ساخت شومینه هیزمی چگونه انجام می شود؟

ساخت شومینه هیزمی چگونه انجام می شود؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۳۹ | ۱۴۰۲/۰۶/۱۴

ساخت شومینه هیزمی (Making a wood fireplace) همیشه لذت بخش و بیشترین تقاضا را داشته اند. آنها اکنون از هر زمان دیگری متناسب تر هستند، زیرا می توانید از میان شومینه های زیبا که به وسیله گاز، چوب یا برق استفاده می شوند، انتخاب کنید.

به گزارش اخبار ساختمان، سال های متوالی شومینه ها در رده یکی از بهترین وسایل خانه برای دکوراسیون و تزئین توسط صاحب ‌خانه ‌ها مورد توجه قرار گرفته است. امروزه نیز شومینه از یک سوراخ سیاه زشت همراه با یک دودکش به وسیله ای برای زیبایی اتاق نیز تبدیل‌ شده است و به این منظور وسایل جانبی مختلفی برای آن ساخته شده و مدل ها و طرح های گوناگونی ارائه شده تا حالتی جذاب تر به محیط زندگی ما ببخشد.

 

ولی مشکل عمده استفاده از شومینه ها نبود فضای کافی در منزل است که با طرح های جدید آن این مشکل در بازسازی ساختمان کاملاً برطرف شده و همچنین می توان از مدل های جدید شومینه که به صورت آماده هستند نیز استفاده کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی در مورد شومینه هیزمی و روش های ساخت آن به دست آورید.

 

شومینه هیزمی چیست؟

 

شومینه هیزمی چیست؟

 

شومینه هیزمی یا چوبی، یکی از قدیمی ترین انواع شومینه ها است که در آن از سوزاندن چوب برای تولید حرارت و ایجاد گرما استفاده می شود. گرمای ایجاد شده از شومینه هیزمی مانند دیگر سوخت ها تا حد زیادی قابل کنترل نیست و امکان کم یا زیاد کردن شعله و گرما تنها با کم یا زیاد کردن هیزم امکان پذیر است.

 

بزرگترین مشکل در شومینه های هیزمی، هزینه تعمیر و نگهداری بالا است و همچنین شومینه های هیزمی باعث ایجاد دوده در فضا می شوند و نیاز به تمیز کردن مداوم فضای اطراف دارند. با این وجود شومینه چوبی به دلیل ایجاد فضای دلپذیر و آرامش بخش جز محبوبترین انواع شومینه ها هستند.

 

همانطور که از اسم آن مشخص است این نوع شومینه ها گرمای خود را از هیزم می گیرند. اصلی ترین و قدیمی ترین انواع شومینه بوده و بیشتر در ویلاها دیده می شوند. طراحی محلی به عنوان دپوی هیزم در کنار این نوع شومینه ها و البته به دور از محل آتشدان زیبایی بیشتری به این نوع شومینه ها خواهد بخشید.

 

موارد مورد توجه در ساخت شومینه هیزمی

 

ساخت شومینه هیزمی نیاز به مهارت کافی دارد مانند ابعاد دریچه خروجی، دمپر، ارتفاع لوله و ابعاد داخل کوره که نیاز است به تمامی آنها توجه ویژه شود. اما مواردی که باید در ساخت شومینه مورد توجه قرار بگیرد شامل موارد زیر است:

 

-  توجه به ابعاد هود شومینه هیزمی الزامیست چرا که اگر به ابعاد هود دقت نشود مکش دریچه هوا به خوبی کار نکرده و باعث پس دادن دود به خانه می شود.

-  عایق لوله اصلی شومینه یکی از مهم ترین موارد است که باید از پشم شیشه استفاده شود.

-  مصالحی مانند اجر داخل کوره که در ساخت شومینه مورد استفاده قرار می گیرد باید از جنس نسوز باشد که در انواع مختلف در بازار موجود است.

-  درصد سیمانی که برای ملات داخل کوره استفاده می شود باید به گونه ای باشد که آجرها را محکم کنار هم نگه دارد.

-  در نظر داشته باشید که حتما برای عایق داخل هود و سیقل دادن هود و مقاومت آن در برابر ترک خوردگی باید از خاک نسوز استفاده کرد.

 

روش ساخت شومینه هیزمی چگونه است؟

 

روش ساخت شومینه هیزمی چگونه است؟

 

برای ساخت شومینه هیزمی باید شومینه را به سه قسمت تقسیم کنیم و هر قسمت را با رعایت استانداردها و نکات اجرایی مربوط به آن بسازیم.

 

قسمت اول: چهارچوب دهانه شومینه

 

بدین منظور تعدادی آجر ۲×۲۰×۵/۵ را با آب خیس کرده و در یک سطح صاف به صورت منظم و صاف چیدمان نمایید و هنگام چیدمان فاصله ای خاص را بین آجرها رعایت کنید. تا پس از اتمام شومینه آن را بندکشی نمایید.

 

مقداری ملات سیمان و ماسه (۵۰ درصد سیمان و ۵۰ درصد ماسه) آماده نموده و روی این آجرها بریزید. یک لایه بریزید و سپس یک شئی فلزی به طول آجرها روی آن قرار دهید و سپس مجدداً ملاط را بریزید به گونه ای آن فلز درون ملاط مخفی شود.

 

اگر این مراحل به درستی اجرا شود در این فرایند اجرایی قالب به دست آمده از استحکام عالی برخوردار خواهد بود.

 

نوع ساخت و طراحی شومینه به طرح شما بستگی دارد و می توانید این چیدمان آجرها را به صورت (L) انجام دهید و از ۲ طرف نمای آجر بهره بگیرید. آجرها را به اندازه دلخواه بریده و به صورت دلخواه چیدمان نمایید یا به صورت هلال و خمیده و یا هر شکل دیگری که موردنظر شما باشد چیدمان نمایید.

 

باید در نظر داشته باشید که ممکن است 2 روز زمان برای خشک شدن قالب ها لازم باشد و پس از خشک شدن قالب ها، کف شومینه را همانند موزاییک کاری و یا سرامیک کاری کف، با ملات سیمانی و آجرنسوز کف چینی نمایید و سپس قالب ها را مقابل دهانه شومینه مهار نمایید.

 

قسمت دوم: آتشدان شومینه

 

دیواره های آتشدان را با همان آجرنسوزها (در حالی که خیس است) با قرار دادن گام به گام روی یکدیگر و رعایت فاصله بین آجرها با قرار دادن شئی خاص همانند شیشه یک سانتیمتری بین آجرها نظم را رعایت نمایید و همانند کاشی کاری، آجرنسوزها را عمودی چیدمان نموده و پشت آنها دوغاب سیمانی که ترکیبی از ماسه و سیمان به صورت رقیق است را بریزید.

 

اگر اندازه دهانه شومینه شما به عنوان مثال با طول یک متر و ارتفاع نیم متر است در شومینه گازی ارتفاع دیواره های آتشدان 65 سانتیمتر باشد کافی است و در شومینه هیزمی با این ابعاد لازم است به دلیل پائین بودن کف شومینه ارتفاع دیوار حدود 80 سانتیمتر باشد و دیوار مقابل شما یا به سمت جلو خمیده باشد و یا دیواره کوره را عقب تر از دیواره آتش دان شروع کنید.

 

قسمت سوم: کوره شومینه

 

کوره شومینه گازی و هیزمی کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند. به بیان ساده تر اینکه حجم کوره شومینه گازی یک سوم آتشدان باشد کافی است برخلاف شومینه هیزمی که حجم کوره مخروطی یا قیفی شکل آن نباید از حجم آتشدان کمتر باشد.

 

در محل کوره و یا سقف شومینه گازی با قرار دادن چند فلز طولی و پوشاندن روی آن ها با آجرنسوز کوره را اجرا نمایید اما باید به خاطر داشته باشید که دریچه (دمپر) عمود بر مشعل نباشد. در کوره شومینه هیزمی می توانید دیواره های قیفی شکل را با آجر گری چیدمان نموده و سپس از داخل و بیرون آنها با ملات نسوز پوشش دهید یا دیواره های کوره را با فلز و راویز ساخته و با ملاط نسوز پوشش دهید. در قسمت کف شومینه هیزمی اضافه بودن طول آن از طول دهانه شومینه مانعی ایجاد نمی کند.

 

پس از اتمام شومینه و خشک شدن آجرها، اشیایی که برای تنظیم بندها قرار داده اید را بردارید و مقداری ملات نسوز سفت و رنگین (بارنگ دلخواه خود) به‌وسیله فنر بندکشی بین آجرها را پر نمایید. سعی نمایید هنگام بندکشی ملات آجرها را کثیف ننماید در صورت بروز این اتفاق آن قسمت را شستشو نمایید. شومینه ساخته شده قابلیت هرگونه تزئین و دکوربندی را دارد.

 

شومینه هیزمی

 

هزینه ساخت شومینه هیزمی به چه مواردی بستگی دارد؟

 

عوامل مختلقی در هزینه ساخت شومینه هیزمی تاثیر می گذارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

1. مصالح مورد نیاز

 

یکی از مهمترین عوامل موثر در هزینه ساخت شومینه خرید مواد لازم است. توجه داشته باشید که یکی از اولین مکان ها در مناطق بعد از ساخت و ساز یا در مورد آپارتمان ها ساخت دیوار اضافی برای ساخت شومینه است.

 

سایر مواد مورد نیاز مانند گوشه های آهنی یا لوله ها، مواد دیگری هستند که در ساخت شومینه استفاده می شوند. علاوه بر این، تزئین شومینه و دیوار اطراف آن با مواد مختلف مانند آجرهای نسوز (برای خواندن مقاله معرفی ویژگی ها و کاربردهای آجر نسوز در ساختمان کلیک کنید)، سنگ و سیمان نیز باید در نظر گرفته شود. به طور کلی فضای بزرگ شومینه علاوه بر افزایش قیمت خرید خود شومینه هزینه دکوراسیون و سنگ کاری یا آجرکاری آن را نیز افزایش می دهد.

 

2. مدل و نوع شومینه

 

البته باید بگوییم که نصب و قیمت گذاری یک شومینه توسط یک متخصص موثر است. یکی از تأثیرگذارترین عوامل تأثیرگذار در نصب و راه اندازی تأسیسات گرمایشی در همه مناطق، ارائه خدمات است. هزینه حمل و نقل با توجه به هزینه نصب کل پروژه متفاوت است و همچنین اندازه شومینه نیز در قیمت آن تاثیر دارد.

 

راهنمای ساخت شومینه هیزمی

 

علت دود دادن شومینه هیزمی چیست؟

 

دود دادن شومینه هیزمی یکی از بدترین مواردی است که ممکن است برای هر کسی که از آن استفاده می کند اتفاق بیفتد. حتی اگر میزان دود خارج شده از شومینه کم باشد، ممکن است سلامت افراد را به خطر بیندازد و مشکلات دیگری ایجاد کند.

 

بررسی علل دود دادن شومینه و از بین بردن آن یکی از مهمترین و حساس ترین تمرینات برای هرکسی است که از این دستگاه استفاده می کند. در این راهنما در مورد مهمترین علل دود شومینه و راه های جلوگیری یا از بین بردن آنها صحبت خواهیم کرد.

 

*  بسته بودن خروجی

 

خروجی شومینه بسیار مهم است. قفل شدن یا مشکل دیگر در این قسمت ممکن است باعث ایجاد دود شود. قبل از اشتعال مشعل، از باز بودن دودکش و کانال اطمینان حاصل کنید. اگر بخاری بعد از مدتی دود کرد، بهتر است ابتدا این بخش را بررسی کنید.

 

*  کف سازی نامناسب

 

اگر هیزم را مستقیماً روی کف شومینه قرار دهید، ممکن است باعث دود شود. این دود ممکن است با سوزاندن سطح کف بخاری تولید شود. توصیه می شود که چوب ها را روی تخته ای از مش فلزی یا سایر مواد غیر قابل احتراق قرار دهید.

 

*  کف و خروجی نامتناسب

 

عامل دیگری که ممکن است باعث دود شومینه شود، اندازه نامتناسب کف و دهانه شومینه است. کار این دو بخش باید مطابق با استانداردهای خاص مهندسی انجام شود، در غیر این صورت دود حاصل از سوختن مشعل به سمت بالا و در نهایت خروجی لوله دودکش هدایت نمی شود.

 

این استانداردها بر اساس مهندسی ساختمان شومینه تهیه و اجرا می شوند. به همین دلیل توصیه می شود اجرای شومینه خود را به یک طراح داخلی با تجربه بسپارید.

 

*  مشکل دیوار پشتی

 

شومینه ها به گونه ای ساخته می شوند که دیوار پشت آنها کمی به بیرون خم شود. این منحنی دود را به سمت بالا و به سمت خروجی دودکش هدایت می کند. اگر این معیار مهم در شومینه رعایت نشود، در این صورت دود حاصل از سوزاندن هیزم به جای دودکش و بیرون ساختمان به خارج از بخاری و داخل خانه هدایت می شود.

 

*  حجم نامناسب هیزم

 

اگر حجم هیزم در آتش بیش از اندازه استاندارد شومینه باشد، تقریباً شومینه دود می کند. باید از نصاب شومینه خود در مورد این معیار سال کنید. اندازه استاندارد هیزم برای هر شومینه معمولاً با توجه به مهندسی داخلی آن و محیط داخلی شومینه محاسبه می شود.

 

*  مشکل لوله خروجی

 

لوله دودکش باید استاندارد باشد. این استاندارد شامل مواد و اندازه است. اگر قطر دودکش کمتر از حد استاندارد باشد، در این صورت دود حاصل از احتراق از آن عبور نمی کند و به خانه برمی گردد. سطح دودکش نیز بر اساس اندازه شومینه تعیین می شود. بنابراین نمی توانید از دودکش برای دو شومینه در اندازه های مختلف استفاده کنید.

 

*  اندازه لوله بیرون از ساختمان

 

اندازه قسمت خروجی لوله دودکش که از بالای ساختمان خارج می شود نیز دارای استاندارد خاصی است. این معیار براساس اندازه استاندارد آتش که هر شومینه می تواند تحمل کند محاسبه می شود. اگر اندازه لوله منتهی به بیرون دودکش ساختمان شما کمتر یا بیشتر از اندازه استاندارد باشد، قطعاً شومینه شما دود می کند.

 

*  مشکل کلاهک

 

هودها مانند بخاری های گازی از اهمیت زیادی در اجاق ها برخوردار هستند. این پوشش باید به شکل T و در خارج از ساختمان در ارتفاع استاندارد نصب شود. بسیار مهم است که قسمت بیرونی شومینه همیشه باز باشد، در غیر این صورت دود حاصل از احتراق به داخل خانه خارج می شود. هرگز از کلاه هایی استفاده نکنید که شکل هندسی آنها غیر از شکل T باشد. این کلاه ها می توانند برای شما بسیار خطرناک باشند.

 

نکات مهم هنگام استفاده از شومینه هیزمی

 

*  دقت کنید هنگام سوخت هیزم ها، ممکن است جرقه های آتش به بیرون بریزند. پس بهتر است از حفاظ شومینه به این منظور استفاده نمایید.

 

*  استفاده از گارد یا محافظ شومینه در خانه هایی که فرزند کوچک یا حیوان خانگی دارند، می تواند از بروز حوادث ناگوار جلوگیری به عمل آورد.

 

مزایای شومینه هیزمی چیست؟

 

-  در ویلاهای سنتی و باغ ها، ایده ای برای طراحی دکوراسیون ویلا است و نمای بسیار زیبا و نوستالژی را بوجود می آورد.

-  آتش واقعی شومینه های هیزمی و صدای چوب ها می تواند بسیار دل نواز باشد.

 

معایب شومینه هیزمی چیست؟

 

-  هزینه نگهداری و تعمیر زیادی دارد.

-  دود را در فضا پخش می کند که ممکن است برای تنفس خطرناک باشد.

-  خارج کردن خاکسترهای چوب از داخل شومینه کار دشواری است.

-  میزان گرمای تولیدشده توسط این شومینه ها کمتر از شومینه های دیگر است. زیرا بخش زیادی از انرژی گرمایی از طریق دودکش از ساختمان خارج می شود.

سوالات متداول
  • ابعاد شومینه هیزمی چقدر است؟
    اگر ابعاد کف شومینه طبیعی باشد، مثلاً ۸۰*۶۰، و شما می خواهید ارتفاع دودکش بیش از ۵۰ سانتیمتر باشد، پس لوله دودکش باید متناسب با ارتفاع از ۳۰*۲۰ سانتیمتر باشد، به عنوان مثال، اگر ارتفاع ۶۰ سانتیمتر باشد، لوله دودکش باید ۴۰*۳۰ سانتیمتر باشد.ابعاد استاندارد شومینه هیزمی است.
  • چوب مناسب در ساخت شومینه هیزمی چه ویژگی هایی دارد؟
    شما ممکن است به دنبال چوب هیزم باشید که به خوبی می سوزد، چوب هایی که در اثر گرما بیش از حد آتش نمی سوزند، یا هیزم که بیشترین گرما را در هر تخته ایجاد می کند. راز انتخاب چوب هیزم مناسب در آگاهی از انواع مختلف چوب و مشخصات آنها است.

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman