عملکرد دولت سیزدهم در حوزه تولید و عرضه مسکن

عملکرد دولت سیزدهم در حوزه تولید و عرضه مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۳۴ | ۱۴۰۱/۰۶/۲۳

آمارها حاکی است که دولت سیزدهم برای افزایش تولید و عرضه مسکن در اجرای طرح نهضت ملی مسکن موفق شد در یکسال نخست، اراضی یک میلیون و ۶۰۰ واحد مسکونی را در داخل محدوده شهرها تامین کند.

به گزارش اخبار ساختمان، اقدامات دولت سیزدهم در بخش مسکن در اجرای طرح نهضت ملی مسکن حاکی است که این دولت در طی یکسال علاوه بر تامین اراضی، ثبت نام از متقاضیان مسکن و پالایش آنها بخشی از واحدهایی طرح نهضت ملی مسکن را نیز آغاز کرده است.

 

آمارها حاکی است که دولت سیزدهم برای افزایش تولید و عرضه مسکن در اجرای طرح نهضت ملی مسکن موفق شد در یکسال نخست، اراضی یک میلیون و ۶۰۰ واحد مسکونی را در داخل محدوده شهرها تامین کند. همچنین شناسایی اراضی به استعداد یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در حریم شهرها نیز در حال بررسی است که این تعداد اراضی نیز در حال مطالعه برای الحاق به محدوده شهرها برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن قرار دارد.

 

همچنین با تصویب قانون جهش تولید مسکن و ابلاغ آن توسط رییس دولت، وزارت راه و شهرسازی با راه اندازی سامانه ثمن (سامانه طرح نهضت ملی مسکن) ثبت نام از متقاضیان را آغاز کرد که بر همین اساس، بیش از پنج میلیون و ۷۰۰ هزار متقاضی در طرح نهضت ملی مسکن در سراسر کشور موفق به ثبت نام در سامانه شدند.

 

بر اساس اعلام معاونت مسکن و ساختمان، عملیات اجرایی بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب برنامه های تامین مسکن برای متقاضیان ثبت نام شده مناطق شهری، نوسازی بافت فرسوده شهری، نوسازی مسکن روستایی و پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به خودمالکان آغاز شده است.

 

خلاصه عملکرد ثبت نام متقاضیان و پروژه های شروع شده نشان می دهد بیش از پنج میلیون و ۷۰۰ هزار متقاضی در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند. از این تعداد متقاضی ثبت نام شده، متقاضیان واجد شرایط اولیه یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر هستند.

 

اراضی تامین شده با کاربری مسکونی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن معادل یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد است. همچنین تعداد پروژه های شروع شده در مناطق شهری و روستایی معادل ۸۱۳ هزار واحد است که به تفکیک در مناطق شهری تعداد پروژه های شروع شده  ۶۳۰ هزار واحد و پروژه های شروع شده در مناطق روستایی ۱۸۳ هزار واحد است.

 

در عین حال، تعداد پروژه های کلنگ زنی شده در مناطق شهری نیز معادل ۴۲۹ هزار واحد و تعداد پروژه های بافت فرسوده شهری نیز معادل ۵۳ هزار واحد و تعداد پروژه ها برای ارایه تسهیلات خودمالکی نیز ۳۵۰ هزار واحد گزارش شده است.

 

بیش از ۴.۵ میلیون واحد مسکونی در دولت یازدهم و دوازدهم تکمیل و تحویل شد

 

عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم در بخش مسکن در تکمیل مسکن مهر، طرح مسکن حمایتی و تکمیل واحدهای مسکونی بخش خصوصی نشان می دهد که در مجموع در دولت یازدهم و دوازدهم چهار میلیون و ۶۱۲ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی تکمیل و بهره برداری شد که متوسط احداث واحدهای مسکونی در سال معادل ۵۷۶ هزار و ۵۸۸ واحد بوده است.

 

بر این اساس، در دولت یازدهم و دوازدهم تکمیل یک میلیون و ۳۲۴ هزار و ۸۰۰ واحد مسکن مهر، اجرای ۵۲۰ هزار واحد مسکن حمایتی و ۲ میلیون و ۷۶۷ هزار و ۹۰۰ واحد توسط بخش خصوصی انجام شد.

 

تکمیل یک میلیون و ۳۲۴ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی مهر در دولت یازدهم و دوازدهم

 

عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم در بخش مسکن مهر در سال ۱۳۹۲ تکمیل ۳۷۰ هزار و ۶۰۰ واحد، در سال ۱۳۹۳ معادل ۳۷۳ هزار و ۸۰۰ واحد، در سال ۱۳۹۴ معادل ۲۰۸ هزار و ۱۰۰ واحد، در سال ۱۳۹۵ معادل ۱۱۶ هزار و ۳۰۰ واحد، در سال ۱۳۹۶ معادل ۷۰ هزار و ۹۰۰ واحد، در سال ۱۳۹۷ معادل ۶۳ هزار و ۹۰۰ واحد، در سال ۱۳۹۸ معادل ۶۰ هزار و ۸۰۰ واحد، در سال ۱۳۹۹ معادل ۴۵ هزار و ۴۰۰ واحد و در سال ۱۴۰۰ تا شهریورماه معادل ۱۵ هزار واحد بود.

 

در بخش طرح مسکن حمایتی نیز که طی سال های ۱۳۹۷ تا شهریور ۱۴۰۰ بود احداث ۵۲۰ هزار واحد مسکونی آغاز شد. همچنین در طی این مدت واحدهای تکمیل شده توسط بخش خصوصی معادل ۲ میلیون و ۷۶۷ هزار و ۹۰۰ واحد بود.

 

تفکیک واحدهای تکمیل شده توسط بخش خصوصی طی سال های ۱۳۹۲ تا شهریور ۱۴۰۰ حاکی است که در سال ۱۳۹۲ معادل ۴۶۳ هزار و ۵۰۰ واحد، سال ۱۳۹۳ معادل ۳۴۴ هزار و ۸۰۰ واحد، سال ۱۳۹۴ معادل ۳۳۹ هزار و ۶۰۰ واحد، سال ۱۳۹۵ معادل ۲۶۵ هزار و ۲۰۰ واحد، سال ۱۳۹۶ معادل ۳۳۱ هزار و ۱۰۰ واحد، سال ۱۳۹۷ معادل ۳۶۳ هزار و ۶۰۰ واحد، سال ۱۳۹۸ معادل ۳۰۰ هزار و ۱۰۰ واحد، سال ۱۳۹۹ معادل ۳۶۰ هزار واحد توسط بخش خصوصی تکمیل شد.

 

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

 


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman