، پکیج دیواری و

*  استفاده در کنار شیرهای قطع و وصل کننده

 

درپوش لوله

 

ساده ترین نوع اتصالات ساختمانی هستند که برای انسداد لوله ها استفاده می شوند. اگر بخواهیم یک لوله با قطر کم را مسدود کنیم، درپوش های چهار گوشه بهترین گزینه است. برای مسدود کردن لوله های با قطر زیاد نیز درپوش های شش گوشه پیشنهاد می شود.

 

بوشن ها

 

بوشن یک نوع از اتصالات لوله کشی است که داخل آن به صورت کامل رزوه شده است. بنابراین می توان از آن ها برای متصل کردن لوله هایی استفاده کرد که سطح بیرونی آن ها رزوه شده (یعنی داخل آن شیارهایی ایجاد شده) باشد. انواع بوشن را بر اساس نوع کاربرد به سه دسته تقسیم می کنند که عبارتند از:

 

بوشن معمولی: اگر بخواهیم دو لوله با قطر یکسان را به هم متصل کنیم از بوشن های معمولی استفاده می کنیم.

بوشن تبدیل: برای اتصال دو لوله با سایزهای مختلف کاربرد دارد.

بوشن روپیچ توپیچ: این نوع از بوشن ها دارای طراحی خاصی هستند. یک طرف آن رزوه داخلی و طرف دیگر آن رزوه خارجی دارد. بنابراین می توان به وسیله آن ها مقدار کمی به طول لوله اصلی اضافه کرد.

 

انواع فلنج و واشر

 

فلنج نوعی صفحه چدنی است که می توان برای بستن اتصالات لوله کشی مخصوص از آن استفاده کرد. از واشرها برای آب بندی فلنج نیز استفاده می شود. نصب فلنج ها باید بسیار دقیق انجام شود زیرا اگر پیچ ها به درستی محکم نشوند، ممکن است به لوله کشی آسیب برساند.

 

اتصالات سه راهی

 

این نوع اتصالات بسیار رایج است و در تمام سیستم های لوله کشی ساختمانی استفاده می شود. استفاده ویژه از سه راهی ایجاد شاخه های فرعی در مسیر اصلی لوله کشی است. با استفاده از این اتصالات می توان آب را به مناطق مختلف ساختمان منتقل کرد. بر اساس نوع طراحی به سه دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

 

سه راهی تبدیلی

 

اگر بخواهیم از لوله های با قطر یکسان انشعاب بگیریم باید از سه راهی تبدیل استفاده کنیم. این سه راهی ها نیز دارای رزوه های مختلفی هستند.

 

سه راهی قائم

 

اگر لوله های اصلی دارای زاویه 90 درجه باشند و بخواهیم از آن ها انشعاب بگیریم باید از سه راهی قائم یا سه راهی معادل استفاده کنیم. رزوه های این سه راهی به سمت داخل است.

 

سه راهی 45 درجه

 

این اتصالات نیز برای انشعاب گرفتن در زاویه های 45 درجه کاربرد دارد.

 

اتصالات چهار راهی

 

این نوع از اتصالات نیز مانند سه راهی ها برای ایجاد انشعاب و گسترش لوله کشی به نواحی مختلف ساختمان استفاده می شود. تنها تفاوت آن ها بیشتر شدن تعداد انشعاب از سه به چهار است که می تواند کاربردهای منحصربفردی داشته باشد.

 

اتصالات زانویی

 

در سیستم های لوله کشی گاهی لازم است که مسیر لوله ها را تغییر دهیم. به همین منظور از انواع زانویی می توان استفاده کرد. زانویی ها را بر اساس نوع کاربرد به سه دسته تقسیم می کنند که عبارتند از:

 

زانویی تبدیل: این نوع از اتصالات برای تغییر مسیر لوله های با قطر مختلف استفاده می شود.

زانویی 90 درجه: به آن ها زانویی چپقی نیز گفته می شود و برای تغییر جهت لوله ها به اندازه ی 90 درجه مورد استفاده قرار می گیرند.

زانویی 45 درجه: اگر بخواهیم مسیر لوله کشی را به اندازه ی 45 درجه منحرف کنیم، از زانویی های 45 درجه استفاده می کنیم. در این نوع زانویی ها میزان گرفتگی لوله بسیار کم تر از زانویی های 90 درجه است. بنابراین در سیستم های لوله کشی بهتر است از این نوع اتصالات بیشتر استفاده شود.

 

خرید لوله مناسب برای آب رسانی

 

اگر هنوز هم نمی دانید که کدام یک از لوله ها برای ساختمان مسکونی شما مناسب تر است یا در مورد آنها شک دارید، به هیچ عنوان عجله نکنید. به یاد داشته باشید که راه اندازی سیستم لوله کشی آب منزل به عنوان یک پروژه طولانی مدت به حساب می آید، چرا که هرگونه تعمیر و تعویض آنها به حفاری و بازسازی خانه نیاز خواهد داشت.

 

در حال حاضر می توان گفت برندهای ایزی پایپ، نیوپایپ، آذین لوله، نیوفلکس، پلی ران اتصال، سوپرپایپ، پلیمر گلپایگان، یزد بسپار، نیک بسپار یزد، لوله آسیا و... جایگاه بسیار خوبی در بازار داخلی دارند و برای خرید می توان به این برندها اعتماد داشت.

 

بیشتر بخوانید: لوله کشی فاضلاب ساختمان چه اصولی دارد؟

سوالات متداول
  • رنگ خطوط روی لوله پلی اتیلن نشان دهنده چیست؟
    رنگ روی لوله ها نشان دهنده کاربرد آنها در صنعت است. در ایران لوله های مشکی، مشکی با راه های آبی برای مصارف آب و فاضلاب و زرد و مشکی با خط های زرد برای مصارف گاز رسانی مورد استفاده قرار می گیرد. این رنگ ها ممکن است در کشورهای دیگر کمی متفاوت باشد بنابراین همیشه در هنگام خرید دقت کنید.

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman