ویژگی های یک چراغ خطی توکار با کیفیت چیست؟

ویژگی های یک چراغ خطی توکار با کیفیت چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۷:۱۶ | ۱۴۰۱/۰۲/۰۱

ظرافت و زیبایی، اولین حس­‌هایی هستند که به هنگام نورپردازی با چراغ­‌های خطی توکار به فضا منتقل می ­شوند.

به گزارش اخبار ساختمان، ظرافت و زیبایی، اولین حس­‌هایی هستند که به هنگام نورپردازی با چراغ­‌های خطی توکار به فضا منتقل می­شوند. انواع چراغ خطی توکار بدون لبه و با لبه از محصولاتی هستند که در نورپردازی مدرن جای ویژه­‌ای دارند اما تنوع زیاد چراغ­‌های توکار باعث شده تا در برخی مواقع انتخاب چراغ­‌های خطی توکار، به فرایندی پیچیده تبدیل شده و یا مشکلات جانمایی و نصب آن به دلیل انتخاب چراغ نامناسب، بعضا فرایند خرید چراغ خطی را از یک خرید راحت خارج کند. در این مقاله اکووات به ویژگی­‌های یک چراغ خطی توکار با کیفیت اشاره شده تا به کمک آن بتوانید چراغ توکار مورد نظر خود را به راحتی انتخاب کنید.

 

چراغ خطی توکار

 

با لبه یا بدون لبه، مسئله این است!

سلیقه طراحان نورپردازی و مصرف­‌کنندگان ادوات روشنایی در استفاده از چراغ خطی توکار به دو دسته تقسیم می‌­شود. برخی چراغ­‌های خطی توکار با لبه را به دلیل کانسپت طراحی خود انتخاب نموده و با استفاده از یک چراغ خطی لبه‌­دار با رنگ متضاد با سقف، خطوطی موازی با خط نوری روی سقف یا دیوار ایجاد می­‌کنند. در برخی موارد هم برای ساده­تر شدن فرایند نصب این نوع از چراغ­‌های خطی توکار انتخاب می­شود. در چراغ­‌های توکار لبه‌­دار تنها کافی است که برشی با عرض به اندازه بیشتر از سایز چراغ بدون لبه و کمتر از سایز چراغ با لبه در دیوار ایجاد شود. به طور مثال برای نصب چراغ­‌های خطی توکار اکووات با عرض برش 6 سانتی­متر که از هر طرف 1 سانتی­متر هم به عنوان لبه اضافه آن در نظر گرفته­ شده، برشی به عرض 6.5 تا 7 سانتی­متر کافی است.

 

چراغ خطی توکار بالبه

 

از سویی دیگر چراغ­‌های خطی توکار بدون لبه ظاهری ظریف­تر بدون مشخص شدن بدنه چراغ خطی را دارا بوده و در فضاهایی به کار می­روند که در طراحی نورپردازی آن، تنها اثر نور و نه بدنه چراغ در دکوراسیون در نظر گرفته شده ­است. طبیعتا در این شکل از چراغ خطی توکار زیبایی نورپردازی فضای شما دوچندان خواهد شد اما باید در نظر داشت که چراغ خطی توکار بدون لبه پیش از تکمیل کناف نصب شده و سپس روی لبه آن با کناف پوشیده می­‌شود.

 

چراغ خطی توکار بدون لبه

 

ماژولار بودن چراغ خطی توکار، همه چیز را از ابتدا آسان خواهد کرد

 

بهتر است از همین ابتدا بگوییم که بهترین چراغ­‌های خطی، چراغ­‌های خطی ماژولار هستند. در این چراغ‌­ها هر قسمت از منبع نور تحت عنوان یک ماژول، به صورت جداگانه قابل جداسازی و تعویض است. علاوه بر این چراغ­‌های خطی توکار با ماژول جریان ثابت، خصوصا چراغ­‌هایی با استاندارد زاگا، از نظر طول عمر و کیفیت نور بهترین چراغ­‌های خطی ماژولار هستند. استاندارد زاگا استانداردی مربوط به طول و ابعاد فیزیکی چراغ خطی است و چراغ‌­هایی با استاندارد زاگا در همه جای دنیا به یک صورت و تحت یک استاندارد واحد تولید می‌­شوند. بدین ترتیب از نظر تامین و تعویض، به هیچ مشکلی دچار نمی­شوند. به عنوان مثال در چراغ­‌های خطی ماژولار توکار اکووات از ماژول­‌های استاندارد زاگای تولید اکووات که برای اولین بار در ایران تولید شده ­است استفاده می‌­شود.

 

کیفیت نور خروجی بالا

 

فلیکر یا چشمک زدن نور یکی از مشکلاتی است که بسیاری از چراغ­‌ها علی­رغم ظاهر زیبا، به دلیل ضعف درایور دچار آن هستند. این مسئله معمولا به وسیله دوربین گوشی قابل مشاهده است. فلیکر یا چشمک به مرور باعث خستگی چشم و سردرد شده و این مسئله ممکن است برای افراد حاضر در فضای نورپردازی شده با چراغ­‌های خطی توکار فلیکردار آزار دهنده باشد. بنابراین سعی کنید در استفاده از چراغ­‌های خطی توکار، حتما به سراغ چراغ­‌های بدون فلیکر بروید.

*  مورد دوم در خصوص کیفیت نور خروجی، شاخص نمود رنگ نور ساطع شده از چراغ است. شاخص نمود رنگ یا CRI بیانگر میزان شباهت رنگ اجسام زیر نور چراغ به رنگ طبیعی آن­ها در نور خورشید است. بهترین انتخاب در بین چراغ­‌های خطی چراغی با CRI بالاتر از 90 می­باشد.

*  در داخل هر ماژول چراغ­‌های خطی توکار اکووات از 24 عدد چیپ برند OSRAM استفاده شده که نوری با CRI بالاتر از 95 را ساطع می‌­کند. همچنین درایور استفاده شده در داخل این چراغ به گونه‌­ای است که نور خروجی کاملا بدون فلیکر بودن و همه این­ها چراغ­‌های خطی توکار اکووات را به یک نمونه خوب از چراغ­‌های خطی توکار تبدیل کرده­ است.

 

نور یکپارچه بدون نقاط تاریک

 

یکی از نکات مهم در طراحی و ساخت چراغ­‌های خطی توکار، رعایت جزییات در طراحی و برش قطعات به گونه‌­ای است که چراغ نصب شده در نهایت فاقد نقاط تاریک و بدون نور باشد چرا که وجود این نقاط در طول خطوط نوری، از زیبایی چراغ و نمایش پیوستگی آن کاسته و جلوه بدی به نورپردازی می­دهد. ایجاد این نقاط به دلیل مشکل قرارگیری رفلکتورها و جانمایی و برش نامناسب ماژول‌­ها در نقاط زاویه­‌دار چراغ رخ می­دهد.

 

چراغ خطی اکووات

 

در چراغ­‌های خطی توکار اکووات این جزییات به گونه‌­ای دیده شده که نور خروجی کاملا به صورت یکپارچه در طول چراغ خطی پخش شده و بنابراین دیگر خبری از نقاط تاریک در طول چراغ خطی روشن نیست. طراحی این چراغ­‌ها کاملا مطابق با پروژه نورپردازی شما صورت گرفته و چراغ در نهایت به گونه‌­ای سفارشی­‌سازی می­‌شود که در فضای مورد نظر جلوه‌­ای مناسب داشته­ باشد. این موضوع مسئله­‌ای است که در طراحی سیستم‌­های نورپردازی نقش بسزایی ایفا می­‌کند.

 

اگر در خصوص چراغ­‌های خطی اکووات و یا مشاوره جهت نورپردازی با چراغ­‌های خطی توکار با لبه و بدون لبه نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، از قسمت ارتباط با کارشناسان اکووات، سوالات خود را با ما در میان بگذارید.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman