مصالح ساختمانی و پیشرفت روزافزون آن

مصالح ساختمانی و پیشرفت روزافزون آن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۷:۰۴ | ۱۳۹۸/۰۶/۰۶

به تمامی اقلام مختلفی که در ساخت یک ساختمان از مرحله نازک کاری تا نماسازی به کار می رود مصالح ساختمانی گفته می شود.
به گزارش اخبار ساختمان، مصالح ساختمانی با گذشت زمان و تحول و افزایش ساخت و ساز دچار تغییرات عمده ای شده اند. مصالحی که اکنون استفاده می شود در اصل مصالح قدیمی هستند که در طی زمان نه تنها از نظر ظاهری بلکه از نظر مواد تشکیل دهنده و مقاومت تغییرات زیادی کرده اند.

در گذشته مصالح ساختمانی نافذ تر و طول عمر کمتری داشته اند و همچنین شکل ظاهری آنها با گذشت زمان دچار دگرگونی شده است. امروزه مصالح ساختمانی دارای تنوع و طول عمر بیشتری می باشند.

پیشرفت روز افزون مصالح ساختمانی در صنعت ساختمان

در حال حاضر ساختمان ها بر اساس و متناسب با نیاز بشر ساخته می شوند که این صنعت نسبت به گذشته تغییرات بسیاری کرده است. این تغییرات نه تنها شامل مصالح ساختمانی بلکه شامل نوع ساخت و ساز نیز می باشد.

امروزه به علت افزایش روز افزون جمعیت، صنعت ساخت و ساز بیشتر به سمت ساختن آسمان خراش ها و آپارتمان ها می رود به همین دلیل ساختمان و مصالح ساختمانی باید دارای مقاومت بسیار زیاد باشد تا بتواند ابتدایی ترین نیاز بشر یعنی امنیت را برآورده سازد. مصالح ساختمانی بسیار متنوع و مختلف با کارایی های متفاوتی هستند.

سیمان پرکاربرد ترین مصالح ساختمانی

یکی از پرکاربردی ترین مصالح در ساختمان سیمان است. این مصالح ساختمانی از ترکیب آهک (اکسید کلسیم) با اکسیدهای قلیایی، اکسید آهن، اکسید سیلیسیم، اکسید آلومینیوم و اکسید منیزیم بدست می آید. سیمان در اصل یک ماده چسباننده آبی است که در ترکیب با آب، سفت شده و به ماده ای سخت تبدیل می شود.

در اصل در ابتدای ترکیب سیمان با آب، این ماده شیمیایی تبدیل به خمیر شده و با گذشت زمان سفت می شود به همین دلیل کاربرد بسیاری در چسباندن مصالح به یکدیگر دارد. سیمان در انواع مختلفی تولید و به بازار ارائه می شود. سیمان پرتلند(که خود در 5 نوع تولید می شود)، سیمان سفید، سیمان پورزولانی از انواع سیمان است.

ویزگی های مهم سیمان و انواع آن

انواع مختلف سیمان با ترکیب با آب به جسمی سخت تبدیل شده که دارای مقاومت بالایی است، تفاوت انواع سیمان در زمان گیرش آنها و همچنین میزان مقاومت آنها است. نکته قابل توجه در هنگام استفاده از سیمان این است که این ماده در هنگام سخت شدن منقبض می گردد به همین دلیل در هنگام استفاده از سیمان حتما باید از پرکننده ها استفاده شود.

در اصل پرکننده ها میزان انقباض سیمان را کاهش می دهند. سیمان مقاومت بسیار بالایی در برابر آتش دارد و همچنین دارای مقاومت فشاری بالایی است به همین دلیل نسبت به ضربه مقاوم است. در آخر باید گفته شود که قیمت سیمان بستگی بسیار زیادی به نوع آن دارد.

تسنیم

برچسب ها:

مصالح ،ساختمان ،سیمان ،صنعت 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman