اجاره نشینی در کرمان همچنان سخت تر می شود

اجاره نشینی در کرمان همچنان سخت تر می شود
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۱۶ | ۱۴۰۱/۰۲/۲۲

کم کم به فصل جابه جایی نزدیک می شویم و نگرانی مستاجران از رشد نرخ اجاره بها افزایش پیدا می کند از سویی عده زیادی از مالکان و دلالان هم دندان طمع را برای بالا بردن اجاره بها تیز کرده اند.

به گزارش اخبار ساختمان، عدم نظارت بر بازار خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن در کرمان سبب شده تا سلیقه ای عمل کردن در این بخش زیاد از حد باشد و مالکان و دلالان قیمت ها را به گونه ای وضع می کنند که با معیشت شان جور در بیاید و هر قیمتی که دلشان خواست را به مستاجران ارائه کنند.

 

دلالان هر روز برای بالا بردن قیمت ها دست به ابتکاری جدید می زنند. یکی از این راه ها مراجعه به سایت دیوار و شیپور و اپلیکیشن هایی شبیه اینهاست که در آنجا اقدام با درج قیمت های نجومی تلاش خود را برای ایجاد حباب در بازار مسکن می کنند.

 

البته این فقط یکی از راه هایی است که دلالان برای جذب مشتری به کار می برند. از سویی دیگر حضور پررنگ دلالان در بخش خرید و فروش نیز باعث شده تا اوراق تسهیلات نیز به بالاترین نرخ خود برسد و خریداران واقعی از خرید منصرف شده و مجددا به سمت اجاره نشینی رفته اند.

 

بازی دو سر باخت مستاجران

 

در سال های اخیر شاهد رشد بیش از ۵۰ درصدی اجاره بهای مسکن بودیم و نرخ اجاره بها از ابتدای تابستان مشخص می شود. رشد بالای اجاره بهای مسکن در دو سه سال اخیر باعث شد تا بسیاری از مستاجران در کرمان به حاشیه شهر رانده شوند و مشکلات زیادی برای افرادی که دارای مسکن نیستند، به وجود آمد.

 

این مساله نشانگر آن است که بخش مسکن به ویژه در بحث اجاره بی در و پیکر است و هر روز شاهد نرخ بیشتری نسبت به روز قبل هستیم. هر سال دقیقا در روزهای آغاز پیک جابجایی شاهد نرخ های عجیب و غریب اجاره خانه در استان کرمان هستیم.

 

بسیاری از مستاجران برای فراهم کردن پول رهن و پرداخت آن به مالکان دچار سختی می شوند و بسیاری نیز توان فراهم کردن این پول را ندارد و مجبور می شوند به حاشیه شهر پناه ببرند.

 

اغلب مردم به ویژه اجاره نشین ها با شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه توانایی مالی مناسبی ندارند و درآمدشان با تورم و نرخ رشد کرایه خانه و رهن همخوانی ندارد.

 

صاحبخانه ها ترجیح می دهند پول پیش را بالا ببرند و مبلغ بیشتری را دریافت کنند اما تورم اقتصادی در ایران باعث می شود که پول رهنی که مستاجر نزد صاحبخانه می گذارد آب برود و ارزش چندانی ندارد.

 

مستاجر بودن یک بازی دو سر باخت است و مستاجران چاره ای برای گریز از این مهلکه ندارند.

 

مستاجرها از مریخ نیامده اند

 

مهدوی یکی از شهروندان کرمانی است که در یکی از املاکی ها به دنبال اجاره منزل است می گوید: اجاره بهاها نجومی شده در حالی که ملک ها تمیز و بدون مشکل نیستند و این واقعا ناراحت کننده است.

 

وی تصریح کرد: صاحبخانه ها هزار جور شرط و ادا دارند اما کاش خود را یک لحظه جای مستاجرها می گذاشتند و می دیدند آیا این قیمت های سلیقه ای شان منصفانه است؟

 

وی افزود: مستاجرها هم اهل همین شهر و همین کشور هستند بخدا ما از مریخ نیامده ایم و فضایی نیستیم.

 

مهدوی ادامه داد: گرانی کمر ما را شکسته است و اجاره خانه هم نمی گذارد نفس بکشیم کاش موجرها هم به این مساله دقت می کردند و اجازه می دادند در این روزهای سخت ما هم نفس بکشیم و در کنار ما باشند تا بتوانیم از پس دیگر مخارج بر بیاییم.

 

تورم به شکل کلی باید حل شود تا مسکن هم ارزان شود

 

البته دولت نیز اقداماتی را برای مستاجران انجام داد که می توان به پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن و... اشاره کرد که این مساله هم نتوانست در این بازار کمکی به مستاجران کند زیرا اجاره بهای مسکن رشد سرسام آور و افسارگسیخته‌ ادامه داری دارد.

 

یک فعال حوزه مسکن در کرمان در این خصوص اظهار کرد: مسئولان تصور می کنند با ساخت یک میلیون مسکن در سال در قالب طرح های مختلف می توانند ترمز افزایش قیمت را بکشند در حالی که این یک درمان بلندمدت است.

 

محمدرضا کریمی افزود: عده زیادی از جوانان پس از ازدواج به دنبال اجاره مسکن هستند اما با قیمت هایی سرسام آور مواجه هستند.

 

وی تصریح کرد: کاش وزارت صمت و راه و شهرسازی به این مساله به شکل تخصصی ورود می کردند و این مشکل را از راه صحیحش حل می کردند.

 

وی ادامه داد: اگر برای کنترل این بازار برنامه ریزی درستی انجام نشود تا تابستان شاهد افزایش چشمگیر کرایه خانه خواهیم بود.

 

کریمی با اشاره به اینکه وضعیت ساخت و ساز هم به عنوان عمل متعادل کننده بازار مساعد نیست، گفت: رشد قیمت مصالح ساختمانی و... باعث شده در بخش ساخت و ساز نیز شاهد رکود باشیم که همین افزایش قیمت میلگرد و سیمان و...هم در بخش اجاره بها نقش مهمی دارد.

 

این مشاور املاک اضافه کرد: وضعیت بازار در بخش خرید و فروش هم خوب نیست و باید قوای سه گانه این مساله مهم را به شکل دقیقی برنامه ریزی کنند. البته نهادهای عمومی هم باید در این زمینه مسئولیت خود را انجام دهند.

 

وی افزود: البته تورم فقط مختص به مسکن نیست و تا وقتی که برای کنترل تورم در همه زمینه ها قدمی برداشته نشود نمی توان جلوی رشد نرخ اجاره بها را نیز گرفت.

 

دولت بازار مسکن را متشنج می کند

 

یکی دیگر از فعالان بخش مسکن در کرمان گفت: دخالت دولت در بحث اجاره بها یک روش غلط است و مالک و مستاجر را مقابل هم قرار می دهد و این کار درست نیست.

 

محمد عارفی افزود: پس از کرونا شاهد بودیم که مالک و موجر با افزایش ۱۵ درصدی با هم توافق داشتند که دولت با نرخ گذاری باعث شد تا قیمت ها رشدی بالای ۲۵درصد داشته باشند و موجر ها عنوان می کردند که این تصمیم دولت است و حق دارند افزایش اجاره بهای بیشتری را داشته باشند.

 

وی تاکید کرد: بانک مرکزی از بازار مسکن داده هایی را ارائه می کند که صحیح نیست و همین مساله بازار را متشنج می کند.

 

وی با اشاره به اینکه هم اکنون بازار مسکن چه در بخش خرید و فروش چه رهن و اجاره سایلنت است گفت: بازار رکود عجیبی را تجربه می کند.

 

عارفی افزود: مسئولان از کاهش قیمت ها خبر می دهند و قیمت سکه و دلار هر روز رشد دارد و قطعا بازار مسکن نیز از این مقوله تاثیر می گیرد.

 

وی بیان داشت: اجاره بهای یک ملک از بهای ملک تعیین می شود و اگر نرخ خرید و فروش مسکن کاهش یابد قطعا اجاره بها نیز کم می شود.

 

گرانی نمی گذارد آب خوش از گلوی مردم پایین برود و رسیدن فصل اجاره نیز برای مستاجران به یک کابوس ترسناک تبدیل شده است. مالکان بر اساس اعلام دولت حق خود می دانند که اجاره بها را به طرز شگفت انگیزی بالا ببرند. بسیاری از کرمانی ها به حاشیه شهر پناه برده اند و بخش عظیمی از جوانان نیز قادر نیستند که با قیمت های فعلی خانه مناسبی را برای شروع زندگی اجاره کنند.

 

بازار

 


برچسب ها:

بازار اجاره ،کرمان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman