ساخت و ساز در روستاها متوقف شده است

ساخت و ساز در روستاها متوقف شده است
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۵۰ | ۱۴۰۱/۰۲/۰۴

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه رشد قیمت تمام شده ساخت مسکن امسال بیشتر از ۱۵ درصد نخواهد بود گفت: عدم پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی این درصد را جابجا خواهد کرد.

به گزارش اخبار ساختمان، در حالیکه ماه دوم سال جاری آغاز و خبری از پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی در روستاها نیست خبرها حاکی از این است که رشد برخی اقلام و محصولات ساختمانی و به خصوص برخی اقلام ریز و کوچک مثل کلید و پریز و سیم آلات در کنار عدم پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی قیمت تمام شده ساخت در روستاها را افزایش داده است.

 

اگر چه برخی از مقامات ارشد بنیاد مسکن بر این باور هستند که امسال حداکثر رشد قیمت تمام شده ساخت مسکن ۱۵ درصد خواهد بود اما بنا به گفته برخی سازندگان مسکن و متقاضیان ساخت در روستاها این رشد قیمت قطعا از این عدد اعلام شده بالاتر خواهد بود.

 

هزینه ساخت مسکن در روستاها چقدر افزایش خواهد یافت؟

 

مجید جودی معاون بازسازی بنیاد مسکن در پاسخ به این پرسش که گفته می شود با توجه به رشد دستمزدها و سایر اقلام مصالح ساختمانی متوسط ساخت مسکن در روستاها امسال افزایش چشمگیری پیدا کند؟ گفته بود که متوسط ساخت مسکن در روستاها برای یک واحد مسکونی قابل سکونت و نه اینکه به اتمام برسد متری ۴.۵ تا ۵ میلیون تومان است. اینکه وام ۱۰۰ میلیون تومانی پیشنهاد شد که به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یابد برای این بود که حداقل ۷۰ درصد هزینه ساخت برای یک واحد مسکونی ۶۰ متری را در بر بگیرد و پوشش دهد.

 

پرداخت وام مسکن روستایی به کجا رسید؟

 

اما اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پاسخ به این پرسش که ورود به ماه دوم سال نیز نشان داد که از ابلاغ وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی به بانک ها خبری نیست؟ گفت: این عدم ابلاغ وام مسکن روستایی تنها به ضرر متقاضیان مسکن روستایی نخواهد بود بلکه این اقدام به تمام کشور ضرر خواهد رساند. چرا که هر چقدر این تسهیلات دیرتر به دست متقاضیان برسد روزی چند صد واحد مسکونی نوسازی و احداث نخواهد شد.

 

وی با بیان اینکه این عدم احداث و بازسازی چند صد واحد مسکونی به ضرر اقتصاد کشور خواهد بود گفت: وقتی تا پارسال یک واحد مسکونی در روستا می توانست به عنوان مثال با متری پنج میلیون تومان به اتمام برسد امسال باید همان واحد مسکونی با درصدی بالاتر به نقطه پایانی و تکمیل برسد.

 

ساخت و ساز در روستاها نیمه تمام مانده است

 

به گزارش خبرگزاری بازار، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد رشد قیمت تمام شده ساخت مسکن در سال جاری از میزان بالاتری نسبت به سال های قبل پیدا کند؟ چرا که رشد ۵۷ درصدی دستمزدها و رشد قیمت سیمان و فولاد را داشته ایم؟ گفت: اعتقاد بنده این است که امسال قیمت تمام شده مسکن در روستاها ۱۵ درصد افزایش یابد. اما وقتی وام ساخت مسکن در روستاها که بارها رئیس جمهور به آن تاکید کرده و مصوب دولت و شورای عالی مسکن است ابلاغ نمی شود باید گفت که روند مناسب نوسازی و بازسازی مسکن روستایی به مشکل خواهد خورد.

 

وی ادامه داد: اما بنیاد مسکن نیز در خصوص جلوگیری از رشد قیمت مصالح ساختمانی اقدامات مناسبی داشته است و شرکت های زیر مجموعه بنیاد مسکن افزایش خوبی برای تولید مصالح ساختمانی داده اند. پس اگر این اقدامات در کنار اجرایی شدن وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی انجام و اجرایی شود قیمت تمام شده ساخت مسکن تا ۱۵ درصد افزایش را تجربه خواهد کرد.

 

آنطور که از روستاها خبر می رسد این روزها در اغلب روستاها هر ساخت و سازی هم که در حال انجام است فقط و فقط با منابع مالی خود روستاییان شکل می گیرد و رشد قیمت انواع مصالح ساختمانی به خصوص سیمان و آهن الات و میلگرد باعث شده تا اغلب ساخت و سازها متوقف و نیمه کار باقی بماند.

 

وام مسکن روستایی چقدر است؟

 

برای ساخت مسکن روستایی ۲۰۰‌ میلیون تومان وام با سود پنج ‌درصد در نظر گرفته شده است. بر اساس اعلام مسوولان نوسازی مسکن در روستاها، این نهضت باید ادامه پیدا کند به گونه ای که تا سال ۱۴۱۰ هیچ مسکن غیرمقاوم روستایی در کشور وجود نداشته باشد.

 

بر اساس قانون جهش تولید مسکن مصوب خرداد سال گذشته باید سالانه یک میلیون مسکن احداث شود که ۲۰۰‌ هزار واحد از این یک میلیون، مسکن روستایی خواهد بود.

 

تاکنون این وام به بانک های عامل ابلاغ نشده است بنابراین سبب توقف در ساخت مسکن روستایی شده است. اگر ۲۰۰‌ هزار واحد را به ۳۶۵ روز سال تقسیم کنیم باید روزانه ۵۵ واحد مسکن روستایی احداث می شد.

 

بیشتر بخوانید: قیمت واحدهای نهضت مسکن چقدر است؟

 

سوالات متداول
  • وام مسکن روستایی چقدر است؟
    مصوبه‌ای که به تائید رئیس‌جمهور رسید و ابلاغ شد این بود که وام مسکن روستایی ۲۰۰ میلیون تومان و سود ۵.۵ درصد بوده و ضمانت آن به‌صورت سفته زنجیره‌ای سه نفره و بازپرداخت بیست‌ساله است.

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman