نبشی و کاربردهای آن در صنعت ساختمان

نبشی و کاربردهای آن در صنعت ساختمان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۵۶ | ۱۴۰۲/۰۷/۰۴

نبشی، پروفیلی است که سطح مقطع آن بصورت دو ضلع عمود برهم بوده و یکی از مهم ترین مصالح ساختمانی به شمار می رود که به صورت مرکب و تنها در پروژه های عمرانی، ساختمانی و صنعتی استفاده می شود.

به گزارش اخبار ساختمان، اگر به سازه­ های مختلف دقت کرده باشید، متوجه می شوید که بخش ­های مختلف سازه که وظیفه تحمل بار را بر عهده دارند، لازم است تا به هم متصل شوند. برای اتصال این بخش ها از قطعات مختلفی استفاده می شود که یکی از مهم­ ترین آن­ها نبشی است.

 

اما وظیفه­‌ نبشی تنها اتصال بخش ­‌های مختلف سازه به هم نیست بلکه نقش مهم یکنواخت کردن توزیع بار را برای جلوگیری از تخریب سازه بر عهده دارد.

 

از آن جایی که سازه ها در محیط­ های متنوعی ساخته می­ شوند، بهتر است بدانیم در هر محیط از نبشی با چه جنس و خواصی بهتر است استفاده کنیم. علاوه بر این با توجه به شکل سازه باید از نبشی با ابعاد مناسبی استفاده کنیم به گونه‌ای که تأثیر آن را هم بر وزن کل سازه بتوانیم اندازه گیری کنیم.

 

نبشی فولادی چیست؟

 

نبشی (angel) فولادی مقطعی طویل است که از دو بال تشکیل شده که عرض این بال ها می‌تواند مساوی یا نامساوی باشد. زاویه بین این دو بال نیز می تواند 90 درجه باشد که در این صورت آن را با حرف انگلیسی L می شناسند و اگر دو بال با زاویه ای متفاوت در کنار یکدیگر قرار گرفته باشند آن را با حرف انگلیسی V نمایش می دهند.

 

نبشی چیست؟

 

انواع نبشی از نظر اندازه بال ها

 

نبشی ها از نظر اندازه بال ها هم با هم تفاوت هایی دارند. همان طور که اشاره کردیم به ضلع ها یا مقاطع کناری نبشی، بال نبشی گفته می شود. نبشی ها از نظر این ویژگی به دو دسته بال مساوی و بال نامساوی تقسیم می شوند.

 

نبشی بال مساوی

 

همانگونه که از نام این نوع نبشی هم می توان تشخیص داد، از بال های برابر و مساوی تشکیل شده اند. یعنی مقاطع هر دو طرف نبشی به یک اندازه است. برای مشخص کردن اندازه بال این نبشی ها از حرف L انگلیسی و اندازه بال در کنار هم استفاده می شود. برای مثال بر روی یک نبشی که دارای بال های مساوی پنج سانتیمتری است، L50 ثبت می شود. یعنی هر بال این نبشی 50 میلیمتر است.

 

نبشی بال نامساوی

 

این دسته از نبشی ها دارای مقاطع یا بال های نامساوی هستند. بنابراین یکی از بال های آن از دیگری بزرگ تر است. برای نشان دادن اندازه بال این نبشی ها هم از حرف L و دو اندازه برای هر کدام از بال ها استفاده می شود. برای مثال بر روی یک نبشی که دارای اندازه بال‌های پنج و هفت سانتیمتری است، L50 * 70 ثبت می شود. یعنی یکی از بال ها 50 میلیمتر و دیگری 70 میلیمتر است.

 

انواع نبشی

 

انواع نبشی از نظر روش تولید

 

نبشی ها غیر از اینکه ممکن است از نظر ظاهر متفاوت باشند، از لحاظ روش های تولید نیز فرق هایی دارند. نبشی ها به دو روش پرسی و فابریک دسته بندی می شوند.

 

نبشی پرسی

 

نوعی نبشی است که ابتدا به صورت یک تکه ورق با طول ۶ متر بوده که از وسط عرض ورق،خم شده و به شکل نبشی درمی آید. در واقع ماهیت اولیه آنها ورق است و به صورت سفارشی تولید می شوند.

 

نبشی فابریک

 

در این روش، فلز گداخته از ابتدا به صورت گرم شکل دهی می شود و در نهایت یک قطعه فلزی با دو بال عمود بر هم تولید می شود. برخی از خواص و ویژگی های مکانیکی درباره دو نوع پرسی و فابریک با توجه به نحوه تولید با هم متفاوت است.

 

انواع نبشی بر­اساس جنس نبشی و محل کاربرد

 

مهم­ ترین دسته بندی نبشی ­ها، بر­اساس جنس و محل کاربرد نبشی ها در ساخت و ساز است. اما قبل از هرچیزی بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که با توجه به محل استفاده از نبشی های فولادی که گاهی برای ساخت سازه های مرتفع در هوا قرار می­ گیرند و گاهی در مجاورت دریا، این محیط­ ها می­ توانند باعث خورده شدن فولاد شوند. بنابراین لازم است تا با استفاده از روش­ هایی، مقاومت به خوردگی فولاد را بهبود دهیم. در ادامه با تعدادی از پرکاربردترین نبشی­ ها آشنا خواهیم شد.

 

مشخصات نبشی گالوانیزه

 

برای ساخت این نبشی از فولاد گالوانیزه شده استفاده شده است. فولاد گالوانیزه شده فولادی است که بر آن روکشی از جنس روی کشیده شده. وجود این روکش سبب محافظت از فولاد در برابر خوردگی به روش حفاظت کاتدی می شود. بنابراین می توان از آن در محیط های حساس به خوردگی مثل محیط های حاوی مواد اسیدی استفاده کرد.

 

مشخصات نبشی ضدزنگ

 

این نبشی از فولاد ضد­زنگ ساخته شده است. فولاد ضد­زنگ فولادی است که در آن برای بهبود مقاومت به خوردگی به روش آلیاژسازی، از افزودن عنصر کروم به ترکیب، استفاده شده است. وجود کروم در ترکیب این فولاد تأثیر چشمگیری در افزایش مقاومت به خوردگی دارد. بنابراین می­ توان از نبشی ضد­زنگ در کاربردهایی با حساسیت بالاتر، مثلاً ساخت دکل های مخابراتی یا برج ­های مرتفع و یا در محیط­ های دریایی استفاده کرد.

 

مشخصات نبشی اسپیرال

 

مهم­ ترین ویژگی این نبشی انعطاف پذیری بالای آن است که سبب شده در برابر سوراخکاری، مقاومت بالایی داشته باشد.

 

نبشی ها در کجا مورد استفاده قرار می گیرند؟

 

این محصولات به دو صورت شاخه ای و لقمه (خرد) در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله کاربرد این محصول می توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

-  از محصولات با سایز 50 تا 150 میلیمتر برای اتصال پل ها به ستون ها، تیرآهن ها به بیم های باربر، ستون ها به صفحات در فونداسیون استفاده می شود.

-  ساخت ستون و خرپا

-  استفاده از نبشی لقمه در سازه های مرتبط با آسانسورها

-  استفاده از تیرچه نبشی در سقف های کرمیت

-  استفاده برای اتصالات ساده در سازه

-  استفاده در بادبند و سازه های LSF

-  دکل انتقال نیرو

-  ماشین آلات صنعتی

-  مهار دیوارهای سفالی

 

کاربرد نبشی در ساختمان سازی

 

کاربرد نبشی در ساختمان سازی چیست؟

 

سال هاست که ساختمان سازان از ارزش نبشی در ساخت و ساز آگاه بوده‌ و از آن بهره می برند. کاربرد نبشی در ساختمان سازی زمانی مشخص می شود که قرار است استحکام قسمتی از سازه را بدون افزایش وزن آن، بیشتر کنیم. از کاربردهای عمده نبشی در صنعت ساختمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

-  اجرای وال پست با نبشی یا نبشی کشی ساختمان

-  نبشی‌کشی نما

-  اتصال اجزا در اسکلت فلزی

-  و ...

 

نحوه محاسبه وزن نبشی

 

وزن نبشی بر حسب کیلوگرم بوده و برای محاسبه آن می توانید از فرمول زیر استفاده نمایید:

 

ضخامت نبشی (متر) × طول (متر) × اندازه بال ها (متر) × ۷۸۵۰ × ۲ = وزن محصول (کیلوگرم)

 

کارخانجات تولید نبشی در ایران

 

از تولید کنندگان نبشی در کشور می توان از کارخانه فولاد ناب تبریز، آریان فولاد، فولاد کوهپایه، شرکت فولاد اصفهان و گروه صنعتی شکفته نام برد.

 

سوالات متداول
  • نبشی به چه منظور در ساختمان استفاده می شود؟
    نبشی ها یکی از مهم ترین مصالح فلزی هستند که از قرار گرفتن دو بال یا مقطع فلزی بر روی هم ایجاد شده اند. این ساختار خاص آنها باعث افزایش چندین برابری استحکامشان در واحد طول می شود.
  • نبشی لقمه چیست؟
    در بسیاری از موارد نیاز به استفاده از تکه های کوچک تر نبشی ها وجود دارد. در این هنگام نبشی های معمولی را به قطعات کوچک تر برش می دهند که به آنها نبشی لقمه گفته می شود.
  • کاربرد نبش های چیست؟
    نبشی ها در بسیاری از موارد گوناگون کاربرد دارند که مهم ترین آنها در حوزه ساختمان و به طور کلی سازندگی است. نبشی ها به دلیل استحکام بالای خود، می توانند باعث تقویت و ایجاد تکیه گاه در سازه ها شوند.

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman